איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

משרד התחבורה מחייב התקנת פנס על דופן הידרואלית.

10-9-15
כתמיד, כך גם בכנס הנוכחי, ניתנו הרצאות מעניינות ומעשירות בנושאים מגוונים ע"י מרצים מהשורה הראשונה. להלן תקציר ההרצאות מהכנס.

צביקה דן, משנה למנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים  נתן תמונת מצב של תאונות הדרכים ובתוך כך אמר כי עד סוף אוגוסט השנה נהרגו בכבישי הארץ 241 אנשים. מידי שבוע נפגשים ראשי הרשות להערכת מצב. מתוך ניתוח הנתונים עולה כי ישנה עליה בהיפגעות של קשישים, רוכבי אופנועים ומספר גבוה של היפגעות בקרב הולכי הרגל.  דן מציין כי לנהגים מקצועיים מעורבות מאד גבוהה בתאונות ובתוך כך, קיימת עליה במעורבות של נהגי אוטובוסים ומשאיות בתאונות. מבדיקות בכבישים שעושה הרשות בשיתוף עם משטרת ישראל עולה כי כ-20% מכלל כלי הרכב שנבדקו, יש להם בעיות תקינות כאלו ואחרות. דן מבקש מקציני הבטיחות להגביר מעורבותם בבדיקת תקינות כלי הרכב. דן מציין נאת שיתוף הפעולה בין הרשות לאיגוד ומקווה לחזק עוד שיתוף פעולה זה.
ישעיהו אברהם, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה הינו חדש בתפקידו וציין כי עדיין הינו לומד את התפקיד החדש. עם זאת, אומר אברהם כי הוא מסייר בשטח ומבקר אצל קציני בטיחות ובביקוריו , לדבריו ראה דברים שאהב ודברים שפחות אהב. אברהם מציין כי ימשיכו הביקורים אצל קציני הבטיחות וחלקם יהיה ביקור פתע. הכשרת קציני הבטיחות תעבור בקרוב רוויזיה. אברהם אומר כי "אוזננו קשובה לכל טענה" ומקווה לשיתוף פעולה עם האיגוד.אברהם מודיע כי עמדת המשרד לא השתנתה בעניין צורת ההעסקה והדגיש כי נושא הבטיחות הינו בראש סדר העדיפויות שלו.
אהוד שפירא, מנכ"ל רי-מיינד דיבר על תהליך קבלת ההחלטות בזמן נהיגה והסביר את הרקע להתנהגותינו מבחינה פסיכולוגית ומהן ההשפעות הפסיכולוגיות על התנהגותינו בזמן נהיגה. בין היתר הסביר שפירא מהי קוגניציה (הפעילות המוחית היומיומיות שלנו) והסביר כי כשנוהגים חייבים להתמקד בדבר אחד בלבד – בנהיגה עצמה, הואיל ובדרך כלל קשה לנו לעשות חלוקת קשב ולהיות מרוכזים ביותר מדבר אחד. הנהיגה הינה פעולה קשה מבחינה קוגנטיבית.
מאיה שרון, מנהלת מח' עיסקית בחב' לובינסקי סקרה את הישגיה של פיג'ו וסיטרואן בשנה החולפת בעולם ובארץ. בין היתר ציינה שרון כי פיז'ו סיטרואן הינה יצרנית הרכב מספר 2 באירופה ובחציון הראשון של 2015 מכרה כ-1.5 מליון כלי רכב ברחבי העולם.. מחזור המכירות עומד על כ-56 מיליארד אירו. פיז'ו 308 זכה בתואר היוקרתי של מכונית השנה  (לשנת 2014) באירופה וכך גם בישראל.
המנועים של כלי הרכב הם חדשים מהסוג power tech וכך גם תיבות ההילוכים, השילדה עברה שיפורים וכל אלו הביאו לשיפור ניכר בצריכת הדלק, הפחתה משמעותית בפליטת co2, שיפור באמינות ועקב כך לעליה במכירות הן ברחבי העולם והן בישראל. במחצית הראשונה של 2015, רושמת קבוצת לובינסקי עליה של כ-15% במכירות. קבוצת לובינסקי פעילה בכל הסיגמנטים ולדברי שרון, הקבוצה יודעת להציג פתרון לכל צורך. תחום המסחריות הינו חזק במיוחד בקבוצת לובינסקי וכראייה, הברלינגו נחשב כבר 15 שנים כרכב המועדף בסיגמנט שלו. לא רק מסחריות קטנות יודעת קבוצת לובינסקי להציע. בארסנל שלה רכבים מסחריים בגדלים שונים לצרכים מגוונים. גיל כרמלי, מנהל תחום המסחריות מציג את ה-one stop shop שזו תפיסה שיווקית האומרת כי הלקוח מקבל במקום אחד פתרון מושלם הבנוי לפי צרכיו. כלי הרכב  מותאמים לצרכים הספציפיים של הלקוח . ללובינסקי שותפים עסקיים המסייעים לתפירת הרכב המתאים.  
