איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

בית המשפט נענה לבקשת האיגוד והורה למשרד התחבורה והמשרדים העצמאיים, להיערך להתחלת אכיפת חוק ההעסקה הישירה

26-3-15

את יום העיון בשפיים, פתח כדרכו בקודש, שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות.
דבריו של סודאי עסקו הפעם בעיקר בשני  נושאים:
* חובת ההעסקה הישירה של קציני בטיחות ע"י המעסיק.
* סיכום הקדנציה של שלוש השנים העומדת להסתיים בקרוב
בנוסף, דיבר סודאי גם על נושאים אחרים, כפי שיפורטו בהמשך.

ג'קי לוי פורש מתפקידו
לפני שניגש לעניינים המהותיים, ייחד סודאי את תחילת דבריו לג'קי לוי, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, שעומד לפרוש מתפקידו סוף חודש זה.
סודאי הודה במילים חמות לג'קי על שיתוף הפעולה המצויין עם הנהלת האיגוד, על האמפטיה הרבה לענייני קציני הבטיחות ועל מסירותו לתפקיד אותו מילא נאמנה מעבר למצופה..
ביום העיון הבא מבטיח סודאי, תיעשה פרידה רישמית כיאה לאיש שתרם כה רבות לנושא הבטיחות בדרכים וסייע בקידום מעמדו של קצין הבטיחות.

אחרי הבחירות לכנסת
סודאי פתח דבריו בהתייחסו ליום שלאחר הבחירות לכנסת.
"נצטרך להמשיך את הדרך בה פעלנו בשלוש השנים האחרונות" אומר סודאי ומוסיף: "עלינו לדאוג ולוודא שחברי ועדת הכלכלה הנבחרים, יהיו אשר יהיו, ימשיכו את העבודה, שנעשתה ע"י קודמיהם, ויביאו לידי סיום את נושא הרפורמה, לשיפור מעמדנו – נושא שהטיפול בו נמשך כבר זמן רב, זמן רב מדי".
 
"כידוע" אומר סודאי, "מאז הדיון האחרון שהתקיים בוועדת הכלכלה בנושא אופן העסקת קציני הבטיחות במפעלים, בו התקבלה החלטה סופית בסוגיה זו  – בשטח, לא חל כל שינוי, הואיל והתקנות החדשות טרם נחתמו והמצב המשפטי נותר כשהיה".
 
ועוד בעניין זה מוסיף סודאי: "יחד עם זאת, כפי שעודכנתם באופן רציף (באתר, בכנסים ובאמצעות הדואר האלקטרוני),  מזה זמן,  מנהל 'איגוד קציני בטיחות' הליכים משפטיים בנושא המהותי של אופן העסקת קציני הבטיחות, ע"י היועץ המשפטי של האיגוד, עו"ד ניסים עזרן ממשרד עורכי הדין "הדר-משען ושות'", מאז שבתאריך 12/2/14 (לפני יותר משנה) קבע בית המשפט, ב"צו ביניים", כי משרד התחבורה אינו רשאי לאכוף את חובת קיום "יחסי עובד מעביד".
 
התחלת אכיפת החוק להעסקה ישירה
סודאי מבקש לציין כי לאחר יותר משנה שבה התקיים מאבק משפטי מאומץ מצד האיגוד, נעתר בשבוע שעבר בית המשפט לבקשת האיגוד, והורה למשרד התחבורה והמשרדים העצמאיים, להיערך להתחלת אכיפת חוק ההעסקה הישירה בתוך 6 חודשים מהיום, כך שצו הביניים יפקע ביום 18/9/15 – לאחר חגי תשרי.
 
המשמעות היא, שבתום מועד ההתארגנות, יחל משרד התחבורה לאכוף את חובת ההעסקה הישירה בין קציני הבטיחות למקום עבודתם – חובה שכאמור נאסרה על משרד התחבורה בשנה האחרונה, נוכח צו שיפוטי שניתן עוד בשלב בו האיגוד לא היה צד להליך המשפטי.

