איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

יבוא הרכב, החלפים, שירותי התחזוקה, בקרוב יעלו פחות

29-6-16

הכנסת אישרה אתמול (28/6/16) את חוק רישוי שירותי רכב שאמור להוביל להוזלה של מחירי הרכב החדשים ולהפחתה בעלויות שרותי התחזוקה

השר כץ: החוק החדש כולל רפורמה מקיפה בתחום יבוא הרכב, החלפים, שירותי התחזוקה, שיובילו למהפכה אמיתית בענף הרכב ממנה ייהנו כל אזרחי המדינה. לא אהסס להפעיל את כל המנופים והסמכויות שהחוק מעניק לי כדי להבטיח תחרות הוגנת לטובת הצרכן

איתן כבל: מדובר בלא פחות ממהפכה. אני מודה לשר התחבורה על הזכות שניתנה לי כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, לתרום לקידום החוק ומשוכנע שהתחרות תוביל להוזלת מחירים ולשיפור השרות לאזרח

לאחר חודשים ארוכים של עבודת מטה מאומצת. הכנסת אישרה אתמול (יום שלישי) בקריאה שניה ושלישית את חוק רישוי שירותי רכב, שיפתח לתחרות את ענף הרכב ויביא להוזלה של מחירי כלי הרכב החדשים. החוק צפוי להפחית באופן משמעותי גם את עלויות שירותי התחזוקה וחלקי החילוף לרכב.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, ציין כי החוק החדש כולל חידושים רבים בענף יבוא הרכב, שירותי התחזוקה והחלפים, שיובילו למהפכה אמיתית בתחום הרכב, ממנה ייהנו כלל אזרחי ישראל. לדבריו, מדובר בחוק שישנה את המציאות בישראל בכל הקשור לענף הרכב, ויפחית את יוקר המחיה בתחום השני בחשיבותו בהוצאה המשפחתית, לאחר הדיור.

עם אישור החוק, נפתח עידן חדש בענף הרכב בישראל, שהיווה מונופול במשך עשרות שנים והיה סגור לתחרות. "חוק רישוי שירותי רכב הוא חוק צרכני וחברתי ממדרגה ראשונה, שיוביל להוזלה של כלי הרכב, שירותי התחזוקה וחלקי החילוף, ממנה ייהנו כל צרכני הרכב. לא אהסס להפעיל את כל המנופים והסמכויות שהחוק מעניק לי כדי להבטיח תחרות הוגנת לטובת האזרח" הוסיף כץ.
 
שר התחבורה שיבח את יו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ איתן כבל, על נחישותו ופעילותו לקידום החוק. זאת, למרות לחצים שהופעלו על הועדה מצד גופים אינטרסנטיים בניסיון לטרפד סעיפים של החוק. לדברי כץ החוק עובר בהסכמה לאומית רחבה של הגופים הנוגעים בדבר.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל: "מדובר בלא פחות ממהפכה. אני מודה לשר התחבורה על הזכות שניתנה לי כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, לתרום לקידום החוק ומשוכנע שהתחרות תוביל להוזלת מחירים ולשיפור השרות לאזרח"

החוק מסדיר את כל תחומי פעילות ענף הרכב, במטרה להבטיח רמה מקצועית הולמת של נותני השירותים, שמירה על בטיחות הרכב, כולל שירותי תחזוקה לאורך כל שנות תפעול הרכב, הגנה על הצרכנים, תחרותיות והתאמת החקיקה לשינויים הצפויים בענף הרכב לאורך השנים הבאות.

החוק מעניק לראשונה לשר התחבורה אפשרות לקבוע תנאים ומגבלות שיחולו על בעל הרישיון, ובכלל זה למנוע מתן רישיונות יבוא או לא לחדשם, אם בעל הרישיון לא עמד בתנאים שנקבעו, לרבות פגיעה בתחרות.

עד היום יבוא הרכב בישראל התבצע באמצעות שלושה ערוצים. העיקרי שבהם הוא היבוא הישיר, המאפשר ייבוא רכב ישירות מיצרן הרכב. ערוץ שני הוא היבוא מקביל, המאפשר ייבוא רכב באמצעות סוכן מורשה של יצרן הרכב בחו"ל. ערוץ שלישי הינו יבוא אישי באמצעותו ניתן לייבא רכב לצרכים אישיים ומשפחתיים.

