איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

דיון נוסף בכנסת בתאריך 1/8/18 בנושא מעמדו ותפקידו של קצין הבטיחות

מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות

לחברי ההאיגוד,

אבקש לעדכן אתכם על זימון נוסף לוועדת הכלכלה של הכנסת, בזמן פגרת הקיץ. הדיון יתקיים ביום רביעי ( הקרוב ) כ' באב, התשע"ח, 1 באוגוסט 2018 בשעה 10:30.
סדר היום: 
תקנות התעבורה (תיקון מס'…), התשע"ז-2016, בדבר תפקידי קצין הבטיחות . חלק י' . 

חברים, הדיון הזה הוא רביעי במספר, מאז הבחירות האחרונות בכנסת .אנו מצפים לדיון ענייני שעיקרו הנושא המרכזי: צורת ההעסקה והיקפי המשרה של קציני הבטיחות.

אני קורא לכל הנגועים בדבר לגלות אחריות לנוכח חשיבות שימור מעמדו וחיזוק מעמדו של קצין הבטיחות בשרשרת הבטיחות נוכח השינויים הנוספים שמתרחשים בעת הזו.

חברים, הועלו כמעט כל ההיבטים הנוגעים לתפקידינו, החל מתנאי עבודה, שכר ,קשיים בקבלת מענה ממשרד התחבורה ,חוסר מפקחים, אי מתן שרות ועוד . 

מטלות נוספות הוטלו על קצין הבטיחות, אשר מצד אחד נוגסות בהיקף משרתו ומצד שני מוסיפות לו עבודה. למשל, תקנה – 14 החייבת לעבור שינוי מרחיק לכת. הצגנו לממונים את מכלול הבעיות הכרוכות בקיום תקנה זו ועד כה לא התקבלה התייחסות להסתיגויותינו בנדון.
מטלה נוספת הינה הוספת בדיקת רישוי לרכב משא אשר מצריכה הכנה ועבודה נוספת.
נוהל שש המחייב טיפול על פי חוק, אינו נכלל כלל בתפקדי קצין הבטיחות.
כאשר נקבעים היקפי המשרה, לדאבוני מטלות נוספות אלו אינן נלקחות בחשבון לקביעת היקף משרה דבר היוצר עומס על קצין הבטיחות העלול לפגוע  בבטיחות.

כיום, הכל נשען רק על מספר כלי הרכב שקצין הבטיחות מטפל בהם ומתעלם מהטיפול בגורם האנושי. משרד התחבורה, מצד אחד מייחס חשיבות לעניין זה ומצד שני מתעלם מהזמן והמשאבים שקצין הבטיחות צריך להשקיע בעניין זה . חברים, זה לא יכול לעבוד כך הדבר חייב לקבל שינוי ותפנית . 

** ועוד נקודה חשובה להבנת המצב לקראת העתיד ולאור השינוי שאנו עדים לו ברפורמה בשיטת המבחן המעשי לקבלת רישיון נהיגה. . 
כל מי שחושב שנקבל נהגים טובים יותר שיקום !! 
בסופו של יום, שיטת הבחינה הזו תגיע גם לנהגי המשאיות והאוטובוסים. גם היום תוכנית הלימודים לא עברה מהפכה שיכולה להביא בשורה . ומשרד התחבורה מודה בכך כאשר הפיץ את נוהל – 12 המחייב את קצין הבטיחות לבצע חניכה והסבר לתפעול והכרת 
המשאית . 
תחום המשאיות והאוטובוסים ברוב המקרים חייב בפיקוח של 
קצין בטיחות, כאשר מספר התאונות נמצא במגמת עלייה בתחום זה.
  
אני חרד לרמת הנהגים בעתיד הקרוב לאור השינוי המתרחש כאן. זו 
חובה של המחוקק לתת דגש וחשיבות נוספת על תפקידו של קצין 
הבטיחות כחונך וכשומר הסף של הבטיחות . 

נ.ב – מצרף חלק ממכתבי שהופנה ליו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל . 

להלן הדברים שכתבתי לח"כ כבל.
…זה המקום להוסיף ולציין בפני אדוני את העובדה המדאיגה, לפיה מזה זמן ממושך משרד התחבורה מתנהל ללא מפקחים כלל – והפריצות חוגגת. גם השלושה שהיו קיימים בעבר- מצב שהיה חמור ובעייתי מאוד לכשעצמו – גם הם כבר אינם בנמצא. אפס מפקחים. 
במצב הנוכחי, התרחשות של אסון גדול זה רק עניין של זמן, ואני מקווה שלא יבוא היום שבו מכתבי זה יהיה בגדר נבואה קודרת שהגשימה עצמה. 
תחושה נוספת המתקבלת בקרב החברים, היא שהעיסוק בסוגיה זו אינו רצוני אלא כפוי, בשים לב לקיום הישיבות תחת ביקורתו של בית המשפט העליון ; בשים לב ליעילותן המעשית המוגבלת מאוד ; ובשים לב להערות הנשמעות ביחס לסוגיה הנדונה, מעת לעת. ואין צורך להוסיף. 
לפיכך, ורגע לפני הישיבה הקרובה הקבוע ליום 1.8.2018, ודווקא נוכח הכבוד וההערכה שאני והאיגוד רוחשים לאדוני, מצאתי לנכון לפנות אליך בדברים כנים אלו. אני מלא תקווה שיהיה בהם להביא להתייעלות והתקדמות הליך התיקון המיוחל .

