איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים) כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו עונה על הדרישות

17-9-17

את יום העיון פתח כדרכו בקודש, שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות.

ראשית דבריו הוקדשו לברכות ודברי תודה. ברכות לקציני הבטיחות. על עבודתם המסורה, על תרומתם החשובה להגברת הבטיחות –  ועל יכולתם להתמודד עם כל האתגרים הלא פשוטים, שבהם הנם נתקלים מדי יום .
סודאי הודה לחבריי בהנהלה ובמועצה, על עבודתם המסורה למימוש
מטרות האיגוד, הודה לספונסרים שבלעדיהם לא היה מתאפשר קיום ימי העיון, והודה למרצים ולאורחים המכובדים שהגיעו ליום העיון.
 
בתום הברכות והתודות פנה סודאי לעיקר הדברים והתייחס בדבריו לסוגיות רבות הנוגעות לחייהם המקצועיים והתנהלותם היום יומית של קציני הבטיחות.

נוהל 14 (מידע תעבורתי על נהגים)
נוהל 14 כפי שהוא היום, הוא בעיקר עול ואינו מקנה שיקול דעת לקצין הבטיחות לפעול כאשר נופל חשד. הנוהל במתכונתו הנוכחית אינו עונה על הדרישות והסיכומים שהיו לנו בזמנו עם היועצת המשפטית של משרד התחבורה, חווה ראובני.

משרד התחבורה חייב לספק את הכלים והמידע המתאימים עבור כל נוהל או
תקנה חדשים.
נהלים ותקנות חדשים לכשעצמם–  כוונתם טובה, "אין לי ספק בכך" אומר סודאי. הם נועדו לעשות סדראבל  (!!) ,  בטרם מחוקקים אותם  – אני סבור שיש צורך לבדוק  ולוודא שניתן ליישם אותם. להבטיח שמדובר "בגזירה" שניתן לעמוד בה.
סודאי מבקש להתייחס בהקשר זה  לתקנה החדשה הנוגעת לקבלת המידע התעבורתי.
הנהלת האיגוד אמנם ביקשה לא פעם שתהיה לקציני הבטיחות האפשרות לקבל את גיליון ההרשעות התעבורתי של הנהגים, על מנת שאפשר יהיה לעשות בו שימוש באופן פונקציונלי. אם לצורך קבלת נהג חדש לעבודה,  ואם כדי שאפשר יהיה לעקוב אחר נהג החשוד כי הוא בסיכון מוגבר. אף אחד לא ביקש לבדוק את כולם באופן גורף.
אמנם יצאה תקנה בעניין זה, אך לא לילד הזה פיללנו, אומר סודאי. התקנה כפי שהיא היום , היא בעיקר עול. אין  בה תועלת מרובה. בפני משרד התחבורה הוצגו הבעיות והכלים החסרים לצורך יישום התקנה.
אחת השאלות שעולות היא , כיצד ניתן לתרגם את המידע שהתקבל  – לדרגת מסוכנות – שראוי בגינה להמליץ לסיים את עבודתו של נהג או לחילופין שלא לקבלו לעבודה והאם זה בכלל חוקי
ההיגיון אומר, שככל שהנהג איננו בפסילה, אין לנו הזכות למנוע ממנו לעבוד במקצוע. לחנך , להזהיר,  לעקוב מקרוב  – כן
להמליץ על פיטורים על סמך עבירות תנועה ?  לא בטוח.
השאלות נשאלו תשובות עדיין אין.  

ריבוי תאונות דרכים בהן מעורבות משאיות
בחודש האחרון  אירעו מס' תאונות קשות  בהן התנגשו  משאיות בגשרים ובמעברים  וגרמו לנזק רב ולפקקי ענק.
המדיה והארץ כולה- מטבע הדברים – סערו וגעשו.

