איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

מהו תפקיד קצין הבטיחות בסיוע לעשייתו של צי הרכב ירוק יותר ?

30-1-15

זיהום האוויר הינו הנושא העכשווי החם, המעסיק הן תעשיות הרכב והן ממשלות רבות ברחבי העולם – ולא בכדי.

זיהום האוויר גורם למותם של יותר מ-3.5 מליון בני אדם בשנה ברחבי העולם וגורם לתחלואה במחלות שונות כגון אסתמה, מחלות לב וריאות, סוגים מרובים של סרטן ועוד.  עלות זיהום האוויר נאמדת בכ-3.5 מיליארד דולר בשנה.

חלק ניכר מזיהום האוויר נגרם מפליטת הגזים של כלי הרכב ועלות זיהום האוויר הנובעת מכך הינה כ-1.7 מיליארד דולר, כמחצית מהעלות הכללית של זיהום האוויר.

תערוכת "קלינטק" שהתקיימה בשבוע שעבר במתחם "אווניו", ב"איירפורט סיטי", עסקה בהיבטים שונים הקשורים בזיהום אוויר והציעה פתרונות מגוונים לסביבה ירוקה והפחתה של זיהום אוויר.

במסגרת תערוכת "קלינטק", התקיים יום עיון מיוחד לקציני בטיחות בתעבורה האחראים בתוקף תפקידם על מאות אלפי כלי רכב ומן הסתם יכולים להשפיע באורח ניכר על אופייה של התחבורה בישראל.

הנושא בו עסק יום העיון היה "עידוד השימוש בתחבורה ירוקה בציי רכב".
במסגרת יום העיון ניתנו הרצאות ע"י מומחים בתחום ולהלן תקציר דיבריהם.


 ארז מוספי – מדריך ראשי של חב' לדיקו דיבר על "דרכים להפחתת זיהום אוויר בכלי רכב ושמירה על חיי המנועים". 
מוספי הדגיש את חשיבות התחזוקה הנכונה כדרך להארכת חיי הרכב והפחתת זיהום האוויר. ביקורת תקופתית וטיפול בהתאם להוראות היצרן, עשויות לחסוך כסף רב ולהפחית את זיהום האוויר. בנוסף, "נהג צייתן", נהג המדווח מיידית על תקלה, חוסך אף הוא בהתנהגות זו כסף רב למעביד. אם לא מדווחים מיידית על תקלה וממשיכים לנהוג תוך כדי התעלמות ממנה, הדבר יכול להביא לנזק חמור עד כדי השבתה טוטלית של המנוע. 
מוספי מייחס חשיבות לקנייה ממקומות מוסמכים שיש בהם אמינות גבוהה באשר לטיב מוצריהם וטיפול נכון בחומרים אותם הם מוכרים. כך למשל, ממליץ מוספי לא לקנות סולר מתחנות פירטיות שמקורות הסולר שלהם אינם ידועים. אוראה, לא לקנות מצוברים העומדים בשמש. הזול עולה לבסוף ביוקר. הנזקים כתוצאה משימוש בחומרים באיכות נמוכה (סולר שמנים, אוראה) אמנם אינם מיידיים אלא מצטברים ובטווח הארוך עלול להגרם נזק רב.
מוספי מציע במקום להילחם במנועים מזהמים, מוטב לייצר מנועים שלמכתחילה אינם מזהמים ואכן העולם עובר בהדרגה לחלופות אנרגיה אחרות וכבר כיום ישנם אוטובוסים ומשאיות עם מנועים היברידים ומנועים בהנעה של גז טבעי. מגמה זו של מעבר לחלופות אנרגיה, תלך ותגדל בעתיד הקרוב. 
____________________________

עו"ד גל מוטאי דיבר על: מגמות בענישה, הלימה ומידתיות".
צריך שיהיה קשר בין העבירה לבין העונש עליה, אומר מוטאי. מטרות הענישה הן הרתעה, מניעה, שיקום וגמול. לדעת מוטאי קיימת החמרת יתר ברבים מהעונשים. לא זו בלבד, אלא שמונחת הצעת חוק המרחיבה את הסמכויות של קציני המשטרה כך שיהא בידם במקרים רבים לשלול מינהלית רשיונות נהיגה למשך 90 יום במקום 60 יום עד כה. כך למשל בעבירה של שיכרות לכאורה, נהיגה פרועה וכו'.
מוטאי סבור כי כשאין מידתיות ויש החמרת יתר בעונשים, מושגת תוצאה הפוכה, כך למשל, פסילת יתר של  רשיונות נהיגה מביאים לכך שאלפי אנשים נוהגים בזמן פסילה, העמדה לדין מופרזת גורמת לכך שאלפים אינם מתייצבים למשפט וחלקם מגיע לבתי הסוהר שלא מסיבה מוצדקת. ענישה לא מידתית טוען מוטאי,  לא מגבירה את הבטיחות בדרכים, היא אינה מוסרית ואינה מרסנת עבריינים. 
____________________________

