19-3-14
ביום שלישי האחרון (18/3/14) התקיים הכנס הרבעוני של האיגוד בשפיים.
נאומו של שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, בפני באי הכנס, יוחד הפעם בעיקר לנושא המאבק של הנהלת האיגוד כנגד הניסיונות לפגיעה במעמד קציני הבטיחות ע"י ארגון המעסיקים העצמאיים המתקרא ארגון קציני בטיחות עצמאיים. ארגון זה הינו מקבץ של קבלני כח אדם שלנגד עינייהם עומדת עשיית רווחים במקום קידום הבטיחות בדרכים, או דאגה למעמדם של קציני הבטיחות.
"בשנים האחרונות" אומר סודאי, "יצאו מקרבנו עמיתים למקצוע, אשר לימים הפכו לבעלי משרדים לשירותי בטיחות במסגרת חוק מוביל. בימים אלו יוצאים אותם בעלי משרדים אלו כנגד האיגוד וחבריו. לצערנו, הבסיס למחלוקת לא מתמקד בניסיונות לשפר את הבטיחות ואת מעמד קצין הבטיחות, אלא מתמקד בניסיון של אותם בעלי משרדים לשנות את אופן ההעסקה של קציני הבטיחות במסגרת הרפורמה בחלק י' לתקנות התעבורה, מעובד שכיר שהינו חלק אינטגרלי מהארגון בו הוא עובד, לעובד שלא מן המניין המועסק ע"י משרדים עצמאיים לשרותי בטיחות.
ניסיונותיהם של בעלי המשרדים העצמאיים נובעים מאינטרסים כלכליים אישיים המנוגדים לאינטרסים של כלל קציני הבטיחות המושתתים בראש ובראשונה על קידום הבטיחות בדרכים.
על מנת להבהיר באופן חד משמעי – מאבקם של המשרדים העצמאיים הינו מאבק כלכלי על כסף במקום מאבק על העלאת רמת הבטיחות. זהו מאבק על טובתם הכלכלית של יחידים על חשבון כלל קציני הבטיחות ונושא הבטיחות בתעבורה.
במסגרת מאמציהם, יצאו אותם משרדים עצמאיים במסע האשמות והכפשות חמורות כנגד חברי האיגוד והעומדים בראשו. עקב תסכולם, הם ממשיכים לפגוע בכל מי שעומד בדרכם ובכל מי שמתנגד לדעתם,
חלק ממשרדים אלו מציעים שירותי בטיחות מעבר לחוק מוביל ומנסים להיות קבלני כוח אדם של קציני בטיחות. אותם משרדים משקיעים מאמצים וכספים רבים בנושא.
"מסרתי להם בכל הזדמנות", אומר סודאי, "שמהלכיהם יגרמו בסופו של דבר רק לנזק תדמיתי כבד לענף ולמקצוע שיקר לכולנו. מהלכיהם לשינוי צורת העסקה של קצין הבטיחות אם יצלח, יביא לפגיעה חמורה בבטיחות, ובתוך כך גם במקצוע קצין הבטיחות".
הנהלת האיגוד, שהבטיחות היא זו המנחה את התנהלותה ומעצם היותה הגוף היחידי השומר בצורה נקייה על האינטרסים של כלל קציני הבטיחות, מתנגדת מן הסתם בתוקף לשינוי מעין זה.
"אתם קציני הבטיחות", מדגיש סודאי, "מאוגדים באיגוד המייצג אתכם נאמנה. האיגוד יאבק בכל שינוי העתיד לפגוע במקצוע קצין הבטיחות, במהות המקצוע ובבטיחות עצמה".
"לא נרפה – נהפוך הוא, נמשיך במלוא המרץ לייצג את חברי האיגוד גם במערכת המשפט וגם בבית המחוקקים. בעוד פחות מחודש תתכנס שוב וועדת הכלכלה לעסוק בענייננו לקבוע את העתיד המקצועי של כל אחד מאיתנו. כמובן שנהיה שם ונעשה ככל שביכולתנו על מנת שנושא הבטיחות לא ייפגע ובתוך כך מעמד קציני הבטיחות יישמר אף הוא."