_____________________________________________________


חברים יקרים,
עוד יותר חשוב לי למסור לכם מה בדיוק אני חושב על מה שקורה בעניין חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות, כבר יותר מחמש שנים ! 

שלא יובן שיש כאן מישהו שהרים ידיים ממש לא !! 
אני נחוש לא לעבור לסדר היום כאשר מנסים לייצר בטיחות ללא בסיס חוקי . 

"חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות", זוכרים? 

בעבר היינו עוד נאיביים. כבר מזה זמן רב התוודענו כי מבחינת פקידי משרד התחבורההשינוי המוצע בחלק י' לתקנות התעבורה שכותרתו "חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות" הוא בסך הכל כלי, שעת כושר, למתן תשלומים פוליטיים, לסידור מקורבים, לקומבינה כלכלית. מאחורי המשפט הזה מתנהל לו חודשים ארוכים מאבק איתנים פיננסי ופוליטי שכל קשר בינו לבין חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות מקרי בהחלט. 

כמה עצוב שאלו הם הפקידים שאמונים על הבטיחות של כולנו. כמה מחריד לגלות שמה שבראש מעיניהם הוא אינטרס כלכלי של יחידים, שאת רוב עבודתםהם מקדישים למתן שירותים ורקימת דילים למוקדי כח כלכליים. במשרד התחבורה לא תמצאו דאגה לאינטרס הציבורי או מאמץ לקידום הבטיחות. למדנו על בשרנו שהערכים הללו הם לא חלק מפרקטיקת העבודה במשרד. עצוב עוד יותר שהדברים נעשים בגלוי וללא בושה. 

פקיד בכיר במשרד התחבורה החליט (ממניעים לא ברורים המחייבים בדיקה עמוקה – שכבר בדרך) שהגיע הזמן להפוך אתה קציני הבטיחות לעובדי קבלן. בהחלט – זה מה ש"יחזק את מעמדם". זה הצעד הנדרש לעלות את המקצוע על דרך המלך, צעד ש"יגביר את הבטיחות". לא פלא שבחדרים סגורים, הפקידות המקצועית במשרד התחבורה, כמו גם הפקידות המשפטית, מתנגדים למהלך ורואים אותו כתמוה. לצער מצפונם, הם נאלצים לשתוק ולמלא אחר הוראות הממונים עליהם. 

הניסיונות המבישים של בכירי משרד התחבורה ושל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים- גוף שכל תפקידו ליישר קו – לנסות ולרבע את המעגל ולטעון כאילו אין קשר בין צורת העסקה לרמת הבטיחות הם בבחינת לעג, ומה לעשות – לא כולם מטומטמים. 
איני מתכוון להמשיך ולפרט כאן מדוע הצעד הזה שגוי מייסודו, מהסיבה הברורה שכל אדם שעיניו בראשו מבין את המשמעות של מהלך שכזה. כל העובדות הקשיחות, מסקנות וועדות בדיקה שזוכות להתעלמות במשך שנים, ושלל נתונים שבידי משרד התחבורה – שנכתבו לצערנו בדם – לא מבלבלות את הפקידות הבכירה. לכן אין טעם לחזור עליהן. אין טעם גם לחזור על העליבות בתנאי העבודה כעובד קבלן – המשק מלא בסיפורים שכאלה – אף קצין בטיחות אינו בחר להיות מנקה או שומר, ואין סיבה שיעבוד בתנאים דומים – לא פלא שקבלני העבודה כבר מלינים על חוסר כח אדם בתחום עליו הונחו לפקח מלכתחילה, תחום הרכב הכבד. מיהם האנשים אשר ייבחרו ללמוד ולהתמקצע ובתמורה לכך להיות עובדי קבלן משוללי תנאים? אף אחד לא ילך ללמוד מקצוע עם אחריות כה כבדהעל מנת להיות עובד קבלן. 

אם הבדיחה הטראגית הזו תעבור המרוויחים היחידים בטווח הקצר יהיו מי שהגו אותה – קבלני קציני הבטיחות. אלה שעושים הון מעבודתם של קציני בטיחות אחרים – יגדילו את הונם. 
לצערי, הם אינם מבינים שבמהלך זה הם כורתים את הענף עליו הם יושבים. 
אם השערורייה הזו תעבור – מקצוע קצין הבטיחות יתפוגג מן העולם. זה ייקח שנה, שנתיים או אולי חמש – אך במהרה כל מקבלי ההחלטות – הרגולטור (שלקבלנים כדאי להזכיר כי פקידיו מתחליפם מפעם לפעם – לא לעולם חוסן) בעלי הממון ומקבלי ההחלטות בשוק התחבורה – כולם יבינו שמדובר במקצוע חסר ערך, שכל מטרתו להוציא כספים מבעלי מפעלים וציי רכב – ושאינו תורם דבר להגברת הבטיחות. 
כן, גם אלה שעומדים היום מאחורי משרדי הקבלנים ומניעים איתם את המהלך יודעים – זוהי מכת מוות למקצוע. לשמחתם, בעוד מספר שנים הוא ייעלם ואיתו שורת ההוצאה של "קצין הבטיחות". בינתיים, הקבלנים מבצעים התאבדות קולקטיבית בחסות מי שיודע שהם עושים כך. אך כסף מעוור עיני חכמים, והם הולכים אל הגרדום בשמחה ובששון, מריחים מעבר לפינה כסף קל. 

