כיצד לנהוג בזמן בלימה בעקומה ובסיבוב
מאת: ראם סמואל חב' מסלולים
במקרה של נסיעה בעקומה/ סיבוב (מעתה כל פעם שאכתוב עקומה או סיבוב הכוונה לשניהם) בו נוצר מצב חירום המאלץ את הנהג לבלום, עולה פחד גדול מפני תאונה, התהפכות, סבסוב המכונית סביב צירה, איבוד שליטה ועוד כהנה וכהנה פחדים הנובעים מחוסר יידע ומודעות.
בבלימה בסיבוב פועלים על הרכב 2 כוחות רלוונטיים, כוח ההתמדה, הפועל בכיוון ה"משיק" לסיבוב (המשך קו ישר מהמקום בו המכונית נמצאת ברגע נתון) והחיכוך שבין הצמיגים לכביש.
בבלימת חירום או בלימה חזקה בסיבוב, אם האחיזה בצמיגים מספקת, המכונית תשמור על נתיבה ותאט את מהירות נסיעתה ללא "דרמה", מה שסביר שיקרה בבלימה חזקה הוא שהמכונית תרחיב מעט את תוואי הנסיעה, כלומר: תגדיל מעט את רדיוס הסיבוב ביחס לתוואי המקורי שלה וזאת מכוח ההתמדה הפועל עליה.
מכיוון שהכוחות הנ"ל אינם גורמים למכונית להסתבסב או להתהפך, המכונית פשוט תאט.
סכנת ההתהפכות קיימת במקרה בו המכונית תפגע בעצם מוצק כלשהו שיפר את "שיווי המשקל שלה", כגון מדרכה או בור עמוק בכביש.
אז מה בעצם לעשות במקרה כזה?
אם המכונית בה אתה נוסע מצוידת במערכת A.B.S. – יש לבלום בחוזקה, עד לעצירה של המכונית, להמשיך להפנות את ההגה לכיוון הרצוי ולסמוך על המערכות האלקטרוניות שתבצענה את תפקידן.
המערכת תוודא כי גלגלים שינעלו במהלך הבלימה ישוחררו לחלקיקי שנייה וימנעו החלקה של המכונית אל מחוץ לסיבוב.
אם המכונית אינה מצוידת במערכת A.B.S. – יש לבלום בעוצמה גבוהה ולהימנע ככל שניתן מנעילת גלגלים, כלומר: אם במהלך הבלימה הגלגלים ננעלים והמכונית מחליקה, יש להרפות כמחצית מהכוח על הבלמים כדי לאפשר לגלגלים לחזור ולהסתובב.
כמובן שאת הנ"ל קשה לבצע ללא אימון מסודר ולכן מומלץ להתאמן במקום מוסדר למען תהיו מוכנים ביום ה "ש".