איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

אוטובוס הדמים – 8 הרוגות ועוד עשרות פצועים בתאונה מזוויעה ליד צומת להבים

4-2-15


8 הרוגים ו-28 פצועים בתאונה קשה ליד צומת להבים

בתאונה מזוויעה ליד צומת להבים נהרגו אתמול 8 נשים ועוד 28 אחרים נפצעו בדרגות חומרה בינוניות וקלות.

צרוף טרגי של "נהג מקצועי" ברמה ירודה ותשתית כביש גרועה הביאה לאסון הנורא.

התאונה התרחשה על כביש 31 שנחשב "כביש אדום". כביש 31 מתאפיין בשוליים צרים, עיקולים חדים, נתיב אחד לכל כיוון שאין בו גדר הפרדה בין הנתיבים. מידי שנה נהרגים בו כ-10 אנשים. 

משאית עליה טרקטורים התנגשה חזיתית באוטובוס עמוס אנשים שהגיע מהכיוון הנגדי והחלק מהטרקטורים שבלט מחוץ למרכב המשאית "גילח" את צד האוטובוס וגרם לתאונה הקשה. כל הנוסעים שישבו בצד בו פגעה המשאית באוטובוס נפגעו. כאמור, 8 נשים נהרגו ו-28 אנשים נפצעו.

לנהג המשאית הפוגעת  כ-100 עבירות תנועה וחוקרי המשטרה סבורים כי התאונה נגרמה בעיקר עקב רשלנותו.

תאונה זו כמו גם התאונה שארעה בזמנו בנשר ותאונות רבות אחרות בהן מעורבות משאיות, מעוררת מחדש את השאלות בדבר הכשרתם וכשירותם של נהגי המשאיות. 
האם נהגי המשאיות האמורים להיות "נהגים מקצועיים" ולנהוג ללא דופי עוברים הכשרה מתאימה המאפשרת להם לעלות על הכביש ? האם מתקבל על הדעת שנהג שצובר לחובתו כל כך הרבה עבירות יתאפשר לו לאחוז בהגה ? מה סף הדרישות מאדם המבקש להיות "נהג מקצועי", האם הן תואמות למציאות ?
__________________________________________________

להלן דבריו של שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, בהתייחס לתאונה הקשה ליד צומת להבים. יש לציין כי דבריו אלו של סודאי נאמרו לא פעם בפורומים שונים עוד טרם האסון הנורא אך עד כה הם נפלו על אזניים ערלות. אולי עכשיו, לאחר ארוע כה חמור יהיה מי שירים את הכפפה וייעשה מעשה, ויפה שעה אחת קודם.

לבנו עם המשפחות שאיבדו את יקיריהם , החלמה מהירה ורפואה לפצועים.

מלבד חילופי האשמות וחיפוש אשמים, לא נראה מהפך או שינוי ממשי בשטח וגם לא בשנים הבאות, גם לאחר שתושלם העבודה על תוואי הכביש המסוכן, אלא אם מישהו במשרד התחבורה יפנים את הצורך הדחוף בביצוע שינויים..
 
אני מברך על שיפור הנרחב המתבצע בתשתיות ברחבי הארץ, אין ספק כי תשתית נאותה תחסוך תאונות דרכים אולם, הסיבות לתאונות דרכים אינן נעוצות רק בבעיות תשתית אלא גם ואולי בעיקר ב"גורם האנושי" ובתוך כך בהכשרתם ומידת התאמתם של ה"נהגים המקצועיים" לתפקידם. 

חשוב להפנים כי כאשר הנהג הוא בעל הכשרה מתאימה ובעל ניסיון ומקצוען -בתחומו הוא יידע להתמודד ולנהוג בחכמה בכל תוואי כביש .
אבל  עדין יש משהו הרבה יותר עמוק ושורשי שכל עוד לא יטופל נמשיך לראות את מראות הזוועה וההרג המיותר בכבשי ארצנו !
הטיפול מצריך – עבודה קשה וטיפול מקצועי שמחייב "שחיטה" של פרות קדושות שתביא אותנו לחוף מבטחים.
אלו הפעולות הנדרשות להתבצע באחריות שר התחבורה ואנשי משרדו:
 
1- הכשרה ושינוי תכניות הלימוד למקצועות התחבורה לנהג המשאית, אוטובוס, רכב ציבורי בהתאמת תוכנית חדשנית לנהג המקצועי והכרתו בספר המקצועות  
2-חניכה וליווי נהג המשאית כתנאי לקבלת רישיון קבוע .
3- חובת רענון על  פי תוכנית לכלל הנהגים המקצועיים ,הכרת הרכב ומערכותיו ,כולל פרק נרחב בטעינה ופריקה .
4- שינוי בהול לתקנה 168 חוק שעות עבודה ומנוחה , והקמת יחידת אכיפה במשטרת התנועה לנושא זה בתחום המשא הכבד ,שתכלול ביקורת פתע .
5- תיקון תקנות התעבורה והחמרה בעונשים הכספיים לבעל המשאית שמשאית בבעלותו תחרוג מעומס ייתר ,החרמת המשאית ל-30 יום וקנס כספי .
6- בדיקת תקינות המשאית על פי חוק תוך פיקוח ובקרה הדוקים של קציני הבטיחות על פי אישור תנועה לכשירות המשאית .
7- מעקב ובקרה על נהגי משאיות בכל הקשור לעברם התעברותי אשר מצריך אמצעי תיקון -להדרכה נכונה ולטיפול בשיפור התנהגותם על פי עבירות התנועה
  שהצטברו לחובתם – יש להכין מסלול מקצועי מיוחד לכך .

  אלה הנושאים העיקריים המצרכים טיפול יסודי ומהיר ועל האחראים לדאוג לכך -היות ובדמינו הדברים.

 בברכה,
שמעון סודאי
יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה
כלי נגישות