איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

"חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות", זוכרים?

8-9-14

מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה

"חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות", זוכרים?
 
בעבר היינו עוד נאיביים. כבר מזה זמן רב התוודענו כי מבחינת פקידי משרד התחבורה השינוי המוצע בחלק י' לתקנות התעבורה שכותרתו "חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות" הוא בסך הכל כלי, שעת כושר,  למתן תשלומים פוליטיים, לסידור מקורבים,ולהרבה אינטרסים כלכליים. מאחורי המשפט הזה מתנהל לו חודשים ארוכים מאבק איתנים פיננסי ופוליטי שכל קשר בינו לבין חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות מקרי בהחלט.
 
כמה עצוב שאלה מי שאמונים על הבטיחות של כולנו. במשרד התחבורה לא תמצאו דאגה לאינטרס הציבורי או מאמץ לקידום הבטיחות. למדנו על בשרנו שהערכים הללו הם לא חלק מפרקטיקת העבודה במשרד. עצוב עוד יותר שהדברים נעשים בגלוי וללא בושה.
 
פקיד בכיר במשרד התחבורה החליט (ממניעים לא ברורים המחייבים בדיקה עמוקה – שכבר בדרך) שהגיע הזמן להפוך אתה קציני הבטיחות לעובדי קבלן. בהחלט – זה מה ש"יחזק את מעמדם". זה הצעד הנדרש לעלות את המקצוע על דרך המלך, צעד ש"יגביר את הבטיחות". לא פלא שבחדרים סגורים, הפקידות המקצועית במשרד התחבורה, כמו גם הפקידות המשפטית, מתנגדים למהלך ורואים אותו כתמוה. לצער מצפונם, הם נאלצים לשתוק ולמלא אחר הוראות הממונים עליהם.
 
הניסיונות המבישים של בכירי משרד התחבורה ושל עלה התאנה שלהם – הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים- גוף מיובש שכל תפקידו ליישר קו – לנסות ולרבע את המעגל ולטעון כאילו אין קשר בין צורת העסקה לרמת הבטיחות הם בבחינת לעג, ומה לעשות – לא כולם מטומטמים.
איני מתכוון להמשיך ולפרט כאן מדוע הצעד הזה שגוי מייסודו, מהסיבה הברורה שכל אדם שעיניו בראשו מבין את המשמעות של מהלך שכזה. כל העובדות הקשיחות, מסקנות וועדות בדיקה שזוכות להתעלמות במשך שנים, ושלל נתונים שבידי משרד התחבורה – שנכתבו לצערנו בדם – לא מבלבלות את הפקידות הבכירה. לכן אין טעם לחזור עליהן. אין טעם גם לחזור על העליבות בתנאי העבודה כעובד קבלן – המשק מלא בסיפורים שכאלה – אף קצין בטיחות אינו בחר להיות מנקה או שומר, ואין סיבה שיעבוד בתנאים דומים – לא פלא שקבלני העבודה כבר מלינים על חוסר כח אדם בתחום עליו הונחו לפקח מלכתחילה, תחום הרכב הכבד. מיהם האנשים אשר ייבחרו ללמוד ולהתמקצע ובתמורה לכך להיות עובדי קבלן משוללי תנאים? אף אחד לא ילך ללמוד מקצוע עם אחריות כה כבדהעל מנת להיות עובד קבלן.
 
אם הבדיחה הטראגית הזו תעבור המרוויחים היחידים בטווח הקצר יהיו מי שהגו אותה –  קבלני קציני הבטיחות. אלה שעושים הון מעבודתם של קציני בטיחות אחרים  – יגדילו את הונם.
לצערי, הם אינם מבינים שבמהלך זה הם כורתים את הענף עליו הם יושבים.
אם השערורייה הזו תעבור – מקצוע קצין הבטיחות יתפוגג מן העולם. זה ייקח שנה, שנתיים או  אולי חמש – אך במהרה כל מקבלי ההחלטות – הרגולטור (שלקבלנים כדאי להזכיר כי פקידיו מתחליפם מפעם לפעם – לא לעולם חוסן) בעלי הממון ומקבלי ההחלטות בשוק התחבורה – כולם יבינו שמדובר במקצוע חסר ערך, שכל מטרתו להוציא כספים מבעלי מפעלים וציי רכב – ושאינו תורם דבר להגברת הבטיחות.
כן, גם אלה שעומדים היום מאחורי משרדי הקבלנים ומניעים איתם את המהלך יודעים – זוהי מכת מוות למקצוע. לשמחתם, בעוד מספר שנים הוא ייעלם ואיתו שורת ההוצאה של "קצין הבטיחות". בינתיים, הקבלנים מבצעים התאבדות קולקטיבית בחסות מי שיודע שהם עושים כך. אך כסף מעוור עיני חכמים, והם הולכים אל הגרדום בשמחה ובששון, מריחים מעבר לפינה כסף קל.
 