"ברצוני להבהיר לכל מי שאינו בקיא בפרשנות" אומר סודאי, "כי הלכה למעשה, בכל תקופת ההמתנה הזו, משרדי הקבלן העצמאיים, המשיכו בהשתלטות על עוד ועוד נתחי שוק בכל הסקטורים הקיימים, ללא אבחנה, בניגוד גמור לתקנה, מה שהוביל להפקרות מוחלטת, למסחור הבטיחות והמקצוע ולפיטורם של רבים מחברינו".

תודות לחברים שסייעו
סודאי מבקש להודות לחברים שהגישו תצהירים וסייעו בכך להצלחת המאבק  ואומר: "כאן המקום להגיד מילה טובה לכל החברים האמיצים שהטריחו עצמם בהגשת תצהירים, אל מול היועץ המשפטי של האיגוד, עו"ד ניסים עזרן, במסגרת המאבק המשפטי, על העוולות שנעשו להם, בכנות וביושרה, מתוך כאב אך בעיקר מתוך דאגה לעתיד המקצוע, כשהם חושפים את פרטיהם האישיים ביותר, דבר שאינו מובן מאליו. נכונותם זו, ראויה להערכה ולהוקרה, וברצוני להודות להם בשם כולכם, על המאמץ וההתגייסות למען האחרים".   
 
הנהלת האיגוד תעקוב אחרי יישום החלטות ועדת הכלכלה
"בתקופת ההמתנה שלפנינו" מוסיף סודאי ואומר: "אנו נעקוב מקרוב  כיצד יתפתחו הדברים מבחינת השר החדש, כשיבחר כזה, לגבי אימוץ החלטת ועדת הכלכלה מיום 21.09.15 או לחילופין השארת התקנה הנוגעת לאופן ההעסקה כפי שהיא, השארת התקנה על כנה, משמעותה, חיוב יחסי עובד מעביד בכל הסקטורים, ובכל היקפי המשרה, למעט חוק מוביל. ומנגד, במידה שיחליט השר לאמץ את החלטת הוועדה, אם באופן מלא ואם באופן חלקי, לא ברור מהו לוח הזמנים בו צפויות התקנות החדשות, ככל שיהיו כאלה, להיחתם, בכל מקרה, צו הביניים יגיע בקרוב לסיומו והתקנות בדבר אופן ההעסקה ישובו להיאכף".
 
"אנו מאמינים" אומר סודאי, "כי ברגע שתחודש האכיפה, משרות רבות צפויות להיפתח לקציני הבטיחות, באופן שיוכלו להיות מועסקים באופן ישיר כחלק אינטגרלי מהמפעל/החברה, ולא באמצעות גורם שלישי, שגוזר עליהם קופון.
העסקה שיש בה כבוד לעובד וכבוד למקצוע החשוב הזה, עם תנאים הולמים ויחס הוגן וראוי, כפי שמתבקש בחברה מתוקנת. עד אז, כל עוד האכיפה טרם יצאה לפועל, על מנת להמשיך ולהילחם על כל משרה פנויה, דרושה לנו עזרתכם"..

ליידע את הנהלת האיגוד על מישרות פנויות ומנגד, פיטורים בעייתים של חברים 
סודאי מבקש מהחברים היודעים על משרות שעומדות להתפנות, כמו גם משרות חדשות, בכל מקום , בכל סקטור ובכל היקף משרה, להעביר בהקדם את המידע החשוב למשרד האיגוד, וכך נוכל לסייע לכל מי שאיננו עובד ואשר נמצא בתהליך של חיפוש עבודה .
 
"בנוסף, ולא פחות חשוב", מבקש סודאי מכל מי שיש לו מידע לגבי חבר שפוטר בחודשים האחרונים ואשר תחתיו הועסק עובד קבלן , הכוונה מטעם המשרדים העצמאיים , שיעביר המידע למשרד האיגוד – במייל, בטלפון או בפקס.
 
"חברים, כל אחד ואחת מכם כבר יודע", אומר סודאי, "רק איגוד חזק ונטול אינטרסים אישים, לוחמני, שאינו מוכן להתפשר על בטיחות, שיודע לעמוד על המשמר ולגבות את היעדים והמטרות – על פי התקנון – רק הוא יכול באמת להגן על המקצוע החשוב שלנו, גם כשעליו להתמודד מול ענקים כדוגמת  הממסד, או גופים בעלי כח והשפעה אחרים.  הוכחנו לכם שזה ניתן ואפשרי ושאסור לומר נואש".

