13-5-14
מאת: אייל הדר, מ"מ יו"ר איגוד קציני הבטיחות
ארוע שהתרחש אתמול (12/5/14) בכביש 5 ובנס הסתיים ללא נפגעים.
על פניו ולאור המומחש בתמונות, מדובר כנראה בתחזוקה לקויה ואי התייחסות מספקת לצלחת (מסב) ההיגוי של הנגרר המחובר לשלדת הנגרר.
במקום החיבור בין ה"סוס" לעגלה מופעלים כוחות חזקים הנובעים מתאוצה ובלימה רציניים הממוקדים בו וכתוצאה מתיפעול רב בשטח המגביר כוחות אלו. (כוחות אלו רק מתעצמים בשל מגמת שימוש במנועים חזקים יותר בהספקם ובהספקי כוחות הבלימה שהם מייצרים, כולל מערכות ההאטה החדישות הקיימות בגוררים אלו).
תאוצה ובלימה תכופים הנובעים מעצם הפעלת המשאית והנגרר מחייבת השגחה מוקפדת על החיבורים שנעשו כהלכה ומעקב אחרי בלאי הנוצר בנקודות החיבור.
אין ספק שמקומות אלו המועדים לפורענות, צריכים להיבדק לעיתים קרובות יותר ותשומת לב מיוחדת צריכה להינתן להידוק הגוז'ונים המחברים בין חלקי המסב. לעיתים, על פי מצבם יש גם להחליפם.
מומלץ להוציא הנחייה לכל הגורמים העוסקים בנושא, הן לקציני בטיחות שבאחריותם ציי משאיות והן לנהגים והמכונאים האמונים על התחזוקה השוטפת, לבדוק היטב לפני כל נסיעה את החלקים המחברים בין ה"סוס" לעגלה, בהם הצלחת והגוז'ונים, על מנת למנוע ארועים כגון זה העלולים להסתיים באסונות כבדים