איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

חברי האיגוד יכולים להעזר ביעוץ משפטי במסגרת השרותים להם זכאים החברים באיגוד.

25-12-16

כמיטב המסורת, כך גם הפעם נשאו את דבריהם מרצים מן השורה הראשונה, איש איש בתחום התמחותו, במגוון נושאים רלוונטים לחייהם המקצועיים של קציני הבטיחות. להלן תקציר הדברים שנשאו המרצים.


עמית לוזון, סמנכ"ל איתוראן
ON-LINE
, דיבר על עידן "המכוניות המקושרות" כלומר, מכוניות בהן מערכות המחוברות ל"ענן" ומאפשרות לשלוח אליהן ולקבל מהן נתונים שונים. בעולם ישנן כבר כ-30 מליון מכוניות מקושרות ובארץ כשבע מאות אלף מכוניות כאלו. ב"מכוניות המקושרות" אפשר לשפר את רמת הבטיחות ע"י התקנת תכנות המודדות את איכות הנהיגה של הנהגים. לאחרונה מסתמנת מגמה בחברות הביטוח לקבוע את הפרמיה שמשלם הנהג בהתאם לאיכות הנהיגה שלו. הביטוח הופך בהדרגה להיות "ביטוח פרסונלי". נהג השומר על חוקי התנועה ונוהג בזהירות, רמת הסיכון שלו נמוכה יותר ועל כן הפרמיה שישלם תהיה נמוכה יותר. חב' איתוראן פיתחה את תכנת safe-drive בדיוק למטרה זו.  safe-drive בודקת את איכות הנהיגה ומודדת פרמטרים רבים, בהם מהירות נהיגה, עצירות, סטיות מנתיב וכו'. המערכת מייצרת דוחות וסטטיסטיקות באמצעותן ניתן ללמוד על איכות הנהיגה של כל נהג ונקודות תורפה שלו ושל כלל צי הרכב. המערכת משמשת הן את מנהל צי הרכב והן את הנהג עצמו.  לדברי עמית, כבר עתה בארץ, חברת AIG במכוניות בהן מותקנת תכנת safe-drive, קובעת את הפרמיה בהתאם לאיכות הנהיגה.של הנוהג ברכב.
גיורא רום, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים דיבר על החזון ותכניות הרשות לשנים הקרובות. safe system – זו המדיניות של הרשות שמשמעה, תפיסה שלמה של איך לנהל את כל נושא הבטיחות בדרכים. על פי תפיסתו של רום, הרשות היא הגוף הנאמן של תושבי ישראל בכל הנוגע לבטיחות בדרכים. ומכך נובע עיקר כוחה. המשימה של הרשות הינה להוריד את מספר ההרוגים ועליה להוביל מהלכים לביצוע משימה זו. העשייה של הרשות לא יכולה להיות משהו שמוכתב מלעלה אלא, היא צריכה לבוא מלמטה, בשיתוף כל הגורמים היכולים לסייע. רום מתכנן להקים קואליציות עם גורמי חוץ ופנים ממשלתיים ומבטיח להתייעץ עם בעלי העניין לפני שיוצאות תקנות חדשות. רום רואה את קציני הבטיחות כשותפים לדרך ובהקשר זה אמר: "תפקידכם בעל ערך אדיר. התרומה שלכם יכולה להיות פנומינלית. הרשות תיתן לכם גיבוי לאורך כל הדרך. צריך להיות פיקוח טוב ומעמדכם צריך להיות עצמאי ובלתי תלוי. הקשר שלכם עם הרשות הינו חיוני".
הרשות הציבה שלשה יעדים לטיפול בשנת 2017.
יעד ראשון – טיפול במגזר הערבי בו מתרחשות תאונות דרכים במספר גבוה בהרבה בהשוואה למזר היהודי.
יעד שני – אכלוסיית הולכי הרגל ש"תורמים" כ-100 הרוגים מידי שנה.
יעד שלישי – רכבים של מעל 3.5 טון שמעורבותם בתאונות דרכים גבוהה בהרבה משיעור נוכחותם על הכבישים ותוצאות התאונות בהם הם מעורבים קטלניות במיוחד.
ד"ר אבי בלאס, מנהל ההדרכה של חב' טלקאר, דיבר על מערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות וכיצד מערכות אלו באות לידי ביטוי במכוניות קיה. ד"ר בלאס ציין את האזורים סופגי האנרגיה כגורמים להפחתת עצמת הפגיעה. גוף האדם חלש מדי בכדי לעמוד בתאונות הדרכים והבטיחות האקטיבית מסייעת לאנשים להתמודד עם התאונות.
