23-3-16
כמיטב המסורת, את יום העיון פתח שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה. אולם המליאה היה מלא מפה לפה בקציני בטיחות שהגיעו מכל רחבי הארץ להשתתף ביום העיון.
סודאי פתח בדברי תודה קצרים לחבריו בהנהלה ובמועצה ולכל קציני הבטיחות שעבודתם הינה שליחות ועבודת קודש. עוד הודה סודאי לשר התחבורה והמודיעין – מר ישראל כ"ץ, לעוזריו ולאנשי לשכתו,שכיבדו את קציני הבטיחות בנוכחותם ביום העיון, לכל נותני החסות בכנס ותודה מיוחדת נאמרה למר שי קינן סגן ראש עיריית חולון.
קציני בטיחות חדשים
דור העתיד של קציני הבטיחות שהוסמכו לאחרונה והצטרפו לשורות האיגוד התקבלו בברכה חמה אף הם וזכו לאיחולי הצלחה בדרכם החדשה והמאתגרת. גם אנשי מינהל הרכב הממשלתי שהצטרפו לימי ההשתלמות התקבלו בברכות חמות מאת היו"ר סודאי.
בפעם הקודמת בה השתתף שר התחבורה- מר ישראל כ"ץ ביום ההשתלמות של האיגוד, הוא דאג להדגיש כי קציני הבטיחות הם הזרוע הארוכה של משרד התחבורה ואכן אומר סודאי: "מיקומנו בצומת כה מרכזית, זוהי ההגדרה הנכונה והמדויקת לפועלנו, ועל אף המחלוקות הקיימות מעת לעת, חשוב לזכור כי לפני הכל, קציני הבטיחות פועלים על מנת לסייע ככל האפשר למשרד התחבורה במיגור תאונות הדרכים, וזאת, על אף התנאים הלא פשוטים, הקונפליקטים וכל הקשיים הכרוכים במילוי תפקידנו האחראי והתובעני".
דברי עו"ד ניסים עזרן, היועץ המשפטי של האיגוד
כזכור, בחודש דצמבר האחרון, התקבלה החלטת בית המשפט המחוזי בעניין אופן ההעסקה. לצורך פרוט בעניין זה, הוזמן ליום העיון היועץ המשפטי של האיגוד, עו"ד ניסים עזרן, שתיאר והסביר על כל הפעילות המשפטית הנעשת בעניין זה, כמו גם בעניינים נוספים. בין השאר, דיבר עו"ד עזרן גם על נושא הערעור שהוגש לאחרונה לבית המשפט העליון, לאחר שקציני הבטיחות הביעו תמיכה המונית במיצוי ההליך בערכאה הגבוהה, בהצבעה הלא פורמלית שהתקיימה מעל בימה זו – בכנס דצמבר האחרון.
המלעיזים
"אני יודע" אומר סודאי "כי דברי חלק מהמתנגדים לדעתנו נשמעים בכל פינה, בניסיון להמעיט בחשיבותו של אופן ההעסקה, מתוך אינטרסים אישיים וכלכליים, אך בהחלט לא ציבוריים – בטיחותיים, אנשים אלו לא בוחלים בהכפשות ושקרים שנועדו לשרת את מטרתם העיקרית – כסף קל וזאת ע"ח הבטיחות והכל לכאורה בשם חופש העיסוק.
"לא יתכן" מוסיף סודאי "כי אלה הסוחרים בבטיחות יהיו פטורים מאחריות שילוחית –הם אמנם קציני בטיחות אבל הם יותר בעלי משרדים לשירותי בטיחות".
"האמת לצערי הפכה להיות שולית". אמר סודאי והוסיף: "העיקר שיש פלטפורמה להשמיע סיפורי מעשיות, עיוות מוחלט של עובדות וכמה שיותר השמצות. אבל אני יודע חברים, שגם כשהינכם נחשפים, בעל כורחכם, לדברי ההבל הללו, אתם יודעים מה עומד מאחוריהם ומנגד אתם מבינים שיש היום רק גורם אחד שדואג לעתידכם ולמעמדכם – איגוד קציני הבטיחות שעושה את כל המאמצים האפשריים ! יומם ולילה ! ולא כסיסמא.
