איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

יו"ר ועדת הכלכלה בדיון על החמרת הענישה נגד עברייני תנועה: בניית משטרה חזקה זה לא בסדר העדיפות של מדינת ישראל

28-10-14

יו"ר ועדת הכלכלה בדיון על החמרת הענישה נגד עברייני תנועה: בניית משטרה חזקה זה לא בסדר העדיפות של מדינת ישראל
מתנגדי ההצעה טוענים כי היא תפגע בזכויות יסוד כמו זכות עמידה בפני בית משפט; תומכי ההצעה טוענים כי מדובר בשעת חירום שמצריכה את ההחמרה לצד הסברה; סגנית שר התחבורה חוטובלי: ההצעה נועדה להילחם בבריוני הכביש ולקצר את הזמן בין החטא לעונשו

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת משרד התחבורה לתקן את פקודת התעבורה, שנועדה להחמיר את הענישה כנגד נהגים עבריינים. במהלך הדיון הבהיר היו"ר ברוורמן כי הוועדה תמשיך להתקדם בחקיקה, אך עם זאת תשים לב לזכויות אחרות של האזרחים שצריך להגן עליהן. ח"כ ברוורמן הוסיף כי תקציב המשטרה הוא מתחת לכל ביקורת, ואמר כי "מדובר בטרגדיה שאני לא רואה שאף אחד הולך לשנות. לבנות משטרה חזקה זה לא דבר שנמצא בסדר העדיפות של מדינת ישראל".

בדומה לדיון הקודם, גם בדיון היום הושמעו הערות כלליות ביחס להצעת החוק, מצד תומכים בהצעה ומתנגדים לה. עו"ד ישי שרון מהסנגוריה הציבורית אמר כי צריך למנוע הרשעת חפים מפשע ולהבטיח ענישה מידתית. "הצעות להחמרת ענישה צריכות להיות מלוות במסד נתונים משכנע שמצדיק אותן", אמר. הוא התייחס להצעות נוספות בחוק ואמר כי ההצעה להכפיל את הקנס למי שיבחר להישפט ויורשע היא דרקונית, המציע במקום זאת לתת תמריץ חיובי של קנס מופחת למי שימהר לשלם. עורך אתר נטקאר, רוני אהרונוביץ, טען כי אין קשר בין אכיפה לתאונות. לדבריו, "לשלטון אין פתרון אז הוא מחליט להחמיר את האכיפה והעונשים וצריך להחליט אם רוצים למנוע תאונות או להילחם בנהגים". לדבריו, מלחמה בתאונות אפשר לעשות באמצעות שיקום כבישים והפחתת מיסוי על מכוניות חדשות ובטוחות, אבל זה עולה למדינה כסף. הוא הוסיף כי המשטרה מתמקדת בעבירות שקל לאכוף, ולא באמת מטפלת בבריוני הכבישים. "אם ההצעה תעבור רבבות נהגים ינהגו בשלילה ויסתכנו במאסר, ונראה מי יישבר ראשון", אמר. נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד שי גלעד, טען כי לפני 5 שנים סברו שהחמרת ענישה תביא להפחתת הרוגים, אך בינתיים מספר ההרוגים ירד בחמש השנים האחרונות גם בלי ההחמרה, במקביל לירידה של 50% במספר הדוחות. לטענתו, "החמרה בענישה לא תביא בהכרח להרתעה".

ראש אגף אכיפה ברשות למלחמה בסמים, אתי כהנא, התייחסה לנושא הנהיגה לאחר שימוש בקנאביס רפואי שעלה בדיון הקודם, ואמרה כי הממצאים בנושא חד משמעיים ומראים קשר ברור שנהיגה תחת השפעת קנאביס מסוכנת. לדבריה, אצל משתמשים כרוניים הסיכון גבוה יותר ונמשך זמן רב יותר. ד"ר יעקב אדלר מעמותת אנשים באדום הגדיר את המצב כיום כ"מצב חירום לאומי, שמצריך צעדים שאפשר ליישם". הוא הביע תמיכה בהצעת החוק ואמר כי "לטעון שאין קשר בין ענישה לעבירות זה לפרק את החברה מכל מסגרת". ד"ר שלמה אלמוג מבית החולים תל השומר הוסיף כי כדי להפיק את המיטב מההחמרה צריך ללוות זאת בהסברה וחינוך מתאים.

סגנית שר התחבורה, ח"כ ציפי חוטובלי, אמרה כי החוק נועד להילחם בבריוני הכביש ולצמצם את הפער בין החטא – העבירה – לעונשו. "שלילת רישיון אינה אפקטיבית כי אנשים היום נוהגים בשלילה, לכן יש להוסיף סמכות לתפיסת רכב. לקחת רכב לבריון כביש זו הבשורה של החוק", אמרה.

כלי נגישות