איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

החלטות מישיבת וועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימה בתאריך 8/4/2014

29-4-14

מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות

להלן ריכוז החלטות מישיבת וועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימה בתאריך 8/4/2014 בעת פגרת הכנסת.

בדיון החליטה הוועדה שלא להביא את אופן העסקת קציני הבטיחות, נושא כה חשוב ומורכב להצבעה הואיל ומרבית חברי הוועדה לא היו נוכחים בישיבה, עקב פגרת הכנסת.


 יו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת, אבישי ברוורמן עשה בחכמה כשביחד עם חברי הכנסת איילת שקד וצחי הנגבי החליטו לדחות את ההצבעה על הרביזיה  והחליטו כי יתקיים דיון נוסף בעניין זה מיד לאחר תום הפגרה, במחצית חודש מאי.  יש לציין שח"כ איילת שקד, שביקשה את הרביזיה, אמרה בתחילת הדיון כי מרבית חברי הכנסת איתם שוחחה, מתנגדים לפתיחת הדיון מחדש על אופן העסקת קציני הבטיחות. כמו כן, ח"כ שקד מבקשת לדחות את ההצבעה למועד חדש בו מרבית חברי הכנסת יהיו נוכחים בוועדה ויצביעו על פי מצפונם.

במרכז הדיון שהתקיים עלה שוב נושא המספר הקטן של מפקחים וחוסר המשאבים לפיקוח על עבודת קציני הבטיחות במשרד התחבורה בתחום קציני הבטיחות.  "אני ועוד 3 מפקחים רצים בכל הארץ אחרי למעלה מ-1,800 קציני בטיחות בתעבורה, יש מחסור בכוח אדם. ב-2013 ביצענו 1,000 פיקוחים, זה מעט מאוד. זה לעג לרש" – כך אמר מנהל אגף קציני הבטיחות במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ג'קי לוי. יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, הגיב בזעם לנתונים ואמר כי הוועדה נתקלה במקרה דומה בפיקוח על נושא גז הבישול. הוא הוסיף כי הוועדה מתקינה תקנות ומחוקקת חוקים אבל בסוף אין מי שיפקח עליהם. הוא הבהיר כי יפנה לשר התחבורה על מנת שיטפל בנושא, ואמר: "זו תעודת עניות למדינת ישראל. אם מתרחשת תאונה קשה, אי אפשר לדעת מה עשה או לא עשה קצין הבטיחות, כך לא מונעים תאונות אלא רק מחכים לתאונה הבאה". בעקבות דבריו של ג'קי לוי, דרש היו"ר ברוורמן דיווח תקופתי לוועדה על הפיקוח על קציני הבטיחות.  


ח"כ ברוורמן אמר את הדברים גם בתגובה לנתונים נוספים שדרש לקבל מסמנכ"ל מנהל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור. לדברי פלור, "כיום יש 1,821 קציני בטיחות בתעבורה, מתוכם 260 מועסקים במשרדים עצמאיים. ב-2013 בוצעו כ-1,000 פיקוחים ו-617 הדרכות. השנה יש עוד 11 קורסים עם 196 תלמידים. קצין בטיחות שסרח מוזמן לשימוע, לעיתים הוא מוזהר ולעיתים מושעה ל-3 עד 6 חודשים, ישנו גם מקרה אחד של קצין בטיחות שמושעה ל-3 שנים בעקבות תקלה חמורה שביצע". הוא הוסיף כי כיום תפקיד קצין הבטיחות הוא כללי והתקנות באות להוסיף פירוט כדי שיהיה ברור מה תפקידו של קצין הבטיחות. היו"ר ברוורמן אמר בתגובה כי במצב שבו יש כל כך מעט פקחים רק ענישה חמורה יכולה להרתיע ולסייע במלחמה בתאונות הדרכים. הוא דרש ממשרד התחבורה להעביר לוועדה, לאחר אישור התקנות, דיווח אודות האכיפה והענישה.