ד"ר בלאס ציין שלוש מערכות אקטיביות עיקריות הקיימות בדגמים שונים של קיה.
1. AED – מערכת בלמים אוטונומית, המזהה סכנת תאונה ומפעילה את הבלמים גם אם הנהג מאיץ את הרכב
2.LKAS – מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב נסיעה
3. SCC – מערכת בקרת שיוט חכמה המתאימה את מהירות הנסיעה לסביבה. המערכת נכנסת לפעולה החל מ-10 קמ"ש ולכן מאד אפקטיבית בפקקי תנועה..
ד"ר בלאס סקר בקצרה את התפתחותה של קיה בשנים האחרונות וציין כי קיה שהייתה עד לפני כעשור חברה איזוטרית, נחשבת עתה כחברה שרשמה את אחוז הגידול המהיר ביותר. בשנת 2010 ייצרה קיה כ-2 מליון מכוניות ואילו בשנת 2015 ייצרה כבר החברה כ-3 מליון מכוניות. בארץ, צפויות להימכר ב-2017 כ-40,000 מכוניות מכל דגמי קיה. הגידול המרשים במספר המכוניות המיוצרות נובע משינוי מדיניות החברה בעשור האחרון בהעמדת איכות המוצר כמטרה ראשונה. גם עיצוב המכוניות זכה לשידרוג רציני. החברה שכרה מעצבים ידועי שם ובעלי נסיון רב בתחום עיצוב כלי רכב שיצרו "שפה עיצובית" לקיה ובתוכה נתנו ביטוי לכל דגם באופן פרטני.
ד"ר איתן לבונטין, דיבר על עבירות מצלמה בדגש על עבירות של רכב תאגיד (רכב חברה). ד"ר לבונטין ציין אבסורדים רבים הקיימים היום בחסות החוק. כך למשל, תאגיד יכול לחפות על הנהג ולחסוך לו נקודות בגין עבירה שביצע, למשטרה יותר נוח לשלוח דוחות לתאגיד ולא לנושא המישרה ובכך מנציחה מצב של של אי ענישה לנהג מבצע העבירה, הסבת דוח תאגיד מחייבת להביא הודאה בכתב חתומה מצד מבצע העבירה ועוד כהנה וכהנה מצבים בלתי אפשריים.
לעיון בהרצאתו המלאה של ד"ר לבונטין – לחצו כאן
עו"ד ניסים עזרן, היועץ המשפטי של האיגוד, דיבר על ההיבטים המשפטיים של תיקון חלק י' והפעולות המשפטיות הנעשות בעניין זה, עו"ד עזרן התייחס גם לדרכי טיפול בקונפליקטים מול מעסיקים והאפשרות של חברי האיגוד להעזר ביעוץ משפטי במסגרת השרותים שלהם זכאים החברים באיגוד.
לעיון בהרצאתו המלאה של עו"ד עזרן – לחצו כאן
עו"ד רוני פאלוך, מומחה לדיני תעבורה, דיבר על החובות והזכויות בדבר מידע תעבורתי המגיע לידיעת קצין הבטיחות והנובע מהנגשת מאגר המידע התעבורתי לקציני הבטיחות. 
לעיון בהרצאתו המלאה של עו"ד פאלוך – לחצו כאן
אברהם ישעיהו, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, דיבר על כך  שבתקנה י' ישנן בעיות ואם צריך יהיה לשנות בה דברים, הם ייעשו. ישעיהו הודיע כי רשיונות מקוריים חייבים להיות בכלי הרכב, זו התקנה ואין להסתפק בעותקים החתומים ע"י קצין הבטיחות. ישעיהו העיר כי בעת קבלה לעבודה של קצין בטיחות, על קצין הבטיחות לסגור קודם עם המעביד את תנאיי המישרה ורק לאחר מכן לפנות למשרדו ולבקש מינוי. עוד ביקש ישעיהו לכבד את החלטות משרדו בעניין שימועים המתקיימים אצלו לקציני הבטיחות. הליכה לבתי משפט, לדעת ישעיהו, מגבירה רק את הנזק לקצין הבטיחות.
לאחרונה, התקבלה החלטה להעלות את מספר כלי הרכב  המזכים את קציני הבטיחות להעסקה במישרה מלאה ובהתאמה גם בחלקיות מישרה. ההחלטה על העלת מספר כלי הרכב לעומת המצב הקיים, הינה הרעת תנאים ומן הסתם עוררה תרעומת רבה בקרב קציני הבטיחות וגררה ויכוחים ערים סביב עניין זה. שמעון סודאי יו"ר האיגוד הודיע נחרצות: "לא נוותר על מספר כלי הרכב"
נראה כי בנוסף למאבקים הקיימים על שמירת זכויותיהם ומעמדם של קציני הבטיחות, מסתמן פרק נוסף במאבק זה.
כלי נגישות