איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

אין ולא יהיה תחליף לקצין הבטיחות המפעלי, המועסק במסגרת יחסי עובד –מעביד,

8-9-15

את יום העיון פתח כרגיל יו"ר איגוד קציני הבטיחות, שמעון סודאי.
לאחר דברי פתיחה קצרים בהם הבעת תודה למשתתפים ולספונסרים , פנה סודאי לעיקר הדברים.


פגישות עם סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור ועם ראש תחום קציני הבטיחות, אברהם ישעיהו
סודאי מדווח כי בעת האחרונה, ביקשו נציגי משרד התחבורה, לקבל את חוות דעת ההנהלה במס' סוגיות הנוגעות ללתפקיד קציני הבטיחות לדבריהם – בטרם יגבשו את עמדתם הסופית ויבקשו להגישה לוועדת הכלכלה, להמשך דיון בתקנות.    
הנהלת האיגוד נפגשה עם הסמנכ"ל, אבנר פלור, שדיבר על חזונו לצמצום תאונות הדרכים ועל שיפור רמת השירות ועל קידום נושא מאגר פסולי הנהיגה, על חשיבות הגברת הפיקוח ועוד.
בהמשך, הוזמנו נציגי הנהלת האיגוד למשרדו של מנהל התחום הנכנס – ישעיהו אברהם שביקש לשמוע את חוות דעת הנהלת האיגוד בסוגית אופן ההעסקה והיקפי המשרות, לקראת הגעת ראשי המשרד להסכמות בעניין התקנות.
ולאחרונה, אף התבקשה הנהלת האיגוד להתייחס להצעת תיקון חדשה של תקנה 273, הממליצה לחייב כלי רכב מסחרי שמשקלו הכולל 10 טון ומעלה – בביצוע בדיקת תקינות רבעונית במכון הרישוי.
 
תשובות לא מספקות ממשרד התחבורה
"כאיגוד היציג של קציני הבטיחות, אני סבור" אומר סודאי "שאכן יש צורך ואף הכרח לשמוע את דעתנו המקצועית, אך בכך לא תמה מחויבותו של משרד התחבורה. כאשר אנו פונים לראשי המשרד, פחות מחודשיים למועד חידוש האכיפה, בבקשה שיעדכנו אותנו – כיצד הם נערכים לפסיקת כבוד השופט בעניין חובת ההעסקה – אני מצפה לקבל תשובה מספקת וממשית.
לא ייתכן שנקבל תגובה שהיא על סף התחמקות, ולפיה המשרד עדיין בוחן את הנושא" אומר סודאי בזעם ומוסיף: "הייתכן שמשרד התחבורה עדיין בשלב הבחינה, כאשר ממש מעבר לפינה ממתין לכם שלב היישום ???"
 
"גם בקשתנו להיות מעודכנים באשר לנוסח המוצע לתיקון תקנות התעבורה נופל לצערי על אוזניים ערלות" אומר סודאי באכזבה ומוסיף: "עד לרגע זה לא התקבל במשרדנו כל מענה בנושא זה".

תיפקוד בחסר של אגף המטענים
"ובאשר לפנייתנו בעניין התפקוד הלקוי והמקומם באגף מטענים, כאשר
כ – 52,000 משאיות העושות דרכן בכבישי ישראל מידי יום, מטופלות על ידי שני עובדים בלבד – גם כאן, חרף הנושא הרגיש ולמרות פניות חוזרות  ונשנות שלנו, לא קיבל האיגוד כל מענה, ומיותר לציין, כי בשטח לא חל כל שינוי. לא ייתכן"  מוסיף סודאי בכעס "כי במדינה מתוקנת 52,000 משאיות מטופלות ע"י שני אנשים בלבד. אי אפשר מצד אחד לדבר על חזון של הפחתת תאונות הדרכים ושיפור השרות ומצד שני להפקיד בידי שני אנשים בלבד מענה לכמות כזו של משאיות".
 
