25-9-19
קציני בטיחות ואזרחים יקרים,
אבקש לשתף אתכם בזכות גדולה שנפלה בחלקי כיו"ר האיגוד, להיות שותף בפתיחת קורס קציני בטיחות, לקצינים ונגדים מכל חילות צה"ל.
בשם הנהלת האיגוד ובשמי אני מבקש לברך את הנגדים והקצינים בצבא לרגל הצטרפותם למשפחת קציני הבטיחות ומאחל לכולנו שיתוף פעולה פורה והצלחה רבה. "בשם השם נעשה ונצליח".
המפגש התקיים במכללת עתיד תל אביב בנוכחות נציגים מצה"ל, משרד התחבורה, משרד העבודה, מכללת עתיד ואיגוד קציני הבטיחות.
השתתפו במפגש: אברהם ישעיהו מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה , יוסי שמחון סא"ל (בדימוס) ראש ענף בטיחות במנהלת הבטיחות ובקרת האיכות (מבק"א) בזרוע היבשה. סרן דודו גבאי קצין בטיחות ראשי בצה"ל, שרון כהן מחיל החימוש, רועי אוהב ציון מנהל מכללת עתיד תל – אביב, עוזי משה מרכז הקורס במכללה, אילן פלס, פריד אבו תיא – מפקח ארצי במשרד העבודה ושירותים חברתיים, חוג'ראת מפקח על הקורס מטעם משרד העבודה, שאלתיאל גולני חבר הנהלת האיגוד ומרצה למקצעות התחבורה במכללת עתיד ואנוכי.
לקורס זה נבחרו בקפידה וזומנו -26 קצינים ונגדים מהמובחרים מכל חיילות הצבא, וכיום הם מתפקדים כ"קציני רכב" בצבא (מושג צבאי המקביל לקצין בטיחות).
משתתפי הקורס ימשיכו בתפקידם במסגרת שרות הקבע ויהיו "קציני רכב" מן המניין במסגרת השרות הצבאי בכלל חיילות צה"ל.
אין ספק שביטחון אזרחי המדינה הוא מעל הכל, אך בכדי לקיים זאת הלכה למעשה לתכלית ראויה, יש לשמור קודם לכן על הבטיחות בכדי שהחיילים והלוחמים יוכלו להגיע למלא משימותיהם בביטחה. הביטחון והבטיחות שלובים זה בזה.
בזרוע היבשה בצה"ל יודעים ומבינים היטב שעל מנת לחזק את הביטחון יש במקביל לשמר גם את הבטיחות וראיה לכך היא ההשקעה הגדולה
של מקבלי ההחלטות בצה"ל בהכשרת קצינים וחיילים ע"י שיתופם בקורס לקציני בטיחות מאתגר המעניק למשתתפיו ארגז כלים מגוון ומשוכלל בכדי שיוכלו לעמוד במטרות והיעדים לחזון של אפס תאונות בצה"ל .
המשפט הזה " תדע כל אם עבריה שמסרה את גורל בניה לידי המפקדים הראויים לכך". הדהד בראשי במעמד פתיחת הקורס ותחושתי שיש על מי לסמוך באופן מוחלט.
יש לכך קבלות והטבלה לא משקרת. היעד לחזון אפס תאונות בצה"ל מוכח מעל לכל ספק וניתן להגיע ליעד זה.
פתיחת הקורס הנוכחי ועוד קורס אחד נוסף שיפתח במרץ 2020 מעידים על החשיבות שמייחסים בצה"ל לחיזוק והגברת הבטיחות בצבא בו משרתים אזרחי המדינה בשרות סדיר, בקבע, או במילואים .
מדוע צה"ל מצליח ומשרד התחבורה ממשיך להיכשל במאבקו להוריד את עקומת ת.ד – והקטל בדרכים ?
ניתן לאשש את הסיבות לכך בסקירה קצרה על הנעשה בצה"ל בתחום הבטיחות, פעילות המוכיחה שהשקעה בבטיחות משתלמת ומחזירה את עצמה בטווח קצר.
עדות לכך – מאז 2002 ירד מספר ההרוגים בתאונות דרכים בצה"ל בכ־90%. בשנת 2001 נהרגו בתאונות דרכים בצה"ל 37 חיילים וקצינים.
ב־2002 עלה המספר ל־41, אבל מאז נמצא הקטל בדרכים בירידה מבורכת ומתמדת. למעשה, ב־2015 כולה נהרגו 5 לובשי מדים בכבישים ומתחילת 2016 המספר זהה .
במסגרת דברי הפתיחה של יוסי שמחון סא"ל (בדימוס), נמסר כי מספר ההרוגים בשנה החולפת עמד על – 13 חיילים וקצינים. מספר ההרוגים בצה"ל מתחילת השנה עומד על -6 חיילים בלבד,
בהחלט הישג נאה המעיד על חשיבות ערך חיי האדם שזוכה לתשומת לב רבה בצה"ל ומראה כי יש פירות לעמל ומשאבים המשוקעים בנושא זה.
