ועדת הכלכלה סירבה לאשר תיקונים בשיטת הניקוד על עבירות תנועה
הדיון התקיים במסגרת ציון יום הבטיחות בדרכים בכנסת
ח"כ נחמיאס-ורבין: לא נקבל החלטה עד שלא יימסר לנו המידע שהוביל לשינויים המוצעים
ד"ר דן לינק שבודק עבור משרד התחבורה את שיטת הניקוד: השיטה לא אפקטיבית – צריך להחמיר אותה;
המשטרה: מאז 2009 יש ירידה של 40% במספר השוטרים בכבישים
שמעון סודאי : מאגר פסולי נהיגה – מתי תהיה אפשרות לקציני הבטיחות לעיין בו. איננו יכולים לבדוק מי הנהג שמגיע אלינו. האם הוא מסוכן ? זה חשוב מאד.
ועדת הכלכלה של הכנסת סירבה היום לאשר תיקונים לתקנות התעבורה בעניין נקודות על עבירות תנועה, בדיון שהתקיים במסגרת ציון יום הבטיחות בדרכים בכנסת. במסגרת התיקון המציע משרד התחבורה, בין היתר, להוסיף ניקוד של 10 נקודות לנהג שיסרב לעבור בדיקת שכרות, 8 נקודות לנהג חדש שינהג בלי מלווה. עוד מוצע להעלות את הניקוד על דיבור בטלפון מ-4 ל-8 נקודות, הצעה נוספת מבקשת לבטל את 6 הנקודות שנרשמות כיום על נהיגה ברכב שרישיונו אינו בתוקף עד 3 חודשים ולהוסיף 2 נקודות חובה למי שלא ילבש אפוד זוהר, יחד עם שינויים רבים נוספים. ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), שמילאה את מקום היו"ר, אמרה כי "לא יכול להיות שחברי כנסת יקבלו החלטה על השינויים המוצעים מבלי לדעת על איזה בסיס מציע משרד התחבורה את אותם שינויים".
ח"כ נחמיאס ורבין דרשה ממשרד התחבורה ומהמשטרה להעביר מידע על פילוח העבירות, כדי להבין איזה עבירות מנוקדות גורמות לעיקר התאונות, "כדי להבין, למשל, אם הגיוני להשית ניקוד על אי לבישת אפוד זוהר". היא הוסיפה כי משרד התחבורה הקים צוות לבדיקת ההשפעה של שיטת הניקוד על הנהגים, ותהתה האם התיקונים הובאו לוועדה בטרם עת, עוד לפני שהצוות מסר את המלצותיו.
החלק העיקרי של הישיבה הוקדש לציון יום הבטיחות בדרכים וח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) סיפר כי בדק את הנאומים שלו ב-7 השנים האחרונות וראה ששום דבר לא השתנה. הוא הזכיר כי לפני 5 שנים אישרה הכנסת חוק שאוסר על נהגים צעירים לשתות אלכוהול בכל רמה, אך אמר כי המשטרה לא אוכפת את החוק. "תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קוצץ ב-60% מאז 2008 והגיע הזמן לעצור ולבדוק איפה אנחנו מפספסים", אמר. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) אמר כי צריך לתת דגש על התשתיות המשובשות במגזר הערבי ולהגביר את האכיפה במגזר. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הוסיף כי "צריך להשקיע בשיפור תשתית, באכיפה ובחינוך". הוא אף ציין כי 15 ילדים נהרגים כל שנה בתאונות חצר, שהיו יכולות להימנע עם התקנת חיישני רוורס. לדבריו, "קל לעסוק בהחמרת הענישה שלא הוכחה תועלתה במקום לעסוק בפתרונות מהותיים". ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) הוסיף כי טיפול בכבישים אדומים זה קשה, אז הולכים לטפל בנהג שזה קל.
ד"ר דן לינק, החבר בקבוצת החוקרים שקיבלה מענק ממשרד התחבורה לחקור את האפקטיביות של שיטת הניקוד, אמר כי הצוות יגיש את מסקנותיו בעוד כשנה אבל הוא כבר יכול לגלות לוועדה את הסוד שהשיטה לא כל כך אפקטיבית ויש מה לעשות. "השיטה לא נוגעת לנהג התמים שלא עובר עבירות, מי שמעניין אותה הוא העבריין הסדרתי שצריך להתייחס אליו. את השיטה צריך להחמיר, את זה אנחנו מתכוונים לבדוק. המחקר החל לפני חודש ובעוד כשנה יהיו לנו תשובות", אמר.