"חברים," פונה סודאי לבאי הכנס, "דעותינו ידועות לכל. הן נאמרות בקול רם וברור מעל לכל במה, לרבות מעל במה מכובדת זו – כבר שנים, ועל כן בכל רגע שבו נתבקש לשוב ולהביען  בפני גורם זה או אחר, לא נחסוך במאמצים, נגיע או לחילופין נתייחס בכתב, בהתאם לדרישה, ונעשה זאת תמיד בצורה הטובה והמייצגת ביותר שאפשר. וכך עשינו גם בעת הזו":

העסקה ישירה
בעניין ההעסקה הישירה אומר סודאי: מלבד הפניות והבקשות שהועברו בכתב, הגענו והסברנו, באופן מנומק ומשכנע, בהתאם לכל הממצאים, הדוחות והמלצות הועדות, מהי משמעותה האדירה של חובת ההעסקה הישירה וכמה היא קריטית והכרחית על מנת לשמור על הבטיחות בדרכים ולמנוע את אותם כשלים חמורים שאנו מתבשרים עליהם חדשות לבקרים. התאמצנו ופירטנו את כל הסיבות, הטענות והשיקולים המובילים למסקנה האחת והיחידה:
אין ולא יהיה תחליף לקצין הבטיחות המפעלי, המועסק במסגרת יחסי עובד –מעביד, קצין בטיחות בהעסקה ישירה יש לו מחויבות. הוא נתפס כסמכות, שיש לה זיקה ישירה למקום העבודה, לנהגים ולדרג הניהולי, ושהתנאים בהם הוא עובד, בזכות אופי המודל, הם אלה שמאפשרים לו לבצע את תפקידו בהצלחה –  בהתאם לפרמטרים שלהם הוא נדרש, מכח תקנות התעבורה –בחלק י'".
"ואם אנו מדברים על העדר תחליף," מוסיף סודאי, "אז היו סמוכים ובטוחים שגם תגובתנו להצעת השינוי של תקנה 273, יודעת להדגיש את ההפרדה הברורה שיש לעשות בין שתי צורות ההעסקה". סודאי מדגיש כי  "הנהלת האיגוד מתנגדת בתוקף להכללה השגויה והמקוממת שמבקשים ראשי משרד התחבורה  לקיים,  כזו  – אשר שמה בסל אחד את קציני הבטיחות בהעסקה ישירה עם קציני בטיחות עובדי קבלן". 

מסקנות ועדת סגיס
 "אנו מכירים מצויין את המלצות ועדת סגיס" אומר סודאי ומוסיף: "הן אומרות באופן חד משמעי, שיש להבדיל ולהבחין בין עבודת קצין הבטיחות המפעלי האיכותית והטובה, לבין עבודת קצין הבטיחות שמטעם המשרדים- שאינה מספקת. אי לכך, אנו מצפים ממשרד התחבורה, להתאים שינויים, ככל שנדרשים כאלה, לאלו שעבודתם אינה מספקת ולא כלפי כולם. אין להכתים את כולנו בהתרשלותם של מי שעבודתם לוקה בחסר.
 יש בעיות? תפתרו אותם מול מי שגורם להן ! אומר נחרצות סודאי ומוסיף 
"הוספת בדיקות במכון רישוי ?  שיחולו על אלה המפעילים  עד עשר משאיות החייבות ברישיון מוביל".
"אנחנו, קציני הבטיחות המפעליים – יודעים לבדוק מצויין.  בדיקותנו השוטפות, יעילותן והשפעתן על הבטיחות בדרכים – אינה מוטלת בספק" מסכם סודאי נושא זה.

איגוד חזק השומר על זכויות קציני הבטיחות
"חברים, שלא תיפול רוחכם, יש לכם איגוד חזק ויציב, שעומד על דעתו ועקרונותיו ופועל בכל המישורים והחזיתות למענכם" אומר סודאי.

דיון בבית המשפט בנושא אופן ההעסקה
"מחר בבוקר (9/9/15) כפי שהנכם יודעים, מתקיים דיון נוסף בבית המשפט המחוזי, בהמשך לפסק הדין החשוב שניתן בנושא אופן ההעסקה לפני כחצי שנה, ולקראת מועד האכיפה הצפוי להתחדש החל מיום – 18.09.15" מזכיר סודאי לבאי הכנס ומבקש כי מי שפנוי  – מוזמן להגיע ולשבת לצד היועץ המשפטי של האיגוד – עו"ד ניסים עזרן.
הדיון יתקיים בבית המשפט המחוזי בלוד, החל מהשעה 09:00.

עוד בעניין הדיון הצפוי מחר בבית המשפט בנושא תחילת האכיפה מסב סודאי את תשומת לב באי הכנס כי אם לא יחול איזשהו שינוי של הרגע האחרון, אכיפת חובת העסקה עומדת לצאת לדרך ב-18/9. 

סיוע ע"י הנהלת האיגוד
סודאי מציע לקציני הבטיחות העומדים להתמנות למשרה כלשהי באמצעות חברה חיצונית ולא בהעסקה ישירה, ליידע בכך את הנהלת האיגוד. "אנחנו יכולים לסייע בידיכם" אומר סודאי. "הדבר אינו חוקי וויש להעסיקכם באופן ישיר".