הגוף היחידי שעומד איתן מאחורי מצעד האיוולת הוא איגוד קציני הבטיחות. איגוד שראשיו פועלים בהתנדבות מלאה,, איגוד שאינו מסונף למוקד כח פוליטי או כלכלי כזה או אחר ומטרותיו ברורות – לשמור על המקצוע, לחזקו ולשמור על רמת הבטיחות.
הוא אינו קול בודד – שותפים לדעתנו גם כל ארגוני התחבורה החשובים בישראלים, ביניהם גם עמותות ציבוריות למאבק בתאונות הדרכים. כולם גופים משוללי אינטרסים זרים, הדואגים לחיזוק המקצוע ולבטיחות הציבור.
 
הפקידות הבכירה במשרד התחבורה גילתה כי מה שחשבה בתחילה שיעבור בנקל, כמחטף, מסתבך. בוועדת הכלכלה לא כולם מונעים מאינטרסים זרים ומניעים פוליטיים.
למגינת ליבם של הפקידים הבכירים ושל הקבלנים, יש גם פוליטיקאים שמחויבים לציבור ומחויבים לקבל החלטות ענייניות.
 
אותם פקידים שמקדמים את האיוולת צריכים לדעת – מעשיהם מתועדים ועם התמשכות הדיונים בוועדת הכלכלה הולכת ונחשפת ערוותם. לא מדובר כאן בהזזת תקציבים, בהחלטות רגולטוריות אמורפיות – מדובר כאן בהחלטה שבה שלום הציבור מונח על הכף. התעקשותם של הפקידים במשרד התחבורה ושל מספר חברי כנסת (שכל קשר בינם לבין הבנה בבטיחות בתחבורה מקרי בהחלט) להכשיר את השרץ בשל התחייבויות פוליטיות עלולה לעלות להם יום אחד, במקרה הטוב, במשרתם ובכבודם.
כשהנפגעים יתחילו להיערם, כשמקרה אחד יפנה את אור הזרקורים למה שמתנהל כאן בחודשים האחרונים, לא יהיה לאותם אנשים מקום מחבוא. כרגע מצפונם לא מטריד אותם אך כדאי שיחשבו שוב – האם הם מעוניינים שהחלטה עליה הם חתומים תביא לפגיעה בחיי אדם?
 
מבחינת פקידים במשרד התחבורה, לא מאוחר מדי לחזור לשפיות. לא כל הפקידים צריכים להתיישר לפי כוחניות וגחמות פוליטיות של הממונים עליהם. לפחות לא כאן, לא במקרה הנידון. פקידים במשרד התחבורה אשר מבצעים ביודעין מהלכים שלא הם החליטו עליהם צריכים להבין שביום הדין, ביום שהמהלכים הללו ייבדקו, הם יצטרכו לעמוד מאחורי קבלת ההחלטות של עצמם, ולא יוכלו להסתתר מאחורי סינר של אחרים.
 
קבלני העבודה שכחו חוק חיים פשוט שכל ילד יודע – תפסת מרובה לא תפסת. החבל הוא דק, ולבסוף הם ישמיטו את הקרקע גם מתחת לרגליהם. פילוס הדרך באמצעות השתוללות, נאצות, גידופים ואיומים לא יביאו להרתעת אלו אשר אינם מסכימים לשתוק.
 
על חברי הכנסת הנכבדים היושבים בוועדת הכלכלה מופעל, כך ניתן להתרשם, לחץ פוליטי עצום (ולפעמים גם לחצים מסוג אחר). בטוחני כי יידעו לקבל את ההחלטה הנכונה. לא סתם הדיונים נמשכים – הקומבינה נחשפה במלוא עליבותה. על חברי הכנסת מוטלת אחריות עצומה – לעמוד איתן ולהיות שומר הסף האחרון אל מול כישלונו המהדהד של הרגולטור.
 
חבריי קציני הבטיחות,
איגוד קציני הבטיחות ימשיך להיאבק, גם אחרי הדיון הקרוב שיתקיים ב- 21.9 בוועדת הכלכלה, תהא התוצאה אשר תהא.
נמשיך להילחם על מהות המקצוע, עתידכם המקצועי והבטיחות. אנו עושים זאת בהתנדבות מלאה ובאמונה, מפני שהאינטרס של חיזוק המקצוע הוא גם אינטרס ציבורי. הוא האינטרס של חברינו, משפחתנו ושל כל אחד מהמשתמשים בדרך.

כלי נגישות