תת-ניצב אלברט אוחיון, ממלא מקום ראש אגף התנועה, אמר כי בשנת 2009 היו בכבישים 615 שוטרים והשנה ירד מספרם ב-40% ל-379, בעוד שמספר ההרוגים עד כה עלה ב-6% לעומת השנה שעברה. לדבריו, באכיפת המצלמות יש עלייה של 26% לעומת שנה שעברה, והשנה נרשמו 103 אלף דוחות. הוא הוסיף כי בסך הכל נרשמו השנה 565 אלף דוחות, 23% יותר משנה שעברה. תנ"צ אוחיון התייחס לתאונות האחרונות בהן נהרג מתנדב בכביש החוף והתאונה בכביש 6 בה נהרגו שתי נשים שגלגל התנתק ממשאית. הוא סיפר כי נהג המשאית העמיס 10-12 טון מעל המותר למרות האיסור. לכן אמר תנ"צ אוחיון כי "חייבים משהו שמרתיע מעבר לקנס".
מנהל תחום המדיניות הציבורית בעמותת אור ירוק, יניב יעקב, אמר כי "אי אפשר לבוא ולהטיל אחריות רק על הנהג ולהחמיר בענישה. זו השנה השלישית ברציפות שיש עליה בהרוגים והחמרה בענישה זה לא הפתרון, בזמן שאין שוטרים ואין ניידות. כל הגורמים צריכים להתכנס ולתת פתרונות".
כאמור, ח"כ נחמיאס ורבין מתחה ביקורת על כך שהשינויים הוגשו לוועדה ללא מידע מספק, וסיכמה את הדיון בכך שבצורה זו הוועדה לא יכולה לקבל החלטה. בנוסף לבקשתה לקבל מידע על העבירות המנוקדות המהוות גורם לעיקר התאונות התייחסה ח"כ נחמיאס ורבין גם למיליארד וחצי השקלים שנמצאו בקרנית ואמרה כי הוועדה תפנה בעניין זה למשרד האוצר, בניסיון להבין מה ייעוד הכסף והאם ניתן להשתמש בו לצרכים אחרים לנוכח הירידה הדרמטית במשאבי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
שמעון סודאי:
אני רוצה לקשור את כל הדברים שנאמרו פה ולתת איזושהי נקודת מבט כדי שנבין באמת על מה אנחנו מדברים.
אני טוען שבכביש אין נהג מסוכן, יש נהג שלא מודע לסכנות. אם אנחנו מדברים על פצועים ועל הרוגים, אנחנו צריכים לזכור מה הסיבות לירידה ומה הסיבות לתאונה.
אני רק מזכיר פה לכולכם שב-2009 הכנסת חוקקה חוק לחגור חגורות מאחורה, ומיד אחרי זה ראינו ירידה במספר ההרוגים והפצועים. אני חושב שגם לגבי הסברה ואכיפה ומצלמות יש השפעה. אבל אם אנחנו הולכים להחמיר בענישה, זה על הכיפק עם נהגים רצידיוויסטים. אבל אם אנחנו לא ניתן מענה לחינוך ולהסברה לאותו נהג שעשה את העבירה, אנחנו נהיה בבעיה.
הדבר האחרון, זה לא סוד שיש לפחות ארבע סיבות מרכזיות לתאונות דרכים. הסיבות הן: אי-שמירת רווח, סטייה מנתיב, מהירות, ומה שאמרה הגברת חוה ראובני שמדובר על מה שקשור להיסח הדעת. אלה העבירות המהותיות.
היו"ר איילת נחמיאס ורבין:
אלה לא העבירות, אלה הם הפקטורים.
שמעון סודאי:
הפקטורים, סליחה. אנחנו צריכים להבין שאת זה אי-אפשר לאכוף. את זה אפשר אולי לאכוף בקנסות, אבל צריכים לעשות הרבה הסברה כדי למנוע את זה.
הדבר האחרון והחביב הוא מאוד מאוד חשוב, וחבל שחבר הכנסת מקלב לא נמצא פה. יושבת פה הגברת חוה ראובני וגם משרד התחבורה. אנחנו היינו בוועדה אחרת שדנה בהקמת מאגר של פסולי נהיגה. הכנסת פעם שעברה פוזרה, ואני מחכה לשמוע מתי החוק הזה כבר יעבור. הוא מ-2008. עבר החוק וכרגע עדיין אין שום איזשהו מידע שאנחנו – קציני הבטיחות – יכולים לבדוק מי הנהג שמגיע אלינו, האם הוא נהג מסוכן, האם הוא צריך לקבל טיפול. זה חשוב מאוד. יש פה בעיה שהדברים לא נסגרים. כל עוד אנחנו נדרוך במקום הזה, אנחנו נהיה בבעיה.
היו"ר איילת נחמיאס ורבין:
תודה רבה לך. ההערה האחרונה שלך היא חשובה ואנחנו באמת נבדוק.