17-1-18
במסגרת לימודי קורס קציני בטיחות במכללת עתיד תל אביב, בהנחייתו של מר ג'קי לוי- מנהל תחום קציני בטיחות לשעבר, נערכו לאחרונה, כנהוג – 2 סיורים מקצועיים :
האחת בחב' תובלה בעלת צי רכב של משאיות כבדות והשנייה במועצה אזורית העוסקת, בין היתר, בהיסעים :
ביקור בחב' כהן שאול ובניו בע"מ– בפיקוחו של קצין הבטיחות ארנון לוי :
צי הרכב של חברת כהן שאול ובניו בע"מ העוסקת בהובלה בקירור ובהובלת חומרים מסוכנים, מונה כ-70 סמי-טריילרים ומשאיות מעל 26 טון.
על צי משאיות החברה מנצח ביד רמה ארנון לוי, אשר עבר קורסים רבים אחרים המסייעים לעבודתו כקצין בטיחות ועושים אותו ל"צבא של איש אחד"- מה שמאפשר לו לתת פתרונות מורכבים למכלול בעיות בתחום הרכב, התעבורה והבטיחות. לרשות ארנון עומדת תוכנה לניהול ציי רכב וכן תכנה נוספת הנותנת אינדיקציה מפורטת באשר למיקומו של הרכב, אם הוא במצב נסיעה או חניה, חום מנוע, מהירות נסיעה, מצב מיכל הדלק, מיקום הרכב ופרמטרים נוספים המאפשרים פיקוח on-line על תנועת המשאיות ומצבן, בכל רחבי הארץ.
עם זאת, ארנון אינו ירא לומר כי לעיתים, כשמתגלים חילוקי דעות בינו לבין ההנהלה, הוא אינו מהסס להתעמת ולא מתפשר בקיום נהלים וחוקים בתחום הבטיחות. גם כשנהגים אינם עומדים ברף הבטיחות הנדרשת, הוא אינו מתפשר ואינו מהסס "להתייצב על שתי רגליו האחוריות" כל זאת בכדי להחזירם למסלול הנכון. לראייתו – אין פשרות בבטיחות.
עם זאת, ארנון בהחלט מודע לכך שעליו להיות יעיל ולחסוך ככל האפשר בהוצאות על מנת לשמור על ריווחיות החברה. הוא עושה כל שאפשר במסגרת החוק על מנת לחסוך. כך למשל, אם בדיקת חורף של רכב מסוים יוצאת בסמוך לטסט השנתי, מאחד ארנון את שתי הבדיקות לאחת וכך נחסכת הוצאה כפולה. הסמכותיו הרבות תורמות אף הן לחיסכון בכך שנמנע הצורך להביא מומחים חיצונים שהבאתם מן הסתם כרוכה בתשלום.
ארנון מדגיש בפני הצוערים את החשיבות של קיום החוק והתקנות בתחום הבטיחות ומזהיר מפני עיגול פינות. כאשר מדובר בעניין בטיחותי. לא לחפף, אומר לוי ומוסיף, כפי שאי אפשר לומר לנהג לנהוג באור אדום כך לא ניתן לאפשר לנהג לנהוג ברכב לא בטיחותי.
מעבר להקפדה על הוראות החוק, מדגיש ארנון את חשיבות התיעוד : "מה שעט כותב, גרזן לא מוחק". לוי מדגים את משמעות אמירתו זו ע"י קלסרים מסודרים בהם מתויקים וממוסמכים כל פעולותיו. כך למשל: נהג שקיבל הדרכה, הנהג חותם על כך שאכן קיבל אותה והבין את הנאמר בה וכך לגבי כל דבר ועניין.
ביקור במועצה אזורית לב השרון בפיקוחו של קצין הבטיחות – ספי דיין :
ספי דיין, הינו קצין הבטיחות של המועצה האזורית לב השרון המאגדת 18 ישובים- בהם כ-22,000 תושבים.
דיין , העובד למעלה משלושה עשורים כקצין בטיחות במועצה, אומר כי בכדי להצליח בתפקיד צריך גם פרטנר מוצלח ובהקשר זה מדגיש בסיפוק רב כי קיימת בין ראש המועצה לבינו תמימות דעים מוחלטת באשר לצרכים הבטיחותיים –דבר שמאפשר לו חופש פעולה רב בעבודתו. דיין מציין כי המועצה משקיעה כספים רבים בבטיחות בכלל ובמערכות טכנולוגיות שנועדו להגביר את הבטיחות בפרט.
דיין בנה מערך בטיחות מקיף מעורר השתאות הכולל הנחיות מדויקות ומפורטות לנהגים שעובדים בשרות המועצה, האוטובוסים מצוידים במערכות בטיחות והתרעה משוכללות, מהמתקדמות ביותר הנמצאות בשוק, במשרדו תכנה המאפשרת לו מעקב on-line אחרי תנועת האוטובוסים, והוא אינו מהסס להטיל קנסות וסנקציות על נהגים סוררים.
