2-1-18
בתאריך 31/12/17 פג תוקף ההטבה שניתנה לבעלי רכב היברידי על כך שבחרו ברכב "ירוק", רכב עם זיהום סביבתי מופחת באופן מובהק.
להלן מכתבו של שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות אל ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים בעניין הארכת תוקף ההטבה לבעלי הרכב ההיברידי.
לכבוד חבר הכנסת משה גפני
יו"ר ועדת הכספים ,
משה שלום רב,
כפי הידוע לך תוקף ההטבה פג ב- 31/12/2017.
כיו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, אני מבקש לציין כי אנחנו בין המובילים הבולטים בשנים האחרונות של המהפכה בהכנסת "מכוניות ירוקות", רכב היברידי ורכב חשמלי ( מס ירוק הוא חלק מכך).
חלק ניכר מהעובדים אף משלמים מכיסם עבור השדרוג לרכב ההיברידי שהוא גם רכב מאובזר ומשופע באבזרי בטיחות. הרכב מוגדר כחצי אוטונומי.
למען הסדר הטוב, חשוב להדגיש כי ההטבה שניתנת כיום בקיזוז משווי השימוש בסך 490 שקל מחושבת ברוטו מהשכר.
רוב העובדים שבחרו ברכב מסוג זה משלמים על השדרוג, כך שהטבה רק מאזנת את התשלום על השידרוג ולא יותר מכך. ברוב המקרים לא מדובר בהנחה כפי שזה משתמע .
אבקש מיו"ר ועדת הכספים לכנס את הוועדה כבר בחודש הקרוב לדון בהארכת תוקף ההטבה על מנת שלא ייפגעו עשרות אלפי עובדים שכירים המחזיקים ברכב היברידי והתחייבו לכך למשך – 36 חודשים באמצעות חברות הליסינג .
כולי תקווה שועדת הכספים בראשותך תדאג לא לאכזב את מעמד הביניים בתוכם אלפי עובדים מהמגזר הדתי והחרדי שנוהגים ברכב מסוג זה .
יש לעשות כל אשר ניתן ולהשפיע שוועדת הכספים תאשר ללא הגבלה את המשך ההטבה המזערית שהובטחה למחזיקי הרכב.
החובה לכך נתונה קודם לחברות שהשקיעו יותר בתשלום החודשי עבור מכוניות היברידיות וכן לאותם עובדים ואזרחים שבחרו לתרום לאיכות הסביבה .
כולנו תקווה שיו"ר ועדת הכספים וחברי הוועדה יאשרו את ההטבה.
חשוב לציין – זו לא רק הטבה, זו גם הצהרה של המדינה לאפשר לציי הרכב לזהם פחות את הסביבה ולהוביל דעה בקרב הציבור שכך ניתן לצמצמם את רמת פליטת המזהמים
.
חשוב להזכיר שבכל שנה על פי הדיווחים, נפטרים מעל 2,000 איש כתוצאה מזיהום האוויר ובכל שנה מערכת הבריאות מטפלת במספר כפול של חולים כתוצאה מזיהום אוויר.
לדאבוני אם המדינה לא תשקיע ותעודד מעבר לרכב ירוק, היא תצטרך להוציא יותר כספים על טיפול בחולים במערכת הבריאות .
חשוב להזכיר שהיתרון העצום של רכב ההיברידי הוא בחסכון בדלק ובהפחתת פליטת מזהמים הקורים בעיקר בנסיעות העירוניות.וכפי הידוע רמת הפליטות הגבוה ביותר מכלי רכב מתרחשת בעיקר באזור המרכז, גוש דן רבתי .אם יערך פילוח מי הם צרכני הרכב ההיברידי נגלה שרובם הם עובדים מחברות באזור המרכז .
יש להאיר ולהדגיש לחברי הועדה :
רוב המכריע של המכוניות היברידיות המוזכרות בכתבה מטה מגיעות עם מערכות בטיחות מתקדמות חצי אוטונומיות (הכוונה שמכוניות אלה בולמות לבד במקרה חרום ומצוידות במערכות לשמירת רווח ומניעת סטייה מנתיב מגיעות עם הרכב בהתקנה מיצרן הרכב ואין כל צורך בסבסוד נוסף מהמדינה).
בדיווחים המגיעים מיבואני הרכב מערכות אלה הפחיתו ב- 15% את מספר התאונות. הדבר מתבטא גם באי הגעה למוסכים לתיקוני פחחות.
ואם כבר התרחשה תאונה, הפגיעה אינה קשה ומצריכה מספר מועט של חלקי חילוף ,כך שהדבר מעיד על עליה ברמת הבטיחות ,ובצמצום משמעותי בפציעות ובטיפול רפואי .
אין ספק שמדובר בנושא שחייב להגיע לידיעת חברי ועדת הכספים ולמערכת הבריאות, היות וניתן להצביע על חסכון כספי בטיפול בפצועי תאונות הדרכים. .
הדבר חייב להישקל בחיוב כשדנים באישור להמשך ההטבה .
על היתרונות במכוניות אלה מצורף קישור מעיתון גלובס:
https://www.globes.co.il/news/
להלן קישור להשפעות ההרסניות של החשיפה לזיהום האוויר :
https://www.haaretz.co.il/
הנתונים והמידע שהצגתי מיועדים לחברי ועדת הכספים שאמורים להחליט בימים הקרובים על המשך ההטבה ואף לדאוג לשפר ולעודד את המגמה בכיוון זה.
אודה מראש לתייחסותך לבקשתי שנכתבה בשמם של אלפי משתמשים במכוניות בטוחות אלה .
ב ב ר כ ה ,
שמעון סודאי – יו"ר
איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה.
*** לעיון בכתבה שהתפרסמה ב"ידיעות אחרונות" בנושא זה ע"י הכתב לענייני רכב, אודי עציון – לחץ כאן