כאדם המצוי היטב בנושא הבטיחות מתוקף היותו קצין בטיחות בכיר ויו"ר האיגוד, נדרש סודאי יותר מפעם אחת לסוגיה חשובה זו, וכמובן שהביע את דעתו המקצועית, על אף שהיא אינה תמיד נוחה למישהו מהצדדים.

זה לא חדש שנהגי המשאיות אינם מוכשרים במסגרת לימודי הנהיגה על ידי משרד התחבורה כנדרש וכמצופה  על מנת שיהפכו לנהגים מקצועיים ראויים. לא בלימודי התאוריה  ואף לא בהיבט המעשי

כיום, לכאורה נראה כי המטרה העיקרית של תוכניות הלימוד היא שנהג המשאית יעבור את הטסט. אין ליווי ואין הדרכה מקיפה בנושאים כגון –  הכרת הרכב ותיפעלו , בעיקר בכל הקשור לרתום  מטענים  –  טעינה, קשירה,  פריקה  ועוד. יש לציין כי כיום כל פעולות חניכה אלו נופלות על קציני הבטיחות ובעיקר ביצוע הדרכות לפי נוהל 12 לנהג המשאית. השאלה, מה קורה לנהג משאית בודדת שאינו מפוקח ע"י קצין בטיחות מפעלי ?
 
מנגד, במקרים רבים בעלי החברות מבקשים לעשות רווח מהיר. הם מתמרצים את הנהגים בהתאם להספק ובטיחות אינה בראש מעיינהם, וכשאכיפה  – כמעט ואינה קיימת – התוצאות, ידועות לכולנו – והן ניכרות בשטח.
סודאי מציע בעניין זה לעיין במסקנות ועדות סיטרמן, לנגנטל וסגיס.
 
לצד זאת, הפיקוח על נהגי חברות המפעילות משאיות בודדות, אינו מספק.
הוא נעשה ע"י חברות למתן שירותי בטיחות והליקויים  בחלקן כידוע רבים וחמורים.

המצב בתחום המשאיות הוא מורכב.
מחד, אי הקצאת תקציבים לפיקוח על חוק מוביל ומנגד – היעדר אכיפה. ללא אכיפה אין הרתעה.

סודאי סבור כי הקמת היחידה המיוחדת באגף התנועה שנועדה לאכוף
תחום זה –  מהווה הודאה בכישלון של חוק מוביל. חוק שיש להסדירו ולהתאימו למציאות הקיימת. הקמת היחידה והמרדף אחרי נהגי משאיות היה יכול להימנע אילו היו מיישמים ועורכים שינויי חקיקה בחוק שרותי הובלה שפרץ כל גבול. בהעדר אכיפה ובקרה מצד הגורמים הנוגעים בדבר, אין להתפלא שהגענו עד הלום. לא ניתן להתעלם מעובדות ומסקנות מצד ועדות כמו סיטרמן, לנגנטל וסגיס, ולאחרונה מסקנות ועדת החקירה של התאונה הקשה בנשר, בה קיפחו חייהם שישה אנשים.

"ניתן היה לשנות את המצב" אומר סודאי ומוסיף: "לצערי, האינטרסים גברו על השכל הישר. עדות לכך ניתן לקבל בכל סוף שבוע בסיכום התאונות אשר מתאר את המצב העגום שאנו חווים בכל שבוע".

שימוש במונחים כמו מוביל בטוח ועוד מיני סיסמאות, לא ישנו את המצב כאשר הריבון הרגולטור מתעלם באופן תמוה מהמציאות היום יומית הקשה.
 
ועוד בעניין זה. לאחרונה קיבלו קציני הבטיחות פניה ממשרד התחבורה, תחום קציני בטיחות, לבצע כנסי חרום. מיד עם קבלת הבקשה,  ביקש  סודאי  מנציגי משרד התחבורה,  להעביר לקציני הבטיחות מידע וחומרים לריענון. סודאי סבור שזה נחוץ על מנת שאפשר יהיה לבצע את המשימה בצורה הטובה ביותר  – בכל תחומי השינוע בהם קציני הבטיחות עוסקים –  במסגרת הובלת המטענים .
 