מדובר בכל סקטור ובכל היקף משרה, למעט חוק מוביל– עד 5 משאיות, מעל 10 טון". מבהיר סודאי.

נאה דורש נאה מקיים
סודאי מבקש להעביר מסר חשוב לקציני הבטיחות.
"אבקש להזכיר ולהביא לידיעתכם" אומר סודאי, "שבכל ימי ההשתלמות לאורך השנים, נמסרו לכם דיווחים מעל במה זו על ידי מנהלי תחום קציני בטיחות, :
 חזי יהלומי וג'קי לוי. שמענו על מקרים יוצאי דופן בתפקודם של  קציני בטיחות שסרחו בתפקידם, שעמדו לשימוע, וכאלו שעמדו לדין ו/או שתעודת קצין הבטיחות נשללה לתקופה קצובה ו/או לצמיתות".
"באותה מידה ועל אותו משקל, אני מתכוון מעתה והלאה בכל יום השתלמות, ככל שאדרש לכך, למסור לכם דיווח על תיפקודם של אלו האחראים עלינו, במידה וייודע לנו על חריגה מסמכות הקבועה בחוק, לדוגמא -אישורים שאינם סבירים, הקלות, חריגה בכמות כלי הרכב מעל המותר בחוק מוביל ועוד.
 המסר שלי בעניין זה הוא 'נאה דורש נאה מקיים' . לא יתכן שהאחריות וההקפדה על מילוי תפקידנו תהיה חד צדדית.  האחריות והסמכות מחייבות את כולנו כאשר אנו עוסקים בדיני נפשות. לכל עובד ציבור ישנה מחויבות לעמוד בכללים, עליו לשמש דוגמא אישית, באופן שלא יידבק בו רבב.
גם עליכם חברים.   כולנו כאן למען מטרה משותפת". 

תלונה למבקר המדינה
סודאי מעדכן כי הוגשה תלונה מפורטת למבקר המדינה באמצעות עו"ד עזרן  באשר למס' נושאים מרכזיים:

– העדר הפיקוח במשרד התחבורה
– תקנים חסרים באגף מטענים, שטרם אויישו.
– נושא עובדי הקבלן.
ועוד.
סודאי אומר כי מסמך התלונה יתפרסם בקרוב באתר האיגוד וכולם יוכלו לעיין בו.

אייל הדר וארנון לוי, חברים בכירים בוועדה להטמעת תקן ריתום מטענים
סודאי מבקש לעדכן עוד כי 
נציגי ועדת המשאיות של האיגוד, אייל הדר וארנון לוי מוזמנים ומביעים את דעתם המקצועית בכל הישיבות העוסקות בנושא הטמעת תקן לריתום מטענים. השניים התקבלו כחברי צוות בכירים, שיגישו בסופו של תהליך את המלצותיהם בכל הקשור להכשרת הנהגים המקצועיים.
"אני מעריך מאד את עבודתם, הם מהטובים שיש בתחום", אומר סודאי.   

קציני בטיחות בתפקיד סיירים ובוחנים במשטרה
סודאי מוסיף ומעדכן כי בהמשך לפעולותיו לקידום צירופם של קציני הבטיחות כסיירים בוחנים במשטרה, אפשר לומר כי המאמצים מתחילים להניב פרי. לאחרונה, התקיים מפגש באגף התנועה – לגיוס 10 קציני בטיחות מהטובים שיש, שכבר היום מתנדבים במשטרה. בשלב ב', הם מיועדים לפעול במסגרת ימ"ר –תנועה, ולעבור קורס של – 3 שבועות להסמכתם לתפקיד בוחן סייר . נבדקת אפשרות לקיים קורס במועדים שלא יפגעו במהלך התקין של קציני הבטיחות המתנדבים.. 

 
סבב נוסף בוועדת הכלכלה של הכנסת
סודאי מעריך כי צפוי סבב נוסף בוועדת הכלכלה של הכנסת, שיתרחש ככל הנראה עם סיום פגרת הקיץ וימשיך לעסוק בשינוי התקנות בחלק י'.  יתכן שתחול רציפות על מה שהושג ויתכן שתהיינה סוגיות שתידונה מחדש. כך או כך, דרשנו כי נוסח התקנות יגיע לידיעתנו – בפרק זמן סביר- טרם תחילתם של הדיונים, ולא ברגע האחרון,  סודאי רוצה להאמין שמשרד התחבורה יכבד את הדרישתנו הלגיטימית כאיגוד המייצג של קציני הבטיחות ובכל זאת יואיל לפעול עפ"י המצופה ממנו. 