מימון פעולות האיגוד ע"י תשלום דמי חבר
סודאי מבקש לציין כי האיגוד פועל למען חבריו  ומממן פעולותיו באמצעות גיוס חלק ניכר מהכנסות מיסי החבר השנתיים.  ומדגיש כי "איננו חוסכים במשאבים כספיים, אך לא ניתן לפעול כשחלק מכם מצפה שאחרים יממנו את הגנתו, יתנער מאחריות התשלום וייהנה מן ההפקר. המקצוע ותעודת ההסמכה הוא מטה לחמו של כל קצין בטיחות ובני משפחתו. אל תקלו ראש בדבר החשוב לכם מכל. תרמו את חלקכם והביעו סולידריות כלפי האחרים.
תמכו בהנהלה העושה עבורכם ימים כלילות,  הקפידו להסדיר את תשלום דמי החבר בזמן, כך שנוכל להמשיך, ולא לעצור, בפעילות החשובה שעוד לפנינו ובמיוחד כשהמאמץ מתחיל סוף סוף להניב פירות".
 
סודאי חוזר ומדגיש שוב: "מדובר ביציבות התעסוקתית שלכם ולא פחות חשוב מכך- בעתיד הבטיחות, שנבנתה על-ידיכם בעמל רב, למען שלום הציבור וכל משתמשי הדרך".   

חבר מביא חבר 
סודאי פונה לכל קציני הבטיחות ומבקש: "בואו והצטרפו לאיגוד- לבית הטבעי שלכם . אני מבקש מכל חבר שמכיר קצין בטיחות שעדין לא הצטרף – לדאוג שיעשה זאת בהקדם – חבר מביא חבר".
 
בחירות למוסדות האיגוד
סודאי מבקש להזכיר כי יום ההשתלמות הבא, יהיה משולב ביום בחירות למוסדות האיגוד.  כל חבר באיגוד, המתמיד בחברותו לאורך שנים, יהיה מוזמן להציע את עצמו לקחת חלק בניהול העמותה.  נשמח לבנייתו של דור חדש וצעיר, שיידע לקחת בבוא היום את המושכות, ואשר ימשיך לנווט את האיגוד בדרך מועילה, המחזקת והשומרת על המקצוע, המעודדת למצוינות והמביאה גאווה לכל קצין בטיחות באשר הוא.
 
הודעה ראשונה לבוחר יוצאת בימים אלו בדואר הרגיל לכל בעלי זכות הבחירה, משלמי המיסים לשנים 2013 ו-2014 והיא תופיע גם באתר. אנו מבקשים מכולכם לפעול עפ"י ההוראות, כפי שיפורטו בהודעה, בהתאם לנהלים ולתקנון.
 
 
סיכום פעילות בקדנציה העומדת להסתיים
 "כפי שהנכם מבינים" אומר סודאי: "אנו עומדים לקראת סיום הקדנציה הנוכחית בת 3 השנים,שהיתה מלאת אתגרים, אך לא פחות מכך – חוויה מעצימה ומעשירה, שחשפה אותי באופן אישי להיבטים מרתקים בעשייה הציבורית. קדנציה עמוסה, מואמצת ורבגונית, בהתאם לצו השעה, לצד סיפוק מירבי,באופן סימלי, לא יכולתי לבקש סיום יותר טוב של הקדנציה"
 
תודה על האמון והאהבה של חברי האיגוד
"אני רוצה להודות", מוסיף סודאי  "לכל אחד ואחת מכם, על האמון וההזדמנות שהענקתם לי, על התמיכה, הסבלנות והאהבה, שמרחיבים את הלב – כל אלה, ללא ספק, הם שדחפו אותי הלאה, שנתנו לי את הכח להמשיך, להמשיך ולהיאבק למען עתיד טוב יותר עבורכם".
 
"לא, אילו אינן מילות פרידה"  מצהיר סודאי ומוסיף: "אני מביט קדימה בתקווה ובשאיפה, וממשיך לסמן מטרות ויעדים, יחד עם שותפיי בהנהלה ובמועצה – בסוגיות שנראות בעינינו כחשובות לטיפול, שיהוו המשך, כמו גם מימוש ההישגים של הקדנציה החולפת.
"ניתן לומר באופן ציורי", מסכם סודאי נושא זה "כי על אף שלפנינו עוד דרך ארוכה, זכרו תמיד – כי על מנת לקבל את הקשת, צריך גם גשם וגם שמש.  אנו בשלהי תקופת הגשם…  ובקרוב  בע"ה, אני מאמין ומקווה – נזכה לימים מרובים של שמש"
 
–  מן הסתם נושאי הרפורמה והמאבק על מעמדו של קצין הבטיחות היו הנושאים העיקריים והחשובים ביותר שהנהלת האיגוד בראשות סודאי היו"ר עסקה בהם והצריכה משאבים עצומים, כספיים, נפשיים ומנטאליים גם יחד.

עבודה קשה וסזיפית להשגת המטרות
"נברנו בכל פינה והפכנו כל אבן", מדגיש סודאי ומוסיף "לשמחתינו  גם מצאנו את העובדות והנתונים, אשר בחלקם נכתבו בדם, ושלא הונחו עבורנו, כפי שהנכם מבינים – על מגש של כסף.  והכל – תוך הסתייעות בכלים הנכונים: משפטיים, תקשורתיים, לובינג ואחרים, ככל שידינו היתה משגת.
עשינו ככל הניתן ושבנו מתהומות השיכחה אל לב המודעות הציבורית, כפי שלא היתה מעולם".
 
לצד העיסוק ברפורמה, מפרט סודאי נושאים נוספים חשובים  הקשורים לעבודתו של קצין הבטיחות, כאשר אלה לצד אלה, הצריכו מנציגי האיגוד, להתייצב לאינספור פגישות ודיונים  – בועדות הכנסת השונות, הכלכלה, הכספים ופניות הציבור, וכן ברשות הלאומית, בבית המשפט, ומול גופים נוספים שמצאו עניין באופי ובנחיצות תפקידנו, ושמחו לשתף עמנו פעולה – למען קידום נושא הבטיחות.
 
-תקנה 309, חוק רישוי הרכב, שיטת הניקוד, חוק הליווי לנהג חדש, מאגר פסולי הנהיגה, שטרם אושר סופית, אך אנו נדאג שימשיך להיות מטופל מוקדם ככל האפשר מול הרכב ועדת הכלכלה החדש לכשיקום, נוהל 6, שבינתיים ממשיך לפעול כרגיל,  מאבקנו המתוקשר והלוחמני, להשארת תקנה 9 א' בעניין עותקי הנאמן למקור, ועוד.
 
"כ-70 פגישות ודיונים, התקיימו במהלך ה-3 שנים האחרונות בהם התייצבנו, בשליחות ובהתנדבות על חשבון זמננו האישי" מציין סודאי.
 
פעולות נוספות חשובות במהלך הקדנציה
וכאן מפרט סודאי את עיקר הפעילות בקדנציה האחרונה. ובין היתר נעשו הדברים הבאים:

* דאגנו להעשיר את אתר האינטרנט הפופולארי של האיגוד בתכנים ובמידע בעלי ערך רב, על מנת שישרתו את כלל קציני הבטיחות ויסייעו להם בזמן העבודה: פרסום חוקים ותקנות, פרשנויות, מצגות מקצועיות, עדכונים ממשרד התחבורה, ידיעות חדשותיות , מאמרים מגוונים ועוד.
 
* שיפרנו את הקשר עם החברים, ע"י העברת מידע חדשותי על בסיס שבועי, גם באמצעות הדוא"ל, לצד חשיפת האיגוד והרמת קרנו – ברשתות החברתיות שבתחומנו, תוך העלאת דף פייסבוק משלנו, שהוסיף מבקרים רבים ותרם להגדלת מס' הכניסות באתר האיגוד, בו מבקרים מדי חודש מעל 7,000 איש.
 
* לחברי האיגוד המשלמים מיסים – קיימנו השתלמויות ייחודיות לסקטורים השונים בתחום הנהגים וההדרכה, ברכב הפרטי-הקל וברכבי המשא, לרבות מפגשים חווייתיים ומרתקים בחסות 'אלטרנתיבי' ו-'מסלולים',  ואירועים ייחודיים עם חב' צ'מפיון-חטיבת סקודה, מאיר מכוניות וקרסו מוטורס .
כל אלה בנוסף כמובן לארבעת ימי ההשתלמות הארציים, שאנו מתמידים לקיים מדי שנה – כאן בשפיים.
 
* כנסים מוצלחים לא פחות, קיימנו אשתקד בענף התובלה, בחסות 'דאף' – להכרת מערכות הבטיחות ויורו 6, כולל הרצאה חשובה בנושא פריקה וטעינה.

* זימנו את החברים לתערוכת טכנוקאר ובשנתיים האחרונות לקחנו חלק פעיל גם בתערוכת קלינטק, לעידוד המעבר לתחבורה ירוקה בציי הרכב,
לצמצום ולמניעה של זיהום האוויר – כיעד לאומי, הן בהקשר הכלכלי והן בהיבט הבריאותי של שלום הציבור.
ההקפדה לשיתופנו בתערוכה היוקרתית, הינה תולדה של הכרת עמיתנו במקצוע קצין הבטיחות כבעל תרומה והשפעה בתחום ייחודי זה.
 
* קיימנו שיתופי פעולה הדוקים ונמשיך לקיים אותם עם "תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה", עמותת "אור ירוק" ו"הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים", שרואים בנו גוף רציני, בעל יכולת עשייה והשפעה – היום יותר מתמיד.
 
* שתוף פעולה פורה נרקם גם עם משטרת ישראל – אגף התנועה, אם בגיוס מתנדבים ואם בקיום קורס ייחודי המתגבש בימים אלה עבור קציני הבטיחות לתפקיד 'סייר-בוחן', על מנת לאפשר למתנדבים להוריד רכבים עם ליקויים בטיחותיים חמורים מהכביש, במקרים שבהם קיימת סכנה אמיתית להמשך הנסיעה.  אין טוב מכם להבין ולתרום לנושא.

* בנושאי רווחה : הגדלנו את היצע הנופשים בארץ ובחו"ל, ביניהם הצעות לסיורים מקצועיים בברצלונה וכעת בסין, וזו העת להודות מכאן לחבר ההנהלה ניסים אשכנזי, המשמש באופן מוצלח ופורה כרכז ועדת רווחה בקדנציה הנוכחית.  תודה לך ניסים.
 
* שינוי התקנון והתאמתו לרוח התקופה, על מנת לחזק את האיגוד ולשמור על האינטרסים של החברים בו, גם במציאות החדשה והמשתנה.
 
מקצוע קצין הבטיחות חשוב וחיוני גם שנים רבות קדימה
בסיום דבריו פנה סודאי לחברים ופרס בקצרה את ה"אני מאמין" שלו באשר למקצוע קצין הבטיחות ואמר: "חברים, ענף הרכב והתחבורה הוא סם החיים של האדם, שמשחר ימיו רצה לגמוע מרחקים, מהר ככל האפשר.
על אף הניסיון לעמעם את עובדת היות הגורם האנושי האשם הראשי לתאונות הדרכים, באמצעות פיתוחם של חלופות בדמות "מכוניות ללא נהג" וכדומה, ברור לכל כי תפקידו של קצין הבטיחות יישאר עוד שנים ארוכות, חיוני ובעל ערך.
לא יהיה בעל חברה שיוכל להרשות לעצמו להתנהל ללא איש מקצוע, שיודע לנהל ולפקח על הנהג, הרכב ושאר הממשקים הקשורים בהפעלת מערך מורכב מעין זה.
אז.. המשיכו בעבודתכם הטובה והמועילה, היו גאים בתפקידכם הייחודי ומציל החיים, וזכרו – שהצלחת מאבקנו לשינוי ולשיפור – תלויה לפני הכל, בהתמדה, ביסודיות וביושרה של כל אחד ואחת מאיתנו.  כבדו את המקצוע והוא יכבד אתכם.
כלי נגישות