13-9-18
למרות העומס שהוטל על סדר היום בשל הבחירות למוסדות האיגוד שהתקיימו במקביל לקיום הכנס בשפיים, לא ויתרה הנהלת האיגוד על קיום הרצאות מרתקות ומחכימות שניתנו על ידי מומחים, איש איש בתחומו, לרווחת באי הכנס. כרגיל, ההרצאות היו מגוונות, בנושאים מעניינים וחשובים כאחד.
להלן תקציר הדברים שנישאו בכנס.
תא"ל (מיל') אבי בניהו, יועץ לאסטרטגיה תקשורתית, מלווה חב' סייבר-1, דיבר על "מגפת הטלפון החכם". לדברי בניהו, כ-40% מכלל ההרוגים נובע כתוצאה מהיסח דעת הנגרם ברובו משימוש בטלפון הנייד תוך כדי נהיגה. בניהו הציג את מערכת "סייבר-1" שתפקידה לסייע להשמר מתאונות הנגרמות בשל היסח דעת. "סייבר-1" מונעת מהנהג להשתמש בטלפון הנייד תוך כדי נהיגה בעוד שכל האחרים הנמצאים ברכב, כן יכולים להשתמש בטלפונים שלהם ובכך היא משמשת בעצם כ"כיפת ברזל" לנהג. לדעתו של בניהו, המערכת צריכה לקבל תמיכה רגולטורית בהיותה מונעת תאונות וחוסכת בחיי אדם. בהתייחסו לקציני הבטיחות, אמר בנייהו, "אתם שומרי הסף. הכספים המיועדים לבטיחות הינם השקעה, לא הוצאה". |
|
צלי סעדי, מנהל החטיבה העסקית בקרסו מוטורס בע"מ, שטח מישנתו ביחס לעתיד ענף הרכב בשנים הבאות ותיאר גם את החדש בכלי הרכב שקרסו, יבואנית רנו וניסן מציעה לקהל הישראלי. לדברי סעדי, ענף הרכב בשנים הקרובות לא ייראה כפי שהוא היום. נוכח המספר הגבוה של הרוגים בכל רחבי העולם, הרכבים החדשים יתנו מענה הולם יותר שיפתור את בעיות הבטיחות. מערכות בטיחות חדשות יכנסו למכללי הרכב ואלו הקיימות היום רק בדגמים מפוארים יחלחלו גם לדגמים עממיים. רק בארה"ב נהרגים בשנה כ-30,000 איש כתוצאה של תאונות דרכים. בעולם כולו, מידי יום נהרגים מעל 3,000 איש ומצב עגום זה, אינו יכול כמובן להמשך. הרכב השיתופי יקבל תשומת לב גדולה יותר וככל שיחלוף הזמן, נראה יותר רכבים שיתופיים. רכב שיתופי יגביר את נצילות הרכב מצד אחד, ומצד שני יקל על העומס בכבישים. גם רכבים חשמליים ייראו יותר על הכבישים וככל שטווח הקילומטרים בין טעינה לטעינה יגדל, כך נראה יותר רכבים חשמליים. בקרסו ישנו כבר היום דגם חשמלי (זואי) שטווח נסיעתו בין טעינה לטעינה הוא כ-280 ק"מ. שיפור עצום בהשוואה להרבה רכבים אחרים חשמליים. גם הרכב האוטונומי יכבוש בהדרגה את מקומו על הכביש ועליתו על הכביש הולכת וקרבה. "קרסו הולכת ומשתפרת הרבה בזכותכם" אומר סעדי בפנותו לקציני הבטיחות. בשנת 2012 נמכרו כ-1700 כלי רכב ואילו בשנת 2018 מסתמן כי קרסו תחצה את רף ה-3500 כלי רכב. עלייה מרשימה ביותר המעידה על טיב כלי הרכב והאמון שהקהל הישראלי נותן במותגי ניסן ורנו. |
|