בעקבות בקשתו זו,  סמנכ"ל משרד התחבורה  מר אבנר פלור  – אדם שבאופן אישי מוערך מאד, ניסה לתאם עבור קציני הבטיחות הרצאה מפיו של מהנדס בכיר – מנהל תחום תקינה במשרד התחבורה  – בנושא מטענים חורגים ונסיעה בצירי תנועה בהם יש הגבלת גובה עקב גשרים ומעברים תת קרקעיים.
 
ההרצאה הייתה אמורה להתקיים בכנס הנוכחי אך  בשל אי התאמה בלוחות הזמנים,  היא נדחתה למועד עתידי.
עד כאן בסוגיית תאונות נהגי משאיות.

ולסוגיות נוספות:

הטלת משימות על ק. הבטיחות  שלא במסגרת תפקידו
"אנו נמצאים בעיצומה של רפורמה, המתנהלת זו הפעם השנייה  בוועדת הכלכלה של הכנסת, ונוגעת לתפקידי קצין הבטיחות ולתנאי העסקתו"  אומר סודאי ומוסיף, "עד כה, בסבב הנוכחי התקיימו שני דיונים, שנועדו בעיקר "למשש את הדופק", ובהם התקבלה החלטה חשובה אחת,  שהתבססה על עמדת האיגוד, כפי שהוצגה בדיון. עפ"י ההחלטה: יש לחדד את ההוראה הכללית האוסרת על קצין הבטיחות לבצע מטלות נוספות מלבד אלו המוגדרות בחוק, באופן שתהיה מכוונת כלפי המעסיק במישרין".
 
יו"ר הוועדה מר כבל מצא טעם ועניין בטיעונם של נציגי האיגוד, ובהתאם לזאת הוחלט להוסיף לתקנה הוראה שתאסור לא רק על קציני הבטיחות לעסוק
בתפקידים אחרים במפעל, כי אם גם על בעלי המפעל – שלא להעסיק את קצין הבטיחות בשום תפקיד נוסף אחר.
 
הדיונים הבאים בכנסת המיועדים להתקיים לאחר הפגרה, יעסקו בכל סעיפי חלק י', לרבות בנושא צורת ההעסקה, ועל בסיס החומר שהוגש ע"י משרד התחבורה לוועדת הכלכלה כבר בינואר 2017,  בעקבות עתירת האיגוד לבית המשפט העליון.
 
יו״ר ועדת הכלכלה מר איתן כבל מבטיח לעשות מהפכה וסודאי מאמין בכנות דבריו וסומך עליו שיידע לקבל את העובדות והנתונים הנכונים מהגורמים
שבאמת דואגים לבטיחות, ויתעלם מהטעיות מכוונות של גורמים
אינטרסנטיים  – שכבר דובר בהם רבות.
 
סודאי מדגיש כי הוא יודע שהבטיחות בדרכים הפכה אצל  מר כבל  לסוגיה ראשונה במעלה  – דבר שהוא  שואב  ממנו  עידוד רב.
 
תנאים וכלי עבודה נאותים לקצין הבטיחות
 
סודאי מאמין שכדי שקצין הבטיחות יוכל לבצע את תפקידו כמו שצריך, מן הסתם יש לספק לו תחילה – כלים נכונים ותנאים נאותים ועליו לקבל גיבוי לפועלו.
בנוסף, קצין הבטיחות צריך להיות מיודע לגבי החוקים המשתנים ולקבל תשובות בזמן אמת בעת שנתקל בסוגיות בהן הוא מתלבט.
תנאי עבודה נאותים משמעותם:
1. משרד בגודל סביר, מחשב ותכנה לניהול ציי רכב וכל הציוד הנלווה
     לצורך תפעול יעיל.
2. תגמול ראוי לעבודתו הקשה,  התואם את האחריות הכבדה הרובצת
     על כתפיו.
3. היקף משרה התואם את כמות עבודתו של ק. הבטיחות ההולכת ומתרבה

בשנים  האחרונות. למרבית הפליאה,  למרות היקפי העבודה ההולכים וגדלים, בתקנות החדשות מבקש משרד התחבורה לצמצם את היקפי המשרה במקום  להגדילם.

