איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

תקנות התעבורה החדשות של חלק י' – עליהן להיות פשוטות, ברורות ונגישות, אך הן אינן כאלו

17-12-19

את יום העיון המסכם לשנת 2019 פתח כתמיד שמעון סודאי, יו"ר האיגוד.
יום העיון התקיים הפעם במרכז הכנסים המחודש של שפיים שעבר שיפוץ יסודי ונראה מכובד ומזמין מתמיד.

לאחר דברי ברכות קצרים לבאי יום העיון והאורחים הנכבדים, פנה סודאי לעיקר הדברים.
 
תקנות התעבורה החדשות של חלק י'
התקנות החדשות נכנסו לתוקף ביום ו' 15/12/19 ועוסקות כידוע בתפקידיו ובסמכויותיו של קצין הבטיחות. התקנות החדשות כתובות בלשון משפטית ואינן ברורות ומובנות דיין. על מנת להבהיר ולהסביר את התקנות החדשות זומן דני שטרוזמן, מנהל המרכז להדרכה של ב.ב.ד שניסה לפשט ולבאר אותן כך שניתן יהיה ליישמן ולהבין משמעותן. (ראה ידיעה נפרדת על דבריו של שטרוזמן).

*תקנות התעבורה החדשות של חלק י' – האם הן ברורות ומובנות דיין ?
סודאי מבקש גם הוא להתייחס לעניין חשוב ומהותי זה ואומר כי תקנות התעבורה הן חוברת הפעלה והנחיות לעבודת קצין הבטיחות, וככאלו  – עליהן להיות פשוטות, ברורות ונגישות.
 
לפיכך,  לאורך כל תהליך התיקון – הנהלת האיגוד בראשות סודאי דאגו להבהיר, לפשט ולהנגיש את נוסח התקנות, והביאו לשינויים רבים שמטרתם הייתה אכן להפכן לישימות עבור קציני הבטיחות.
"עם זאת", אומר סודאי: "קיימות הוראות רבות שנותרו עמומות ונתונות לפרשנות משרד התחבורה. לכן דרשנו ממשרד התחבורה להוציא תחת ידו חוברת הנחיות שתסביר את השינויים ותיצוק להן תוכן ברור, כך שקציני הבטיחות וגם בעלי החברות ידעו בדיוק מה נדרש מהם ולא יצטרכו לתת את הדין על סמך פרשנות שתינתן בדיעבד ותהיה תלויה בתפיסת עולם, גחמה או אינטרס של גורם כזה או אחר".
 
מוסיף סודאי בעניין זה: "משרד התחבורה הסכים עם הצורך העולה מהשטח והתחייב בפניי, לא אחת, כי טרם כניסת התיקון לתוקף –  תפורסם חוברת הנחיות ברורה ומקיפה".
התחייבות משרד התחבורה לפרסום חוברת ההנחיות, לצורך היערכות לכניסת התיקון לתוקף  – פורסמה ברבים, בין היתר באתר המשרד. 
 
מדובר בהתחייבות שלטונית לכל דבר,  שמשרד התחבורה מחויב לקיימה  – כתנאי לאכיפת ההוראות החדשות.
 
"אני שב ואומר" מדגיש סודאי:  – "עולות שאלות רבות מהשטח בדבר משמעות הוראות רבות, וגם האיגוד, המשמש כגורם מקצועי ונעזר בייעוץ משפטי  – לא יודע לספק מענה לכולן. על אחת כמה וכמה קציני הבטיחות, שאינם משפטנים, לא יכולים ולא צריכים להבין כל הוראה, בפרט כשהנוסח פעמים רבות עמום ומשאיר מקום לפרשנות ולשיקול דעת המשרד".

סודאי מחדד דבריו בעניין חשוב זה ומעביר מסר למשרד התחבורה כי אכיפת התקנות החדשות ללא עמידה בהתחייבות, אינה הוגנת, אינה אפשרית, ולא תעמוד במבחן שיפוטי בסופו של יום.

סודאי קורא למשרד התחבורה להבהיר  – האם בכוונתו לעמוד בהתחייבות ולפרסם חוברת הנחיות מקיפה – או  שלא.
 
