איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

התאונה המחרידה ליד טבריה הינה תוצאה של כשל טכני ואנושי

24-5-12

מאת: שמעון סודאי – רכז ועדת ההדרכה באיגוד קציני הבטיחות
 
איגוד קציני בטיחות מביע צער על המקרה הטראגי שבו נקטפה משפחת אטיאס.  תנחומים בשם כל חברי האיגוד לבת המשפחה שתיבדל לחיים טובים ולמשפחה המורחבת של ההרוגים.
 
התייחסות מקצועית  – למקרה התאונה  המחרידה  בטבריה 22/5/2012

מקרה התאונה הוא מקרה לדוגמא בו משולבים  שני נושאים מרכזים –  הגורם האנושי והכשל הטכני. חד משמעי !
 
חשוב לציין שבמבחן התוצאה,  לדעתי אין  קשר בין תוצאות המבחן השנתי (ע"פ הנורמות המקובלות בעת המבחן השנתי)  למקרה  התאונה, כל עוד הבדיקות מתבצעות במתכונת הנוכחית.
אם אינני  טועה, ברוב רחבי הגלובוס מתבצעות כך  בדיקות הבלימה בעת מבחני הרישוי .
 
לגופו של עניין ומבלי להיכנס לפרוט ייתר – בישראל מתבצעים מדי שנה יותר מ- 3 מיליון מבחני רישוי. ככל הידוע לי לא היו מקרי תאונה שהתרחשו מיד לאחר בדיקת הרישוי . יתרה מכך, הרכב שהיה מעורב בתאונה עבר גם טיפול תקופתי לא מזמן .
 
במבחן  רישוי לא בודקים את עובי הצלחות ואו את עובי הרפידות מה שנבדק זה לחץ  וכושר הבלימה.  נקודה !
 
מכאן חשוב להבין שמבחן רישוי  אינו מחליף את הטיפול ברכב. על כל מחזיק רכב יש חובה לטפל ולתחזק את רכבו שיהיה תקין בכל עת.  
 
כלשון התקנה:  כל בעל רכב רשום חייב לתחזק את הרכב בצורה נאותה ולהקפיד על ביצוע טיפולים במועד כמתחייב מלשון התקנה.
 
כאן בא תפקידו של קצין הבטיחות כחלק מהפיקוח על צי הרכב בחברות.  
 
כמובן שלכל תאונה וגם לתאונה זאת ישנם גורמים משניים אשר משפיעים על נסיבות התאונה כגון : חלפים לא מקורים ו/או מאיכות ירודה ו/או טיב הצמיגים ו/או תנאיי הכביש אשר עלולים להיות למכשול במקרה עצירת הרכב בחרום . 
 
עדין לא התפרסמו מסקנות ונסיבות לתאונה באופן סופי ,אך ניתן להסיק שאילו  היה הנהג בקיא בהפעלת הרכב והיה מצליח להאט את הרכב, יכול להיות שהתאונה הייתה נמנעת או שהייתה מסתיימת בפצועים בלבד. לצערנו זה לא קרה הפעם .
 
גורמים בכירים בענף הרכב האשימו את מעקות הבטיחות וזה אינו נכון . שום  גדר בטיחות לא הייתה יכולה לעמוד בעוצמה  ובאנרגיה שנצברה בזמן התדרדרות הרכב כפי שתואר באמצעי התקשורת .
 
כאן המקום להדגיש ולחדד כי כל מחזיק רישיון נהיגה על פי תקנה 25 לתקנות התעבורה חייב להיות בקיא בהפעלת הרכב !
.
חשוב להזכיר שהרכב היה עמוס ב- 9  נוסעים. גם זה היווה גורם מכביד לעצירת הרכב על ידי הנהג,  שלא נדבר על הלחץ וההמולה שהשפיעו על החלטות הנהג במקרה הקשה והעצוב שבו – 8 בני המשפחה קיפחו את חייהם
 
חשוב לציין ולהזכיר שהחל מיום התאונה, לאחר הפרסומים באמצעי התקשורת, חלה תנועה ערה של אזרחים למוסכים לבדוק את הרכב וחלקם אף פנו להשתלמות לנהיגה נכונה.  

להפתעתי אני מגלה כי נהגים רבים לא מבינים את המשמעות של הורדת הילוכים  ברכב עם גיר אוטומטי כאמצעי לבלימת הרכב וזה ממש מדאיג לכן מצאתי לנכון להעלות נקודה זו.  אולי  בכך נצליח ללמנוע תאונה דומה בעתיד.
 
