"את השנה האזרחית העומדת לקראת סיומה, אני מסכם בסיפוק רב" אמר סודאי והוסיף: "שנה מלאת עשייה הייתה עבורינו, ציבור קציני הבטיחות. דאגנו לעדכן אתכם בעשייה זו ע"י דיווחים שנשלחו אליכם, גם באופן אישי לדוא"ל שלכם וגם ע"י פרסומם באתר האיגוד". מאז שנבחרה ההנהלה ב- 7/2015 קיימה הנהלת האיגוד אינספור ישיבות, פגישות ודיונים מקצועיים, הן במשרד התחבורה, הן בכנסת, והן עם עמיתים נוספים שיכולים לקדם את מטרותינו, לרבות ההסתדרות. פעולות אלו נעשו בסיועו של היועץ המשפטי של האיגוד – עו"ד עזרן, שמלווה את הנהלת האיגוד בכל עניין ועניין. חלקן של המטרות הושגו וחלקן האחר, עדיין בתהליך עשייה. הדברים אינם פשוטים, וטרם נאמרה המילה האחרונה.
התייעצות משרד התחבורה עם הנהלת האיגוד
בעת האחרונה ביקשו נציגי משרד התחבורה, לקבל את חוות דעת הנהלת האיגוד במס' סוגיות הנוגעות לתפקידי קצין הבטיחות, בטרם יגבשו את עמדתם הסופית ויבקשו להגישה לוועדת הכלכלה. התייחסות הנהלת האיגוד הייתה לנושאים הבאים:
1-הצעת תיקון חדשה של תקנה 273, הממליצה לחייב כלי רכב מסחרי שמשקלו הכולל 10 טון ומעלה בביצוע בדיקת תקינות נוספת במכון הרישוי.
2- ריתום מטענים,וכן בנושא מידות ומשקולות ברכב משא.
3-הצעה לשינוי תקנה 9א' ברכב משא להחזיק רישיון ומסמכים מקוריים.
4- שאילתא שהוגשה לשר התחבורה ומנכ"ל המשרד –על אי הוספת תקנים בתחום קציני בטיחות ובאגף מטענים.
"במקביל אספר לכם", מוסיף סודאי, "פעלנו במספר מישורים להביא את המחדלים שיש לתקן במס' נושאים מרכזיים, ובהם:
1- העדר מפקחים בתחום קציני בטיחות במשרד התחבורה,
2- תקנים החסרים באגף מטענים, שעברו לטובת התחבורה הציבורית.
אגף המטענים אינו מתפקד
"לצערי" אומר סודאי "קציני הבטיחות לא מקבלים שרות ואין מענה טלפוני באגף המיטענים, אגף שאמור לפקח על כל תנועת המשאיות והחומרים המסוכנים הופקר, ולא נראה שינוי של ממש באופק".
שמירה על האינטרסים של חברי האיגוד
סודאי פונה לחברי האיגוד ואומר "חברים! האיגוד מנהל מאבק בלא מעט מישורים, והכל על מנת לשמור על האינטרסים של כל אחד ואחת מכם.
מכורח הנסיבות" מוסיף סודאי " יש הרואים בנו איום על העסקים הפורחים שלהם ועקב כך, מופצות שלל ידיעות כוזבות ודברי שיטנה, חלקן באמצעות תגובות לאתר האיגוד שנחסמות על ידינו, חלקן באמצעות כתבות מגמתיות בירחון זה או אחר, או בפלאיירים שמפוזריםבכנסים, והכל על מנת לפגוע בשליחותינו ובנחרצותנו להגן על קציני הבטיחות".
ככל שיענונו, כן נרבה וכן נפרוץ
אין זה מפתיע כי ישנם גורמים המנסים לטרפד את הישגי הנהלת האיגוד ולקעקע את עצם קיומו, במסגרת זו מתפרסמים מאמרי איוולת וקיים ניסיון בלתי פוסק לעוות את המציאות ולשבץ נתונים דימיוניים ומופרכים, שאינם ראויים כלל לפרסום. כל הנסיונות הללו הינם לריק. "אמשיך ללא לאות ואפעל למען מטרות האיגוד בכל הדרכים החוקיות והלגיטימיות שקיימות עבורי ועבורכם – קציני הבטיחות. כשליח ציבור הפועל בהתנדבות שנים רבות וארוכות, אינני מתרגש ממקטרגים אינטרסנטים וככל שיענונו, כן נרבה וכן נפרוץ" אומר סודאי בנחרצות ומוסיף:
"הנהלת האיגוד בראשותי תמשיך ותילחם ככל שיידרש על מנת להגן על כבודם ומעמדם של קציני הבטיחות-כאשר העקרונות המובילים אותי הם: בטיחות ועבודה על פי תקנות התעבורה".