האיגוד משקיע את משאביו בדאגה לפרנסת קצין הבטיחות, שמירת זכויותיו וקידום הבטיחות בדרכים
האיגוד הוא היחיד המשקיע את המשאבים הכספיים והמקצועיים האינסופיים שכרוכים במאבק ארוך ומתמשך מעין זה. האיגוד הוא זה שנציגיו מגיעים כמעט לכל דיון מקצועי בוועדות הכלכלה של הכנסת, ולא רק בעניין אופן ההעסקה, כי אם בכל נושא היכול לסייע ולתרום בתחומי הבטיחות והתחבורה.
אני מדבר כמובן על האיגוד היציג של קציני הבטיחות שבו אתם חברים–
איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. האיגוד הוא זה המבקש לא לתת להתעשרות לבוא על חשבון הבטיחות אלא מעמידבראש סדר העדיפויות את צמצום הקטל בכבישים כמו גם את שמירת זכויותיהם של קציני הבטיחות – כל קציני הבטיחות !
קציני הבטיחות לא נטל אלא נכס כלכלי
לא פעם אנו שומעים, שקציני הבטיחות מהווים לכאורה נטל כלכלי על חברות וארגונים, והמגמה הברורה המצטיירת מאמירות ופעולות שנעשות בשטח, היא לחסל מגזר עובדים חיוני זה.
האיגוד מאמין ויודע, כי קציני הבטיחות – לא רק שאינם נטל כלכלי-נהפוך הוא, הם נכס כלכלי. עבודתם של קציני הבטיחות חוסכת כסף וזמן יקר. כלי רכב תקינים מעורבים פחות בתאונות דרכים ונחסך בכך כסף רב על תיקונים ואבדן זמן יקר. נהגים שעוברים הדרכות ומפוקחים ע"י קציני בטיחות, מעורבים גם הם בפחות תאונות ונהיגתם הינה אחראית וחסכונית יותר וגם כך נחסך כסף רב וזמן יקר. וזמן יקר.
חוסר יעילות של משרדי הממשלה
אם רק היתה ההתנהלות משרדי הממשלה הנוגעים בדבר יעילה יותר, אם בהשקעת משאבים כספיים ואנושיים ואם במתן שירות הולם באגפים השונים, עבודת קציני הבטיחות הייתה הופכת להיות יעילה יותר. אי מילוי תקנים חסרים פוגעים בסדר הקיים, וגורמים לטרטור קציני הבטיחות וגורעים בכך מתפוקת עבודתם, בנוסף, המגמה הפוגענית של הפיכת ציבור שלם לעובדי קבלן (שיטת העסקה פסולה עפ"י כל קריטריון, שהגיעה השעה שתחלוף מן העולם), פוגעת אף היא ביכולתם והשפעתם של קציני הבטיחות. .
שרות לקוי וחוסר מענה באגף המיטענים
ומכאן, אני רוצה לשוב ולהתעכב על רמת השירות ההולכת ומדרדרת, שמקבלים אלפי קציני בטיחות עבור עשרות אלפי נהגים. אותם קציני בטיחות שכזכור, מהווים את הזרוע הארוכה של משרד התחבורה. זרוע – עם בעיות לא פשוטות של הגוף התומך.
מענה טלפוני באגפים מסוימים פשוט איננו קיים באגף מטענים, שאחראי על כל תנועת המשאיות והחומרים המסוכנים –אין עם מי לדבר, בשום צורה.
למרות פניות אינסופיות שהעברנו לכל הגורמים, שום דבר לא נעשה.
והתלונות? כולן מגיעות בהמוניהן לאיגוד, והדבר הוא בלתי נסבל.
אני מצפה מראשי המשרד שיתנו לנו היום מענה מניח את הדעת לעניין.