יקי אנוך – יו"ר איגוד יבואני הרכב
דיבר על המיסוי הירוק ואמר כי הנוסחה לחישוב המיסוי הירוק הנהוגה בישראל היא מן המתקדמות בעולם. 15 דרגות יש למיסוי הירוק והן מעודדות מעבר לכלי רכב אקולוגים. המיסוי הירוק דוחק בהדרגה את מכוניות הדיזל שהינן המזהמות ביותר מבין כלי הרכב הנעים על הכבישים.
מדינת ישראל גבתה בשנת 2014 כ-10 מיליארד ש"ח ממסוי כלי הרכב אולם הכנסות אלו נמוכות מההכנסות שהיו ב-2013 כתוצאה מעידוד מעבר לרכב אקולוגי ע"י המיסוי הירוק. יש להניח כי ממשלת ישראל לא תוותר על "ליטרת הבשר" ואנו צפויים לשינוי בפרמטרים בכדי לפצות על הפסד ההכנסות. 
אנוך סבור כי בעתיד, בטווח הארוך רכב חשמלי לא יירש את רכב הבנזין. טווח הנסיעה של רכב חשמלי קטן בהרבה מזה של רכב הבנזין והצרכן אינו מוכן לוותר על האוטונומיה שלו. בעולם מיוצרים מידי שנה כ-87 מליון כלי רכב פרטיים ומסחרים עם מנוע בנזין לעומת כ-150,000 מכוניות בלבד עם מנוע חשמלי.
מבין כל החלופות לדלק, אנוך סבור כי המימן הוא העתיד האמיתי אך לא בעתיד הקרוב. כוון זה הולך ומתפתח אך עוד חזון למועד.
לדברי אנוך,הכל תלוי במחיר הנפט. ככל  שמחיר הנפט יהיה נמוך כך יהיה פחות עניין לחפש חלופות למקורות אחרים של אנרגיה, לא יהיה אינסנטיב כלכלי לכך. פחות תקציבים יופנו למחקר של פיתוח אמצעי אנרגיה חלופיים. 
____________________________

גידי קרונין- מנהל הדרכה של חברת "מסלולים" דיבר על "נהיגה אקולוגית".
קרונין, נהג מירוצים בעברו הסביר את הקשר בין נהיגה אקולוגית, חיסכון ובטיחות בנהיגה. לדברי קרונין, נהיגה אקולוגית עשויה לחסוך כ-10% בצריכת הדלק ולהוריד את שיעור תאונות הדרכים בכ-30%.  
קרונין מסביר כי אנשי "מסלולים" מפלחים את הסיבות העיקריות לתאונות ומגיעים לנהגים המועדים המטופלים בשיטת  "הנקודה האדומה" הנהוגה ב"מסלולים". על פי שיטה זו, המדריכים של "מסלולים" מאתרים את נקודות התורפה  של הנהגים ועובדים באופן פרטני על נקודות אלו ע"י רתימתו של הנהג להבין את השגיאות שהוא עושה ועידודו ע"י מדריכי החברה בתיקונם. 
לדברי קרונין שיטה זו עובדת והתוצאות מדהימות ונשמרות לאורך זמן.
אמיר זלצברג – ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה – נשא את ההרצאה המרכזית ודיבר על: "תפקיד קצין הבטיחות בסיוע לעשייתו של צי הרכב ירוק יותר". 
הרצאתו של זלצברג לוותה במצגת מפורטת שהמחישה את דבריו החשובים.
מצגת זו יכולה לשמש את קצין הבטיחות כמערכת תומכת בבואו להסביר את החשיבות במעבר לצי רכב ירוק. המצגת ממחישה היטב את היתרונות הגלומים בציי רכב ירוקים. 
לעיון במצגת – ראה בסוף הידיעה.
זלצברג אומר כי מחקרים מראים כי יותר מ-2000 מקרי מוות מוקדם נגרמים בשנה בישראל כתוצאה של זיהום אוויר ולדבר זה  יש  משמעות כלכלית ניכרת, כ-5 מיליארד דולר עלות זיהום האוויר בשנה (תרופות, הפסד ימי עבודה וכו'). על מנת להוריד את שיעור זיהום האוויר והתחלואה הנובעים מכך, החליטה הממשלה להקציב כ-1.5 מיליארד ש"ח עבור הטמעת הנחיצות בשימוש בתחליפי דלק כגון: הנעה חשמלית, שימוש בגז טבעי וכו'. לצורך כך, הוקמה מינהלת ממשלתית שמטרתה לעזור למעוניינים בביצוע מעבר לאמצעיי אנרגיה חלופיים אלו. גם מכרזי רכב ממשלתיים ישימו דגש על כלי רכב פחות מזהמים ואלו יקבלו ניקוד יותר גבוה ועדיפות ברכישתם על פני רכבים מזהמים.
רכב עם זיהום מופחת, בנוסף להיותו יותר ידידותי לסביבה, הינו יותר משתלם הן לעובד והן למעביד. הוא יותר חסכוני בדלק, העובד נהנה מהפחתת תשלום בגין "שווי רכב" והמעביד נהנה ממס מופחת הנובע מידידותו של הרכב לסביבה.
תחזוקה נאותה בהתאם להוראות היצרן תורמת אף היא להפחתת הזיהום. כך לדוגמא, פילטר שלא הוחלף בזמן, נסתם וגורם לצריכה יותר גדולה של דלק ולזיהום אוויר מוגבר.
התקדמות תקני היורו תורמים תרומה נכבדה להפחת זיהום האוויר, תרומה הנאמדת בכ-95%., בקרוב, תוך כשנה, תקן יורו 6 יחול גם על רכב פרטי, דבר שיתרום גם הוא להפחתת זיהום האוויר
נהיגה חסכונית תורמת אף היא להפחתת זיהום האוויר וחוסכת גם בהוצאות הדלק.
ומה חלקו של קצין הבטיחות בכל
אלו ?
קציןהבטיחות הוא איש הקשר   להטמעת ערך "התחבורה הירוקה" בארגון בו הוא מנהל את צי הרכב שלו. 
תפקידו מתחלק למספר מטלות עיקריות בהן:
1. להוכיח למעביד כי אכן רכב ירוק הוא משתלם יותר הן למעביד והן לעובד, חוסך דלק ותורם לסביבה בריאה יותר ופחות מזהמת.