יקי אנוך, יו"ר איגוד יבואני הרכב, דיבר על שוק הרכב בישראל ואמר כי שנת 2018 תסתיים ככל הנראה במכירות דומות כלאלו שהיו ב-2017. השוק לדברי אנוך הוא מאד תחרותי ומופע ממחירי המטבעות ברחבי העולם. יבואן שאין לו מספר מותגים, יתקשה להיות מוביל בשוק דינמי זה. אנוך מיצר על כך שכרבע משוק הרכב מורכב משני מותגים בלבד (יונדאי וקיה) והיה רוצה לראות חלוקה יותר שיוויונית בין כל מותגי הרכב. לדעתו של אנוך, פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל, לא הועילה להורדת מחירים. אנוך טוען כי אין פתרון הולם בתחבורה הציבורית וחוסר היכולת להתנייד בתחבורה הציבורית מגביר את רכישות כלי הרכב ואיתם את העומס בכבישים. העתיד אומר אנוך, זה רכב חשמלי ורכב אוטונומי. לעיון במצגת של יקי אנוך מהכנס – לחץ כאן |
|
ישעיהו אברהם, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, עידכן ביחס למספר נושאים שעומדים על המדוכה. ישעיהו פתח דבריו בהתנצלות על כך ש"לא הצלחנו לקדם הרבה דברים". באשר לדיונים המתקיימים בכנסת בנושא מעמדו של קצין הבטיחות, אמר ישעיהו: "כולם מבינים שיש צורך בשינוי, אבל, ממשיכים לדשדש ולא מתקדמים לשום מקום". בעניין תכניות הלימוד להכשרת קציני בטיחות, אמר ישעיהו כי הוקם גוף שיחליט על תכנית הלימודים הרצוייה. תכנית הלימודים הנוכחית אינה טובה, אומר ישעיהו ומוסיף בזעם: "אני אשים את המפתחות אם התכנית הנוכחית תאושר". בעניין המפקחים – ישעיהו מודה באכזבה כי עניין זה נכון לעכשיו מתעכב, אך בקרוב ייצא מכרז ל-3 מפקחים מקצועיים. נוהל 14 – עדיין אין התקדמות. טסטים חצי שנתיים – ישעיהו אומר כי המליץ לבטל נוהל זה, אך אינו יודע מתי זה יקרה. בסיכומו של דבר, אכן כדברי ישעיהו, הרבה דברים לא מקודמים. סודאי, יו"ר האיגוד האזין בקשב רב לדבריו של ישעיהו ובסיום דבריו אמר לו: "אני לא מקנא בך, בזיון שאתה נושא בעול לבד", ובכך ביטא למעשה את מורת רוחם של כל קציני הבטיחות נוכח אזלת היד המתמשכת והסחבת הבלתי נסבלת מהנעשה במשרד התחבורה בכל הקשור לקציני הבטיחות. |
|
דן בן יהודה, מומחה לתחום הגורם האנושי, נשא הרצאה מרתקת ומרגשת בנושא המשקל המכריע של הגורם האנושי בהתרחשויות של תאונות דרכים ואזלת היד של המדינה בכל הקשור במלחמה בתאונות הדרכים. לדעתו של בן יהודה, הגורם האנושי אחראי על כ-90% מסך תאונות הדרכים. לא בגלל טעויות של הנהגים נגרמות תאונות הדרכים, אומר בן יהודה ומוסיף, הנהגים מודעים לכך שהם עושים מעשים אסורים ובכל זאת הם עושים אותם. הם במודע עושים עברות. יודעים שאסור להשתמש בטלפון הסלולרי תוך כדי נהיגה ובכל זאת משתמשים בו. יודעים שאסור לחצות קו לבן ובכל זאת עושים זאת ואלו הן רק דוגמאות בודדות. הבחירות שלנו לעשות או לא לעשות, נובעות מסולם הערכים האישי שלנו וערכים אלו הם יסוד הגורם האנושי. בשנה שעברה נהרגו 362 אנשים בתאונות דרכים.תאונות הדרכים הם הגורם מס. 2 של מוות בישראל. יש תחומים שנלחמים בהם בכדי להפחית את מספר המתים בהם כמו למשל, במחלות הסרטן למינהן נעשות פעולות אקטיביות לצמצום המתים ממחלות אלו. בתחום תאונות הדרכים לא נלחמים די אומר בן יהודה. | |
חנניה אפנג'ר, מנהל מחוז רישוי דרום במשרד התחבורה, כדרכו מידי כל כנס, עידכן את קציני הבטיחות בעידכוני נוהלים ותקנות וענה על שאלות מצד קציני הבטיחות. לעיון במצגת של אפנג'ר בנושא עדכוני התקנות והנוהלים – לחץ כאן |