19-4-15
צעד נוסף בליברליזציה בענף הרכב – לראשונה: ישראל וארה"ב חתמו על הסכם שנועד להסיר חסמים בייבוא רכב אמריקאי לישראל
ההסכם יאפשר להרחיב את קשרי הגומלין בין תעשיות הרכב האמריקאיות למפעלי התעשייה הישראלים, המייצרים מוצרי תעבורה עבור שוק הרכב האמריקאי.
הרפורמה בענף הרכב נמשכת. ישראל וארה"ב חתמו על הסכם ראשון מסוגו, שנועד לצמצם חסמים בייבוא דגמי רכב ומוצרי תעבורה, מארה"ב לישראל, המיוצרים על פי תקינה אמריקאית. כך הודיע היום (19/4/15) שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.
ההסכם שנחתם בין מנהל הבטיחות האמריקאי (NHSTA), למשרד התחבורה הישראלי, יאפשר להרחיב את קשרי הגומלין בין תעשיות הרכב האמריקאיות למפעלי התעשייה הישראלים, המייצרים מוצרי תעבורה עבור שוק הרכב האמריקאי.
הסכם ההבנות מרחיב את שיתוף הידע והניסיון בתחומי התחבורה של ישראל וארה"ב, מתוך מטרה לרתום את התעשיות של שתי המדינות, לפתח טכנולוגיות חדשות ומתקדמות, כמו למשל כלי רכב אוטונומיים, שיגבירו את בטיחות הרכב והנסיעה.
בשלוש השנים האחרונות, החליט השר כץ על שורה של צעדים שנועדו להגביר את התחרותיות בענף הרכב, כמו למשל אישור לייבוא רכב בתקינה אמריקאית מכל מדינות העולם. צעדים אלה, אפשרו להגדיל את מגוון דגמי הרכב המגיעים לישראל והביאו להוזלה של מחירי הרכב, בין היתר כתוצאה מהפערים בין שער היורו לדולר.
שיתוף המידע בין המדינות, כולל בנוסף, חילופי ידע בכל הקשור להגברת הבטיחות בכבישים ולהפחתת תאונות הדרכים וכן, פיתוח והטמעה של תכניות חינוך ואכיפה לנהגים. סוכם כי משלחות מומחים מקצועיות, של שתי המדינות יערכו מפגשים, סמינרים, ומחקרים משותפים שנועדו לקדם את מזכר ההבנות שנחתם.
ענף הרכב האמריקאי הוא הגדול והמגוון ביותר בעולם, רבים מדגמי הרכב לא ניתנים לייבוא לישראל. כבר היום, ניתן לייבא דגמי רכב אמריקאים שהיו אסורים בייבוא בעבר ובעתיד הקרוב, נזכה לראות מגוון רחב יותר של דגמים, שירחיבו את היצע הרכב עבור הצרכן הישראלי.
סמנכ"ל בכיר תנועה, אינג' אבנר פלור, מסר כי שיתוף הפעולה המתמשך בין ישראל והממשל האמריקאי, אפשר בשנים האחרונות להסיר חסמים רבים בייבוא רכב מארה"ב ולגבש חקיקה חדשה לרישוי כלי רכב, שאושרה בוועדת הכלכלה. חקיקה זאת, תייתר הלכה למעשה, את מרבית החסמים שעדיין נותרו ותאפשר ייבוא של כלי רכב אמריקאים לישראל.