 מידע חשוב על בלימת הרכב בשעת חירום, במקרה תקלה במערכת הבלמים ברכב.
           כללים לנהיגה נכונה בעת חרום ואיבוד בלמים :

1. ראשית –  חשוב לציין שתנאים בהם נפעל במצבים כאלה הם קיצונים ,כל עוד הרכב מתוחזק כהלכה והטיפולים ברכב מתבצעים על פי הנחיות היצרן ו/או יבואן הרכב

2. תנאי בל יעבור הוא שמחזיק הרכב  יהיה ערני וקשוב ויודע לזהות תקלות כגון נורית חיווי שדולקת בלוח השעונים חריקה ,שריקה ,או כל דבר שלא פועל כראוי במקרים אלה. מומלץ לבדוק ולטפל במוסך מורשה ואין להזניח תקלות אלה ובכך תמשיכו לנהוג בביטחון  ותמנעו מעצמכם חוסר שליטה ברכב . זכרו כי גם רכב תקוע בצד הדרך מהווה סכנה !

3. במקרה של תקלה כל שהיא במערכת הבלמים, לגורם האנושי יש תפקיד מכריע. יש לשמור על קור רוח ושיקול הדעת – את הפעולות הבאות יש לעשות במהירות המרבית.

4. יש לנסות להפעיל את בלם היד (בלם החניה אנד-ברקס ) מירב הסיכויים שבלם היד יעבוד כי מערכת הפעלתו שונה ממנגנון הבלם הרגיל.

5.יש להוריד הילוך גם ברכב עם תיבה רגילה או אוטומטית ועל ידי כך תופחת מהירות הרכב. על ידי בלימת המנוע .

6.ברכב עם תיבת הילוכים אוטומטית ישנה אפשרות להוריד הילוכים  .
ההילוך שבו רוב הנהגים נוסעים רוב הזמן הוא D מלשון DRIVE, אבל ישנם עוד הילוכים שיש נהגים שממש לא מודעים להם. הם נקראים 2 , 1 או L (מלשון LOW – הילוך נמוך ) בחלק מהמכוניות החדשות יש תיבת הילוכים טיפטורניק – מצב שמאפשר לנהג לשלוט ידנית על העברת ההילוכים ואפשר לראות את סימני ה-+ וה- להוריד או להעלות הילוך באופן ידני .

7.להלן  מידע על שימוש בהילוכים ברכב אוטומטי  חדיש  ממוצע יש 4 הילוכים (יש כאלה עם 6 )- בנהיגה רגילה במצב אוטומטי מחוץ לעיר אנו נוהגים בהילוך רבעי לפני עצירה מול צומת  רצוי להוריד הילוך אחד לבלום את הרכב עם המנוע ,במידה והנכם לקראת ירידה מתונה רצוי להוריד להילוך 3 בירידות חזקות להוריד להילוך 2  (זה כמו הילוך שלישי או שני ברכב עם תיבה רגילה)  במקום להשתמש בבלמים, נהיגה באופן זה לא תגרום להתחממות נוזל הבלמים ,בחום נוזל הבלמים מאבד את תכונותיו  ועל ידי כך אנו מאבדים את כושר העצירה של הרכב . נהיגה בהורדת הילוך לקראת ירידה ואו  לקראת עצירה חוסכת בשימוש הבלמים ובכך יהיו כשרים לשימוש  לבלימות בזמן חרום.

8. כשצריך להאט, יש להוריד בהתחלה את ההילוך מ – D ל 3 ואחר כך ל-2 כך שסיבובי המנוע בהתחלה יקפצו למעלה (יכול להגיע   4000-5000סיבובים לדקה – לא להיבהל!!  המנוע מרעיש אבל גם יבלום את תנועת הרכב )  הסל"ד ירד (ל –  3000 RPM). אחרי שהמנוע יורד בסיבובי המנוע , ניתן להוריד  ל 1/L (ברכב ישן יותר זה הסימון על התיבה )  והרכב מאט , זה ממש עובד. ניתן להוריד המהירות ממאה קמ"ש לארבעים רק על ידי הורדת  הילוכים –
כדאי לדעת !

9.    מומלץ בחום  לכולם , לתרגל את זה מפעם לפעם עם כל הנהגים והנוהגים במשפחה -זה יכול להציל אתכם במצבי חרום במקרים בהם תאבדו הבלמים!

10.לידיעה בעת שחיקת הבלמים יורד מפלס נוזל הבלמים וגורם להדלקת חיווי על תקלת בלמים ( חיווי באור אדום הדומה לבלם חניה מורם ) הוספת נוזל בלמים בלבד לא תפתור  את הבעיה ,הדבר מצביע על שחיקה ובלאי במערכת הבלמים והדבר מחייב בדיקה במוסך
והחלפת רפידות ואו צלחות בילום , חשוב פעם בשנתיים להחליף את נוזל הבלמים היות והוא מתחמצן ומאבד את תכונותיו פעולות שגרתיות אלה ישמרו על חייכם !

11.כמובן סעו כחוק במהירות המתאימה לדרך וכן אין להעמיס על הרכב  ציוד רב ואו כמות נוסעים מעל המותר ברכב שהיה מעורב בתאונה היו – 9 נוסעים שמונה נהרגו ואחת נשארה בחיים .

12. נא העבירו מידע זה לאוחזים בהגה בחברתכם למשפחותיכם / ידע מציל חיים.

כלי נגישות