עו"ד ואדים סיגל, מפרקליטות מחוז דרום דיבר על אחריות בעל המפעל וקצין הבטיחות בעת התרחשות תאונה. לדוגמא, נהג משאית נהג במשאיתו שלא לפי תקנות שעות עבודה במנוחה וביצע תאונה. אם המעביד ו/או קצין הבטיחות היו מודעים לזה, הם יהיו שותפים באשמה. אם הדבר נעשה ללא ידיעתם, הנהג הוא יהיה הנאשם היחיד.  תקנה 162 מטילה אחריות גם על בעל הרכב ולא רק על הנהג. בעיקרון, אם בעל הרכב ו/או קצין הבטיחות ידעו מראש על חריגה במצב הרכב או בהתנהגות הנהג הם  נושאים באחריות ישירה בקרות תאונה. חובתו העיקרית של קצין הבטיחות היא פיקוח. קצין הבטיחות חייב לפקח על תקינות כלי הרכב שבאחריותו. קצין הבטיחות אינו חותמת גומי ואסור לו לחתום כך סתם. מי שחותם כך סתם, מסכן את עצמו. אמנם ידוע לעו"ד סיגל מצבו הפרובלמטי של קצין הבטיחות בהיותו נתון בין הפטיש לסדן, אך עו"ד סיגל מדגיש כי אחריותו של קצין הבטיחות , בראש ובראשונה היא כלפי משתמשי הדרך. לקצין הבטיחות אחריות מערכתית לתקינות כלי הרכב במפעל. עו"ד סיגל ממליץ לקציני הבטיחות לתעד את פעולותיהם ולהחתים על נוהלים את הנהגים ובעת הצורך גם את הבעלים.
איתי אלון מנכ"ל אלטרנתיבי סקר את אמצעיי ההדרכה המגוונים בהם ניתן להעזר ע"י אלטרנטתיבי. אלון מציין כי עד כה כ-600,00 נהגים עברו הדרכה בחברה, מתוכם כ-100,00 איש בשנת 2014. באלטרנתיבי משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות המיושמות בבאמצעיי הדרכה מגוונים. אלטרנתיבי מציעה כתות אינטרקטיביות, לומדות (עם הוכחת ביצוע), ימי בטיחות כללים, הדרכה ב"חצר המפעל", התנסות בנהיגת שטח, הדרכות לנהגי אוטובוסים ומשאיות, ספורט מוטורי ולאחרונה: הלהיט של אלטרנתיבי – מופע "מתחברים לחיים" – הצגה ע"י שחקן המלוות בסירטונים להמחשה. משך  המופע כשעה והוא משאיר אימפקט חזק ומעורר מחשבות בקרב הנוכחים בו.
גיל מלמד, עורך תחום רכב בעתון מעריב  העלה דילמות של מהות המשטר הדמוקרטי אם אכן הוא כזה והיחס בין הדמוקרטיה הישראלית לבין אזרחיה. מלמד מציג תמונה עגומה למדי על מצבנו והשאלה העקרונית היא אם אכן כצעקתה ?
לדעת מלמד, אם אין לאזרחים אפשרות להשפיע על המצב, זו לא דמוקרטיה.ואין לנו אפשרות להשפיע על המצב. כמו כן, מלמד טוען כי המערכת, דהיינו מוסדות הממשלה, אינה רוצה לחקור את עצמה ואינה מספקת מידע אמין על הקורה בתוכה. אנחנו ניזונים ממדע לא אמין ומניפולטיבי. העיתונות שמטרתה לדווח על הנעשה, לדעת מלמד נמצאת בשפל המדרגה. חלה התדרדרות מקצועית ברמת העיתונאים והידרדרות ביכולת להשפיע. 
מלמד טוען כי למשרד התחבורה אין מדיניות תחבורה והוא מציע לרשיה לנצל את הימים הנוראים לבקשת סליחה מהציבור על שורה ארוכה של מחדלים ביניהם: הפסקת תכנית הגריטה, פרוייקט הרכבת הקלה שבינתיים אינה נוסעת לשום מקום ואיש אינו יודע מתי באמת היא תתחיל לנסוע,  האופניים החשמליים שאיש אינו יודע היכן מותר להם לנסוע ואין דרכים מיוחדות המיועדות לכך, שיעורי נהיגה, השיטה ללמידה אנכרוניסטית וזקוקה לניעור מהיסוד, חוסר מקומות חנייה עבור נוהגי הנתיב המהיר, תאונות הדרכים – בכל העולם המספרים יורדים ורק אצלנו עולים.
חנניה אפנג'ר, מנהל מחוז רישוי דרום במשרד התחבורה עידכן באשר לתקנות חדשות ועידכוני הוראות שעה שונות.
פנס בדופן הידרואלית – משרד התחבורה מחייב התקנת פנס על דופן הידרואלית. אמנם עדיין אין תקן לסוג הפנס, אך עד שיהיה תקן, חובה להתקין כל סוג שהוא של פנס ובלבד שהדופן ההידרואלית תהיה מוארת. 
כלקח מהתאונה בכביש 31, הוחלט להקים יחידה חדשה במשטרה להתמודדות עם רכב כבד. כמו כן, קציני הבטיחות מתבקשים לחדד ההנחיות לנהגים לשמור מרחק, במיוחד מרכב גדול המסתיר את התנועה. שמירת מרחק הולמת, מאפשרת איתור מכשולים וסכנות בלתי צפויות. ניתן לייבא ביבוא אישי תלת אופנועים עד 550 ק"ג. פנס תאורה ביום – הוכנסה הגדרה חדשה לפיה "צריך להיות פנס המותקן בחזית הרכב, המיועד לשיפור הניראות ברכב בנסיעה ביום". 
רכב אספנות – אושר גם רכב מסחרי מעל 12,000 ק"ג.
הסעת 19 נוסעים באוטובוס זעיר – מותר יהיה להסיע 19 נוסעים בתנאי שלנהג יש רשיון נהיגה למשא עד 12 טון, או, רשיון לאוטובוס.
נגררים – כל נגררת חדשה תחויב ברישום ורישוי שנתי.
מגביל מהירות – חובה למגביל מהירות לאוטובוס ולמשאית קלה מ-7,500 ק"ג החל מהתאריך 1/1/16.מראה נוספת באוטובוס – אוטובוס מעל 5,000 ק"ג, חובה שתהיה לו מראה נוספת בחזיתו.
כלי נגישות