החוק החדש פותח ערוצי יבוא נוספים של כלי רכב והקלות בערוצי היבוא הקיימים. היבוא המקביל יהפוך לפי החוק החדש ליבוא עקיף. "היבואן המקביל" שעד היום יכול היה לייבא רכב באמצעות סוכן מורשה ותוצר רכב הקיים בישראל, יוכל מעתה לייבא באמצעות סוכן משני וכן תוצר רכב שאינו מיובא על ידי היבואן הישיר, באמצעות סוכן מורשה. הקלה נוספת: היבואן העקיף יורשה לייבא רכב חדש שנרשם בחו"ל.

החוק החדש כולל ערוץ יבוא נוסף, יבואן זעיר, המתיר לו לייבא עד 20 כלי רכב חדשים או כאלה שנרשמו בחו"ל. ערוץ זה מאפשר ליזמים זעירים להיכנס לענף ולייבא מגוון נוסף של דגמים שאינם מיובאים כיום על ידי היבואנים הישירים. 
בעקבות החוק החדש, צפוי גם היבוא האישי להתפתח וניתן יהיה לייבא סוגים נוספים של כלי רכב ביבוא אישי ולשימושים נוספים מעבר לקיים היום. כך למשל ניתן יהיה לייבא כלי רכב ביבוא אישי לצרכים עסקיים, דוגמת רכב מסחרי ואוטובוס זעיר. 

החוק החדש קובע מקצוע חדש שלא היה קיים באופן חוקי עד היום מתווך ליבוא אישי של רכב. המתווך יסייע למייבא האישי בכל הקשור ליבוא רכב ביבוא אישי דבר שיקל על הליך היבוא, הן בארץ והן בחו"ל, ועשוי להגדיל את מספר כלי הרכב המיובאים באמצעות היבוא האישי. המתווך, לא יוכל לקבל תשלום עבור הרכב אלא רק דמי תיווך עבור השירותים שיספק למייבא הרכב. המתווך יחויב לעבור בחינות בתחום יבוא הרכב והמיסוי ולקבל רישיון ממשרד התחבורה.
 
 
אחת הבשורות הגדולות של החוק היא החובה של יבואן הרכב הישיר לטפל בכל תוצר המיובא לישראל גם אם בפועל לא יובא על ידי היבואן הישיר. כלומר, היבואן הישיר יחויב במימוש אחריות וביצוע ריקולים גם לרכב שאינו מיובא על ידו (לאותו תוצר רכב). היבואן הישיר קשור בהסכם עם יצרן הרכב בחו"ל ולכן, בעת מתן רישיון יבואן, יידרש היבואן להציג התחייבות של יצרן הרכב המאפשרת לממש אחריות וביצוע ריקול בכל רכב מהתוצר של אותו יצרן.

היבואן הישיר יחויב לספק את כל הנדרש, לרבות מידע, לכל מוסך לצורך טיפול בכלי רכב מתקדמים מתוצר המיובא על ידו. כמו כן, לאפשר למוסכים מומחים לטיפול בתוצר רכב מסוים, גישה למידע, ציוד והשתלמויות בתוצרים להם הם מורשים ומתמחים. לשר התחבורה תהיה סמכות לשקול שיקולי תחרות בתחום יבוא הרכב ולבטל רישיון בגין אי עמידה בתנאים אלה.

מהפכת הרכב לא פוסחת גם על תחום המוסכים. החוק פותח את ענף שירותי התחזוקה לתחרות ומוזיל את עלויות הטיפול בכלי הרכב לאחר מכירתם. כיום, רבים מבעלי הרכב ממשיכים לטפל במוסכי השירות של היבואן גם אם מדובר בטיפולים שוטפים שניתן לבצעם בכל מוסך מורשה זאת מחשש לפגיעה באחריות היצרן אם הרכב לא יטופל במוסך שירות של היבואן.

