11-1-12
לאחר שנים של דחיות ועיכובים, שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ הנחה את חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) לפרסם מחר (יום חמישי) את המכרז הבינלאומי לכריית המנהרות התת-קרקעיות של שני קווי הרכבת הקלה בתל אביב – הקו האדום והקו הירוק, בהיקף של מיליארדי שקלים.
מדובר באחד המכרזים הגדולים ביותר שפורסמו אי פעם בישראל. לדבריו, זאת הפעם הראשונה שמשרד התחבורה מפרסם מכרז בינלאומי במימון המדינה לתכנון והקמה של מערכת הסעת ההמונים בישראל.
במסגרת הקו האדום שיבוצע על ידי חברת נת"ע יכרו שתי מנהרות מקבילות, באורך של כ-11 קילומטר כל אחת ובעומק של כ-20 מטר מתחת לאדמה. הקו הירוק כולל שתי מנהרות מקבילות של באורך כולל של 4.6 קילומטרים כל אחת.
מערכת הסעת המונים במטרופולין תל אביב הוא הפרויקט החשוב ביותר כיום בישראל. מימוש פרויקט מערכת הסעת ההמונים בתל אביב התעכב זמן רב והחלטת הממשלה להלאים את פרויקט הקו האדום ולבצעו במסגרת תקציב המדינה הוא צעד חשוב בהוצאתו לדרך של הפרויקט הגדול ביותר במדינת ישראל.
שני הקווים הראשונים של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב הצפויים להיחנך בשנים הקרובות, ישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב. הקו האדום יחנך בשנת 2017 והעבודות על הקו הירוק צפויות להסתיים בשנת 2020.
כריית המנהרות תתבצע באמצעות מכונות כרייה ענקיות TBM (tunnel boring machines) שיגיעו בקרוב מחו"ל. מכונות כרייה דומות חפרו את תעלת למאנש, המקשרת בין אנגליה לצרפת. אורך כל מכונת קידוח מגיע לעשרות מטרים, קוטרה כחמישה מטרים ומשקלה מאות טונות.
הקו האדום, שאורכו כ-22 קילומטר, כולל 33 תחנות, כאשר 23 מתוכן תהיינה תחנות קרקעיות ו-10 תחנות תת קרקעיות. קו זה מתחיל בתחנה המרכזית בפתח תקווה, עובר בסמוך לבית החולים בילינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, דרך תחנת הרכבת בארלוזורוב, דרך פתח תקווה, ליד מרכז עזריאלי, הקריה עד שכונת נווה צדק – מנשייה ומשם דרך שדרות ירושלים ביפו ועד לדרום בת ים.
חלקו הממונהר של הקו האדום מתחיל מצומת גהה, מתחת לרחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, ממשיך לכיוון תחנת הרכבת בארלוזורוב, מגדלי עזריאלי, צומת קרליבך ולכיוון יפו, בתוואי המסילה התורכית.
הקו הירוק, שאורכו כ-35 קילומטרים, כולל 55 תחנות קרקעיות ו-5 תחנות תת-קרקעיות. הקו מחבר את החלקים הדרומיים של מטרופולין תל אביב (חולון ושולי העיר ראשון לציון) עם העיר תל אביב. חלקו הדרומי של הקו כולל שתי זרועות המתחילות בראשון לציון. זרוע אחת בתחנת משה דיין וזרוע שנייה בחיבור שדרות היובל על כביש 412. שתי הזרועות ממשיכות לתוך העיר חולון ומתאחדות במרכז העיר.
משם ממשיך הקו לכיוון צפון, עובר דרך שדרות קוגל בחולון, שדרות הר ציון בתל אביב, אזור התחנה המרכזית, ונפגש עם הקו האדום בתחנה תת קרקעית ברחוב קרליבך. משם ממשיך הקו דרך רחוב אבן גבירול, חוצה את נחל הירקון, צומת רוקח ושדה דב. ברחוב איינשטיין מתפצל הקו לשתי זרועות: האחת דרך אוניברסיטת תל אביב, תוך חציית נתיבי איילון עד רמת החייל והזרוע השנייה ממשיכה צפונה עד הרצליה.
חלקו הממונהר של הקו הירוק מתחיל מצומת הדרכים שדרות הר ציון-לוינסקי, דרך רחוב אבן גבירול בתל אביב לכל אורכו ומסתיים מעט אחרי צומת שדרות נורדאו. זאת לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו אימץ את עמדתו של השר כץ למנהר גם את רחוב אבן גבירול במלואו.
בתוואי התת-קרקעי של הקו הירוק מתוכננות חמש תחנות: תחנת דיזנגוף-קפלן הממוקמת סמוך לצומת הרחובות אבן גבירול- קפלן- דיזנגוף. תחנת כיכר רבין- העירייה, הנמצאת על ציר אבן גבירול בסמוך לבניין העירייה וכיכר רבין, תחנת ארלוזורוב הממוקמת סמוך לצומת הרחובות אבן גבירול-דיזנגוף ותחנת קרליבך, שתהיה משותפת לקו הירוק ולקו האדום.
הקו הירוק נפגש עם הקו הסגול המתוכנן בעתיד בתחנת לוינסקי (תל אביב) ובתחנת ארלוזורוב (בתל אביב) וכן עם הקו האדום בתחנת משה דיין בראשון לציון ובתחנת קרליבך. מפגש נוסף מתוכנן עם הקו הצהוב בצומת חולון ובשתי נקודות נוספות ברחוב ראול ולנברג ברמת החייל, עם הקו הכחול בכביש 412 בראשון לציון וצומת חולון ועם הקו הורוד בהרצליה. בנוסף לכך קיימים מפגשים עם רכבת ישראל בתחנת משה דיין בראשון לציון ובאוניברסיטת תל אביב.
חברת נת"ע החלה לאחרונה בביצוע השלב הראשון של פרויקט הקו האדום, הכולל חפירת שלושה פירי שילוח ענקיים שמתוכם ישוגרו מכונות ה-TBM אשר יכרו את התוואי הקרקעי של הקו האדום. הפיר הראשון יבנה בעומק של 23 מטרים מתחת לפני הקרקע ברחוב הרצל פינת יהודה הלוי בתל אביב, בשטחו של חניון בית רומנו. מפיר זה ישוגרו שתי מכונות ה-TBM לכיוון מזרח. פיר נוסף הולך ומוקם בימים אלה בצמוד לחניון "גלי גיל" בתל אביב ופיר שלישי נחפר בימים אלה בפתח תקווה.