3-3-20
מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות
אבקש לעדכן ולשתף אתכם על הכנס אליו הוזמנתי לשאת דברים על פעילות האיגוד, תפקידו במאבק בתאונות הדרכים ועל חשיבותו בהקשר שיתוף הפעולה עם רשויות החוק .
הכנס התקיים ביום ראשון 1-3-2020 ברשות האכיפה והגבייה בתל אביב. בכנס נוכחו כל נציגי חברות הליסינג העוסקים בהסבת דוחות ע"ש תאגיד, נציגי משטרת ישראל, בהם מפקדת מפנ"א בראשות סנ"צ מירב מזרחי, נמרוד הגלילי מנכ"ל איגוד חברת ההשכרה הליסינג, נציגים מחברות העוסקות בשרות להסבת דוחות ועוד .
את הכנס פתח בדברי ברכה מנכ"ל רשות האכיפה והגבייה מר תומר מוסקוביץ. בדבריו התייחס מוסקוביץ לנושא המרכזי והוא השרות הניתן לאזרח ועל השיפור בנראות של מרכזי השרות, כאשר המטרה היא לסגור את תיקי החייבים בדרך הוגנת. גביית התשלום היא רק חלק מהמטרה. חלק אחר של המטרה הוא להגיע למבצע העבירה עצמו.
אחריו עלה מנהל המרכז לגביית קנסות מר דורון תשתית ,שמסר על התמודדות של חברות ההשכרה והליסינג בכל הכרוך בהסבת דוחות משטרה והרשויות .
שוב עלה נושא השרות אותו מעניק המרכז לכלל האזרחים ובכללם חברות ההשכרה והליסינג. תשתית ציין את השיפור בצמצום זמני ההמתנה במענה הטלפוני ועל הקמת "האזור האישי" המקוון בו יכול כל מורשה, או חייב להיכנס לאתר הרשות ולצפות בדוחות וחובות על שמו או על שם התאגיד.
עוד נמסר כי המרכז עוסק במגוון נושאים מול חייבים למשרדי הממשלה השונים אחד מהם משרד התחבורה. במקרה זה דווח שבשנת 2019
כ- 180,000 בעלי רכב לא שילמו את אגרת הרישוי, דבר המעיד על בעיה של חוסר אכיפה שהיתה אז. אין ספק שמדובר בבעיה אמיתית בכל הקשור למאבק בתאונות הדרכים וכל מזאת בנוסף למספרם העצום של פסולי נהיגה הנעים בכבישי ארצנו.
תשתית ציין שעם כינון הממשלה בקרוב ולאחר אישור – הרשות לגבייה נערכת לגביית אגרת גודש שתכנס לתוקף. עוד מסר שהרשות מתכוונת להעביר את הטיפול בהסבת דוחות מהרשויות המקומיות.
מר יהונתן קריאף ראש צוות חברות ממרכז לגביית קנסות – סקר את מבנה האזור האישי המקוון והדרכים למיון דוחות. במסגרת הכנס עלו שאלות בנושא והובטח על הכנסת שיפורים .
סנ"צ מירב מזרחי מפקדת מפנ"א במשטרת ישראל – דיווחה על השרות המקוון שכיום נגיש להסבת דוחות. למעשה השילוב בין אתר הרשות לאכיפה וגבייה ואתר משטרת ישראל מאפשר לנו קציני הבטיחות לצפות בהודעת הקנס ברגע שהדו"ח נרשם ומיד להתחיל בטיפול ההסבה באתר המשטרה ועדין לצורך ההסבה כל הטפסים והאישורים שנדרשנו להם נחוצים ויש לצרפם
על מנת להעביר את האשמה לנהג מבצע העבירה . היתרון בשרות המכוון הוא שאין אנו תלויים בחסדי רשות הדואר והפעולה מתבצעת עם קבלת סימוכין לכל פעולה .