החוק אוסר על יבואן רכב מסחרי להתנות את מימוש אחריות היצרן לרכב, בכך שיטופל במוסכי השירות של יבואני הרכב הישירים. כמו כן חל איסור על יבואני הרכב להתערב בפעילות של המוסך. עם זאת החוק קובע תנאים בהם היבואן יוכל לחייב טיפול במוסכי השירות במקרה של מימוש אחריות וריקול, כדוגמת מקרים בהם רוב עלות הטיפול והחלקים משולמים על ידי היצרן
במטרה לאפשר לצרכן בחירה מגוונת יותר בין המוסכים, אושר סוג נוסף של מוסך, "מוסך מומחה", שיתחרה בין היתר במוסכי השירות של יבואני הרכב ויספק שירות לכלי רכב חדשים. המוסכים יעמדו בדרישות מחמירות של משרד התחבורה, אך לא יחויבו לעמוד בדרישות של יצרני הרכב, שאינן רלוונטיות למתן השירות.

החוק מעניק לשר התחבורה סמכות להתערב בנסיבות מסוימות, בביטול הסכם בין יבואן רכב למוסך השירות שלו ולחייב במקרים מסוימים את יבואן הרכב להתקשר עם יותר ממוסך אחד בנפה מסוימת, ובתנאי שאין בבעלותו יותר ממוסך אחד באותה נפה.

בתחום החלפים, החוק מעניק לאזרח שקיפות בנושא מלאי החלפים והמערכות הקיימות. החוק מסיר חלק גדול מהחסמים והכשלים, הן בהליכי הייבוא והן בשיווקם. כמו כן בוטלו דרישות ייחודיות ישראליות, תוך התאמה מקסימלית, לתקינה המקובלת במדינות הקהילייה האירופאית וארה"ב ותקנים ישראלים.
משרד התחבורה יקבע תנאים ליבוא רק לגבי מוצרים בעלי השלכות בטיחותיות או שקיימים לגביהם תקנים בינלאומיים. יבוא שאר מוצרי התעבורה יתאפשר באופן חופשי. העוסקים ביבוא, יצור וסחר במוצרי תעבורה, יזכו להקלות משמעותיות בהליך קבלת הרישיון.

כמו כן יאושר יבוא מקביל של חלפים מקוריים, באמצעות ספקי משנה ולא רק ישירות מיצרן הרכב או יצרן החלפים. בנוסף יגדל מגוון החלפים  שייובאו עם תקינה אמריקאית וקנדית. 

יבואני חלקי החילוף יחויבו לפרסם את מלאי חלקי החילוף ומחירם באתרי האינטרנט. הלקוח יהיה חשוף, בזמן אמת , למידע הקיים בענף חלקי החילוף ויוכל לבחור את החלף בו ירצה להשתמש לתיקון הרכב (חליפי ומקורי). כיום הלקוחות אינם מודעים למגוון חלקי החילוף הקיים והמוסך יכול להתקין כל חלק בהתאם לאינטרס שלו.

החוק מסדיר גם את נושא סוחרי הרכב. עד כה בעלי תו סחר קיבלו הטבות מסוימות באמצעות הסדר וולונטרי. החוק החדש מסדיר את שני סוגי הסוחרים סוחר ברכב מיבואן, כאשר מדובר על רכב חדש לכל דבר שנקנה חדש מיבואן הרכב ונמכר ללקוח הסופי ללא רישום היד והסוג השני הינו סוחר ברכב הרשום בישראל.

נושא השמאים מוסדר גם הוא בחוק הרישוי וקובע את התנאים והדרישות לעבודת השמאי וחיזוק מעמדו כגורם המאזן בין הלקוח, המוסך וחברת הביטוח. זאת באמצעות הוראות מקצועיות, איסור של בעלי הרישיונות להשפיע על השמאי בעבודתו ומתן כלים מקצועיים לביצוע עבודתו. החוק מעניק למשרד התחבורה כלי אכיפה ופיקוח רבים לצורך שמירה על ביצוע סעיפי החוק, הכוללים בין השאר סנקציות, קנסות ומאסר.

החוק מסמיך את הרשות לקבוע תנאים ומגבלות שיחולו על בעל הרישיון ובכלל זה, סוגי השירותים שבעל הרישיון רשאי לתת, סוגי כלי הרכב שאותם מורשה בעל הרישיון לטפל, וכן תנאים ומגבלות שנועדו להבטיח את רמת השירות ושמירה על הבטיחות.

כלי נגישות