הנהלת האיגוד תדרוש בדיון הקרוב לבחון את מערכת העונשים והקנסות שיוטלו על קציני הבטיחות במידה וימצא על פי כל דין שלא מילאו את תפקידם ובאותה מידה להחיל עונשים וקנסות כספיים כנגד מי שנקרא על פי התקנות "בעל מפעל" ,ו/או "בעל משרד לשירותי בטיחות". עקב חוסר המפקחים, ועל פי הודעתו של יו"ר ועדת הכלכלה נדרשת מערכת ענישה אפקטיבית כנגד קציני בטיחות פורעי חוק, וגם כנגד "המעסיק הנוסף"  יש להחיל אחריות, כלומר, על בעלי המשרדים לשירותי בטיחות המעסיקים קצינים בחברתם.

יו"ר האיגוד מבקש להזכיר שיש להחיל את חוק מבקרי הפנים על כלל קציני הבטיחות כפי שהציעו מספר ועדות פרלמנטריות שהאחרונה שדנה בנושא בצורה נרחבת היא  ועדת לנגנטל .כמו כן, יש להכיל את חלק זה של אחריות בעל המפעל, גם בדיני חברות. יו"ר האיגוד קיבל הבטחה מיו"ר ועדת הכלכלה שהנושא יטופל במסגרת  חקיקה במשרד המשפטים.
 
עוד עלה בדיון, אישור תקנה 585 בחלק י' בתקנות העוסקות בתפקידי קצין הבטיחות. השינויים והתוספות שהוכנסו בתקנה הוקראו, ולאחר דיון נערכה הצבעה, כך שמספר סוגיות בתחום הרפורמה לקציני בטיחות בתעבורה כבר עברו וקיבלו את אישור הוועדה.

להלן הסעיפים החשובים בתקנה 585.
נהג מקצועי יוגדר בתקנות התעבורה. נהג המקצועי יחויב בפגישה אישית בכל 3 חודשים, ובשתי הדרכות בכל שנה. רכבי הליסינג, יהיו פטורים מביקורת תלת חודשית. 
יש לשים לב להגדרה מטה מיהו נהג מקצועי.

תקנה 585 , תתייחס מעתה גם לנהגים מקצועיים.
נהג מקצועי– לראשונה, יוגדר תפקיד נהג כמקצוע בתקנות התעבורה. ההגדרה בתקנה לנהג מקצועי תהיה: מי שעיקר עיסוקו בנהיגה, או המחויב בנהיגה ברוב שעות עבודתו במפעל. ההגדרה תכלול את נהגי המשאיות, אוטובוסים, מוניות, שליחים, וכדומה.
פגישות אישיות לנהגים – קצין הבטיחות יקיים פגישות אישיות, לנהגים מקצועיים אחת ל- 3 חודשים ויתעד את תוכנם בכתב.
הדרכות– קצין הבטיחות, ידאג לביצוע הדרכות מקצועיות לנהגים מקצועיים, פעמיים בשנה, כאשר אחת מהן תתקיים לקראת החורף ואחת לקראת הקיץ. משך כל הדרכה, לא יפחת מ- 3 שעות. כל ההדרכות יתועדו בתיק נהג.
טכוגרף– קצין הבטיחות, יבדוק את דסקיות הטכוגרף וישמור אותן במשרד למשך 180 יום. באם מצא קצין הבטיחות כי נהגי המפעל מפרים את תקנה 168 יודיע על כך לבעל המפעל. באם התופעה מתמשכת, למרות התרעות קצין הבטיחות – על קצין הבטיחות להודיע על כך גם לרשות.
פיקוח מוסכים– קצין הבטיחות יפקח על כך שכלי הרכב יתוקנו רק במוסכים מורשים, בהתאם לצו הפיקוח על מוסכים ומפעלים לכלי רכב.
בדיקות לרכב משא ולאוטובוס– קצין הבטיחות, יבצע בדיקות תקינות למשאיות החייבות ברישיון מוביל, לאוטובוסים ורכב ציבורי, אחת לחודש. לרבות אישור בכתב לתקינות הרכב.
בדיקות תקינות לרכב פרטי ומסחרי – קצין הבטיחות,  יבצע בדיקת תקינות לכלי הרכב, אחת לשלשה חודשים וייתן אישור בכתב בדבר תקינות כלי הרכב. למעט רכבי ליסינג (השכרה/החכר), שיהיו פטורים מביקורת זו.


לעיון בפרוטוקול מישיבת ועדת הכלכלה בתאריך 8/4/2014 – לחץ כאן
כלי נגישות