11-1-17
להלן המטווה שמסתמן בשינוי הקרוב שיכנס לתיקון חלק י' בתקנות התעבורה כפי שנמסר לנו .
לתשומת ליבכם מבוא להבנת המצב :
בשנים האחרונות אנו עדים לדילול חד שנוצר בפניית תלמידים ללימוד מקצועות הרכב והתחבורה .
הדבר מתבטא במחסור חמור בכוח עבודה מקצועי- בנהגים מקצועיים ובמכונאי רכב.
(כיום אין כל רצון או פעילות מצד משרדי הממשלה להשקיע ולעודד לימודים בבתי ספר מקצועיים )
מצב זה גורם לפיחות במספר בעלי המקצוע ובהם מכונאים בדרגות סוג שונות .
לידיעתכם – המצב כיום מחייב הוכחת 5 שנות עבודה בפועל במוסך, על מנת לגשת ולהיבחן למכונאות סוג – 02
דבר שיש לו השלכה ישירה על הפחתה הולכת וגדלה במס' המועמדים לקורס קציני בטיחות, ומכאן לצורך בביצוע שינויים מחייבים להתאמת המצב .
להלן הנתונים וההמלצות למען שיפור המצב הקיים :
1) בשנה החולפת התבצע פיילוט באמצעות שני קורסים –בהם התקיימו לימודי מכינה לרמה של סוג 2 תוך התחייבות ל- 160 שעות,
כאשר בחלק מהמכללות, נדרשו החניכים להיות נוכחים במעבדות רכב הנמצאות באותם מוסדות לימוד, כך שהחניכים נחשפים הן להיבט העיוני והן למעשי.
יש לציין, כי הקורס היה בפיקוח משרד העבודה (לשעבר הכלכלה ) והחניכים עמדו בהצלחה במבחן הסיום.
2) לאחר בדיקת הנתונים מהפיילוט האמור, סוכם ע"י משרד העבודה /הכלכלה ומשרד התחבורה – שהחניכים החדשים יחוייבו בנוסף ל-160 שעות, ב-80 שעות נוספות
של נוכחות במוסכים.
3) בנוסף לאמור לעיל, ראוי לציין – כי בתכנית הלימודים, לומדים עוד 112 שעות מכונאות רכב וצמיגים – מתוכם 40 שעות של נוכחות במכוני הרישוי.
(יודגש כי, תלמידים בעלי תעודת מכונאות סוג 2, לא יהיו מחויבים בתנאים האמורים).
** בסיכומו של דבר, ניתן לומר כי אלו הכלים הבסיסים שאיתם יוצא החניך לשוק העבודה, כאשר מעבר להם, במהלך תקופת עבודתו, הוא רוכש ידע נוסף בתחומים רבים ומגוונים
הקשורים בענף הרכב, באמצעות קורסים והשתלמויות המתקיימים תוך היצע נרחב מטעם גופים יעודיים.
*** השינויים הנ"ל, באים לתת מענה לבעלי מקצוע, כגון : בוחני משטרה, נגדים וקצינים בצה"ל שעסקו בענף הרכב, מנהלי ציי רכב וכן בעלי מקצוע המשמשים במשך שנים כעוזרים לקציני בטיחות –
ובתנאי שאלה עסקו במקצוע, בפועל – 3 שנים לפחות.