1-11-15
המדינה תממן מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב
מדובר במערכות מצילות חיים של בקרת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל, שיותקנו בכלי רכב משנת 2000 ואילך. אוטובוסים ומשאיות יחויבו להתקין את המערכת
צעד משמעותי במאבק בתאונות הדרכים. הממשלה אישרה היום את תכניתו של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, להפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים, באמצעות מתן תמריצים לבעלי רכב להתקין מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב.
על פי תכניתו של השר כץ, מערכות הבטיחות יותקנו בכלי רכב משנת 2000 ואילך. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט על הקמת צוות משותף של משרדי התחבורה והאוצר שיבחן באופן מידי את דרכי המימון של הרפורמה. לדברי כץ, מערכות הבטיחות על כלי הרכב ימומנו במלואן על ידי המדינה ובעלי הרכב לא יצטרכו לשאת בעלות רכישת המערכות והתקנתן.
מדובר בשלוש מערכות מצילות חיים. מערכת בקרת סטייה מנתיב, המתריעה בפני הנהג על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה, מערכת ניטור מרחק מלפנים, המזהה מכשול מלפני הרכב או אי שמירת מרחק ומערכת לזיהוי הולכי רגל, המזהה הולכי רגל החוצים או ההולכים על הכביש, בעת נסיעת כלי הרכב.
מערכת לזיהוי הולכי הרגל המותקנת באוטובוסים, כוללת זיהוי מלא של הולכי הרגל ועצמים נוספים הממוקמים ב"שטחים המתים" שלצידי האוטובוס ובכך היא מבטיחה בטיחות מקסימאלית של הולכי רגל מסביב לאוטובוס ובחזיתו. על פי תכניתו של השר כץ, אוטובוסים ומשאיות יחויבו להתקין את המערכת, כתנאי לחידוש הרישיון.
ממחקר של משרד התחבורה האמריקני עולה כי 93% מתאונות הדרכים נגרמות כתוצאה מהגורם האנושי, והתראה מוקדמת של המערכות לנהג עשויה למנוע כ-80% מתאונות הדרכים. לדברי השר כץ, המערכות שנבחרו עשויות למנוע חלק ניכר מתאונות אלה ולחסוך בחיי אדם רבים.
העלות הכוללת של תאונות הדרכים למדינת ישראל מסתכמת מדי שנה בכ-14.5 מיליארד שקלים בשנה. עלויות אלה כוללות בין השאר בזבוז ימי עבודה, נזקים לרכוש ולנפש, ימי אשפוז, עמידה בפקקים ועוד. התקנת מערכות אלה בכלי הרכב בישראל עשויה לחסוך מדי שנה למשק מיליארדי שקלים.
מהנתונים עולה עוד כי בשנת 2014 הותקנו כ-40 אלף מערכות סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל בכלי רכב בישראל, וכתוצאה מכך, נחסכו חייהם של 11 בני אדם. התקנת מערכות כאלה בכל כלי הרכב הישנים משנת 2000 ואילך, צפויה לחסוך את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה.
___________________________________________________
להלן התייחסותו לנושא, של שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני הבטיחות
מערכות בטיחות במימון המדינה-החלטה דרמטית. יש לברך על ההחלטה החשובה ובעיקר יש לברך את התרומה של עמותת אור ירוק בנושא זה.
איגוד קציני הבטיחות רואה חשיבות רבה בדבר, היות והוא מציל חיים וחשוב לכל אזרחבכלל ובפרט כאשר מדובר בציי רכב גדולים .
איגוד קציני בטיחות היה שותף בהטעמת מערכות בטיחות מתקדמות בציי רכב והתוצאות לא מאחרות להגיע .
להלן תקציר מתוך הסקר של אור ירוק בנושא:
מוטלת האחריות לוודא כי מחירים של מערכות מצילות חיים, יהיו שווים לכל נפש ויהוו מערכות סטנדרטיות בקניית כלי רכב חדש.
מערכות בטיחות יכולות להציל חיים ולכן יש לפעול על מנת שהן יותקנו בכמה שיותר כלי רכב.
אביזרי בטיחות בכלי הרכב הם אביזרים מצילי חיים. כיום קיימים חמישה כוכבי ריסוק מקסימאליים, אשר מדרגים את רמת הבטיחות, לכלי הרכב.
ישנן מערכות בטיחות רבות שניתן לרכוש בנפרד ולהתקין אותן גם בכלי רכב שאינו חדש. מערכות להתרעה על סטייה מנתיב, מערכות לשמירת מרחק בין המכונית הנוסעת לבין המכונית שמלפנים, מערכות התרעה בנסיעה לאחור וכו'. למערכות אלו תפקיד חשוב במניעת תאונות דרכים והן נחשבות למצילות חיים . כך שיש להעלות את המחיר שהמדינה מקציבה לכך לפחות פי שלושה..
https://www.ynet.co.il/
בברכה,
שמעון סודאי – יו"ר