"אנו נעשה כל שביכולתנו – כדי שהדבר לא יקרה" אומר סודאי.
 
משרד התחבורה אומר, במילים כאלה ואחרות, שהמצב בכל הנוגע לכלי הרכב הפרטיים המפוקחים ובהם רכבי הליסינג הוא אופטימלי יחסית ועל כן, משרד התחבורה מבקש להפסיק ולצמצם (בהתאמה) את הפיקוח ביחס לרכבים האמורים. הדבר בא לידי ביטוי בהפסקת ביקורות תקופתיות של קצין הבטיחות, וזאת לאחר ביטול חובת מבחן הרישוי ב – 3 השנים ראשונות/שנתיים ברכבי ליסינג  וכיו"ב דוגמאות.
 
 עושה רושם שעיקר יהבו של משרד התחבורה הוא לפגוע, בעיקר, בתחום הרכב הפרטי וברכב ההחכר ( ליסינג ) בפרט. עושה רושם שמשרד התחבורה רוצה לקלקל משהו אחד טוב שעובד שנים רבות.
 
אכן, הנתונים הקיימים מלמדים שמספר התאונות הקטלניות באשמת הנהג, בכל הנוגע לכלי רכב פרטיים שהם ונהגיהם מפוקחים על ידי קצין בטיחות (בעיקר רכבי ליסינג) הוא קטן  באופן משמעותי לעומת כלי רכב פרטיים באותה הקטגוריה שאינם מפוקחים על ידי קצין בטיחות (היינו, אנשים פרטיים או ארגונים שמספר כלי הרכב שלהם אינו מחייב העסקת קצין בטיחות כחוק).

ואני שואל את משרד התחבורה: האם מישהו חשב לעצמו שהמצב בסקטור הזה פחות גרוע מאחרים דווקא בגלל הפיקוח? האם אף אחד לא חושש שהסרת/צמצום הפיקוח תרע את המצב ותגבה חיי אדם? אם זו הגישה, דומה שצה"ל צריך להפסיק ולשמור על גבולות המדינה בהם לא היו ניסיונות חדירה בשנים האחרונות; דומה שבקניונים שלא היו פיגועים יש להסיר את מעגלי האבטחה.
 
דווקא בגלל הפיקוח, דווקא בגלל הבקרה, המצב של כלי הרכב והנהגים בסקטור זה פחות רע מבמקומות אחרים (אבל כן יותר רע ביחס למדינות אחרות בעולם).
 
ראוי לציין שמשרד התחבורה לא קיים כל סקר ובדיקה על ידי גוף בלתי תלוי לאשש את השינוי וזאת בשונה מהאופן בו הדברים נעשו בתחום המשאיות והאוטובוסים
           
טיפול בהפרות חוק שיטתיות ע"י חברות
סודאי סבור כי הגיעה השעה לטפל בחברות המפרות את החוק באופן שיטתי,
באמצעות סנקציות אמיתיות,  קנסות, ואם צריך אז גם שלילת רישיונות של בתי עסק, כדי שתהיה הרתעה.  כדי שכולם יידעו שבטיחות בתעבורה היא דבר רציני, משהו שלא משחקים בו ולא מהמרים עליו. שחיינו וחיי ילדינו אינם הפקר.
על כך , בין היתר , אנו נלחמים בוועדת הכלכלה, בכל האמצעים  העומדים
לרשותנו, אומר סודאי.
 