אין ספק כי ההדרכות באמצעות כלים טכנולוגים מתקדמים העומדים כיום לרשותנו, תורמים באופן משמעותי להגיע לחזון אפס תאונות בצה"ל .
למרות השוני בין "הנחתת" פקודות בצבא לחיילים, לעומת הטיפול בנהג האזרחי המחייב עבודה קשה יותר, ניתן גם באזרחות לבצע שינוי של ממש.
דברים שהצבא עושה, לפחות את חלקם אפשר לאמץ במערכת האזרחית כאן ועכשיו .
הנה מה שקורה בצה"ל:
תגובה מיידית: בצבא אפשר לתת מיד פקודות שתשפרנה את היכולת להתמודד עם התאונות.
הדרכות נהיגה: כל נהג בצבא עובר הדרכות עיוניות ומעשיות הנרכשות מחברות אזרחיות, כולל שתי השתלמויות כבר בשנה הראשונה של החייל.
אחריות מפקדים: בארגון אזרחי, אני לא יודע כמה זה מעניין את מנהליו שעובד שלו היה מעורב בתאונה. בצה"ל כל מפקד עובר הכשרה בטיפול בתאונות, מתדרך את פקודיו ומתחקר תאונות. באזרחות כבר לא משביתים אוטומטית לחודש רכב שהיה מעורב בתאונה.
סימולטורים: הכנסת סימולטורים לנהיגה מאפשרת לנהג להתנסות ולתרגל מצבי חירום בלי להסתכן ולסכן את משתמשי הדרך .
ענישה והפקת לקחים :בכל תאונה נפתחת חקירת מצ"ח. אם יתגלה למשל מפקד שאישר נסיעה ללא חגורות בטיחות, זה יכול להביא להדחתו .
ומה קורה בתחום האזרחי ?
במשרד התחבורה, לעומת ההצלחה הגדולה בצה"ל, עדין המשרד נתון ללחצים מצד גורמים אינטרסנטים המשפיעים על קבלת החלטות מוטעות אשר מתבססות בעיקר על חישובים כלכליים ולא על שיקולי בטיחות. בנוסף, משרד התחבורה מבקש לקצץ בשעות הלימוד ובחלק חשוב מתכני הלימוד בקורס קציני בטיחות.
הנהלת איגוד קציני הבטיחות הגישה עבודה מקיפה בנושא הקורסים להסמכת קציני בטיחות בהשתתפות שני חברים שהינם חברי ועדת ההסמכה. העבודה המקיפה הכילה המלצות לשינוי תכנים בהתאם לרוח הזמן וזה למעלה משנתיים, לדאבוני לא התפרסמה תוכנית החדשה בעניין הקורסים.
זאת ועוד, משרד התחבורה והעבודה, במקום להעלות את רמת המשתתפים בקורסים, בחרו להוריד את הרמה בתנאיי הקבלה וכך למשל, הורידו את רף הציון למעבר בחינת אישיות ל- 6 לחניך המתקבל לקורס, גם התנאי של קבלה לסוג 2 במכונאות רכב התגמש ומי שאינו עומד בכך, נדרש למכינה למכונאות סוג 2 במתוכנת של – 160 שעות לימוד. אבל, יש קולות במשרד התחבורה המבקשים לבטל גם את המכינה וזאת בעקבות לחצים מצד בעלי אינטרסים כלכליים.
בנוסף לבעיתיות בהתנהלות משרד התחבורה בנושא הקורסים להסמכת קציני בטיחות, קיימות גם בעיות אחרות שעדיין לא באו לידי פתרון. כך למשל המחסור במפקחים בתחום, תיקון התקנות בחלק י' שעדין לוקה בחסר והסחבת של כשש שנים בנושא זה. גם עתה, עדין המשרד אינו ערוך למסור הנחיות ופרשנות לקראת כניסת התקנות לתוקף ב- 7/12/2019.
מתוך דברים אלו, ניתן להבין כי משרד התחבורה נרדם בשמירה בנושא שימור הבטיחות, שלא לדבר על הגברתה כשמנגד קיים גידול תמידי בנסועה וגידול טבעי במספר כלי הרכב והנהגים הנוספים בכל שנה.
עד כאן בענייני דיומא. לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה נותר לברך ולקוות כי במשרד התחבורה ידאגו לאמץ לפחות את חמש המפתחות להצלחה של צה"ל, בשיתוף איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, האיגוד היציג והרשמי בישראל .
בבירכת שנה טובה ובטיחותית ,
שמעון סודאי – יו"ר
איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה.