25-2-16
במסגרת ההד הציבורי הרב שחוללה תאונת הדרכים הקשה בכביש 1 בין אוטובוס למשאית, בה נהרגו שישה אנשים, התקיים דיון גם ברשת ב' ברדיו.
הדיון נסב בגורמים לתאונות בהן מעורבים נהגי אוטובוסים ונהגי משאיות.
בדיון ברדיו השתתף גם שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות.
להלן הקישור לרשת ב' לשידור המדובר.
הערה: דבריו של סודאי מתחילים מהדקה 12:12
להלן תקציר הדברים מהכתבה:
בדיון דובר על כך שהבדיקה, הסינון וההכשרה של הנהגים בחברות האוטובוסים מעלים שאלות קשות באשר לכישוריהם של הנהגים ואי מלוי של הוראות החוק ע"י מנהלי חברות האוטובוסים.
כך למשל חברה העסיקה נהגים ללא עמידה בחוק ובדיקה אם יש להם
עבירות מין. וכך התקבל לעבודה כנהג, פדופיל מורשע,
נהגים העידו שעבדו יותר מ -12 שעות ללא הפסקות כחוק, חברות שזכו במכרזים להפעלת קווים, לא עמדו בתנאי המכרז, קיים מחסור בסדרנים, ועוד.
התוצאה: מאות אלפי אזרחים שלא מקבלים שירות. אוטובוסים שלא מגיעים בזמן או לא יודעים את הדרך.
אבל זו כמובן לא הבעיה כולה. נהגי אוטובוס מעורבים פי 24 יותר בתאונות, על פי אור ירוק
ניסן נימני, חבר פורום נהגי האוטובוס,אומר כי תאונות הדרכים הקטלניות
ימשיכו להתרחש בתכיפות רבה יותר, כי ההפרטה גורמת לכך שמתווספות יותר שעות עבודה לנהגים, ישנן פחות הפסקות והמשכורות צונחות מטה. מצב זה מביא לירידה ברמת הנהגים הנקלטים בחברות האוטובוסים ומן הסתם ירידה ברמת הבטיחות.
שמעון סודאי יו"ר איגוד קציני הבטיחות מקצועיים בתחבורה, אומר כי הסיבה הראשונה לתאונות בסקטור זה היא שעות נהיגה מרובות, והסיבה השנייה היא העדר פיקוח. שום גורם לא רוצה לפתור את הבעיה, וחושבים רק על החיסכון הכלכלי נטו.
סודאי מבקש להדגיש כי המאבק בתאונות הדרכים הוא רב מערכתי
להלן מספר ציטוטים מלשון החוק המגדירה את האחראים על הפיקוח והוראות חוק אחרות המתייחסות להעסקת נהגים, שעות עבודה ועוד.
לשון החוק אומרת כי : אוטובוסים ,רכב המוגדר כרכב הסעה ,ומשאיות מ- 10 טון חייבים בפיקוח של מספר גורמים –משרד הובלה /היסעים /סדרן עבודה/קצין בטיחות .
האחראים לפיקוח ועמידה בדרישות החוק : המעסיקים בעלי החברות /מפעלים , משרד התחבורה ,תחום קציני בטיחות במשרד תחבורה ,משרד לביטחון פנים משטרה.
משרד הכלכלה . הרשות לבטיחות בדרכים .
חוק שירותי הובלה על משאיות : https://media.mot.gov.il/PDF/HE_TRAFFIC_CARGO/HokHovala.pdf כולל הגדרת האחראים .
אחריות המעסיק /בעל החברה – כנסו למצגת : http://igudkb.co.il/maavid.html
דוגמאות להטלת חובה על בעל הרכב – תק' 168 חוק שעות עבודה ומנוחה בעניין שעות עבודה והמנוחה מי שבידו השליטה על רכב מנועי מהסוגים
המפורטים בתקנת משנה (א) או על הנוהג רכב מנועי כאמור, לא יניח לנוהג לנהוג אלא בהתאם להוראות תקנה זו.
חוקים רלוונטיים האמורים להוות הרתעה במקרים אלה : אחריות שילוחית של בעל המפעל המכיל גם את סדרן העבודה ,אחריות קצין הבטיחות בכל הקשור לפיקוח
ובקרה על הגורם האנושי /והטכני בחוק .
וכן אחריות פלילית על נושאים שיש בגינם קנסות קבועים בחוק כגון חוק הדיווח והמעקב נוהל -6 איך אני נוהג ?
