איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

פאנל שאלות ותשובות בנושאים מגוונים, התקיים במסגרת יום העיון הרבעוני

21-6-15
במהלך יום העיון הרבעוני, התקיים פאנל של שאלות ותשובות. השאלות נשאלו ע"י קציני הבטיחות בכל נושא ועניין והתשובות ניתנו ע"י צוות הפאנל. החברים בפאנל היו: חנניה אפנג'ר ממשרד התחבורה, סנ"צ אבי תסמוט ממשטרת ישראל, שאלתיאל גולני מהנהלת האיגוד, ספי דיין מהנהלת האיגוד, אלון אילון מדריך מוסמך לרכב ושמעון סודאי יו"ר איגוד קציני הבטיחות. את הפאנל הנחה ברב חן ובמיקצועיות רבה דני שטרוזמן.

החברים נתבקשו להכין מראש בכתב שאלות המטרידות אותם בענייני עבודתם ואנשי הפאנל ענו עליהן בהתאם למומחיותם.

זו הפעם השניה שמתקיים בכנס פאנל המומחים. הפאנל הראשון נחל הצלחה מרובה ולאור זאת התקיים גם בכנס הנוכחי פאנל המומחים.


דני שטרוזמן, מנחה הפאנל, ברקע חברי הפאנל

להלן סקירה קצרה של התשובות שניתנו במעהה לשאלות שנשאלו:

סנ"צ תמסוט אמר כי פניות בנושאי של דו"חות תנועה והסבת דו"חות, יש להפנות אך ורק ל"מרכז פניות נהגים ארצי" בטלפון 9666*. מחלקות אחרות במשטרת ישראל לא יטפלו בעניינים אלו. בקרוב ניתן יהיה לפנות בעניינים אלו גם דרך אתר אינטרנט הנמצא עתה בשלבי הקמה. לשאלה האם מספיקה הצהרת קצין הבטיחות לצורך הסבת דו"ח תנועה במקרה של נהג מזדמן בחברה שעשה עבירת תנועה, השיב סנ"צ תמסוט כי אין להסתפק בהצהרת קצין הבטיחות. הנהג חייב לחתום על טופס ההסבה.
הועלתה בקשה כי הסבת דו"חות תנועה תועבר לקציני הבטיחות לפי מספר הרישוי ולא לפי מספר הדו"ח כפי שזה קורה היום. סנ"צ תמסוט הבטיח לבדוק עניין זה אך לפי שעה ההסבות יועברו לקציני הבטיחות לפי מספר הדו"ח. 

חנניה אפנג'ר הודיע כי שאלות למשרד התחבורה בתחום קציני הבטיחות, יש להפנות למשרד התחבורה תחום קציני בטיחות, לפקס של תחום קציני בטיחות בבית דגן.
בהזדמנות זו ביקש אפנג'ר את קציני הבטיחות להנחות את נהגי האוטובוסים והמשאיות לשמור מרחק מהרכב שלפניהם. בקשה זו באה על רקע תאונת הדרכים הקשה בצומת להבים בה קיפחו חייהם 8 אנשים. החקירה עדיין בעיצומה אך מתוך החקירה עולה כי אילו נהג האוטובוס היה שומר מרחק מהמשאית שנסעה לפניו, מאד יתכן כי היה מבחין בסכנה ומספיק לסטות מהדרך ובכך אולי התאונה הייתה נמנעת. לשאלה מדוע אין מצויין ברשיון הנהיגה אישור להסעת נוסעים, השיב אפנג'ר כי המקום ברשיון הנהיגה מצומצם ביותר ולכן ישנם דברים רבים שאינם רשומים בו ובתוך כך אישור להסעת נוסעים. בעניין מבחנים למפעילי מלגזות, אפנג'ר מצדיק את קיום המבחנים הללו אחת לחמש שנים ואומר כי לעיתים ישנם מדריכים שאינם יודעים בעצמם להפעיל את המלגזה ולכן חשוב שמי שמדריך, יוכל להוכיח שליטה ראויה בהפעלת המלגזה ולצורך זה נועדו המבחנים. לשאלה האם משאית עליה מורכב מנוף צריך להיות בה טכוגרף, משיב אפנג'ר כי זו משאית לכל דבר ועניין ולכן חייב להיות בה טכוגרף.

שמעון סודאי דיבר על כך שיש צורך ליצור מצגות ולהדריך נהגים בהתאם לסוגי התמחותם. כך למשל יש צורך ליצור מערכי הדרכה נפרדים לנהגי אוטובוסים, לנהגי משאיות, מובילי חומ"ס וכו'. סודאי אמר כי עניין זה עומד על סדר היום של הנהלת האיגוד ונושא זה יטופל.

שאלתיאל גולני, מומחה לדיני תעבורה נשאל איך ניתן לדעת על עידכוני דיני תעבורה. באתר האיגוד מתפרסמים באופן שוטף עידכונים של דיני ותקנות תעבורה ושאלתיאל גולני מציע לחברים להתעדכן באמצעות האתר. 

ספי דיין שתחת אחריותו במסגרת תפקידו כקצין בטיחות אוטובוסים רבים המסיעים ילדים, סיפר על הדרכים בהן הוא נוקט להשגת בטיחות מירבית באוטובוסים. דיין ציין כי הינו מקפיד הקפדה יתרה על תחום הבטיחות ולכן האוטובוסים שתחת אחריותו מצויידים במערכות כיבוי אש, מערכות לניתור לחץ אוויר, מערכות מוביליי היודעות לזהות ולהרתיע על נוכחות אנשים בצידי האוטובוסים ומצלמות בתוך האוטובוסים המתעדים את התנהגות הילדים והנהג כאחד. 

אלון אילון דיבר על טעינת ופריקת משאיות וציין כי החוק איננו לגמרי ברור בנושאים אלו, נהג השאית חייב להיות נוכח בשעת העמסה ולוודא כי קשירת המטען נעשת באופן הבטיחותי ביותר. תאונות רבות היו יכולות להימנע אילו אכן עיגון וקשירת המטענים הייתה נעשת כהלכה. לדעתו של אילון, נהגים צריכים להתמחות בכל תחום של הובלת מטענים. התמקצעות כזו תביא לרמה גבוהה יותר של גיגון המטענים ומן הסתם לפחות תאונות דרכים.

בעניין קבלת נהגים לעבודה, מודגש שוב כי אסור לדרוש מהמועמד  לתפקיד של נהג להביא גליון של העבר התעבורתי שלו. דרישה כזו הינה עבירה על החוק. בקרוב יקבלו קציני הבטיחות הרשאה להכנס למחשב ולראות את העבר התעבורתי. הנושא נמצא בטיפול הנהלת האיגוד.


חברי הפאנל (משמאל לימין) סנ"צ אבי תמסוט, ספי דיין, חנניה אפנג'ר, שאלתיאל גולני ואלון אילון
כלי נגישות