איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

תאונות דרכים – הגורמים להן והסיבות לירידה במספר ההרוגים

14-8-18

חברים יקרים ,
 
אתמול (13/8/18) התראיינתי בתוכנית 'חי בלילה' בערוץ 12 (קשת) בשעה 22:56 בנוגע לירידה במספר ההרוגים (זה החודש השני) בתאונות הדרכים .
להלן קישור : http://igudkb.co.il/harug182.html

בפתח דבריי, אבקש להשתתף מעומק ליבי בצערם של משפחות ההרוגים.  כל הרוג וכל משפחה שנכנסים למעגל השכול – הם בבחינת פיגוע קטלני,  וכל אדם שניצל הוא עולם ומלואו.

כמו בכל שידור , סוננו חלקים מדבריי..  אך חלקם נאמרו בראיון הנפלא שנעשה עוד קודם לכן עם חברי, קצין הבטיחות – מקסים ביטון מחברת סופרגז.
את חוות דעתי המקצועית והמפורטת על הירידה במספר התאונות הלאומי מסרתי בדיווח מפורט שנמצא באתר האיגוד .

יצויין כי מגמת הירידה במס' תאונות הדרכים ניכרת מתחילת השנה, אולם לפני כחודש, אחת ההשערות לירידה הבולטת במיוחד היתה משחקי המונדיאל.
ואולם, גם בחודש האחרון, אנו מתבשרים על ירידה מעודדת בהפחתת מס' ההרוגים(178 אזרחים הרוגים אל מול 236 בשנה שעברה בציר הזמן הנוכחי-
58 משפחות פחות, שניצלו מ"דפיקת הדלת" מבשרת הרעות, שתשנה את עולמם באחת וללא כל התראה) .

להצלחות אבות רבים אך את רוב המחמאות יש לחלק לבעלי המקצוע שנמצאים בשטח, ובפרט לקציני הבטיחות –  השגרירים הטובים ביותר להמליץ ולהוביל דעה, לאחר שבחנו את המערכות למניעת סטייה מנתיב ושמירת רווח .
אין עוררין על כך שחברת מובילאיי הייתה החלוצה בנושא והאיגוד לקח חלק בלתי מבוטל בהתקנה של אלפי מערכות וכן בהטמעה ובהדרכה של אלפי נהגים במסגרת שיתופי הפעולה שיש לו עמם , כמו גם עם חברות מקבילות באותו תחום. וכמו שאמרו אחרים לפניי : הטבלה לא משקרת – מספר ההרוגים יורד ולמערכות הללו יש חלק נכבד בהפחתה, ולכך הוכחות ועובדות מוצקות, שכן – אלה מטפלות בסיבות המרכזיות לקרות התאונה, שעיקרן:
סטייה מנתיב, שמירת רווח, מהירות והיסח הדעת .   

המערכת הבטיחותית היא ה"עין השלישית" שאינה מתעייפת ואינה דומעת אך תמיד ערנית ברוב שעות היום (למעט שמש מסנוורת), כך שאם יש גם נהג ה"מנקר" בנהיגה (לקראת מצב שינה.. ) הסטייה מהנתיב תגרום לצפצוף שיעיר אותו. הדבר חשוב ביותר לנהגי משאיות ואוטובוסים שנוהגים מרחקים ארוכים.

לאחר שהנושא נבדק על ידי רוב החברים מתברר שלכולם מסקנות זהות : ירידה במספר התאונות וכן הפחתה בחומרת הפגיעה ברכב, היות והנהג היה מוכן בעקבות ההתראה המקדימה של המערכת, כך שאם אנו מדברים על היסח הדעת בנהיגה וזוכרים שיש זמן תגובה ומרחק עצירה -למעשה המערכת נותנת לנו את המרווח החשוב הזה להגיב בזמן .

ומה לגבי מספר הפצועים?  לא ידוע ….
הייתי מצפה להפצת דו"ח מקביל גם על מספר הפצועים שהגיעו לבתי החולים בעקבות תאונת דרכים בכל דרגות הפציעה .  אז -היינו יכולים לקבל תמונה מלאה – כמה חיי אדם נחסכו בזכות מערכות הבטיחות שהגדרתם – הצלת חיים.

דו"ח מסכם של ועדת מומחים רב -תחומית במינוי הרלב"ד – אודות  מקרה התאונה הקטלנית בכביש 1 מיום 14/2/2016- בה משאית עצרה בשול הדרך ואוטובוס אגד פגע בה –   תאונה בה נהרגו 6 מנוסעי האוטובוס – ממליץ (בסעיף 6) כי :
 " יש לוודא השלמת והתקנת מערכות טכנולוגיות להתרעה מפני סטייה לא רצונית מנתיב וסכנות אחרות בכלי רכב כפי שנקבע בתקנה 364 ו' לתקנות התעבורה התשכ"א – 1961 ".
       להלן קישור : http://igudkb.co.il/telvi87.html
 
 כדאי שנדע – כל תאונת דרכים המתרחשת בכבישי ארצנו גורמת לפקקי ענק ולאיבוד משאבים שלא ניתן לכמת בכסף.  בכל תאונה חברות הביטוח אמורות לשפות את בעל הרכב בעקבות הנזקים,  ואלה ידאגו לבטא זאת כספית בחידוש הפרמיה. ואם המגמה המבורכת של הפחתה במספר התאונות תמשיך נצטרך לבדוק ולעקוב אם מחיר הפרמיה ירד .

מדיווחים המגיעים מיבואני הרכב מסתמנת ירידה של יותר מ- 15% ביבוא חלקי פח כתוצאה מירידה בעוצמת הפגיעה או מניעה של תאונה .
באותה מידה כאמור יש הפחתה במספר ההרוגים והפצועים, כך שבעתיד אצפה שתהיה השלכה על מחיר נמוך יותר בביטוח החובה הואיל והינו נמצא בפיקוח האוצר. אזכיר כי,  האוצר הוא זה שהפחית את המס על המערכות ואף נתן זיכוי באגרת הרישוי – מהלך נכון וחשוב של שר התחבורה.

חברים,  אני יכול לשער שבשלב הבא, מעבר לאכיפה הנהדרת של משטרת ישראל על השימוש בטלפון – יכנסו אמצעים טכנולגים משמעותיים שימשיכו ויפחיתו  את מספר ההרוגים – כדוגמת חסימת שיחות וואצפט ו- SMS.
לסיום דבריי אבקש לשוב ולהזכיר שיש להדריך כל נהג ונהגת על אופן פעולת המערכת, כחלק  מההצלחה של כולנו .

לעיון בסרטון הראיון עם סודאי בערוץ 12 – לחץ כאן.

שמעון סודאי – יו"ר
איגוד קציני הבטיחות

כלי נגישות