7-3-18
מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה
מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה
על מה שבין צינעת הפרט והשמירה על חיי הפרט
(מוגש כחומר למחשבה)
(מוגש כחומר למחשבה)
שימו לב, מספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנים האחרונות נושק ל- 400 הרוגים בשנה. על מספר זה מתווספים אלפי פצועים ומאות מהם נשארים נכים לעד.
הטיפול בתאונות דרכים הוא רב מערכתי ומורכב מממשקים רבים שיש לטפל בכל אחד מהם בנפרד על מנת להביא לצמצום התאונות.
אחת הדרכים החשובות להגברת המודעות שניתן לטפל באמצעותה כמעט ללא כל השקעת משאבים היא לאמץ שיטה שהוכיחה את עצמה בתחום הבטיחות בענף הבניה. .
בענף הבניה נהרגים בשנה בממוצע כ- 45 עובדים ועוד מאות נפצעים.
במשרד העבודה החליטו להלחם בתופעה ובתוך זמן קצר החליטו על עיצומים כספיים כבדים כנגד חברות בניה שלא הקפידו על נהלי בטיחות ו/או שנתפסו בקלקלתם.
בנוסף, נעשה שימוש בתקשורת ע"י פרסום שמותיהן של חברות סוררות. הפרסום בתקשורת עושה את שלו וגורם להרתעה אצל הקבלנים מפירי החוק וזאת בנוסף לקנסות המוטלים עליהם.
כעת אנו מתבשרים על מיזם חדש וחשוב מאין כמוהו של משרד העבודה כהמשך לפעולה הקודמת שאינו דורש משאבים כספים ניכרים אך יש לו כח והשפעה בכמה מעגלים: מעגל ראשון מול חברות הבניה, קבלני הבניה והיזמים .ובמעגל השני מול רוכשי הדירות וכלל הציבור.
מהיום בבוקר 7/03/2018 : התפרסמו שמות חברות מובילות במספר צווי בטיחות שנמסרו לקבלנים המובילים בעבירות בטיחות – והרשימה נחשפת לעיני הציבור .
מצורף קישור לכתבה מאתר YNET לעיון בכתבה לחץ כאן .
אני משוכנע שאימוץ הרעיון והפעולות שנעשו בעניין זה בענף הבנייה ע"י משרד התחבורה הם חלק מאותו טיפול רב מערכתי שיש לו השפעה אדירה לשינוי המצב הקשה השורר בכבישים המתבטא בעלייה הגואה במספר התאונות הקשות, בעיקר בענף התובלה וההיסעים.
השאלה שצריך לשאול היא, האם רק החמרה בענישה כנגד הנהגים תשנה את המצב ? או שיש להתרומם מעל פני השטח ולראות מי הם אותם גורמים שאשמים ויש לטפל גם בהם לפני שנוכל לבוא בטענות לנהג ולהחמיר את הענישה כנגדו. רק החמרה של ענישה לא תשנה את המצב במקרים רבים היות ויש לפעול גם בגורמים נוספים האחראים להדרכה, ישום של חוקי תעבורה ושינוי הרגלי הנהיגה לנהגים פורעי חוק. כאמור, רק ענישה לא תשנה את המצב . להזכירכם כבר אמרו לפני שלא רק הנהג אשם !!
אז מי הם שאר הגורמים שיש גם בהם לטפל – על אחריות שילוחית שמעתם? למי שלא שמע, זו האחריות של בעל המפעל שאחראי על שדרת הניהול בחברה בהם סמנכ"ל התפעול, סדרן העבודה ועוד.
אם אלה לא מקפדים על שעות עבודה ומנוחה בהתאם לתקנה -168 ,או חורגים בעומס יתר ו/או חושבים שאפשר לדלג על טיפול ברכב ודחייה של החלפת צמיגים, ו/או לא מבצעים חניכה והדרכה של הנהגים, הם אלה שאמורים לשלם את המחיר על הרשלנות, במידה וימצא שהתרשלו. בעלי השליטה והדרג הניהולי צריכים גם הם להיות מודאגים ולשאת באחריות אם אין בטיחות הולמת בחברתם.
אם נרד לשטח, נגלה כי אלו שלא מקפידים על כללי בטיחות ראויים, חלקם נתפס על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה על אותם ליקויים שעליהם הצבעתי. לא רק שהם מהווים סכנה לעצמם, הסכנה היא גם אל מול כל משתמשי הדרך האחרים. אולם, איננו יכולים לסמוך על ניידות הבטיחות בלבד. יש לנקוט בצעדים נוספים.
אם למשרד התחבורה יש את שמות החברות, היה ראוי שהם יאמצו את המודל של משרד העבודה ויפרסמו את שמות החברות שמזללות בבטיחות ובחי האדם
הגיע העת שנדאג לפרסם את רשימת החברות והגופים שאינם מקפידים על בטיחות נאותה.
אני מניח כי אם משרד התחבורה יאמץ את הרעיון של פרסום שמות חברות מפירות חוקי בטיחות, הדבר יעשה את שלו ויתרום למלחמה בתאונות הדרכים.
במקרים אלו, ההגנה על הפרט וחי אדם גוברים על צנעת הפרט כמו בפרסום של משרד העבודה .