"ככל הידוע לנו", אומר סודאי, בניסיונם לשנות את אופן העיסוק, נתלים בעלי המשרדים בתרוץ של "חופש העיסוק". ובכן, "חופש העיסוק" הוא חוק חשוב אך אינו עומד מעל הכל ויישומו מותנה במגבלות מסויימות" מציין סודאי.
החוק קובע שאדם יכול לעבוד במה שהוא רוצה, איך שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה, אלא אם כן יש עיקרון יותר חשוב שמגביל את הזכות הזו.
במקרה המדובר, העיקרון שיגביל זאת, ושוודאי יעמוד לנגד עיני המחוקק – הוא "ערך החיים", שהוא ערך עליון העומד ללא צל של ספק מעל הערך של "חופש העיסוק". רב ברי הסמכא מעידים כי איכות הבטיחות המושגת ע"י קציני הבטיחות השכירים, עולה לאין ערוך על זו של אלו המועסקים ע"י המשרדים העצמאיים.
"כיו"ר האיגוד המייצג את הנהלת האיגוד", מוסיף סודאי, "אנו מכבדים ומוקירים כל קצין בטיחות באשר הוא – שכיר או עצמאי".
סודאי מבקש להדגיש כי האיגוד אינו נאבק כנגד קציני הבטיחות העצמאיים או כנגד כל קצין בטיחות אחר. "אנו לא פועלים בעניינים הקשורים לתנאי עבודה או שכר, אך יחד עם זאת עומדים על שמירת אופן ההעסקה בהתאם לחוק". "אני אומר ומדגיש זאת" אומר סודאי, "כי אותם גורמים מנסים להציג מצג שווא על מנת לבלבל את החברים. אותם בעלי משרדים קוראים לעצמם ארגון קציני בטיחות עצמאיים, זאת הטעיה לשמה וחשוב שכולם יבינו שהם ארגון מעסיקים עצמאיים".
"אין לנו דבר כנגד בעלי משרדים שפועלים על פי חוק שירותי הובלה. האיגוד נאבק כנגד בעלי משרדים אשר החלו לזלוג לתחום הרכב הפרטי וחדרו למפעלים וחברות בעורמה, תוך כדי שהם דוחקים את קציני הבטיחות המוסדיים ממקומות העבודה. לצערנו , תופעה זו מצד חלק מבעלי המשרדים, גרמה להזנחת התחום שלשמו הם הוקמו מלכתחילה – דבר שחייבים לעצור ואין צורך להסביר מדוע" .
מאחר שדמות קצין בטיחות בארגון יש בה כדי להשפיע ולעצב את תרבות הבטיחות בארגון, ומאחר שעיסוקו קשור לדיני נפשות – דומה שיהיה נכון ואחראי יותר להמשיך ולאמץ העסקה של קציני בטיחות בהעסקה ישירה ולא דרך התקשרות עקיפה.
זאת ועוד, אם המחוקק יקבע מדיניות בלתי מתפשרת בסוגיה זו, ויקבע כי קציני בטיחות חייבים להיות מועסקים בהעסקה ישירה בלבד – יש בזה מן ההצהרה המפורשת בדבר החשיבות המכרעת שהמחוקק רואה בתפקיד קצין הבטיחות בארגונים.
אנו קוראים לכל קציני הבטיחות באשר הם, לפעול על פי חוק ולקבל את החלטות המחוקק.
עד כאן בעניין זה
סודאי מבקש להזכיר לחברי האיגוד את כלל פעילות הנהלת האיגוד למען הגנת זכויותיהם של קציני הבטיחות. "אמנם כולכם מכירים היטב את פעילות האיגוד, אומר סודאי ומוסיף כי דווקא בעת הזו חשוב שוב להזכיר לכולם את העיקרון החשוב מכל – והוא – שמירה על זכויותיהם וקידום מעמדם של החברים,
כולל ייצוג ענייניהם בפני כל מוסד או גוף, בירורים משמעתיים, שימועים, וועדות מקצועיות ובהם כמובן וועדות הכנסת ובעת הצורך גם עתירה לערכאות משפטיות.