אני מקווה שלא אתאכזב.
חופש העיסוק הינו חירות שניתן להגבילה בתכלית ראויה
בראש התומכים לשיטת ההעסקה של עובדי קבלן, אנו מוצאים לא פעם את איגוד לשכות המסחר, המייצג את משרדי העצמאיים בזירות השונות.
לתשומת לב איגוד לשכות המסחר: חופש העיסוק איננו חזות הכל !
חופש העיסוק הינו חירות שניתן להגבילה באופן מידתי ולתכלית ראויה. האם שמירה על שלום הציבור אינה תכלית ראויה? האם שמירה על הזכויות הסוציאליות של קציני הבטיחות ובני משפחותיהם אינה תכלית ראויה? האם מתן עדיפות לחיי אדם על פני ממון אינה תכלית ראויה? האם "חופש העיסוק" גובר על כל אלו ?
אסור שתחרות תבוא על חשבון הבטיחות,
והוכחה לכך קיבלנו ממש בעת האחרונה בתחום התחבורה הציבורית. נסיון לעודד תחרות בענף הביא בתמורה ירידה דרמטית באיכות ובמקצועיות של הנהג, רמת תחזוקה ירודה ותאונות דרכים קטלניות.
אם לא נעצור את התופעה הזו, הדבר יכה בכולנו. את התוצאות, לצערנו, כולנו חווים ורואים בשטח כבר היום. עם עובדות אין להתווכח. מסר דומה קיבלנו גם ממסקנות וועדת סגיס ומנתונים אובייקטיבים ומהיימנים, שעדיין יש מי שמנסה להתכחש להם.
שמעון סודאי יו"ר ועד עובדים !?
בנימה מעט מחויכת – לאחרונה גיליתי שהדביקו לי תואר חדש של יו"ר ועד עובדים. אני חייב לומר שאני מקבל זאת כמחמאה ורואה בכך כבוד גדול,
אלא שבניגוד לראשי הוועדים שאני מכיר, שבכוחם להשבית מגזרים שלמים כגון: תעופה , חשמל, תחבורה ציבורית ועוד –
כיו"ר הועד שלכם אינני יכול להרשות לעצמי להשבית את הבטיחות ומכאן כנראה ההבדל הגדול – לטוב ולרע.
וכל עוד הננו מקבלים מכולכם את התמיכה החשובה והגורפת הזו,נמשיך להיאבק על כבודכם ומקצועיותכם, למרות כל הקשיים והמהמורות שבאמצע הדרך. איננו חוששים מדבר, כשערכי הצדק, המוסר וקדושת החיים – עומדים לנגד עיננו.
קצין בטיחות העובד בהתאם לחוק, אל לו לחשוש מדבר.
אני רוצה לומר כמה מילים על עבודתכם כקציני הבטיחות. מי שעובד בהתאם לחוקים ולתקנות התעבורה – אל לו לחשוש מדבר.
בהקשר זה, אני רוצה לברך את מנהל התחום מר ישעיהו אברהם, שהודיע לאחרונה בצורה מפורשת, כי הוא יגן על כל מי שידווח לו כי נדרש לפעול בניגוד לאותם חוקים ותקנות וינהג ביד קשה כנגד המפרים אותם.
מר ישעיהו אף התחייב שקציני בטיחות שיבקשו שפניותיהם יישארו בעילום שם – רצונם יכובד. אני יודע שיושבים עמנו כאן קציני בטיחות המקבלים הוראות שהן פליליות. חלקם חוששים לדווח שמא יפוטרו מהעבודה ויאבדו את פרנסתם.
ברצוני לפנות לכל מי שמרגיש לא בטוח : ראשית דאגו לתעד. אל תחששו. העבירו העתק למנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, למפקחים ולמשרד האיגוד. הדבר יטופל ברגישות ובזהירות.
האלטרנטיבה כמובן – איננה באה בחשבון.
