6-3-12
הוקפא נוהל "אובדן כהלכה" ע"י משרד התחבורה.
עוד לא יבשה הדיו מאז אושר הנוהל והנה הוא מוקפא לאחר כחודשיים בלבד מאז שנכנס לתוקפו. מעתה ואילך, לא ייצוין ברשיון הרכב "אובדן כהלכה".
ההקפאה באה בעקבות לחצים כבדים שהפעילו חברות הביטוח והשמאים על משרד התחבורה.
הוראת נוהל "אובדן כהלכה" דורשת משמאיי הרכב לדווח למשרד התחבורה על רכב שניזוק בשיעור גבוה כמעט עד לרמה של "טוטאל לוס". רכב כזה ניתן לתקן ולהשיבו לשימוש בכביש, אולם על פי הנוהל, יצוין ברשיון הרכב "אובדן כהלכה" כך כל מי שיקנה רכב כזה יידע כי הרכב ניזוק באופן קשה.
תיקון רכבים שנזוקו באופן קשה מאפשר לחברות הביטוח לקבל תשלומים הגבוהים בהרבה מתשלומים על רכבים אשר הוכרזו כ"טוטל לוס" ונמכרים למגרשי גרוטאות לפירוק.
על עניין הרישום יצא קיצפן של חברות הביטוח הואיל ומשמעות הדבר מבחינתם, רישום "אובדן כהלכה" ברשיון הרכב, יביא להפחתה בתשלום אותו יוכלו לקבל בעת מכירה של רכבים שנזוקו ונמכרו לצורך תיקונם והעלתם מחדש על הכביש.
גם שמאיי הרכב צרפו את מחאתם הואיל והדיווח שלהם למשרד התחבורה מסכן את פרנסתם של אלו העובדים עם חברות הביטוח. בנסיון הקצר שנרכש מאז אושר הנוהל, עולה כי מספר הרכבים המדווחים על "אובדן כהלכה" היה נמוך משיעורם האמיתי בשל לחצים שהפעילו חברות הביטוח על השמאים למתן את גובה הנזק.
ביטול הנוהל טוב לחברות הביטוח, לשמאים ולמבוטחים שרכבם נפגע, אך רע לכל ציבור הנהגים הרוכשים מכוניות מיד שניה, שכן אי ציון ברשיון הרכב של "אובדן כהלכה" ימנע מהם לדעת את מצבו האמיתי של הרכב אלא אם ביצעו בדיקה במכון מוסמך טרם הקנייה. בנוסף, על מנת להקטין עלויות, רכבים כאלו מתוקנים במקרים רבים במוסכים לא מוסמכים בישראל ובשטחי הרשות והתוצאה הינה רכב לא בטיחותי העולה לכביש ומהווה סכנה לנוסעים בו ולנוסעים אחרים בכביש.