הגעת התלמידים לבית הספר וחזרתם הביתה בשלום ובבטחה אינם דבר של מה בכך. ניהול אופרציה מעין זו מצריך צי אוטובוסים ומיניבוסים גדול, כלי ניהול מתקדמים, אכיפת כללי בטיחות קשוחה ומנהל שינצח על כל הנעשה ביד רמה.
צי הרכב של דיין מונה כ-20 כלי רכב פרטיים ומסחריים ו-14 אוטובוסים בבעלות המועצה (אוטובוסים צהובים). בנוסף, נעזר דיין בקבלנים פרטים המבצעים הסעות תלמידים עבור המועצה.
כאמור, האוטובוסים עצמם מצוידים במערכות בטיחות והתרעה משוכללות. כך למשל, כל אוטובוס מצויד במערכות כיבוי אש אוטומטיות, מערכת בקרת לחץ אוויר בצמיגים, חגורות בטיחות, מערכת מובילאיי להתרעה על סטייה מנתיב והתרעה בפני תאונה חזיתית ו-4 מצלמות הסורקות את כל הנעשה באוטובוס.
דיין משקיע רבות בנהגים שהם למעשה המבצעים של ההסעות. הוא סבור ובצדק כי ההשקעה בנהגים מניבה בסופו של דבר תוצאות יותר טובות, נהגים יותר איכותיים.
עבירות הנעשות ע"י הנהגים מטופלות ע"י דיין ביד תקיפה – "אין מועד ב' לתאונות דרכים". אסור לוותר לנהגים על עבירות. דיין חיבר ספר הנחיות לנהגים בו מופיע בפרוט רב מה מותר ומה אסור לנהג לעשות תוך כדי הסעת התלמידים. נהג שחרג מההוראות מוטלות עליו סנקציות בהתאם לחומרת העבירה שביצע. ישנן הזהרות, קנסות ובמקרים חמורים גם השעיות. מצד שני, דיין דואג להדרכות והשתלמויות לנהגים בנושאים מגוונים. כל הנהגים נשלחים אחת לשנתיים לבדיקות גופניות מקיפות במכון מור. אחת לחודש יושב דיין עם כל אחד מהנהגים באופן פרטני, נותן לו דו"ח משוב על נהיגתו בחודש האחרון ודן עמו מה עליו לעשות על מנת להשתפר.
לצרף תמונות.
סיכום :
הצוערים הלומדים במכללת עתיד, התרשמו עמוקות מעבודתם של ארנון לוי וספי דיין המנהלים ביד רמה את ציי הרכב שתחת אחריותם. שביעות רצונם מפעילות הסיורים באמצעות המנחה – מר ג'קי לוי באה לידי ביטוי גם במשוב הסיכום שמטעם המכללה- בה הם לומדים.
מר ג'קי לוי המלמד במכללת עתיד ומעביר את הידע והניסיון הרבים שצבר (עת ניהל את תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה) לצוערים, סבור כי קציני בטיחות שבמקום עבודתם התקיימו הסיורים (ארנון וספי) הם דוגמא ומופת עבור כל יתר העוסקים במקצוע החשוב והמאתגר, וראויים לשמש כמודל לחיקוי.
בתוך כך מציין מר לוי, כי לעיתים ישנם צוערים המפקפקים באפשרות של יישום החומר התאורטי בחיי היום יום ואחת ממטרות הביקורים היא לאפשר לצוערים, גם הספקנים בהם, להיחשף להתמחויות שונות של קציני בטיחות ולהיווכח כיצד התאוריה שלמדו מיושמת בשטח.
נותר אם כן לקוות, כי הצוערים שבקרוב יעשו את צעדיהם הראשונים במקצוע, יידעו ליישם את מה שלמדו הלכה למעשה, תוך שהם מזהים את ההבדל ואת המשותף בעבודת קציני הבטיחות במקומות עם אופי תעסוקתי שונה.
יוזכר כי, לרשות קציני הבטיחות החדשים (כמו גם קציני בטיחות וותיקים) עומד "איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה" המסייע במתן עזרה משפטית, עצות טובות, מענה לשאלות מקצועיות, ימי עיון ייעודיים, סיורים מקצועיים בארץ ובחו"ל, ולא פחות חשוב – מהווה כגוף היחידי, הנלחם על מעמדם וזכויותיהם של קציני הבטיחות באשר הם, ללא פשרות.
על מנת ליהנות מכל אלו ועל מנת לחזק את כוחו של האיגוד במאבקו על זכויות קציני הבטיחות, יש להירשם לאיגוד ולהיות חבר בו.
לפרטים – חייגו 03-6390149 או העבירו הודעה לכתובת : igudkb@netvision.net.il