הגוף היחידי שעומד איתן מאחורי מצעד האיוולת הוא איגוד קציני הבטיחות. איגוד שראשיו פועלים בהתנדבות מלאה,, איגוד שאינו מסונף למוקד כח פוליטי או כלכלי כזה או אחר ומטרותיו ברורות – לשמור על המקצוע, לחזקו ולשמור על רמת הבטיחות. 
הוא אינו קול בודד – שותפים לדעתנו גם כל ארגוני התחבורה החשובים בישראלים, ביניהם גם עמותות ציבוריות למאבק בתאונות הדרכים. כולם גופים משוללי אינטרסים זרים, הדואגים לחיזוק המקצוע ולבטיחות הציבור. 

הפקידות הבכירה במשרד התחבורה גילתה כי מה שחשבה בתחילה שיעבור בנקל, כמחטף, מסתבך. בוועדת הכלכלה לא כולם מונעים מאינטרסים זרים ומקומבינות פוליטיות. 
למגינת ליבם של הפקידים הבכירים ושל הקבלנים, יש גם פוליטיקאים שמחויבים לציבור ומחויבים לקבל החלטות ענייניות. 

אותם פקידים שמקדמים את האיוולת צריכים לדעת – מעשיהם מתועדים ועם התמשכות הדיונים בוועדת הכלכלה הולכת ונחשפת ערוותם. לא מדובר כאן בהזזת תקציבים, בהחלטות רגולטוריות אמורפיות – מדובר כאן בהחלטה שבה שלום הציבור על הכף. התעקשותם של הפקידים במשרד התחבורה ושל מספר חברי כנסת (שכל קשר בינם לבין הבנה בבטיחות בתחבורה מקרי בהחלט) להכשיר את השרץ בשל התחייבויות פוליטיות עלולה לעלות להם יום אחד, במקרה הטוב, במשרתם ובכבודם. 
כשהנפגעים יתחילו להערם, כשמקרה אחד יפנה את אור הזרקורים למה שמתנהל כאן בחודשים האחרונים, לא יהיה לאותם אנשים מקום מחבוא. כרגע מצפונם לא מטריד אותם אך כדאי שיחשבו שוב – האם הם מעוניינים שהחלטה עליה הם חתומים תביא לפגיעה בחיי אדם? 

מבחינת פקידים במשרד התחבורה, לא מאוחר מדי לחזור לשפיות. לא כל הפקידים צריכים להתיישר לפי כוחניות וגחמות פוליטיות של הממונים עליהם. לפחות לא כאן, לא במקרה הנידון. פקידים במשרד התחבורה אשר מבצעים ביודעין מהלכים שלא הם החליטו עליהם צריכים להבין שביום הדין, ביום שהמהלכים הללו ייבדקו, הם יצטרכו לעמוד מאחורי קבלת ההחלטות של עצמם, ולא יוכלו להסתתר מאחורי סינר של אחרים. 

קבלני העבודה שכחו חוק חיים פשוט שכל ילד יודע – תפסת מרובה לא תפסת. החבל הוא דק, ולבסוף הם ישמיטו את הקרקע גם מתחת לרגליהם. פילוס הדרך באמצעות השתוללות, נאצות, גידופים ואיומים לא יביאו להרתעת אלו אשר אינם מסכימים לשתוק. 

על חברי הכנסת הנכבדים היושבים בוועדת הכלכלה מופעל לחץ פוליטי עצום (ולפעמים גם לחצים מסוג אחר). בטוחני כי ידעו לקבל את ההחלטה הנכונה. לא סתם הדיונים נמשכים – הקומבינה נחשפה במלוא עליבותה. על חברי הכנסת מוטלת אחריות עצומה – לעמוד איתן ולהיות שומר הסף האחרון אל מול כישלונו המהדהד של הרגולטור. 

חברי קציני הבטיחות, 
איגוד קציני הבטיחות ימשיך להיאבק, גם אחרי הדיון הקרוב שיתקיים ב- 1.8.2018 בוועדת הכלכלה, תהה התוצאה אשר תהה.נמשיך להילחם על מהות המקצוע, עתידכם המקצועי והבטיחות. אנו עושים זאת בהתנדבות מלאה ובאמונה, מפני שהאינטרס של חיזוק המקצוע הוא גם אינטרס ציבורי. הוא האינטרס של חברינו, משפחתנו ושל כל אחד מהמשתמשים בדרך. 
בברכה, 
שמעון סודאי – יו"ר

כלי נגישות