4-9-16
מן המפורסמות היא כי תפקידו של קצין הבטיחות בתעבורה הינו קשה. לא אחת הוא נמצא במצב הבלתי אפשרי של "בין הפטיש לסדן", לאמור: מצד אחד הוא נדרש בתוקף תפקידו לשמור ללא כל פשרות על בטיחות הרכבים שבפיקוחו ולדאוג כי הנהגים שתחת אחריותו ינהגו באופן אחראי ובטוח, ומצד שני "בעל הבית" דורש ממנו לצמצם בהוצאות ולעגל פינות, לא פעם על חשבון הבטיחות והתעלמות מהוראות החוק.
שמירת בטיחות אכן עולה כסף אך שווה זהב. ההקפדה על הבטיחות חוסכת חיי אדם וכספים רבים שהיו עלולים להיות מבוזבזים לריק כתוצאה מתאונות של כלי רכב שעקב אי תקינותם, נהגיהם לא יכלו להתגבר על המצבים הקשים שנקלעו אליהם.
טיפולים צריך לעשות בזמן אך לכאורה אפשר למשוך מעבר לזמן. צמיגים שחוקים צריך להחליף מיידית אך לכאורה אפשר למשוך עוד זמן, השעות שנהג רשאי לנהוג קבועות בתקנות אך לכאורה אפשר לדרוש ממנו לנהוג מעבר למותר. משקל המטען שמותר למשאית לשאת קבוע בתקנות, אך לכאורה אפשר להעמיס עוד קצת וכך הלאה.
ההקפדה על הכללים וציות לחוקים מבלי לנסות למשוך מעבר למותר, הם אלו שעושות את ההבדל בין התנהלות בטיחותית נכונה לבין התנהלות הרת אסון.
ישנם קציני בטיחות שההתמודדותם עם חריגות מסוכנות אלו הינן מנת חלקם השיגרתית.
עם זאת, לא כל החברות מקשות על התנהלותו של קצין הבטיחות. נהפוך הוא, ישנן חברות לא מעטות במשק הישראלי שמכירות בחשיבות הבטיחות ובתרומתו הרבה של קצין הבטיחות בשמירה על הבטיחות ומסייעות לו ככל האפשר במילוי תפקידו. החברות הללו לא חוסכות באמצעים ומקדישות משאבים רצינים לשמירה על רמה גבוהה של הבטיחות. כזו היא חברת "טבע".
זוהר שמחי, קצין בטיחות בטבע נושא דברים
זוהר שמחי קצין בטיחות ראשי: נושא הבטיחות בטבע הינו ראשון במעלה הן בתחום העבודה והן בתחום התעבורה. לא עוצרים אותנו ולא מגבילים אותנו, אנחנו עושים ככל הנדרש ואף יותר. יש לנו גיבוי מלא לפועלנו מטעם ההנהלה. בבטיחות אין פשרות
בחב' טבע ארבעה קציני בטיחות האחראים בתוקף תפקידם על כל מערך הרכבים בהם רכבים מסחריים ומשאיות כבדות.
צי הרכב של חברת טבע מונה כ-1500 מכוניות פרטיות (ליסינג), 80 רכבי משא ומסחריות ו-160 מלגזות בפריסה ארצית. לטבע 12 אתרים בכל רחבי הארץ.
לא די בזה שטבע חרטה על דיגלה את נושא הבטיחות. על מנת ליישם מדיניות זו, יש צורך במבצעים טובים. ואכן טבע התברכה בשני קציני בטיחות מהמעלה הראשונה שמנהלים ביד רמה את צי הרכב בחברה ואת ציבור הנהגים שלה.
זוהר שמחי ודוד עמירה הם קציני הבטיחות של טבע המופקדים על ניהולה של כל האופרציה הגדולה והמורכבת הזו. שמחי ועמירה עובדים כצוות בשיתוף פעולה מלא וכל אחד תורם מניסיונו והידע שלו להצלחת ניהול צי הרכב.