עוד מוסיף סודאי בפניתו למשרד התחבורה ואומר: "אני קורא למשרד התחבורה להבהיר האם בכוונתו לאכוף את התקנות החדשות – רק לאחר פרסום ההנחיות ומתן פרק זמן מספק ללמוד אותן ולהעלות שאלות , או  –  שמשרד התחבורה חוזר בו מההתחייבות השלטונית הזאת.
"אני מקווה לקבל על כך תשובות" מסכם סודאי סוגיה זו..
 
פגיעה ברמת הפיקוח והמיקצועיות של קצין הבטיחות
מכאן, סודאי עובר לסוגיה נוספת חשובה וכפי שהוא נגדיר אותה: לב העניין – מקצוע קצין הבטיחות והמגמה המדאיגה שמתרחשת כאן בשנים האחרונות של פגיעה ברמת הפיקוח והמיקצועיות של קצין הבטיחות.

זה לא סוד שבשנים האחרונות ניכרת מגמה מדאיגה וברורה של פגיעה ברמת הפיקוח והמקצועיות של קצין הבטיחות על הרכבים עליהם הוא אמון.
דוגמא מובהקת לכך ניתן לראות בתיקון החדש – באופן בו כל קצין בטיחות יהיה אחראי על כמות גדולה יותר של משאיות ואוטובוסים, לצד צמצום היקף משרתם של קציני הבטיחות, כך שיופחת משמעותית מספר ימי עבודתם, המוקדשים כיום לטיפול בכלי רכב עליהם הם מופקדים.
 
לצד זאת, מבקש סודאי להזכיר כי  את החלטת המדינה – שלא  להחליט בעניין  אופן ההעסקה – הטיפול בסוגיה זו תימשך עם הקמת ממשלה כלשהי בישראל – ככל שתקום פעם אחת כזו…וכפי שהומלץ לאחרונה גם בפסיקת בית המשפט העליון, בערעור שהוגש על ידינו  – לפני מספר שנים  בנושא.
 
בהמשך, הוצע כי קצין הבטיחות האמור לפקח על הרכבים הכבדים והמסוכנים, לא יהיה מחויב להחזיק ברישיון המתאים.  במילים אחרות – שלא יהיה חייב להיות בקיא דיו בהפעלתם – דבר שהנהלת האיגוד התנגדה לו נחרצות ושהודות לכך – ירד מסדר היום, למגינת ליבם של חלק מהמשרדים למתן שירותי בטיחות, המתקשים לגייס קציני בטיחות לשורותיהם….
ולא רק מסיבה זו.
 
במרוצת הזמן, הורידו גם את  סף  מבחני הקבלה ללימודי קצין בטיחות, כך שהיום מספיק הציון 6 במבחני האישיות. משם  וויתרו גם על תעודת מכונאות הרכב, שהיתה כל השנים תנאי בסיסי ומוצדק, ועברו למסלול של מכינה הכוללת 160 שעות. כעת  יש ניסיון להכניס חלק מהמכינה למכונאות –
לתוך תכנית הלימודים – בתנאים מקוצרים.  
 
ואם כל זה אינו מספיק, הרי שבימים אלו  מקצצים גם את שעות הלימוד, ומבקשים לגבש תכנית לימודים  "במחשכים", בהליך שהינו פגום מיסודו ובלתי חוקי בעליל.
סודאי מבקש להסביר: מזה תקופה ארוכה פועלת הנהלת האיגוד בעמל רב, באמצעות וועדת ההסמכה הרשמית מטעמה – במטרה לגבש תכנית לימודים מיטבית שתכשיר את הדור הבא של קציני הבטיחות  באופן המקצועי ביותר, למען הבטיחות התעבורתית של כולנו  ובצורה חוקית. אלא שמשרד התחבורה, מצפצף על דרישות החוק תקופה ארוכה, מתנהל באופן מקומם ולא שקוף, ובפועל – מתעלם ומזלזל בניסיונות האיגוד לשתף עמו פעולה בעניין.