מי שיבחר לפעול בניגוד לחוק – יחטא פעמיים :לא רק שעלול הוא לסכן את שלום הציבור ואת פרנסתו, הפגיעה הנוספת היא בכל היושבים כאן באולם ובתדמית קציני הבטיחות.
– דיווחים נוספים שאני מבקש שיועברו על ידיכם לגורמים האחראיים,
הם לגבי חריגות שקיימות במספר כלי הרכב המפוקחים על ידיכם מעל התקן. גם כאן מדובר בנושא שהוא בניגוד לחוק ובפועל מהווה סכנה בטיחותית לכל דבר ועניין.
דיווחים ועידכונים שוטפים :
– ביום 29/3/2016 יתקיים הכנס השנתי של עמותת אור ירוק כשבמרכזו – כמו תמיד- מועדון המצוינות. כל הפרטים מצויים בדף הבית של אתר האיגוד. אתם מוזמנים להיכנס ולעיין בהם.
– במפגש האחרון שקיימתי עם מנהל אגף הרישוי –אפי רוזן ועם מנהל תחום קציני בטיחות- אברהם ישעיהו – הצעתי להחזיר את הדיווח השנתי המסכם של קצין הבטיחות- על פעילותו השוטפת – כאשר הדיווח יעבור באמצעות קובץ אינטרנטי. המטרה היא להשתמש בנתונים אלו לצורך הכנת גרף לאומי, המעיד על מספר התאונות בקרב ציי הרכב המפוקחים ע"י קציני הבטיחות, בהשוואה למספרם ברמה הלאומית .
אני סבור שבאופן הזה נקבל תמונה אמיתית ומדד אובייקטיבי, שישקפו את תרומתו החשובה של קצין הבטיחות במיגור תאונות הדרכים ובשמירה על חיי אדם. הואיל ולדאבוני ישנם רבים היום, שעושים כל שביכולתם על מנת לטשטש את חשיבותנו ולהמעיט בתועלתנו. היות שכיום לא קיים כל מדד כזה,אני קורא מכאן לראשימשרד התחבורה הנוכחיםבאולם –לעשות ככל הניתן -כדי לקדם את המיזם החשוב, שייתן ערך מוסף למאמצינו ולתרומתנו למען הבטיחות בדרכים.
– סייר בוחן –על אף הפרסום החוזר שנעשה בנושא, ההיענות היתה מינימלית וחבל. אשמח אם תבחנו פעם נוספת את אפשרות השתתפותכם בקורס החשוב הזה ותיפנואל חבר המועצה יובל בונה שמטפל בנושא.
– חברים שלא קיבלו את מסרון הס.מ.ס ליום ההשתלמות, מתבקשים להעביר במייל אל צביה – את מס' הטלפון המעודכן שברשותם.
ההזמנות כידוע, מועברות מעתה רק באמצעות המייל / הטלפון.
– אני מזכיר פעם נוספת – לכל מי שטרם הסדיר את תשלום דמי החבר,
גשו לעמדת הגבייה ועשו זאת עוד היום. אף אחד אינו יוצא מן הכלל. העבודה הקשה נעשית עבור כולכם.
צרפו חברים נוספים וסייעו בידינו על מנת שנוכל להמשיך להגן עליכם – ככל שיידרש.
ציון לשבח לצביה שולמן מנהלת המשרד באיגוד –
על עבודתה ותרומתה החשובה מול כל קציני הבטיחות, בשרות היעיל והסובלני כל ימות השנה, בכל נושא ובעיה בה נתקלים קציני הבטיחות בעת מילוי תפקידם. אני מלא הערכה על עבודתה הקשה למענכם, וגם אם הדבר לא נאמר בכל כנס, אני מניח שאתם יודעים עד כמה אני מעריך אותה.
אתר האינטרנט ועמוד הפייסבוק של האיגוד
לסיום :אני קורא לכולכם להגביר את הפעילות באתר האיגוד ולהצטרף אל דף הפייסבוק. הגיבו והביעו את דעתכם. אני רואה בכך חשיבות רבה