במסגרת יום העיון שהתקיים בחב' "כלמוביל", ניר גרוסמן, מנהל חטיבת ציי הרכב דיבר על מגמות גלובליות הצפויות בענף הרכב בעתיד לבוא והקדיש מדבריו גם לקורה ולעתיד לקרות בשוק הרכב הישראלי.
בתחילת דבריו הציג גרוסמן את נבחרת "כלמוביל" העומדת לשרות קציני הבטיחות, בהם: אסף וימר, מנהל מח' לקוחות איסטרטגים, דודי אלג'ים, מנהל מח' ציי רכב, שרון הררי, מנהל מכירות, חיים טובול ועידן אשכנזי. לאחר הצגת הנבחרת, סקר גרוסמן בקצרה את התפתחותה של "כלמוביל" וציין כי החברה נוסדה כבר ב-1906. החברה נמצאת בבעלות פרטית של משפחת חרלפ והינה היבואן הגדול בישראל של כלי רכב. "כלמוביל" מציעה one stop shop solution כלומר, הכל תחת קורת גג אחת: כלי רכב חדשים, מימון, ביטוח וטרייד אין. "כלמוביל" הינה נציגה בלעדית בארץ של המותגים: יונדאי, מיצובישי ומרצדס. בחברה מועסקים כ-1200 עובדים.
גרוסמן מדמה את העתיד בעולם הרכב ל "מנהרת זמן" ארוכה שאין לדעת איך ייראה בקצה שלה עולם זה.
לדברי גרוסמן, העתיד הוא רכב אוטונומי וזה אינו חלום רחוק. גרוסמן סבור כי כ-15% מכלל כלי הרכב בעוד כ-25 שנים יהיו רכבים אוטונומים. כמעט כל יצרן רכב רציני נמצא בדרך לפיתוח רכב אוטונומי ומי שלא יטול חלק בתהליך זה, דינו יהיה להעלם מן העולם.
כניסת הרכב האוטונומי למעגל החיים שלנו יהווה מהפכה של ממש. כל עולם המושגים שהיינו רגילים אליו בעולם הרכב ישתנה והמהפכה שיחולל הרכב האוטונומי תשפיע על כל שרשרת הערך של כלי הרכב, כלומר, המסך המרכזי ברכב יהפוך להיות הדבר הכי מהותי ברכב. הבידול בין המותגים ישען על מספר הפונקציות שנוכל לקבל באמצעות המסך המרכזי. כוחות סוס, צריכת דלק וכו' יהיו פחות חשובים ורלוונטים.
בד בבד עם ההתקדמות בפיתוח רכבים אוטונומים, גרוסמן צופה כי כלי הרכב החשמליים יתפסו עוד ועוד מקום בשוק הרכב העולמי ולמעשה, טוען גרוסמן, הרכב החשמלי הוא העתיד. ככל שתהיה התקדמות בפיתוח סוללות ארוכות טווח דבר שיביא לעוד ועוד מכוניות חשמליות שינועו על הכבישים, כך בהדרגה יכנס איסור על מכירת רכבי בנזין ודיזל. גרוסמן אומר כי לא רחוק היום בו אחת מתוך כל ארבע מכוניות תופעל ע"י סוללה. הבידול בין המותגים יהיה על מומחיות בסוללות ולא במכניקה.
גרוסמן צופה כי כתוצאה מתהליך זה, צריכת הדלק העולמית תרד בכ-30%. ותחנות הדלק יצטרכו לשנות פניהן ולהתאים עצמן למציאות החדשה ובמקום משאבות דלק, יוכנסו בהדרגה עמדות לטעינה מהירה.
בהתייחסו לשוק הרכב הישראלי, אמר גרוסמן כי שוק הרכב נמצא במגמת ירידה. בשנת 2018 נמכרו 268,000 כלי רכב וגרוסמן מעריך כי 2019 תסתיים במכירת כ-250,000 כלי רכב. גרוסמן מסביר את הירידה במכירות בכך שתנאיי האשראי שמעמידים הבנקים השתנו לרעה, קושי במכירת מכוניות יד שנייה, פחות מכוניות שעברו תאונות של "טוטל לוס" ופחות גניבות. עם זאת, מציין גרוסמן כי יונדאי בניגוד למגמת הירידה בשוק, מכרה יותר כלי רכב והיא ניצבת במקום הראשון במכירות עם 38,423 כלי רכב ב-2018.
גרוסמן מציין כי חל שינוי בטעם הציבור הישראלי ובניגוד לעבר בו המכוניות בסיגמנט המשפחתיות היו הדומיננטיות, בשנים האחרונות, מסתמנת מגמה של מעבר לג'יפונים. כ-1/3 מהמכירות ב-2018 היה בסיגמנט הג'יפונים.
באשר לצפוי באפריל הקרוב, גרוסמן יודע כי יהיו עליות מחירים אך אינו יודע באיזה שיעור. גרוסמן מעריך כי המחיר של כמעט כל הדגמים יעלה בסדר גודל של 3,000-6,000 ש"ח. עליית המחירים תהיה כתוצאה של שינוי במדיניות המיסוי של המדינה.
השינוי במדיניות המיסוי יוצרת מצב מוזר ולמרבית הפליאה, דווקא המכוניות המזהמות ביותר, מחירם לא יעלה ודווקא המכוניות הקטנות המזהמות הכי פחות, יספגו את עליית המחירים הגדולה ביותר – מנפלאות משרד האוצר…
גרוסמן מעריך כי אם אכן אלו יהיו סדרי הגודל של העלאת המחירים, "כלמוביל" תספוג חלק מהעלאת המחירים בכדי להקל על הנטל של לפחות אלו הרוצים לרכוש מכוניות קטנות, חסכו שקל לשקל ופתאום מוצאים עצמם מול שוקת שבורה.