"לכל השאר נדאג בעצמנו" אומר סודאי ומוסיף: "נמשיך ונגייס את כל המשאבים העומדים לרשותנו.  מבטיח לכם שכל שקל שיגבה, יושקע בשמירה על מעמדכם.
לא נחסוך ולא נקל ראש בשום הליך, יהא אשר יהא.
 
תשלום דמי חבר
"ואם הזכרתי את נושא המשאבים" אומר סודאי ומזכיר כי מי שנכח באסיפה הכללית האחרונה בחודש יוני בנושא אישור המאזן של השנה הקודמת, יכול להעיד, כי הוצאות האיגוד בשנת 2014 הרקיעו שחקים והיו הרבה מעבר להכנסות".
"השנה מצפות לנו הוצאות דומות" מעריך סודאי ומוסיף: "כפי שהנכם מבינים, נראה שלפנינו סוג של "שידור חוזר". וכל שידור כזה עולה הרבה מאד כסף.
לכן, אני שוב חוזר ודורש – כל מי שתעודת הסמכה בידיו או שהינו לומד בקורס קציני בטיחות – וחושב לעסוק במקצוע – ללא תשלום המיסים השנתיים, לא נוכל להמשיך להגן עליכם כראוי. הכסף לא ייפול עלינו מהשמיים".
סודאי מתריע: כל מי שהעז לא לשלם עד כה את דמי החבר, שיסדיר מיידית את חובו. שקל ליום – בכך מסתכמת עלות השמירה על פרנסתכם" אומר סודאי ומוסיף, "אני מסרב להאמין שיש כאן מישהו שלא יכול לעמוד בזה, או יותר נכון , שזה אינו משתלם עבורו".
יעם זאת, סודאי לא שוכח לשבח את כל החבר'ה הנאמנים והמסורים שהולכים ומתרבים ומשלמים בזמן את דמי החבר.
בזכות תשלום דמי החבר  נמצא האיגוד בעמדה של כח ויכול להיות גאה בההישגים שהושגו עד כה ויהיו גם בהמשך.

וועדות האיגוד
סודאי שמח לבשר  כי בקדנציה הנוכחית, הוקמו וועדות נפלאות, שמורכבות מאנשי מקצוע מהטובים שיש בכל תחום, כשבראשם, חברי הנהלה ומועצה, שהם משכמם ומעלה, שדוחפים ועושים למען כל חבר שמבקש ייעוץ, עזרה, חוו"ד, חומרים מקצועיים ועוד.
כמובן שהשירות מיועד אך ורק למשלמי מיסים.  מי שאינו חבר באיגוד, אינו יכול לקבל את השירות החשוב הזה.
"היכנסו לאתר האיגוד" אומר סודאי  "וראו את טבלת הוועדות, עפ"י תחומי העיסוק". בכל מקרה, ניתן להעביר מייל לצביה והיא תכוון אתכם לוועדה הרלוונטית.
 
חובת העסקה ישירה – לידיעת המעסיק
סודאי מבקש לציין  כי להזמנה לכנס שנשלחה לקציני הבטיחות בדואר, צורף  מסמך למעסיק, שהוכן ע"י היועץ המשפטי של האיגוד – עו"ד ניסים עזרן, המציין את משמעותה של חובת ההעסקה הישירה, ואת היתרונות שיש בצידה. סודאי ממליץ בכל פה  להביאו לידיעת המעסיק על מנת שיבין ראשית מהו החוק, וכערך מוסף, מה עומד מאחוריו.

פעילות החברים באתר ובדף הפייבוק של האיגוד
לסיום, קורא סודאי לכל החברים להגביר את פעילותם באתר האיגוד ולהצטרף אל דף הפייסבוק.  "הגיבו והביעו את דעתכם. אני רואה בכך חשיבות רבה" .אומר סודאי ומוסיף "רבים הם הגולשים באתר ותגובותיכם מסמנות הלכי רוח הנקראות ע"י הגולשים וחשוב שידעו עליהם" מסכם סודאי עניין זה.

כמיטב המסורת בכנס של לפני ראש השנה, חלקו של סודאי הסתיים בתקיעת שופר מרשימה ע"י נועם קום ובירכת שנה טובה לכל באי הכנס וגם כמובן לאלו שלא עלה בידם להגיע.

כלי נגישות