___________________________________________________
להלן סיכום של ארבעה ימי שידור בתכונית סדר יום
עם קרן ניובך והכתב אסף פוזילוב ברשת ב'
השידור העלה לסדר היום הציבורי את נושא תנאי ההעסקה וההפקרות בענף ההסעות .
על אוזלת היד של המשרד התחבורה באי איוש תקני פיקוח נאותים בתחום קציני בטיחות ואגף מטענים .
עדות לכך ניתן למצוא במשרד מבקר המדינה שמאז שנת -2000 ועד היום דבר לא השתנה.:
כל נושא המאבק בתאונות הדרכים לעת עתה מעלה רק אבק.
אין להמציא את הגלגל מחדש יש רק להחליף את התאריך . מתוך דו"ח מבקר המדינה על המאבק בתאונות הדרכים :
להלן קישור : https://primage.tau.ac.il/libraries/brender/booksf/1477958.pdf כאשר נכון להיום יש בתחום קציני בטיחות רק שני מפקחים .
הפיקוח על קציני בטיחות ועל העסקתם דו"ח מבקר המדינה משנת 2000 :
1 לפי נתוני הגף, בשנת 1997 הוא עשה כ-600 פעולות פיקוח על קציני
בטיחות ובשנת 1998 – כ-844 פעולות כאלה.
מכאן שהפיקוח אצל כל קצין בטיחות נעשה, בממוצע, פעם אחת בכשנתיים.
בשנת 1997 עשה הגף גם כ-350 פעולות הדרכה ובשנת 1998 כ-305 פעולות כאלה.
2 עד שנת 1995 הועסקו בגף שלושה מפקחים. בשנת 1996 אישר המינהל לבטיחות להוסיף לגף עודשלוש משרות של מפקחים כדי להגדיל את תדירות הפיקוח אצל כל קצין בטיחות לפעם בשנה. הקרן למימון פעולות למניעת תאונות אישרה הקצבה למימון שכרם שלהמפקחים ולרכישת כלי רכב בשבילם, ובעקבות זאת נרכשו שלושה כלי רכב. אולם עד מארס 1999 אוישה רק אחת משלוש המשרות שאושרו, ושניים מכלי הרכבשנרכשו משמשים זה כשנתיים יחידות אחרות של המשרד.
על הרפורמה בתחבורה הציבורית אכן מצד אחד יוצרת תחרות – אך בצד השני האפל יותר שנחשף אנו מגלים
את הבעיה הקשה שעולה מהשטח על הפקרות לשמה בקרב נהגי התחבורה הציבורית אלה שאמורים להסיע את הנוסעים
שאומרים להיות נהגים המקצועיים שהוכשרו להיות נהגי תחבורה ציבורית המסעים אלפי נוסעים ביום חסרי ניסיון ,פועלים בידיעת המעסיק בניגוד לחוק .
ליבי עם הנהגים שעובדים תחת עומס ובתנאי העסקה מחפרים . אפשר לתת לכך ביטוי על פי הסלוגן של אור ירוק "לא רק הנהג אשם".
אולי המילה ההפרטה לא בדיוק מובנת במקרה זה – אך יש קשר לכך בכל התהליכים שקורים בפרוק חברות הסעה והקמתם מחדש ובהעברת
הנהגים מחברה לחברה ופגיעה בתנאי העסקתם .
אני מבקש יותר להתמקד במילה רפורמה – שינוי,האם השינוי לטובה או לרעה ? אולי זה מזכיר לכם משהו ברפורמה לחיזוק מעמדו של קצין הבטיחות !
אנסה להמחיש עד לפני כמה שנים הכרנו את חברת אגד ודן – אז המדינה הייתה מסבסדת את התחבורה הציבורית ובאותה העת אוטובוסים בקווים הבין עירונים היו מלאים עד אפס מקום .
.
היום בעידן הרפורמה והתחרות הבריאה שנוצרה אנו עדים לאוטובוסים שנוסעים בקווים אלה חצי ריקים – אבל עלות האוטובוס ותפעלו לצד המערך הנדרש להפעלתו מכל המשתמע מכך נותר בעינו .
ובמקרה זה כאשר יש פחות נוסעים באוטובוס אחד ולנוסעים יש מספר אפשריות בחירה, התוצאה : הפסדים שמאלצים לפעול בניגוד לחוק ומנגד, אוסיף בציניות, במקרה של תאונה –פחות הרוגים.
ועוד נקודה למחשבה :
לאחר שחברות הביטוח ישלמו פיצויים בגין נזקי גוף ורכוש,
סביר להניח שגם המחיר בתחבורה הציבורית יעלה….
רפורמה אמרנו? כן, אך לא לכך התכוונו.