חברים באיגוד שבעברם היו עובדי קבלן
סודאי מציין כי באיגוד קיימים חברים שבעברם היו עובדי קבלן ,חוו ועדיין חווים על בשרם את ההשלכות של העסקתם כתת עובדי קבלן, בתנאיי העסקה ירודים ולא ראויים כשבכל רגע נתון, יכולים להיות מוחלפים על ידי עובדים זולים יותר. בהנהלת האיגוד ישנם תצהירים של עובדים אלו שהוגשו לבית המשפט, חלקם תבעו ואף זכו במאבק משפטי על הפרת זכויותיהם הבסיסיות. בהנהלה יודעים שיש עוד מה לעשות בעניין זה ואין להנהלת האיגוד כל כוונה לעצור.
תגובות חברי האיגוד
חברים, כולכם מבקשים להיות מעורים ומעודכנים במתרחש ואכן
האיגוד פועל בשקיפות מלאה ומדווח על פעולותיו המגוונות, אך שיתוף הפעולה מצדכם כמעט ולא מורגש. חברים באיגוד לא מגיבים להודעות ודעתם אינה נשמעת,למעט שאלות ספורות שמופנות למשרד . הגיעה העת שתביעו דעה באתר וגם בדף הפייסבוק של האיגוד.
חברים, תמיכתם ודעתכם חשובה מאוד – לאתר האיגוד יש כ-9,000 גולשים בחודש . יש לכך כח השפעה לא מבוטל ובתוך כך נשמח לפרסם גם תגובותיכם לנאמר באתר..
אנקדוטה המדגימה את העומס הרב המוטל על כתפי קצין הבטיחות ! לאחרונה פנה אלי חבר באיגוד והעלה סוגיה על תפקידו האחראי.
בצי שלו 120 משאיות ועגלות שעליהן הוא מפקח והוא ביקש לשאול אותי כיצד ניתן לבדוק ב- 24 ימי עבודה-מעל 1,900 צמיגים ובהסתמך על תפקידיו הנוספים השוטפים. האם זה ניתן כאשר זה רק הגורם הטכני ? והיכן הזמן הנחוץ הטיפול בגורם האנושי?
הצהרות והתחייבויות יש ליישם
אני קורא מכאן למר ישעיהו ולראשי משרד התחבורה – עימדו אחר הצהרותיכם והתחייבויותיכם, וקיבעו הסדרי פיקוח מתאימים, לצד תיקון התקנות באופן המתיישב עם החלטת ועדת הכלכלה !
ולכם חברים, אני אומר, אנו כאיגוד נדאג לכך שהצהרות והתחייבויות המדינה יגובו במעשים.
חברות קבלניות למתן שרותי בטיחות פועלות ללא רשיון בניגוד לחוק
באותו עניין, זה לא סוד, שהאיגוד רואה בחברות למתן שירותי בטיחות כחברות קבלניות הפועלות ללא רישיון כחוק. אגב, זוהי אינה רק עמדת האיגוד אלא עמדתם של גורמים מקצועיים ואף של משרד התחבורה בעצמו. לכן, בימים אלו האיגוד פועל על מנת לאלץ את הגורמים הרלבנטיים למלא את תפקידם ולאכוף את החוק, שלא רק שהוא אוסר על אותן חברות להעסיק קציני בטיחות כעובדי קבלן, הוא גם אוסר על בעל המפעל לקבל שירותים בקבלנות ומטיל סנקציות כלכליות ופליליות על נותני ומקבלי השירותים באופן הזה.
המאבק נמשך
חברים יקרים, כפי שהנכם מבינים, אנו עדיין בעיצומו של המאבק ואין לנו כל כוונה לסגת ממנו. אנו ממשיכים ובוחנים את כל האפשרויות שעומדות לפנינו, ונעדכן אתכם ככל שתתקבלנה החלטות נוספות, לרבות פניה לערכאה המשפטית הגבוהה ביותר. אני אשוב ואומר שאם יהיה צורך, גם נקים חברה כלכלית שתיתן מענה לנושא שירותי הבטיחות, כזו – שתפרנס את קציני הבטיחות בכבוד ותיתן להם תנאים סוציאליים מספקים.
עמדו על זכויותכם
אני מאמין ומצפה שקציני בטיחות שמכבדים את עצמם ואת מקצועיותם, לא ימכרו את עצמם בזול. גם אתם עצמכם – לפני כל בית משפט או וועדה, תהא אשר תהא, יכולים לקבוע את מעמדכם ולמנוע את הפיכתכם לכאלה שניתן לסחור בהם. עמדו על זכויותיכם ואל תסכימו לתנאים משפילים.
עידכונים כלליים
1. האיגוד עושה מאמץ להעלות במינימום את דמי החבר ולהתייעל בסעיף הוצאות. חלק מהם העלאת מחיר מינימלית עבור השתתפות בכנסים בשפיים וביטול הוצאות משלוח ההזמנות לכנס בדואר.
כפי שסיפרנו לכם, מהכנס הבא, לא תישלח לביתכם הזמנה מודפסת. עידן ההדפסות תם! הגיעה העת להתייעל.
בשבוע שעבר עשינו ניסיון ראשון בהעברת הודעת ס.מ.ס בנושא הכנס.
מי שלא קיבל הודעת ס.מ.ס, מתבקש לעדכן את מס' הטלפון הנייד שלו אצל צביה – במייל/בטלפון.