סודאי מתרעם על הגישה המזלזלת של משרד התחבורה ואומר: "אני מרגיש שמנסים בשנים האחרונות לבחון בכל רגע נתון-  את מידת הערנות שלנו …אולי מקווים שיום אחד דעתנו תהיה מוסחת דיה עד כי נפספס איזשהו ניסיון פוגעני…אבל אני מבטיח לכם – זה לא יקרה. אני מוכן ודרוך בכל שעות היממה. גם בלילה, כשכולכם ישנים – עין  אחת  אצלי  תמיד  פקוחה.
לא אתן לשום מזימה לעבור בשקט".
 
גם בנושא תכנית הלימודים, רואה סודאי חשיבות מדרגה עליונה –   בסיס המקצוע  – אנו באיגוד כבר מערבים גורמים משפטיים, ואם  אדרש  לכך, לא אהסס  לפנות  לבג"צ".
עוד מוסיף סודאי בעניין זה: "לא ברורה לי סיבת הנחישות של משרד התחבורה להפוך את כולנו לחותמות גומי ולגרום לזילות המקצוע, שעה שמצב תאונות הדרכים זועק לשמים".
 
עד  כאן  הצד  הפחות  חיובי  של  המקצוע. ידע כל אחד ואחד באשר הוא כי אל  מול  מי  שמנסה לפגוע במקצועיותנו  וביכולתנו למלא את התפקיד כנדרש – ניצב האיגוד  

סיוע בשמירה על זכויות קציני הבטיחות בעת קבלה למקומות עבודה  
האיגוד מסייע אקטיבית לקציני הבטיחות  בשמירה על מעמדם האישי בתהליך קבלתם למקום עבודה חדש. כמו כן, למשרד האיגוד מגיעות מעת לעת בקשות של חברות ומפעלים לקציני בטיחות והנהלת האיגוד דואגת לשדך בין בקשות אלו לבין קציני בטיחות המחפשים מקומות עבודה חדשים. מן הסתם, שרותים אלו מיועדים לקציני בטיחות החברים באיגוד.

ולאלו שנמצאים בתהליך של קבלה למקום עבודה חדש, מספר עצות מועילות. 

שלב ראשון –
קיבלתם הצעת עבודה? אתם מעוניינים לגשת לראיון עבודה? תרימו טלפון לאיגוד. משרד האיגוד מנהל רשימות קבועות הנוגעות למקומות עבודה, הנוהגים להקשות על קצין הבטיחות בתפקידו, לא לספק לו סביבת עבודה ראויה, להתעלם משכר הוגן ומתנאים סוציאליים בסיסיים. לעיתים – כל הפרמטרים יחדיו. העזרו במידע זההנמצא ברשותינו.
דעו לכם, כי חברות הרשומות אצלנו כבעלות רקע בעייתי, לא מקבלות מאיתנו מועמדים לאיוש התפקיד.
זאת לצד המלצת האיגוד לחבר, ככל שיש בידינו המידע הרלוונטי, האם יש טעם בהגשת מועמדות – או לאו.
 
בתוך כך, חשוב גם לספר שלעיתים ה"חינוך" עובד. לאחר תקופות חיפוש ממושכות, בעודנו מתנגדים בתוקף לסייע לחברות בעייתיות,  גילינו לאחרונה- כי הקושי שיצרנו למס' בעלי חברות במציאת קצין בטיחות, בנחישות ובהתמדה  – גרם להם לשנות את דרכם.
קציני בטיחות שהגיעו בסופו של דבר לאותן חברות בצורה עצמאית, מספרים כי דברים השתנו ונעשים מאמצים אדירים לשתף עמם פעולה על מנת לשמר אותם בתפקיד. מבחינתי זוהי בשורה משמחת, המעידה כי אנו פועלים נכון -למענכם – חברי האיגוד.     
 
