5-1-17
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, כינס היום את הוועדה לדיון מיוחד שיזם ונועד להביא להוזלת אגרת רישוי הרכב לנהגים. זאת לאחר שדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת העלה כי הנהגים בישראל משלמים את הסכומים הגבוהים ביותר, לעומת מדינות מערביות אחרות שנבדקו, עבור אגרת הרישוי. בדיון השתתף בין היתר גם שמעון סודאי יו"ר איגוד קציני הבטיחות.
סודאי וח"כ כבל בדיון בכנסת מבט על אולם הדיונים בכנסת
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל על גובה אגרות רישוי רכב: אין מדינה בעולם שגובה יותר מישראל, זו חזירות מטורפת ויצאנו למסע ארוך להפחיתה.
מרכז המחקר והמידע של הכנסת: אגרות הרישוי מכניסות לקופת המדינה 4 מיליארד שקל בשנה ומהוות 98% מאגרות משרד התחבורה; שר התחבורה ישראל כץ הגיב על סוגיה זו באומרו: האגרות הן באחריות מוחלטת של האוצר ועמדתי היא שצריך להפחית את האגרה משמעותית; האוצר: עלות השימוש בתשתית גבוהה.
היו"ר כבל פתח את הדיון וציין כי הסקירה שביצע מרכז המחקר והמידע של הכנסת העלה פערים של 300 ואפילו 400 אחוזים בין ישראל למדינות אחרות בעולם, ואמר כי מדובר בלא פחות מחזירות. הוא הוסיף כי הדבר נוגע בכיסו של כל אזרח ויעידו על כך כמות השיתופים והצפיות שקיבל הסרטון שעסק בכך במסגרת תוכנית "הצינור" בערוץ 10. אמנם היו"ר כבל ציין כי למשרד התחבורה אין יד ורגל בקביעת האגרה, אך הוסיף: "אין מדינה בעולם שגובה אגרת רישוי יותר מישראל, מדובר בלא פחות מחזירות ואנחנו יוצאים למסע להורדה משמעותית של האגרה", אמר.
לפי הדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נהגי הרכב הפרטי בישראל משלמים אגרה שנעה בין 705 ל-1,611 שקלים בשנה, בעוד שהתשלום הממוצע ב-12 מדינות אחרות שנבדקו עומד על 252 שקלים בלבד. נציגת המרכז, נטע משה, הוסיפה כי מדי שנה נכנסים לקופת המדינה 4 מיליארד שקלים רק מאגרות רישוי, שמהוות 98% מהאגרות של משרד התחבורה.
להלן : עמדת איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה בסוגיה זו איגוד קציני הבטיחות מברך על היוזמה לדון בהפחתת אגרת הרישוי לרכב . הרכב הפך למוצר צריכה בסיסי וככל שהעלות בתחזוקת הרכב עולה, הדבר משפיע באופן ישיר על כל בעל רכב ובעל משפחה כך שמרכיב אחזקת הרכב הופך להוצאה הגדולה ביותר. קל וחומר שהוצאה זו חלה על מספר מכוניות בבעלות חברה הוצאות התפעול עולות והוצאות אלה נופלות על מקבלי השרות . עלות האגרה כיום משפיע על תמחור עסקאות ליסינג במרכיב הכולל בעלויות התפעול החודשי . 1- אין ספק שמחיר האגרה אינו מוצדק ,והוא גבוה יחסית משאר המדיניות המפותחות . 2- אגרת הרישוי מכילה מספר מרכבים סמויים ,למשל אגרת רדיו . 3- יש להזכיר כי בעת מבחן רישוי במכון רישוי, משולמת אגרה נוספת לבדיקת הרכב . 4- בינואר – 2016 יצאה תקנה הפותרת רכב חדש מביצוע מבחן רישוי שנתי ,ולמרות הפטור מביצוע מבחן רישוי ועדין יש חובה לשלם את אגרת הרישוי באופן מלא . לא ברור מדוע ומה הסיבה לכך ,למעט אם מדובר במס פיסקאלי הפוגע בהכנסות המדינה וגם כאן הדבר אינו שיווני לחלוטין היות והוא פוגע רק במחזיקי הרכב מעמד הביניים . 5- הפטור ממבחן רישוי במקרה זה לצד הטיעונים של משרד התחבורה אינם מקובלים עלינו בכל הקשור על שמירת רמת בטיחות נאותה . 6- אליה וקוץ בה – בתיקון תקנות אלה אפרט בקצרה את הנושאים שאנו מפספסים מאי הגעה למבחן רישוי שאינם בשורה לעם ישראל כאשר מספר ההרוגים רק עולה בכל שנה . ואלה הנושאים שאנו מפספסים בדרך : אי רישום ק"מ – פתח להונאות במכירת רכב . אי בדיקת זיהום אוויר . במשך שנה רכב עלול לעבור מספר תקלות שיכולות לפגוע בצמיגים ובמערכות ההיגוי . אי בדיקה לאורך תקופה ארוכה תפגע ברמת התחזוקה של כלי הרכב . כמובן זו פגיעה ישירה בבטיחות ,וזאת למרות שמדובר במכוניות חדשות ובעלות מערכות בטיחות מתקדמות . 7- כל הפחתה באגרת הרישוי חייבת לבוא עם מסר ברור לבעל הרכב ,שיש להשקיע יותר בתחזוקת הרכב ולשמור על רמת בטיחות בהתאם לתקנות התעבורה – שהרכב יהיה תקין בכל עת . 8. יש להקצות כספים לתשדירי שרות להגברת המודעות לתחזוקת רכב כפי שמצפה המחוקק בפקודת התעבורה ותקנות התעבורה בסעיף זה . 9. עמדתנו זהה לעמדת איגוד המוסכים במקרה זה . |
לעיון בסקירה משווה של תשלום אגרות כשירות לרכב (תשלום טסטים) – לחץ על הקישור הבא:
https://www.knesset.gov.il/