איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

ועדת הכלכלה אישרה: מפעלים עם 35 משאיות ומעלה או 45 אוטובוסים ומעלה יחויבו להעסיק באופן ישיר קצין בטיחות במשרה מלאה;

21-9-14

להלן עיקרי הדברים כפי שיצאו מטעם ועדת הכלכלה.

ראשית, עפ"י ההחלטה, נראה כי ייפתחו בקרוב עוד מאות ואף אלפי משרות חדשות בתחום הרכב הכבד.

סביר להניח שהדבר יקרה גם בסקטור הרכב הפרטי, כאשר וועדת הכלכלה אמורה להתכנס פעם נוספת ולדון על היקפי המשרה בסקטור זה.

שנית, בנוגע לסעיף ה"התקשרות ישירה" שנקבעה, יש לבחון את הדברים ואת הפרשנויות הנלוות לה.
האיגוד החל כבר כעת במלאכה המשפטית ויעדכן  בקרוב על המשמעויות של הניסוח החדש.

יש לציין כי התקנות החדשות ייכנסו לתוקף רק בעוד 9 חודשים, ורק אחרי חתימת שר התחבורה עליהן. ישנה אפשרות כי פרשנות התקנות תתבררנה רק במהלך הליך משפטי, כך שעוד חזון למועד ועוד ארוכה הדרך.


ב ב ר כ ה ,
שמעון סודאי – יו"ר
איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה
___________________________________________________

להלן עיקרי הדברים שנדונו היום בוועדת הכלכלה של הכנסת

ועדת הכלכלה אישרה: מפעלים עם 35 משאיות ומעלה או 45 אוטובוסים ומעלה יחויבו להעסיק באופן ישיר קצין בטיחות במשרה מלאה;

ועדת הכלכלה של הכנסת, סיימה היום לאשר את התיקונים לתקנות התעבורה, שנועד לקבוע חובה להעסיק קצין בטיחות במפעל המפעיל צי רכב, הסמכתו של קצין הבטיחות וכללי העסקתו. הוועדה שבה ועסקה היום בנושא אופן העסקתם של קציני הבטיחות. 

לאחר שורה ארוכה של דיונים אישרה בסופו של דבר הוועדה את ההצעה לפיה מפעלים המחזיקים 35 משאיות מעל 12 טון ומעלה, וכן מפעלים המחזיקים 45 אוטובוסים ומעלה יחויבו להעסיק קצין בטיחות בהיקף של משרה מלאה, וכן יחויבו כי קצין הבטיחות יועסק כשכיר במפעל ולא יוכל להיות נותן שירות עצמאי.

באשר למפעלים בהם מתחת ל-35 משאיות או 45 אוטובוסים  –  הוועדה קבעה כי לא תהייה חובה להעסקה ישירה של קצין הבטיחות, וניתן יהיה לבצע התקשרות ישירה ללא גורמים מתווכים בין קציני הבטיחות למפעל.
בפתח הישיבה היום הזכיר היו"ר ברוורמן כי רבים בענף העידו כי המצב הנוכחי אינו תורם לבטיחות. ח"כ ברוורמן אמר כי לדעתו צריך לאמץ את עמדת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לפיה מפעל שמחזיק 35 משאיות ומעלה או 45 אוטובוסים ומעלה צריך קצין בטיחות במשרה מלאה. הוא אף הוסיף כי יש לחייב העסקה ישירה של קצין הבטיחות במפעלים הללו.

מנהל אגף קציני בטיחות בתעבורה במשרד התחבורה, ג'קי לוי, אמר כי כיום קצין בטיחות אחד מטפל ב-120 משאיות ועוד 120 נגררים, והשינוי ידרוש גיוס של קציני בטיחות רבים חדשים. עם זאת, הוא הודה כי השינוי ישפר את התפקוד של קציני הבטיחות. לדבריו, 81% מהשימועים שקיים בעקבות הביקורות שערך, היו למשרדים עצמאיים המנצלים את מספר הפקחים המצומצם ולא עובדים בהתאם לנדרש. 

מנגד, מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ביקש לדחות את ההצעה ולהיצמד לתקנות שהגיש המשרד לוועדה, לפיהן רק חברות עם 80 משאיות ומעלה ידרשו לקבל שירות מקצין בטיחות במשרה מלאה, וגם במקרה כזה ביקש משרד התחבורה שלא לחייב העסקה ישירה. "לא מצאנו מובהקות בין אופי ההעסקה לבטיחות", אמר יצחקי. הוא הציע לפצל את הנושא מהתקנות ולדון בו בשלב מאוחר יותר. ח"כ יצחק וקנין אמר בתגובה כי משרד התחבורה רוצה לחכות עד שהיו"ר ברוורמן יתחלף ואז להעביר את התקנות כמו שהן.

ח"כ דוד צור אמר כי למרות שאין מובהקות סטטיסטית, יש קשר בין אופי ההעסקה וניתן לראות מעורבות יתר בתאונות של משאיות שפוקחו על ידי קציני בטיחות עצמאיים. 

ההצעה התקבלה פה אחד ובעדה הצביעו ח"כ יצחק וקנין, ח"כ חנא סוייד, ח"כ יעקב אשר, ח"כ דוד צור והיו"ר ברוורמן. 

להלן קישור לכתבה שפורסמה ב-YNET בנושא – הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4573472,00.html
כלי נגישות