16-10-18
בזמן שבענף הבנייה נלחמים בבטיחות בעבודה ותאונות הדרכים רק מחמירות, יבקש מחר משרד התחבורה, באמצעות ועדת הכלכלה, לתת הכשר חוקי להפיכת קציני הבטיחות בתעבורה לעובדי קבלן
זאת, בניגוד לכל דו"ח והמלצה לאורך השנים האחרונות, ואף בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה עד להחלפתם, שקבעו במפורש, כי מודל העסקה הלא ישירה פוגע בבטיחות, ומוביל עקב כך לאירועי בטיחות קשים הגובים חיי אדם. יו"ר איגוד קציני הבטיחות: "רגע לפני שנעשה דבר אשר יעלה בחיי אדם אנו מתריעים – אל תגידו "לא ידענו".
היום תדון ועדת הכלכלה בסוגיית אופן העסקת קציני הבטיחות בתעבורה. הוועדה תכריע האם קצין הבטיחות יועסק ביחסי עובד מעביד בינו לבין "המפעל" שעל הבטיחות התעבורתית בו הוא מופקד, או שמא יוכל להיות מועסק דרך "חברה למתן שירותי בטיחות", כעובד קבלן חיצוני וזר, על כל ההשלכות החמורות שיש בדבר.
הדיון בסוגיה, למרבה האבסורד, הוא במסגרת תיקון מוצע לתקנות התעבורה – תיקון שנועד, כך גם על פי דברי ההסבר שלו, לחזק את מעמדו של קצין הבטיחות. למרות המצב העגום שנוחלת המדינה במאבק בתאונות הדרכים, התיקון לחוק כבר נגרר למעלה משש שנים ובשתי כנסות שונות. כעת הוא מגיע לישורת האחרונה.
למרות שעל פי כל נתון סטטיסטי ומקצועי העסקה שאינה ישירה – והעסקה קבלנית בפרט – מביאים לפגיעה חמורה ברמת הבטיחות ולעלייה במספר התאונות והליקויים החמורים, דבר שבין היתר קיבל ביטוי בהמלצות ועדות מקצועיות שהקים משרד התחבורה לצורך בחינת מעמדם ותפקידם של קציני בטיחות, אשר המליצו במסגרתן לסגור את המשרדים למתן שירותי בטיחות המעסיקים קציני בטיחות כעובדי קבלן – למרות כל זאת, נמשך הניסיון לביטול העסקה הישירה של קציני הבטיחות על ידי גורמים אינטרסנטיים-כלכליים.
על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים התמונה ברורה: בין השנים 2013-2011 71% מהתאונות הקטלניות בהן היו מעורבים רכבים שמשקלם 10 טון ומעלה היו תחת פיקוחם של קציני בטיחות המועסקים תחת חברות למתן שירותי בטיחות. בדיקה נוספת שנערכה בחסות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים העלתה, כי בשנים 2013-2012, 66% מהתאונות הקטלניות בהן היו מעורבות משאיות (מעל 3.5 טון) היו תחת פיקוחם של קציני בטיחות המועסקים במשרדים למתן שירותי בטיחות.
כמו כן, בדיקה שנערכה במעבדה לסטטיסטיקה באוניברסיטת תל-אביב קבעה כי: "רמת התקינות של משאיות המפוקחות על ידי קציני בטיחות מפעליים (שכירים) היא גבוהה מזו של המשאיות המפוקחות על ידי קציני בטיחות משרדיים (אלו העובדים בחברות למתן שירותים כעובדי קבלן) בצורה מאד מובהקת סטטיסטית". כמו כן נמצא, כי אצל קציני בטיחות המועסקים במודל העסקה קבלני, אחוז כלי הרכב בעלי ליקויים חמורים המחייבים תיקון מידי או גרירה הוא כפול ביחס לזה של השכירים.
שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה: "אנו מצפים ממשרד התחבורה ומועדת הכלכלה, כאזרחים וקציני בטיחות, לעשות הכל על מנת לשמור על חיי אדם. לא ייתכן כי במשך שש שנים נמשכים הדיונים בתקנות, שש שנים שיצרו תוהו ובוהו בענף. על אחת כמה וכמה, מודל העסקה הקבלני, אם יעבור, יביא לעלייה חדה בתאונות הדרכים, עלייה שתירשם על שמם של אלו שנתנו לעוולה הזו להתרחש. רגע לפני שנעשה דבר אשר יעלה בחיי אדם אנו מתריעים – אל תגידו "לא ידענו".