איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

הרגולציה באירופה בשאיפה להקטנת פליטת ה-CO2. כלי רכב ידידותיים לסביבה זו המגמה העתידית

5-5-19

במסגרת יום העיון בשפיים שהתקיים בשבוע שעבר, נשאו דברים, ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק שדיבר על הסח דעת בשעת הנהיגה וד"ר אבי בלס, מדריך ראשי בחב' טלקאר שדיבר על מגמות בתעשיית הרכב העולמי.

חברי הפאנל
בנוסף, התקיים פאנל של מומחים בו נדונו שאלות שהיפנו המשתתפים ביום העיון לחברי הפאנל. השאלות עסקו בבעיות של ענייני דיומא בהן נתקלים השכם והערב קציני הבטיחות במהלך עבודתם. מן הראוי לציין כי זו לא הפעם הראשונה בה מתקיים פאנל כגון זה וקיום הפאנל כל פעם מחדש, זוכה להצלחה מרובה בהיותו נוגע בעבודתם השוטפת של קציני הבטיחות. את הפאנל הנחה ברב חן ועניין אייל הדר,  מ"מ יו"ר וחבר הנהלת האיגוד. בפאנל השתתפו שמעון סודאי, יו"ר האיגוד, דקלה בן יעקב, מהמשרד לאיכות הסביבה, ישעיהו אברהם, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, מאיר אלרם, מנהל אגף גורמי חוץ ברלב"ד, חנניה אפנג'ר, מנהל מחוז הרישוי בב"ש והדרום, עו"ד פאלוך, מומחה בדיני תעבורה ואמנון אשד, מומחה בתחום המלגזות והרכב התפעולי. 
____________________________________________________
ארז קיטה – מנכ"ל אור ירוק

ארז קיטה, מנכ"ל "אור ירוק" פתח דבריו בדברי תודה לקציני הבטיחות על העבודה החשובה שהם עושים בשמירה על הבטיחות בדרכים. קיטה מציע לקציני הבטיחות להעזר בסל שרותים ש"אור ירוק" מציע לארגונים, בהם דפי מידע והדרכה, הרצאות וכו'.  קיטה מציין כי ליווי ופיקוח של קציני הבטיחות עשויים בהחלט לסייע בין היתר גם בהפסקת השמוש בטלפון תוך כדי הנהיגה.

את עיקר דבריו ייחד קיטה לנושא הסח הדעת בנהיגה שהגורם המשמעותי בו הוא השימוש בטלפון הנייד. לדברי קיטה קיימים ארבעה סוגים של הסח דעת: חזותי, קולי, ידני וקוגנטיבי – המחשבות נודדות  למקומות אחרים ולא נתונות בנהיגה. כשאנחנו משתמשים בטלפון, כל ארבעת הסוגים של הסח הדעת פועלים. עיקר השימוש בטלפון הוא לצורך קבלת ושליחת טקסטים (ווטסאפ). המבוגרים משתמשים בממוצע כ-3 שעות ביום בטלפון, אצל בני הנוער, השמוש  גדול יותר. כ-150 פעמים ביום אנחנו לוחצים על מקשים בטלפון מיוזמתינו. נשים וגברים משתמשים באותה מידה בטלפון, אם כי לצרכים אחרים. כ-40% מכלל המשתמשים מרגישים אבודים ללא הטלפון. בזמן נהיגה ככל שמהירות הנהיגה גבוהה, כך  הסח הדעת יותר מסוכן. בדרך כלל, הנהגים מודעים לסכנה  ואז  מאטים את המהירות ומבלי משים, ללא סיבה הניראת לעין נוצר פקק תנועה. ככל שמשתמשים יותר בטלפון תוך כדי נהיגה, כך ההרגל לשמוש כזה הולך ומתעצם.

המאבק להפסקת השימוש בטלפון תוך כדי נהיגה צריך להעשות ע"י שורה של פעולות: הסברה וחינוך, אכיפה וענישה וטכנולוגיה שתמנע את השימוש בטלפון תוך כדי הנהיגה. רק שילוב של כל האמצעים הללו יביאו למיגור המגפה הזו שגובה קורבנות מיותרים וגורמים נזק כלכלי עצום.
____________________________________________________

ד"ר אבי בלס, מדריך ראשי בחב' טרקאר
ד"ר אבי בלס מחב' טלקאר דיבר על "מגמות בתעשיית הרכב העולמי" וייחד את דבריו בהערכות "קיה" למגמות אלו. ישנם מספר כוחות המשפיעים על המגמות בענף הרכב. אחד מהם הוא הרגולציה באירופה. אירופה שואפת להקטנת פליטת ה-CO2. כלי רכב ידידותיים לסביבה זו המגמה המתגבשת.  כלומר מעבר למכוניות היברידיות וחשמליות ובמקביל ירידה ביצור מכוניות עם מנועי בנזין ודיזל.

בנוסף, מערכות בטיחות אוטונומיות וסמי אוטונומיות הולכות ותופסות מקום חשוב בשיקולי הלקוחות בבואם להחליט על קניית רכב חדש. ד"ר בלס מציין כי מערכת בלימה אוטומטית קיימת בכל הדגמים של "קיה". בנוסף קיימות כמובן  גם מערכות בטיחות נוספות כגון: בקרת סטייה מנתיב, קרוז קונטרול אדפטיבי וכו'. 

ד"ר בלס מפריח את הדעה באשר למסוכנות של הסוללות המותקנות במכוניות ההיברידיות. יש הסוברים כי הקרינה מתוך סוללות אלו הינה מסוכנת ועלולה לגרום למחלות קשות. ד"ר בלס סיפר על  ניסוי מפורט  שהתקיים לבדיקת טענה זו וממנה עלה כי הקרינה אינה מסוכנת. הבדיקה נעשתה על שתי מכוניות בהן קיה נירו. בבדיקה בדקו כל מושב ברכב  בשלשה גבהים שונים ובשתי מהירויות שונות והממצאים הראו כי רמת הקרינה היא בדרגה של עד 4 מיליגאוס הנחשבת נמוכה ולא מסוכנת. 

ל"קיה" תכניות של מעבר לרכבים ידידותיים לסביבה וכלי הרכב החדשים שלה במגמה של מעבר למנועים הברידיים או חשמליים. פחות זהום וגם חסכון בצריכת הדלק. בתצוגה מרשימה שהתקיימה ביום העיון, ניתן היה להתרשם ממבחר הדגמים של "קיה" המתאימים לצרכים מגוונים של הנהג הישראלי.
כלי נגישות