איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

כאלפיים דוחות בכל חודש בממוצע נרשמים לנהגים שנתפסו חוצים צומת באור אדום,

3-5-16

כאלפיים דוחות בכל חודש בממוצע נרשמים לנהגים שנתפסו חוצים צומת באור אדום, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני משטרת ישראל. בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2015 (ינואר עד ה-20 ביולי) נרשמו 13,883 דוחות לנהגים שחצו באור אדום. מפילוח הנתונים עולה כי בכל יום בממוצע נרשמים 66 דוחות לנהגים שמהמרים על החיים של כולנו וחוצים צומת באור אדום.

 

 

על פי הנתונים, בכל שנה נרשמים כ-20 אלף דוחות בממוצע לנהגים שעברו באור אדום (כמאה אלף בחמש השנים האחרונות (2010-2014). מסקר שערכה עמותת אור ירוק עולה כי אחד מכל חמישה נשאלים (17%) דיווח, כי הוא בעצמו חצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

 

 

מהסקר עולה עוד כי 65% מהציבור דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, נהג שחוצה צומת באור אדום. הפתרון לפי הציבור הוא בהצבת מצלמות רמזור: כ-80% סבורים כי הצבת מצלמות בצמתים תרתיע נהגים מלחצות צומת באור אדום.

 

 

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת 2014 קרוב ל-2,500 נהגים היו מעורבים בתאונת דרכים בשל אי ציות לרמזור. מהנתונים עולה עוד כי  11 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות שבהן נהרג לפחות אדם אחד ומעל 100 נהגים שלא צייתו לרמזור היו מעורבים בתאונות דרכים קשות.

 

 

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדובר בנתונים מפחידים ומטרידים שניתן לשנות אותם. במקומות שבהם הוצבו מצלמות רמזור ירד מספר התאונות באופן משמעותי. ולכן, המשרד לביטחון הפנים חייב להנחות ולתקצב את המשטרה בהצבת מצלמות רמזור, בולטות, משולטות, באותם צמתים מסוכנים שבהם נהגים חוצים את הצומת באור אדום ומסכנים את החיים שלנו. אדם שידע כי הוא נכנס לצומת מצולם, יחשוש ולא יעבור באור אדום". 

בנוסף להרתעה ע"י מצלמות רמזור, ענישה ביד קשה על עבירות חמורות (מעבר באור אדום, חציית פס הפרדה לבן רצוף, אי עצירה בתמרור עצור) ופרסום העונשים בתקשורת, עשויה להפחית את מספר העבירות הקשות.

אך אין די בכך. ההרתעה ככל שתהיה יעילה אין בה די במיגור עבירות התנועה החמורות. על מנת למגר תופעה חמורה זו יש לשנות את תרבות הנהיגה של הנהג הישראלי והשינוי צריך להעשות על ידי חינוך. חינוך עוד בגן הילדים, בבית הספר היסודי, בבית ספר התיכון ולאחר מכן גם בצבא. בנוסף, קציני בטיחות ומנהלי ציי רכב השולטים על ציים בהם מאות אלפי כלי רכב, חייבים להכניס במסגרת ההדרכות שהם מקיימים לנהגים עליהם הם ממונים, הדרכות בנושאי בטיחות ונהיגה נכונה.

שנים לקח ללמד את עם ישראל לא לקטוף פרחי בר אך ע"י החינוך, הצלחנו בכך. כפי שלימדנו לא לקטוף פרחי בר, כך אפשר ללמד לנהוג נכון ולהימנע מעבירות תנועה. זה לא תהליך קצר, זה לא פשוט, אך מתי שהוא צריך להתחיל בכך ויפה שעה אחת קודם.

רק שילוב של כל אמצעי ההרתעה, הענישה המחמירה ע"י בתי המשפט והחינוך, כל אלו גם יחד, יביאו לשינוי תרבות הנהיגה ואיתה ירידה במספר העבירות החמורות הנעברות ע"י הנהג הישראלי הממוצע.

כלי נגישות