איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

במשרד התחבורה עומדים לסיים את העבודה על חלק י' והתקנה המתוקנת תתפרסם בתאריך 7/12/19.

13-9-19

כדרכה בקודש, הנהלת האיגוד דואגת  להביא מרצים מן השורה הראשונה במגוון גדול של נושאים במטרה להעמיק  ולהרחיב  את תשתית  המידע בתחומי עבודתם של קציני הבטיחות על מנת שרמת הידע של קציני הבטיחות תהיה גבוהה ועבודתם תיעשה באופן מושכל, מושתת על בסיס לימודי רחב ומעמיק.

להלן תקציר דברי הנואמים בכנס האחרון
במרכז הארועים "לאגו" בראשל"צ.


ישעיהו אברהם, מנהל תחום קציני הבטיחות במשרד התחבורה, דיבר קצרות והודיע כי הטלפונים במשרדו יהיו פנויים לקציני הבטיחות כל יום בין השעות 11:00-13:00. בין שעות אלו יוכלו קציני הבטיחות לפנות בכל שאלה ובקשה. עם זאת, ציין ישעיהו כי חלק נכבד מהשאלות שיש לקציני הבטיחות ניתן לפתור ע"י מיילים והמליץ להשתמש גם באופציה זו.
במשרד עובדים על השינויים בחלק י' בתקנה ופרסום התקנה המתוקנת יהיה בתאריך 7/12/19.  התקנה המעודכנת תהיה נגישה לכולם  וכל אחד יוכל להביע עמדתו במה שפורסם. לסיום איחל ישעיהו שנה טובה עם מינימום של תאונות וביקש מקציני הבטיחות לעשות עוד קצת יותר בשנה הבאה וזאת מבלי מבלי לגרוע מעשייתם הברוכה עד כה.
אמיר בלכר, סמנכ"ל החטיבה העיסקית של חברת קרסו, דיבר על המגמה ההולכת ומתגברת של כיבוש  כלי רכב  חשמליים את הכבישים בארץ ובעולם ומנגד דחיקה הדרגתית של כלי הרכב עם מנועי הבעירה הפנימית, כלי הרכב שנכון להיום הם אלו שגודשים את כבישי העולם.
בלכר מנה את היתרונות של הרכב החשמלי, בהם העיקריים, חסכון עצום בדלק, הנחה במיסוי  וזיהום מופחת של הסביבה, כמו כן ציין בלכר את עניין הרגולציה, כלומר, המחוקקים בעד איסור השימוש ברכב עם מנוע בעירה פנימית ועידוד מכירת מכוניות עם מנוע חשמלי. בשנת 2020 רק 3ִִ% מהמכוניות יהיו עם מנוע חשמלי אך בשנת 2025, מעריך בלכר כי כ-50% מכלל הרכבים שינועו על הכבישים, יהיו כבר עם מנוע חשמלי. ב-2019 הרכב החשמלי עדיין יקר בהשוואה למכוניות המונעות בדלק, אך עד 2025 מחירו יירד בהדרגה ובסופו של התהליך הרכב החשמלי יהיה זול יותר מאשר כלי הרב של היום עם מנועי הבעירה הפנימית.
באשר לישראל – המיסוי על רכבים חשמליים  זול יותר, ישנה הטבת מס בשווי שימוש ובנוסף, המדינה תתמוך בפריסת עמדות טעינה חשמליות בכל רכבי הארץ ועד 2025, צופה בלכר כי יהיו כבר בארץ קרוב ל-200,000 כלי רכב עם מנוע חשמלי. 
עיריית כפר סבא מעודדת מעבר לרכב חשמלי ולפיכך תתקין ברחבי העיר 500 עמדות טעינה ועד 2025 תיאסר כניסת רכב עם העירה פנימית לתחום עיריית כ"ס. גם בת"א מתגבשת מגמה של איסור כניסת כלי רכב עם מנוע בעירה לתחום השטח המוניציפלי של העיר. עוד ועוד ערים בוחנות את הנושא ויצטרפו למגמה זו שלשמירת העים פני זיהום ורעש כפי שקיימים היום. 
חברת קרסו נערכת לעידן החדש ומשווקת כבר היום כלי רכב חשמליים – ניסן ליפ ורנו זואי. בעתיד יתווספו דגמים נוספים שישרתו מגוון גדול של צרכים.
כאמור האחד היתרונות הבולטים של מכוניות עם מנוע חשמלי הוא חסכון עצום בדלק. בכדי להדגים זאת
העמידו לנסיעת מבחן השוואתי את  רנו קליאו עם מנוע בנזין לבין זואי חשמלית, לאורך 250 ק"מ, צריכת הדלק של הקליאו התבטאה במחיר של 120 ש"ח, לעומת הזואי שצריכת החשמל שלה התבטאה ב-22 ש"ח בלבד. 
לדברי בלכר כ-1/3 מהישראלים שוקלים מעבר לרכב חשמלי. 
יהונתן קריאף מנהל צוות חברות מהמרכז הישראלי לגביית קנסות, דיבר על תפקיד החברה ועל איך קציני הבטיחות יכולים להעזר בה בעיקר בעניין של הסבת דוחות. קריאף הסביר כי המרכז עובדת בכפיפותלהוצאה לפו וגובה חובות לאוצר המדינה, משטרת ישראל, משרדי ממשלה ובקרוב גם עבור השלטון המקומי. כ-85% מהחובות נגבים תוך 218 יום. המרכז מטפל בכ- 2.5 מליון תיקים. קריאף מדגיש כי המרכז דוגל בגביה הוגנת ולא מנצל סמכויותיו באופן שרירותי. כשמתגלות בעיות אני המרכז יוזמים פגישות בכדי למצות את כל האפשרויות טרם החלת אמצעים דרסטים.
קריאף מציין בהדגשה את "האזור האישי" שדרכו קצין הבטיחות יכול לראות ולבצע מגוון פעולות הקשורות בנושא הסבת הדוחות. קריאף ממליץ לקצין הבטיחות להיכנס פעם אחת ביום ולבדוק מצב הדוחות. יש אפשרות הסבה באמצעות האיזור האישי. האזור האישי מבטיח אי תלות בדואר ישראל. על מנת להיכנס לאזור האישי יש להצטייד בסיסמה אותה ניתן לקבל טלפונית מאנשי המרכז. 
אין ספק כי שימוש נכון באיזור האישי ע"י קציני הבטיחות יכול למנוע בזבוז של כסף רב שמבוזבז היום בשל הגעה מאוחרת של דוחות ובלבול הנובע ממורכבות נושא ההסבה. האיזור האישי במצבו הנוכחי הוא אינו חזות הכל, אך אין ספק שגם במצבו הנוכחי יש לו יתרונות רבים וחשובים והוא יכול לחסוך כסף רב ובזבוז של זמן יקר מקציני הבטיחות שישתמשו בו.