יו"ר איגוד קציני בטיחות – שמעון סודאי – ברך את מנהלי המרכז לאכיפה וגבייה על המפגש החשוב עם כל השותפים לדרך. בדברי מסרתי על פעילות האיגוד.
** מצורפת מצגת בה ניתן לעיין בדברי לבאי הכנס.
לעיון במצגת – לחץ כאן.
את החלק המרכזי בדברי, על החשיבות הרבה שיש על כל אחד מאיתנו בהסבת דוחות התעבורה ומה הם ההשלכות על ריבוי הסיבות לדו"ח אחד שמתגלגל ממבצע העבירה לאדם אחר, הדגשתי ביתר שאת.
להלן הנושאים שאין להתעלם מהם ועל כל אחד מאיתנו וגם השותפים לתהליך כמו משטרת ישראל, עלינו ביחד לחתור לשינוי המגמה להסבה איכותית של דו"ח למבצע העבירה.
1- בעת קבלת דו"ח על שם תאגיד – על קצין הבטיחות מוטלת חובה להסב את הודעת הקנס על שם הנהג המחזיק ברכב במועד העבירה, בשום מקרה אין לשלם הודעת קנס על שם תאגיד, הדבר מנוגד לחוק.
2- למעשה, כשמדובר ברכב השכרה או ליסינג, הודעת הקנס נשלחת לבעל הרכב הרשום. במקרה זה חברת הליסינג מסבה את הדו"ח על שם התאגיד הרשום אצלה כך שלאחר שבוצעה הסבה ראשונה אלינו .אנו אמורים לדאוג להסב את הדו"ח למחזיק הרכב הרשום, משטרת ישראל מקבלת את ההודעה מאיתנו ומעבירה את הודעת הקנס לנהג שעליו דיווחנו.
3- לדאבוננו יש מקרים רבים בהם מגיעה הודעת הקנס למבצע העבירה הרשום וזה דואג להסב באין מפריע את העבירה לאדם אחר על לא עוול בכפו, מדובר בתופעה ידועה הן לנו והן למשטרת ישראל ולמעשה הנהג העבריין חומק מאימת הדין .
4-להלן הדרכים לצמצום התופעה עליה דיווחתי לבאי הכנס. בכל בקשה להסבת הודעת קנס בפעם הרביעית, יש להערים קשיים לאישור הסבת הודעת הקנס מטעם משטרת ישראל . למשל במידה והנהג מבקש להסב את הודעת הקנס לאדם אחר ,עליו להציג אישור מקצין הבטיחות שנהג זה מורשה לנהוג ברכב החברה (במקרה זה הזמן שניתן 90 יום לטיפול, מספיק )
פתרון יצירתי נוסף לאיתור מסבי דוחות סדרתיים – יש לבצע רישום של מבקשי ההסבות בפעם הרבעית ולבדוק כמה דוחות נרשמו על שמם בפעם השלישית על מנת לאתר אותם.
רעיון נוסף שיכול לעשות סדר, זה לפקח ולבקר אחר עבירות מסוכנות ובהם לפעול ביתר שאת לאיתור בקשת הסבה לאדם אחר ,באותה מידה גם על דוחות שמגיעים לאזרח הרגיל, במקרה זה מדובר בבקשת ההסבה השניה .
5- על הדרך שיכולה לגרום למהפך במגמה ניתן לעיין במצגת –הצעתי היא לבצע שינוי חקיקה ולהפוך את המצלמות שיצלמו את פני הנהג הנוהג ברכב.
כנסו למצגת, עיינו והביעו דעתכם באשר ליכולת הצעות הללו לשנות את המצב העגום שבו בריוני הכביש ממשיכים לנהוג בפראות לסכן אותנו, ואנו קציני הבטיחות נמשיך לדלות מידע במאגר התעברותי ולא נמצא עליהם דבר
– חומר למחשבה לכל בר דעת לשינוי המצב.