מזה למעלה מתריסר שנים לוקח האיגוד חלק פעיל בקידום חקיקה ורגולציה הנוגעת לתפקידו וסמכויותיו של קצין בטיחות בתעבורה, כך גם בכל הנוגע לרפורמה האחרונה שיזם משרד התחבורה לשיפור מעמדו המשפטי של קצין הבטיחות, בין היתר על-ידי תיקון פרק י' לתקנות התעבורה. מאז החלה הרפורמה, ולאורך כל הדרך, עומד האיגוד בקשר ישיר עם הנציגים האמונים על הנושא במשרד התחבורה, משתתף בישיבות של ועדות ממשלתיות, ובכלל זה נוטל חלק פעיל בכל הישיבות שקוימו בוועדת הכלכלה של הכנסת – בעניין זה.
חידוש החברות באיגוד לשנת 2014 :
לנוכח העיסוק המתמשך ברפורמה שתקבע את עתיד המקצוע נדרשים מאתנו משאבים רבים. זוהי סוגיה חשובה ביותר לכולם, ובמיוחד עבור אלו הנושאים תעודת קצין בטיחות. לא נרתע, למענכם ולמען עתיד המקצוע. חברי הנהלת האיגוד עושים וימשיכו לעשות הכל על מנת לשמור על האינטרסים של חברי האיגוד ועל הבטיחות, אך אנו זקוקים גם לתמיכה הפעילה שלכם.
המשך ההצטרפות הקבוע והמכובד של חברים חדשים לאיגוד רק ממחישה את החשיבות שהנכם מייחסים לכך.
איגוד קציני בטיחות שם בראש מעייניו את חבריו משלמי דמי החבר – החברות באיגוד משתלמת היום הרבה יותר מבעבר וחשובה לכל קצין בטיחות – ישנם חברים רבים שקיבלו מענה לשאלות בנושאים מגוונים, יעוץ משפטי, הטבות שונות, הנחות לנופש בארץ ובחו"ל וכנסים ייעודיים. בחודשים הקרובים מתוכננים מספר השתלמויות לסקטורים שונים : בתחום הנהיגה וההדרכה לרכב פרטי קל ולרכב משא – כארבעה מפגשים. כנס לענף התובלה בחסות דאף -להכרת מערכות בטיחות ויורו שש כולל פריקה וטעינה, וכן כנס דומה בחברת איסוזו.
גם תערוכת טכנוקאר מתקרבת. הרישום יחל מרגע שנוציא פרסומים באמצעות המייל, אז התאזרו בסבלנות והמתינו להודעות המסודרות. אין מה לפנות בשלב הזה למשרד לצורך רישום. אציין, כי נשים את הדגש על חברים שעדיין לא השתתפו בכנסים מסוג זה.
אני פונה לכל אחד ואחת מכם – הזדרזו והסדירו את תשלום דמי החבר כדי ליהנות מכל השירותים וההטבות שמיועדים לכם. אל תחכו לשעת משבר שבה תזדקקו לסיוע, זה יהיה מאוחר מדי.
לסיום – פונה סודאי לקציני הבטיחות, "אני קורא לכולכם להגביר את הפעילות באתר האיגוד ולהצטרף אל דף הפייסבוק כדי שכולנו נוכל תמיד להיות בקשר קרוב ובלתי אמצעי".
אבקש במעמד זה, לכבד את זכרם של חברינו שנפטרו בחודשים האחרונים :
אזולאי מומי ז"ל– שעבד במפעלי ים המלח בשנתיים האחרונות .
נפטר באופן פתאומי בעודו בן 46 סה"כ.
ברנשטיין דוד ז"ל – קצין הבטיחות של בי"ח וולפסון – גם הוא – טרם זמנו, בגיל 57.
יהיה זכרם ברוך.