לעיון במצגת של יהונתן קריאף מהכנס בראשל"צ – לחץ כאן
אורי צחי, יועץ שר התחבורה לענייני ניקוד, דיבר בעיקר על הושבת ילדים נכונה ברכב וכן הוסיף עוד כהנה וכהנה בענייני בטיחות אחרים. למרות רצינות הנושאים בהם עסק, דבריו של צחיתובלו בהומור עדין שהוסיפו חן ועניין לדבריו. מותר להושיב ילדים בכל גיל בכל המושבים ברכב. אומר צחי, אך לכל גיל כללי הושבה משלו. ילד עד גיל שנה יישב במושב בטיחות, הפוך לכיוון הנסיעה. אם יושב במושב הקידמי, יש לנתק את כרית האוויר. גם במושב האחורי ישב הילד במושב בטיחות, הפוך לכיוון הנסיעה. בין הגילאים 1-3 שנים, ישב הילד במושב בטיחות המותאם לגובהו ומשקלו, הישיבה בכיוון הנסיעה ואם יושב במושב הקידמי, כרית האוויר תהיה מנוטרלת. בין הגילאים 3-8 ישב הילד על בוסטר ואם ישב במושב הקידמי, כרית האוויר תהיה מנוטרלת. מגיל 8, אין הגבלה. העונש עבור הושבה לא נכונה של ילד הינו 1000 ש"ח קנס ו-10 נקודות.לדברי צחי, רוב התאונות מתרחשות ליד הבתים שלנו ולכן יש חובה, תמיד לחגור חגורות בטיחות, גם אם מדובר בנסיעה מאד קצרה. המצלמות שרבים מאיתנו מתקינים בשימשה הקידמית, אינה מוכרת כהוכחה בבית המשפט הואיל והצילומים שלהן ניתנים לעריכה ולכן אין טעם להתקין אותן, מה גם שהן מסתירות חלק משדה הראייה. 
לעיון במצגת של אורי צחי – לחץ כאן
ינאי דותן מהמרכז להעצמה, דיבר על כלים להתנהגות בטוחה והסביר את הקשר בין אזורים מסויימים במוח שלנו לבין ההתנהגות הבטיחותית שלנו. דותן חידד את ההשפעה  של מצבים שבהם אנו נמצאים, על קבלת החלטות במצבים אלו. מה הגורמים שמשפיעים על קבלת ההחלטות שלנו וכיצד ניתן לשנות הרגלים לא נכונים. דותן הצביע על מצבים שבהם אנחנו מוצאים עצמנו ואינינו מודעים להשפעה שלהם על תהליך קבלת ההחלטות שלנו. כך למשל, מקומות המוכרים לנו כשקטים, שם טמונות הסכנות הגדולות ביותר ועלינו להיות ערים לכך. אם נהיה מודעים לכך, נוכל למנוע תאונות במקומות שלכאורה אין נשקפת בהם סכנה.  עם זאת, אנחנו נוטים לקחת סיכונים במקומות המוכרים לנו כמסוכנים ולא מצליחים לקבל החלטה שקולה. כשאנחנו במצבי לחץ, אנחנו לא יכולים לקבל החלטה שקולה. אם יצאנו לעקיפה במקום מסוכן והצליח לנו, אנחנו נקבל שוב ושוב החלטה שגוייה כי הצליח לנו ולנו זה לא יקרה וכך הדבר הופך להרגל מסוכן.
אפשר לשנות הרגלים לא נכונים ומסוכנים. שבירת סיטואציה משנה את ההרגל. כלומר, אם נהיה מודעים לסכנה במעשינו, נוכל לשנות את ההרגל השגויץ השינוי מתחיל בטיפול בדברים קטנים המובילים  לשינוי של הרגלי הבטיחות. אם זה חשוב לנו, זה יהפוך להיות חשוב גם לאחרים ויגרום לשינוי תרבות. אפשר לשנות הרגלים רק צריך לתרגל את השינויים.
לעיון במצגת של ינאי דותן – לחץ כאן
כלי נגישות