29-1-15
אתמול, במרכז הכנסים "אווניו", בפארק התעשיה "איירפורט", במסגרת תערוכת "קלינטק" הבינלאומית התקיים יום עיון מיוחד שיועד לקציני בטיחות, בנושא: "עידוד השימוש בתחבורה ירוקה בציי רכב" . יום העיון התקיים במטרה לעודד את השימוש בתחבורה ירוקה בציי רכב – דבר שיביא לחיסכון כלכלי ולהפחתת זיהום האוויר. יום העיון התקיים בשיתוף "איגוד קציני הבטיחות בתעבורה".
במסגרת יום העיון נישאו הרצאות בנושאי איכות סביבה בהקשרים הרלוונטים לציי רכב ולקציני בטיחות ע"י מומחים, איש איש בתחומו – אמיר זלצברג, ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה, ארז מוספי מדריך ראשי -לדיקו בוש העולמית, יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב, עו"ד גל מוטאי , ד"ר משה בקר וגדי מחברת מסלולים. (ראו כתבה נפרדת).
את סידרת ההרצאות פתח שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה.
סודאי ייחד דבריו למשמעויות במעבר לציים ירוקים והדרכים שיש לנקוט בהן על מנת להטמיע את נושא "הרכב האקולוגי" בציי הרכב.
בין היתר אמר סודאי את הדברים הבאים:
סודאי פתח ואמר כי איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה הינו האיגוד היציג והרשמי בישראל , המאגד את רוב קציני הבטיחות בארץ המונים כ- 3,000 איש. קציני הבטיחות מפקחים על מאות אלפי כלי רכב ואלפי נהגים ובתור שכאלה, יכולה להיות להם השפעה מרחיקת לכת באשר לאופי של כלל כלי הרכב במדינה.
סודאי מוכן לתרום את הנסיון והידע המצטברים בקרב קציני הבטיחות ולהסביר למקבלי ההחלטות מדוע ישנה חשיבות רבה לשימוש בתחבורה ירוקה בציי רכב בישראל, איך ניתן לשנות דפוסי נהיגה שיפחיתו תאונות, לצד חיים בסביבה ירוקה ואיך קציני הבטיחות יכולים לפעול להשגת מטרות חשובות אלו.
"ניתן לומר שהדברים שזורים האחד בשני אך השינוי מתחיל קודם כל בממשלת ישראל" אומר סודאי ומוסיף בעניין זה: .
"לדעתי – רק באמצעות הגברת התאום בין משרדי הממשלה ניתן יהיה לצמצם את הנזק הכלכלי מזיהום האוויר ולמנוע פגיעה בבריאות הציבור, וזאת ע"י שינוי התפיסה ועידוד באמצעות תמריצים".
סודאי מתאר בקצרה את המפתח להצלחה:
1.הסברה והטמעה- מדובר בתהליך שמטרתו לגרום להצטרפות של כמה שיותר אנשים, ובעיקר אלה שהמודעות שלהם לסביבה ירוקה נמוכה.
באמצעות אלה שאיכפת להם מהסביבה בה אנו חיים, ניתן יהיה להשפיע ולצרף אנשים נוספים למעגל המשתמשים בתחבורה ירוקה.
ההסברה וההטמעה יתבצעו באמצעות שיכנוע כי התחבורה הירוקה משתלמת מבחינה כלכלית הן למקבלי ההחלטות והן למחזיקי הרכב.
כבר כיום מציין סודאי, קציני בטיחות רבים פועלים להכניס לציי הרכב- רכבים בעלי דרגת זיהום נמוכה, כמו גם הם בוחרים מכוניות המאובזרות במערכות בטיחות, הכוללות מערכות למניעת סטייה מנתיב ושמירת רווח –אשר בשילוב עם הסברה לנהיגה חסכונית מפחיתות הן את צריכת הדלק והן את מספר התאונות .
2.הדרכה לנהגים – החלק האחר והמשמעותי בכל תהליך ההטמעה שלנו כקציני בטיחות, במסגרת החיסכון בדלק ובהפחתת זיהום אוויר – ייעשה באמצעות תכנית הדרכה לנהגים , כולל לאלה המוגדרים כמועדים ו/או שצברו ריבוי תלונות על אופי נהיגתם. מלבד היותם גורם מסוכן, הם גם גורמים לנזק כספי. נהג שסוחט את דוושת הגז ונוסע במהירות מעל המותר, תוך כדי בלימות והאצות, לא רק שיהיה מעורב יותר בתאונות, אלא שאופי נהיגה כזה מביל בהכרח גם לצריכת דלק מופרזת ולעלויות גבוהות כתוצאה מבלאי מואץ.
חינוך ועידוד למעבר לנהיגה אקולוגית, ישנו את הרגלי הנהיגה ויהפכו את הנהג הסורר לרגוע ולמתון יותר.
בעת האחרונה, השימוש בסלוגן ירוק, איכות סביבה וקיימות הפכו לסוג של תפאורה בהודעות הפרסומת. סודאי כי יש מקום לשפר את המצב וכי המאמץ וההשקעה מניבים בסופו של יום פירות איכותיים.
לסיכום : סודאי רואה חשיבות גדולה בקידום בסיס הידע המקצועי בנושא הקיימות והמודעות לסביבה ירוקה באמצעות- הסברה והדרכה, שיעודדו מעבר לנהיגה אקולוגית .
קיים צורך לשפר את התיאום והראייה המערכתית של הנושא במשרדי הממשלה השונים (כמו משרד הבריאות שמטפל בתוצאות של זיהום האוויר מכלי רכב, המשרד לאיכות הסביבה וכו' ) ולהביא את הנושא לרב שיח בסדר היום הציבורי.
יש לעודד ולתמרץ ציי רכב ירוקים – מהלך שיעניק תנופה לרכישת רכבים ההיברידים ורכבים אחרים הממונעים ע"י אנרגיות חלופיות , וכך יצומצם באופן משמעותי זיהום האוויר ויתאפשר חסכון כלכלי ניכר.