שלב השני :
אז התקבלתם בשעה טובה לעבודה –  האם זה מספיק? התשובה היא  – לא!
להסכם עבודה הוגן – דאגתם? כפי שסיפרנו לכם בעבר – יש באיגוד הסכם עבודה ייעודי לקציני בטיחות, שהוכן במיוחד עבור חברי האיגוד, ע"י היועץ המשפטי שלנו – עו"ד עזרן, בשיתוף בעלי הניסיון באיגוד. חברי איגוד – משלמי דמי חבר – מוזמנים ואף נדרשים לבקש אותו מאיתנו בעת כניסה לעבודה חדשה. גם אם לחברה הסכם משלה והחלטתם לחתום עליו – לפחות ערכו לפני כן השוואה,  וודאו כי כל המרכיבים שאנו מציעים – כלולים בהסכם החברה. ככל שתדרשו את המגיע לכם ותעמדו על המקח….כך יעריכו אתכם. 
טעות גדולה לחשוב את ההיפך.

ומה לגבי גובה השכר ?
גם על הנושא הזה – ניתן להתייעץ עם הנהלת האיגוד.  זו לא בושה.
במשרד קיים מכתב המלצה מוכן – לכל היקפי המשרה. האיגוד ישמח  להעביר לכל דורש מסמך זה כמובן בתנאי שהוא חבר באיגוד.
 
סודאי מדגיש כי תנאים טובים ושכר הוגן אינם מעידים בהכרח על טיב מילוי התפקיד בפועל.
לעיתים יש מי ששוגה  ומוזמן לבירור או לשימוע במשרד התחבורה.
 
מי שמשלם את דמי החבר באופן קבוע – יודע – כי במקרה כזה הוא זכאי לשעת ייעוץ משפטי  וכן – לנציג מטעם ההנהלה שילווה אותו בזמן הבירור/השימוע.

כפי שדיווחתי בעבר על חברי הנהלה – שעשו זאת במסירות, אבקש לשבח הפעם את חבר ההנהלה עודד שאולוף מירושלים, שליווה לפני כשבועיים  – חבר מאזורו,  בבירור אצל מנהל התחום . ידוע לי כי החבר העריך זאת מאד ואף העביר לנו מכתב תודה מרגש ומחמם את הלב.
לעיון במכתב החבר – לחץ כאן.

חדשות האיגוד :
לתשומת לב חברי האיגוד – מדי שבועיים בממוצע, הנהלת האיגוד מפיצה לכל קציני הבטיחות במייל את חדשות האיגוד – עם כל העדכונים, השינויים והמסרים החשובים שיש להנהלה עבור חברי האיגוד – גם מטעם משרד התחבורה, הרשות הלאומית, המשרד לאיכות הסביבה ועוד ועוד.
סודאי מביע פליאה על כך  שרבים  מהנמענים לא  קוראים את המיילים ואז מתקשרים למשרד ושואלים למה לא עודכנו.
"חברים – מי שלא קורא, שלא ישאל שאלות  !" מתרעם סודאי. 
באיגוד עובדים מאד קשה  – כדי לספק  את כל הידע הדרוש בזמן אמת.
אבל יש כאלה שלא קוראים וגורמים בכך לעבודה כפולה, ואת סודאי מקומם באופן בלתי רגיל  –  לעבוד פעמיים.
בנוסף, כל העידכונים עומדים לרשות קציני הבטיחות באתר ובדף הפייסבוק של האיגוד  כולל הודעות משרד התחבורה (ישנה לשונית מיוחדת לכך בתפריט) הודעות הנהלת האיגוד, חדשות תחבורתיות ועוד…קציני הבטיחות מוזמנים להכנס לאתר ו/או לדף הפייסבוק ולהתעדכן בנעשה.
ככלות הכל, זו חובה מקצועית להיות מעודכן ולדעת מה מתרחש בתחום. קצין בטיחות שאינו מעודכן, מחטיא חלק מעבודתו. 
 