זכרו- הדיוור באמצעות דואר ישראל הסתיים ומעתה, תקבלו הודעות על הכנס – באמצעות המייל ובאמצעות ס.מ.ס בלבד כולל קישור להזמנה. כמו כן, באתר האיגוד יופיעו כל הפרטים הנחוצים אודות הכנסים.
2. לאחרונה קיימנו מפגשים עם איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות לצורך ההגנה על מעמדכם.
3. מר ישעיהו הפיץ ביומיים האחרונים ריענון של נהלים והנחיות, על-פיהם יש לפעול. מכתב הרענון נמצא באתר האיגוד תחת הלשונית: "הודעות משרד התחבורה". אבקש שכל אחד מכם יקרא אותם בעיון. אנו נעביר את המסמך גם באמצעות המייל. אחד מהנהלים מזכיר לכולכם כי לפני שנכנסים לתפקיד חדש, יש להעביר טפסים לקבלת כתב מינוי ולקבל אישור מתחום קציני בטיחות. אין להתחיל לעבוד לפני קבלת מינוי מאושר.
4. מי שחבר באיגוד, ועומד לפני שימוע או בירור –מתבקש ליידע אותנו על מנת שנכוון אותו ונבהיר לו את הזכויות שעומדות בפניו.
ככלל, אנו ממליצים להגיע לשימוע עם עו"ד. לצורך בירור בלבד, רצוי רק להתייעץ. אין הכרח בייצוג ע"י עו"ד היות שאסור שיינקטו כנגדכם סנקציות בהליך מעין זה.
5. יש להזכיר כי, לאחר השינוי שבוצע בתקנון האיגוד, אשר אושר כבר בשנה שעברה ע"י רשם העמותות : כל התלמידים שסיימו בהצלחה את השלב הראשון ורשאים לקבל אישור עבודה זמני, יכולים להסדיר את חברותם באיגוד ולקבל מאתנו שירות וסיוע מקצועי כפי שמקבלים החברים בעלי ההסמכה.
6. בעת התקשרות עם חברה / משרד – תדאגו שעותק מהסכם העבודה יהיה ברשותכם. שימו לב על איזה הסכם הנכם חותמים.
יש ברשותנו הסכם עבודה חדש ומומלץ. חברים, משלמי מיסים מוזמנים לבקש אותו ממשרד האיגוד וגם אם לא ייעשה בו שימוש, לפחות וודאו שכל הנקודות החשובות מופיעות בהסכם שעליו אתם חותמים. חברים הרשומים באיגוד שנתיים לפחות- זכאים לשעת ייעוץ משפטי גם בנושא הזה.
7. ביום 20/12 מתקיים ערב לזכרו של דורון רגב- מייסד תנועה-נט ונוהל שש . חברים שרוצים להגיע,מוזמנים להיכנס לאתר האיגוד, ללשונית 'כנסים' ולהעביר אישור על הגעתם.אשמח לראותכם בכנס לזכרו .
הזרמת "דם חדש" לאיגוד
אני חוזר על הנושא בכל כנס – גם עליכם חברי האיגוד חלה חובה והיא די פשוטה: דאגו להביא חברים חדשים לאיגוד. כל חבר איגוד בוודאי מכיר לפחות קצין בטיחות אחד שאינו חבר עדיין באיגוד שלנו. דרבנו את חברכם קציני הבטיחות להצטרף לאיגוד. ככל שנהיה רבים יותר, כך יגדל כוחינו והשפעתינו תגבר.
תשלום דמי חבר לאיגוד – שקל אחד בלבד ליום זאת כל העלות
לא יתכן שעדיין ישבו כאן אנשים שלא מוכנים לשלם את המינימום הדרוש, על מנת שנגן עליהם. אנו נמשיך ונגייס את כל המשאבים העומדים לרשותנו. מבטיח לכם שכל שקל שיגבה, יושקע בשמירה על מעמדכם.לא נחסוך ולא נקל ראש בשום הליך, יהא אשר יהא. לכן, אני שוב חוזר ודורש– כל מי שתעודת הסמכה בידיו או שהינו לומד בקורס קציני בטיחות– וחושב לעסוק במקצוע – ללא תשלום המיסים השנתיים, לא נוכל להמשיך להגן עליכם ולייצג אתכם כהלכה. אני מבקש ממי שעדיין לא שילם את דמי החבר השנתיים להסדיר את התשלום במהירות האפשרית. נא לפנות בעניין זה לצביה, מזכירת האיגוד.
אני לא מוכן לקבל פה טרמפיסטים.אתם רוצים הגנה? שלמו שקל ליום.
בכך מסתכמת עלות השמירה על פרנסתכם.
אני מסרב להאמין שיש מי מקציני הבטיחות באשר הם שלא יכול לעמוד בזה, או שזה אינו משתלם עבורו.
לסיום :
אני קורא לכולכם להגביר את הפעילות באתר האיגוד ולהצטרף אל דף הפייסבוק. הגיבו והביעו את דעתכם. כאמור, יש בכך חשיבות רבה .