שמחי ועמירה גאים להציג את השליטה המוחלטת שיש להם בכל מה שקורה בממלכה שלהם. השליטה מושגת ע"י תכנה לניהול ציי רכב ומגובה בטבלאות ידניות הנמצאות במשרדם. כל הנחייה בטיחותית ממולאת ללא כחל וסרק. כידוע, יצאה הוראה מטעם משרד התחבורה לצייד רכבים מעל 3.5 טון במערכת מובילאיי עד נובמבר. בטבע לא מחכים לרגע האחרון. כל הרכבים מעל 3.5 טון מצויידים כבר עתה במערכת הנדרשת. בכדי למנוע השתולליות מיותרות ומסוכנות על הכבישים, הותקנו בכל רכבי החברה מגבילי מהירות. שמחי ועמירה לא מחכים לגשם הראשון. רכבי החברה נמצאים כבר עכשיו בתהליך של בדיקת חורף. כל פעולה, טיפול ותיקון נעשים בזמן ומתועדים וכמו שעמירה אומר: עשית ולא כתבת – כאילו שלא עשית. בנוסף, עמירה לא מסתפק בפיקוח מרחוק, או ביקורים אקראיים. מידי בוקר עמירה מגיע לשטח ובודק את מוכנותם של הנהגים המקצועים, מעיר הערות, וגם מתבדח עם הנהגים. מצד אחד הקפדה יתרה בנושאי הבטיחות ומאידך, שמירה על אווירה נעימה בעבודה. במצב דברים כזה, לא פלא הוא שעמירה אומר: אני נהנה להגיע כל בוקר לעבודה.
שמחי ועמירה מסיירים גם בכל אתרי החברה ומוודאים באופן אישי כי הכל תקין ובטיחותי.
מעת לעת, בהתאם לצורך, נעשות גם הדרכות לנהגי החברה, הן לנהגים המיקצויים והן לנהגי הרכבים הפרטיים. כמובן שנעשות גם הדרכות של נהגים חדשים.
הכל מסודר – קלסרים וטבלאות המכילים היסטוריה של נהגים וכלי רכב
כל המחוייבויות האחרות של קצין הבטיחות נעשות בהתאם לתקנות והחוק וקצרה היריעה מלפרט את כל הפעולות.
יש בהחלט מה ללמוד בתחום הבטיחות בתעבורה מטבע ומקציני הבטיחות שלה.ואכן שמחי ועמירה מעת לעת נרתמים ברצון להעביר את הידע והנסיון שלהם לצוערים העושים את תחילת דרכם במקצוע חשוב ומאתגר זה.
כנאמנים לדרכם זו, אירחו בשבוע שעבר שמחי ועמירה קורס צוערים של מכללת "עתיד", בראשות ג'קי לוי (לשעבר, מנהל גף קציני בטיחות במשרד התחבורה). במסגרת לימודיהם, על מנת לקבל קצת פרקטיקה ולהחשף לעבודה מעשית שבשטח, מבקרים הצוערים בשלשה סוגי מקומות שונים. הם מבקרים בחב' בה צי הרכב הינו בעיקר אוטובוסים, חב' בה צי הרכב העיקרי הוא משאיות ומפעל תעשייתי בו יש מגוון גדול של סוגי כלי רכב.
טבע מן הסתם מייצגת את המפעל.
צוערי מכללת עתיד בביקור בטבע
לאחר דברי פתיחה קצרים, הצוערים התחלקו לשתי קבוצות. האחת בראשות זוהר שמחי והשנייה בראשות דוד אמירה. כל קבוצה קיבלה דברי הסבר לגבי תפקיד קצין הטיחות, הצוערים ביקרו בחדרם של שמחי ועמירה וראו הלכה למעשה כיצד מתנהלת עבודתו של קצין הבטיחות. הצוערים יכלו להתבונן בטבלאות השונות בתכנת הניהול, שאלו שאלות וקיבלו "טיפים" להתנהלות נכונה.
צוערים בחדרם של שמחי ועמירה מקשיבים לדברי הסבר
אין ספק כי הרבה מאד יכלו הצוערים ללמוד ממה שנחשפו אליו בטבע. כל שניתן עכשיו הוא לקוות כי בתפקידיהם יצליחו הצוערים להיות נחושים ליישם את מה למדו בקורס ומה שלמדו בטבע.
על מנת לשמור על זכויותים, לקבל עצה טובה ומענה לשאלות מקצועיות, להתעדכן בחוקים ותקנות חדשות, להשתתף בכנסים מקצועיים ובכלל, להיות חלק ממשפחת קציני הבטיחות, לצורך כל אלו עומד לרשות הצוערים איגוד קציני הבטיחות בתעבורה ועל מנת להנות מכל אלו מומלץ מאד כי צוערים אלו כמו גם קציני בטיחות אחרים יהיו חברים באיגוד.