איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

אני מעדיף ראש שקט ולעבוד בצורה אחראית ומסודרת".

19-1-17


יום טוב אלקבץ – קצין הבטיחות של "סודה סטרים"

יום טוב אלקבץ הינו קצין הבטיחות של חברת "סודה סטרים". "סודה סטרים" הינה בינלאומית בה עובדים כ-2300 איש בארצות שונות ברחבי העולם מהם כ-1500 עובדים בארץ. העובדים בארץ מחולקים בין שני מקומות עקריים, מטה החברה הנמצא בקריית שדה התעופה ומפעל היצור הנמצא באזור תעשייה להבים שבנגב. בחברה כ-160 כלי רכב פרטיים שחצי מהם נמצא במטה החברה בקריית שדה התעופה והחצי השני במפעל בלהבים. צי הרכב הפרטי מורכב בעיקר משני סוגי רכבים, טויוטה קורולה ויונדאי לנטרה. כל הרכבים הפרטיים הינם בליסינג. בנוסף לצי הרכב הפרטי, החברה מחזיקה גם עשר משאיות מהן שמונה משאיות חלוקה במשקל 10-12 טון ו-2 משאיות 26 טון. המשאיות בבעלות החברה, אך הכוונה היא שגם המשאיות יעברו בהדרגה לשיטת הליסינג. במפעל בלהבים ישנן גם כ-70 מלגזות שגם הן בליסינג. 

אלקבץ הינו קצין בטיחות עם שנות נסיון רבות והוא טעם משני העולמות: עולם המשרדים העצמאיים ועולם קציני הבטיחות השכירים. קודם לעבודתו ב"סודה סטרים" עבד אלקבץ כ-10 שנים כבעל משרד עצמאי הנותן שרותי בטיחות לחברות עם ציי רכב. אם להתבטא בזהירות, התקופה בה עבד כעצמאי הותירה בו זכרונות לא נעימים – בלשון המעטה, לא נעימים עד כדי כך שבסופו של דבר החליט למכור את העסק ולעבור לסטטוס של עובד שכיר, כדי למלא תפקידו ביושר, בלי טריקים ושטיקים, עם משכורת הגונה ומסודרת וזכויות סוציאליות כמקובל בחוק.

חלק משלל תעודות ההסמכה של אלקבץ                 חלק מצי הרכב של "סודה סטרים"

אלקבץ מציין כי התקופה בה עבד כעצמאי הייתה תקופה קשה. לדברי אלקבץ, התחרות בשוק העצמאיים חריפה  ומאופיינת בהורדת מחירים. התוצאה מכך היא כי התשלום עבור שרותי הבטיחות שנתן היה נמוך ולא איפשר לתת שרות ראוי, כלומר, תנאיי ההשרדות הכתיבו מתן שרות ברמה נמוכה ולוותה בהתחכמויות שבלשון עדנה, לא הטיבו עם סידורי הבטיחות הנדרשים, שלא לדבר על סידורי הבטיחות הרצויים. "זה לא בשבילי" מסכם אלקבץ תקופה זו ומוסיף: "אני מעדיף ראש שקט ולעבוד בצורה אחראית ומסודרת".

משרדו של אלקבץ נמצא במטה החברה בקריית התעופה, אולם, הפיצול של כלי הרכב בין שני מרכזי פעילות, אחד במרכז והשני בדרום, מחייבת את אלקבץ לתת מענה בשני המרכזים כאחד  ולכן כיאה לקצין בטיחות מסור ואחראי, לפחות פעמיים בשבוע נוסע אלקבץ למפעל בלהבים על מנת לראות, לבדוק ולענות על הצרכים שבמקום. בנוסף להכשרתו כקצין בטיחות, אלקבץ הינו בין היתר גם מדריך מלגזנים מוסמך והוא מנצל את הידע שלו בתחום זה לצורך הדרכת המלגזנים במפעל בדרום. 


מאחורי כל קצין בטיחות מצליח, עומדת הנהלה מפרגנת ותומכת ואכן הנהלת "סודה סטרים" מכירה בחשיבות הרבה של נושא הבטיחות ובתוך כך בחשיבות עבודת קצין הבטיחות. אלקבץ אומר בסיפוק רב כי הינו מקבל גיבוי מלא לעבודתו מהנהלת החברה ומדגיש כי הבטיחות בסודה סטרים הינה בראש מעייני כולם,  "עושים את כל מה שצריך לעשות ולא חוסכים בתחום הבטיחות" מסכם אלקבץ נושא זה. 

אלקבץ דואג להדרכות מסודרות, הן לנהגי המשאיות והן לנהגי הרכבים הפרטיים ומקיים הדרכות איטרקטיביות והדרכות פרונטליות. ההדרכות מבוצעות בדרך כלל ע"י "אור ירוק".  אם וכאשר מתרחשת תאונת דרכים, אלקבץ מקיים תחקירים לנהגים ולגורמים האחרים המעורבים בתאונה  וכך גם לגבי תלונות המגיעות בהתייחסות לנוהל 6. אלקבץ מצייו כי בדרך כלל אין צורך בנקיטת סנקציות, אך קרה כבר שנהג עם התנהגות תעבורתית מוגזמת בחומרתה,  נענש על ידו בהחרמת רכבו לשבוע. דבר זה עורר גלים בקרב נהגי החברה ומאז הנהגים מקפידים יותר על נהיגה זהירה.


בשבוע שעבר אירח אלקבץ את ג'קי לוי המשמש מדריך ראשי בקורס קציני בטיחות במכללת "עתיד" וכ-25 מתלמידיו בקורס שבמסגרת לימודיהם למקצוע של קציני בטיחות, מבקרים הם גם אצל קציני בטיחות ותיקים עם יכולות מוכחות של ניהול ציי רכב ברמה גבוהה. במהלך ביקורים אלו, נחשפים התלמידים  לעבודת קצין הבטיחות כפי שהיא מתרחשת בפועל ושלל בעיות הצצות תוך כדי העבודה ודרכים לפתרונן. אלקבץ הסביר על הצדדים השונים בעבודתו של קצין הבטיחות, התלמידים שאלו שאלות רבות  והביקור שתוכנן להימשך כשעה וחצי, נמשך יותר משלוש שעות, מה שמעיד יותר מכל על הצלחתו.

כלי נגישות