עידכונים קצרים

1. רכישת רשיונות נהיגה

ראשית, ביום העיון הציגה "קבוצת טוב" –  המציעה הכשרה עיונית ומעשית ורכישת כל סוגי הרישיונות הרלוונטיים לקציני הבטיחות.
רכב ציבורי, משא כבד,  רישיון מוביל, הובלת חומרים מסוכנים, מלגזה ומדריכי מלגזהמכונה ניידת ומדריכי מכונה ניידת, ועוד.
כבעבר, כך גם עתה מציע סודא לכל קצין בטיחות – בין אם הוא וותיק ובין אם הוא עדיין חניך, לרכוש לעצמו את כל רישיונות הנהיגה ובכך להרחיב את היכולת שלו להשתלב במעגל העבודה בצורה טובה וקלה יותר. 
לא פעם קיים מצב בחברות חלק גדול מהכלים שלהן הם מסוג אחד ולצידם מס' כלים בודדים מסוג אחר, נתון המכשיל רבים  מהמועמדים מלהשיג את המשרה הנכספת.  וחבל.
 
2. שינוי במתכונת קבלת קהל במשרדי תחום מטענים :
כידוע, החל מיום 1.11.19 הופסקה קבלת הקהל, לרבות קבלת חומר שהודפס, במשרדי תחום המטענים, ומתן השירות יבוצע באמצעות דואר אלקטרוני בלבד. מי שאינו יודע את הכתובת מוזמן להעביר מייל לאיגוד .

3. המרכז לגביית קנסות-הסבת דוחות תנועה
כזכור, ביום ההשתלמות הקודם בלאגו, הרצה עבור חברי האיגוד יהונתן קריאף מהמרכז לגביית קנסות, שסיפר על אתר האינטרנט של רשות האכיפה והגבייה, שניתן לגלוש בו באמצעות סיסמא באזור האישי, ולבדוק האם יש לחברה שבה עובד קצין הבטיחות  חובות בגין דוחות משטרה, ולדאוג לפעול להסבתן.
סודאי מקווה כי כולם קיבלו את ההסבר ב'חדשות האיגוד' ומנצלים את השירות החשוב הזה.
מי  שיש  בעיה  טכנית  כלשהי  עם קבלת הסיסמא מוזמן לפנות במייל למשרדי האיגוד ויקבל את הפרטים הנחוצים.
באדיבותו של מר קריאף  – קיבל האיגוד את שם אשת הקשר שאליה ניתן לפנות על מנת שתסייע לחבר איגוד  שזה רלוונטי עבורו 

תשלום דמי חבר
סודאי מבקש להזכיר כי 2020 כבר בפתח ויש לשלם את דמי החבר ללא כל דיחוי. סודאי מבקש לא לדחות את מועד התשלום ולחסוך ממזכירת האיגוד לרדוף אחרי החברים בנושא זה. זה מיותר, זה מבזבז זמן ולא יעיל. מי שזקוק לאישור עבור המעביד, שיפנה לצביה והיא תספק את המסמך הנדרש. . 
 
חנניה אפנג'ר ועוזי משה, שני אנשים יקרים הפורשים לגימלאות
בסיום דבריו, נפרד סודאי בחמימות ובהוקרה רבה  משני אנשים יקרים המלווים את האיגוד מזה שנים רבות ופורשים עתה לגימלאות. האחד הוא עוזי משה ממכללת עתיד והשני הוא חנניה אפנג'ר ממשרד התחבורה.סודאי הודה לשניים על תרומתם הגדולה לקציני הבטיחות, איש איש בדרכו ואיחל לשניהם אריכות ימים והצלחה רבה בהמשך דרכם.

יענקל'ה רוזנטל ז"ל
להבדיל אלף הבדלות, סודאי ציין בצער רב את פטירתו – בטרם עת –
של  יו"ר ומזכיר האיגוד לשעבר – יענקל'ה רוזנטל ז"ל, שהלך לעולמו לפני כחודש, בשל מחלה קשה.
סודאי ציין את פועלו הרב והמגוון של יענקל'ה באיגוד במשך שנים רבות –
למעשה עד לפני  כ-4 שנים, ואמר: "מוזר עבורנו לדבר על יענקל'ה בלשון עבר. תנחומנו מעומק הלב למשפחה- לאשה תמי, הילדים והנכדים"..
"יהי  זכרו  ברוך". סיים סודאי דבריו לכבודו של יענקל'ה.
כלי נגישות