סיוע לחברי האיגוד
האיגוד  עושה ימים כלילות על מנת לסייע לחברי האיגוד בדילמות בהן הם נתקלים בזמן עבודתם. המענה מסופק לחברים –  טלפונית,  במייל,  בפורום ובפניות דרך אתר האיגוד. "את החלק שלנו אנו עושים כפי שצריך, בכל רגע, בכל שעה" אומר סודאי ומוסיף:  "יעידו על כך החברים הרבים המקבלים סיוע בבעיות מסוגים שונים בהם הם נתקלים. עם זאת, עליכם,  מוטלת האחריות למלא את תפקידכם בהתאם לחוק, בלי לעגל פינות ובלי קיצורי דרך".  
 
הכפשות ופגיעה בשמו הטוב של יו"ר האיגוד, שמעון סודאי
סודאי עושה אתנחתא קלה ובמעבר חד, סודאי מבקש לדבר  על נושא כאוב ומטריד שחשוב שכולם ישמעו עליו:
בעת האחרונה, נאלץ סודאי לנקוט בהליך משפטי כנגד מי שהיה בעבר חבר
 איגוד ושאת שמו בשלב הזה  אינו מציין. ההליך המשפטי ננקט לאחר שמשך זמן רב הוכפש סודאי על ידי אותו אדם, אשר פגע בשמו הטוב, הטריד אותו ועשה מאמץ לפגוע בו ובמקום עבודתו. בין לבין, במסגרת הטרדותיו והכפשותיו, פנה אותו אדם לוועדת הכלכלה של הכנסת, ללא סיבה עניינית, אלא אך ורק בניסיון לחבל במאמציו של סודאי ומאמצי האיגוד להביא למציאות טובה יותר עבור חברי האיגוד. הדבר כמובן חמור ועצוב כאחד.

סודאי רואה זאת כניסיון פגיעה בקציני הבטיחות והתנהלות מסוג זה יש
להוקיע. כידוע, סודאי מבצע את תפקידי מזה שנים בהתנדבות מלאה, כשטובת חברי האיגוד וטובת הבטיחות לנגד עיניו – ובלבד.

לאורך תקופת כהונתו של סודאי פעלו ועדיין פועלים גורמים אינטרסנטיים שונים על מנת לפגוע בו ובאיגוד, וזאת על מנת לקדם את מטרותיהם האישיות והצרות. סודאי מציין כי כך היה בעבר  מניח שכך יהיה גם בעתיד. עם זאת,
מעשים נואלים שכאלה אינם מרפים את ידיו,  נהפוך הוא,  מחזקים ומגבירים
 את המוטיבציה ליצור מציאות טובה יותר.

סודאי מציין כי האיגוד והוא פתוחים לביקורת ורואים בחופש הביטוי ערך עליון.
עם זאת, חופש הביטוי אינו כלי לפגיעה ולהכפשה לא מוצדקים.
יש לתחום אותו בגבולות ראויים ולנהל אותו על בסיס אמת.

בצד כל זאת יש לזכור, כי חבר איגוד שיפעל בניגוד להוראות תקנון האיגוד,
באופן שיש בו לפגוע באיגוד או באחד מחבריו  באופן המנוגד למטרותיו ו/או בניגוד עניינים – תיפסק חברותו באיגוד.
הכללים אחידים,  הם חלים על כולנו,  והאיגוד מחויב לאכוף אותם.
כך נעשה בעבר וכך יעשה בעתיד במידת הצורך.

כאמור, בשלב זה בחר סודאי שלא לחשוף את שמו של אותו אדם, מתוך תקווה
שיתעשת ויחדל ממעשיו הפוגעניים. זאת, לאחר שהתחייב בפני בית המשפט להפסיק את ניסיונות הפגיעה בו ובמקום עבודתו.
יש בידי סודאי ובידי האיגוד הכלים המשפטיים להתמודד עם מעשים חמורים
 שכאלה. אך הם לא ממהרים לעשות זאת.  עם זאת, לא יהיה היסוס במקרים המתאימים.
 
