5-11-15
מאת: שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני הבטיחות
בהתייחס לידיעה על מימון משרד התחבורה של מערכות בטיחות מתקדמות ברכבים ישנים, (משנת 2000 ואילך) להלן תגובתי לידיעה.
ישנם פרטים שאינם ידועים לציבור הרחב וחשוב להזכיר אותם כמו גם מספר עובדות מקצועיות שחשוב לדעת עליהן ועוד סוגיה שככל הנראה תהווה מכשול בישום הרעיון.
1- בשלוש השנים האחרונות, מנהלי ציי הרכב וקציני הבטיחות הם אלו שדחפו הכנסת מערכות בטיחות מתקדמות לכלי הרכב וללא כל תוספת תשלום מצדם.
כיום מרבית יבואני הרכב מתקינים מערכות אלו על פי בקשה וללא תשלום,
למעט חריגים .
בהקשר זה יש לציין כי לאיגוד קציני הבטיחות כמוביל דרך, יש בהחלט תרומה גדולה בעניין החדרת טכנולוגיות מתקדמות לכלי הרכב
2- רכב שבוצעה בו התקנה בחצר היבואן – ע"פ חוק, נרשם ברישיון
הרכב שהותקנה בו מערכת בטיחות ואין להסירה. כל ניסיון לפרק יגרום להשבתת המערכת .
3- עובדה – נוספת שאין להתעלם ממנה ושלא יזרו חול בעיני הציבור -במרבית רכבי היוקרה, המכוניות מגיעות עם מערכות כאלה ו/או דומות בהתקנה מקורית מהיצרן .
4- לקראת שנת 2016 ככל הנראה בחלק ניכר מדגמי הרכב יגיעו מערכות אלה בהתקנה מקורית על ידי היצרני הרכב.
5- כידוע, נוצרה גביית יתר בתשלומי ביטוח ווהעודפים אמורים לחזור לכיס בעלי הרכב. עודפי כספי הביטוח אמורים להיות מחולקים באופן שווה לכל בעל כלי רכב ולא יתכן מצב בו מישהו יחליט לעשות בכסף זה שימוש שלא על דעת המוטבים.
6- לקינוח -רק יודעי דבר ערים לכך כי את מערכות הבטיחות לא ניתן להתקין ברכב ללא מערכת המצוידת בתקשורת בין מחשבים המקושרת בקבל CAN BUS שדרכו ניתן לקבל חיווי על איתות ,או נתוני מהירות ועוד ..
מוסר השכל – חלק ניכר ינהגו ברכב חדש ומצויד במערכות בטיחות מתקדמות
וחלק אחר עקב אילוצים המתוארים לעיל, לא יקבל את המערכת. למרות שהם בהחלט זכאים לכך.
הצעתי להשגת בטיחות כוללת היא להחזיר שוב את תוכנית הגריטה לכלי רכב ישנים ובכך להצעיר את גיל הרכב בישראל ובמקביל לדאוג לתקציב לחינוך והסברה כיצד מערכות אלה פועלות היות והתקנתם ללא הסבר והטמעה, לא ישגו תוצאה ראויה .
סוף מעשה במחשבה תחילה !
לכתבה של גיל מלמד –על חזון שר התחבורה לחץ על הקישור הבא::
https://www.thecar.co.il/