6-1-15
רכב חדש שעלה על הכביש מ-1 בינואר יחויב ב"טסט" ראשון
רק לאחר שלוש שנים.
רק לאחר שלוש שנים.
השימוש ההולך וגובר במערכות אלקטרוניות, המתריעות בפני הנהג על תקלות, מצמצם את החשש בכלי רכב לא תקין. ההחלטה להאריך את תקופת מבחן הרישוי השנתי משנתיים לשלוש, תצמצם את הבירוקרטיה ותחסוך לנהג זמן יקר ועלות של "טסט" שנתי
על פי התקנות כיום, כלי רכב פרטי חדש פטור מביצוע מבחן רישוי שנתי (טסט) במכון רישוי לרכב בשנה הראשונה לרכישתו, והוא מחויב לעבור את מבחן הרישוי הראשון בתום שנתיים מיום עליית הרכב לכביש. לאחר מכן, הוא מחויב במבחן רישוי אחת לשנה.
יצוין כי על פי דרישות התקינה האירופאיות, חלה חובה לבצע מבחן רישוי ראשון לרכב פרטי חדש בתקופה שלא תעלה על ארבע שנים, ולאחר מכן הרכב מחויב במבחן רישוי כל שנתיים.
התקנות קובעות עוד, כי רכב פרטי חדש שנרכש בליסינג, וכן ציי רכב, ידרשו לבצע את מבחן הרישוי השנתי הראשון, כעבור שנתיים מיום הרכישה. עד כה נדרשו כלי רכב אלה לבצע את מבחן הרישוי הראשון כעבור שנה מיום רכישת הרכב.
לכל מדינה יש סמכות לקבוע את תדירות הבדיקות על פי שיקול דעתה, ובתנאי שלא תחרוג מדרישות התקינה האירופאית שנקבעו. ברוב מדינות אירופה מחויבים הנהגים לבצע בדיקה לרכב לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן בכל שנתיים, עד גיל 10. לאחר מכן, נדרשים הנהגים לבצע בדיקה בכל שנה.
השימוש ההולך וגובר במערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות וכן מערכות טכנולוגיות, המתריעות בפני הנהג על תקלות, מצמצם את החשש בכלי רכב לא תקין. "ההחלטה להאריך את תקופת מבחן הרישוי השנתי משנתיים לשלוש, תצמצם את הבירוקרטיה ותחסוך לנהג זמן, בירוקרטיה מיותרת ויקרה, ועלות של "טסט" שנתי.
יצוין כי כיום כמעט כל כלי הרכב החדשים, המגיעים למבחן הרישוי השנתי, עוברים את הטסט בהצלחה, למעט אחוז מזערי, הנכשל בגין ליקויים במערכת התאורה או הצמיגים.
סמנכ"ל תנועה בכיר במשרד התחבורה, אינג' אבנר פלור, ציין כי בשנים האחרונות מיובאים ארצה כלי רכב בעלי טכנולוגיות מתקדמות, המצוידות בין השאר בחיישן לחץ אוויר בגלגלים, מערכת סטייה מנתיב, מערכת שמירת מרחק ומערכות בלימה מתקדמות.
לדברי פלור, יצרני הרכב הגדילו בשנים האחרונות את תקופת האחריות על כלי הרכב החדשים, מעבר לשנתיים, כך שלבעלי הרכב יש אינטרס לבצע את הבדיקות והטיפולים במהלך תקופת האחריות וזאת כדי שלא לפגוע בתקופת האחריות הניתנת על ידי יבואן הרכב.