חברים חדשים והתנהלות פיננסית אחראית
בשנה האחרונה הצטרפו חברים רבים לאיגוד, וסודאי כמובן מאד שמח על כך.
"אמרתי בעבר ואני חוזר שוב – ככל שנגדל ונתעצם – כך תגדל השפעתנו". מסכם סודאי עניין זה.
 
האיגוד היום הוא גוף חזק שאף אחד אינו יכול להתעלם ממנו. קולו של האיגוד נשמע בכל מקום, גם אם לא תמיד זה נעים ונוח. לא הכל מפורסם. פעולות רבות ומאמצים אדירים נעשים מאחורי הקלעים, והכל על מנת לשנות, להתריע על בעיות וליקויים ולמסור את המידע הנכון והנתונים המדויקים.

הגדלת מס' החברים והתנהלות פיננסית אחראית ומחושבת, הביאו לכך כי
גם מצבו הכספי של האיגוד השתפר בשנה האחרונה, וזאת לאחר שנים של גירעונות. גירעונות  -שהם תוצאה של ניהול הליכים ממושכים במס' זירות   –
בית המשפט המחוזי, בית המשפט העליון  וועדת הכלכלה.
ועל אף זאת, בהתנהלות שקולה ואחראית,  ניתן להתגבר גם על ההוצאות
הכבדות שפוקדות את האיגוד בשנים האחרונות.
 
סודאי שמח לבשר שבעקבות העודף איתו הסתיימה שנת 2016,
החליטה ההנהלה להגדיל את הסיוע המשפטי הניתן לחברים, באופן הבא :
–  חבר איגוד במשך שנתיים ברצף – יהיה זכאי לייעוץ משפטי
   של עד שעה אחת,  כפי שהיה עד כה.
–  חבר איגוד משלוש שנים ומעלה ברצף  –  יהיה זכאי לייעוץ משפטי של
    עד שעתיים.
–  בנוסף, החל מהשנה השלישית לחברות – מי שיחליט לתבוע את מעסיקו,
    המכתב הראשון שייצא במסגרת ההליך, יהיה ע"ח האיגוד.
 
הטבות נוספות 
חברי איגוד שהסדירו את תשלום דמי החבר לשנת 2017 ועוסקים בפועל
בתחום הרכב הפרטי,  מוזמנים להירשם ליום העיון מטעם חב' לובינסקי,
שיתקיים ב-18/10  במתחם החדש של חב' לובינסקי בראשון לציון.
כל הפרטים באתר האיגוד
הרישום נעשה דרך כתובת המייל של מאיר צוק – מנהל ציי הרכב של חב'
לובינסקי.  המידע נמצא בלשונית "כנסים והשתלמויות" באתר האיגוד.
 
סודאי מבקש  לא  לפנות למשרד האיגוד לצורך הרישום
 
חברי האיגוד מוזמנים להירשם גם להשתלמויות הקרובות שיתקיימו ביפן
ובפרנקפורט. כל הפרטים באתר האיגוד- בלשונית רווחה.
זכרו – ככל שיגדל מס' החברים באיגוד – יגדלו  גם  זכויותיכם.
  
שנה טובה ומבורכת
לסיום, בנימה החיובית העולה מסוף דבריו, מבקש סודאי בשם ההנהלה והמועצה ובשמו –  לאחל לכל לקציני הבטיחות  ולבני משפחותיהם –  
שנה טובה ובטוחה, שנת בריאות, שנת צמיחה, שנה בה תעמדו בהצלחה בכל האתגרים והמשימות החשובות, שנה בה מקבלי ההחלטות יידעו להבחין בין טוב ורע, בין אמת לאשליה, ויעשו את הטוב ביותר עבורכם ועבור כל עם ישראל.
כלי נגישות