2. להכיר את דרישות הרגולציה הסביבתית לכלי רכב
3. להכיר מערכות ייעודיות לצמצום פליטות בכלי הרכב ולדעת מה דרישות התפעול והתחזוקה שלהם
4. לקדם את השימוש בכלי רכב נקיים
5. לקדם אמצעי הנעה חלופיים מתקדמים בצי הרכב
6. לוודא תקינות ותחזוקה נאותה המשפיעה על זיהום אוויר
7. ליישם עקרונות נהיגה חסכונית בצי הרכב



לעיון במצגת של אמיר זלצברג – לחץ כאן
____________________________


ד"ר משה בקר – מנהל אקדמי במכון הגליל דיבר על: "חידושי I.T.S בתחבורה והשלכותיה על הבטיחות".
 I.T.S (inteligent transportation systems – מערכות תבונתיות בתחבורה) הינן מערכות המסייעות לנהוג ברכב ביעילות ומגבירות את הבטיחות.
אחרית הימים של מערכות אלו היא רכב אוטונומי (הנע על הכביש ללא נהג) שיש בו תקשורת רב שכבתית, בינו לבין התשתית ובינו לבין כלי רכב אחרים הנעים בסביבתו. רכב זה ידע למצוא בעצמו חנייה, יאיץ וייאט לפי הצורך ותנאיי הדרך, ימצא דרכים חלופיות לפקקי תנועה ויעקוף באופן אוטומטי מכשולים בדרך, בקיצור, כל שיהא עלינו לעשות הוא לציין את יעד נסיעתינו והרכב ייקח אותנו ביעילות ובטיחות למחוז חפצנו.
חלק מהחידושים והטכנולוגיות המתקדמות מיושמים כבר עתה, העתיד כבר כאן. כבר כיום מותקנות בכלי רכב רבות מהמערכות העתידיות כגון: מערכת בלימה אוטומטית, חיישני התרעה של "שטחים מתים", מערכות המתריעות על סכנה לפני יציאה לעקיפה וכו'. מערכות אלו תורמות כבר כיום תרומה ניכרת להגברת הבטיחות בכך שהן מונעות תאונות שהיו עלולות להתרחש אלמלא ההתרעות שהן מספקות. ככל שתכנסנה יותר מערכות כאלו לכלי הרכב, כך ייעשה הרכב בטיחותי יותר. יצרני הרכב דואגים להטמיע עוד ועוד מערכות "חכמות" בכלי רכב חדשים שהם מייצרים, בעיקר בדגמים יקרים, אך מטבע הדברים מערכות אלו מחלחלות בהדרגה גם לרכבים עממיים יותר. 
____________________________

ביום העיון השתתפו קציני בטיחות בתעבורה מכל רחבי הארץ שבאו להרחיב אופקים בנושא "התחבורה הירוקה".


בתמונה: חלק מבאי יום העיון

כלי נגישות