4-10-13
"העסקת" או "התקשרות עם" קצין בטיחות ?
היום (4/11/13) עומדת להתכנס וועדת הכלכלה של הכנסת לדיון נוסף בנושא מעמדו של קצין הבטיחות. אחת הנקודות העיקריות שתעלה בדיון תהיה הגדרת המינוח העוסק באופן העסקתו של קצין הבטיחות. האם יהיה כתוב "העסקת" או "התקשרות עם".
במצב הנוכחי, בתקנה 580 לתקנות התעבורה כתוב "העסקת" ומשמעות הדבר היא כי קצין הבטיחות מועסק ע"י החברה בה הוא משמש בתפקידו, כעובד מן המניין וחלות עליו כל הזכויות והחובות בתור שכזה.
אם ישונה המינוח ל"התקשרות עם", פרושו של דבר הוא כי מנהל החברה בה צי רכב, יוכל לקבל "שרותי" קצין בטיחות ממשרדים עצמאיים שאינם אלא חברות כח אדם קטנות המעסיקות מספר קציני בטיחות.
לכאורה, מה זה משנה ? ובכן, מסתבר כי זה משנה מאד!
הבדל מהותי בין איכות עבודתו של קצין הבטיחות השכיר לבין קצין הבטיחות המועסק ע"י משרד עצמאי
מסתבר כי קיים הבדל מהותי בין איכות עבודתו של קצין הבטיחות המועסק כעובד מן המניין לבין קצין הבטיחות המועסק ע"י משרד עצמאי. לפי סטטיסטיקות שהצטברו במשרד התחבורה, עולה בברור כי איכות הבקרה של קציני בטיחות עצמאיים, נחותה באופן משמעותי, לעומת איכות הבקרה של קציני בטיחות המועסקים כשכירים בחברה. וכראיה לכך, לא פעם התבטא מנהל גף קציני הבטיחות במשרד התחבורה ג'קי לוי כי מתוך בדיקות שעשו אנשי משרדו, עולה כי במקום בו שימש קצין בטיחות עצמאי, איכות עבודתו הייתה ירודה, נתגלו פגמים רבים באופן התנהלותו ורמת הבטיחות של צי הרכב עליו הוא היה מופקד הייתה נמוכה. זאת ועוד, מסקר שנעשה ע"י הרשות לבטיחות בדרכים על פילוח תאונות דרכים קטלניות בתחום התובלה, בין השנים 2011- 2013 , עולה כי קיים גידול של 42% במספר ההרוגים בציי רכב בפיקוח המתבצע ע" קציני בטיחות הנשלחים ע"י המשרדים העצמאיים !
"מה צריך עוד לקרות, או לחילופין, כמה עוד הרוגים צריכים להתווסף על מנת לפקוח את עיני אנשי משרד התחבורה ולהכיר בסכנה שבהעסקת משרדים עצמאיים כמתווכים להעסקת קציני בטיחות ?" שואל שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה.
יצויין כי קצין בטיחות עצמאי במהותו הינו איש מקצוע טוב אלא שתנאיי העסקתו במסגרת המשרדים העצמאיים אינה מאפשרת לו מלוי תפקידו כהלכה. העומס המוטל עליו והצורך לרצות את בעל צי הרכב לצד תנאיי השתכרותו הדלים, מביאים לעבודה עם סטנדרטים נמוכים וטפול שיטחי בענייני הבטיחות של המפעל.
לעומת זאת, הואיל וקצין הבטיחות השכיר הינו חלק בלתי נפרד מעובדי המפעל, קיימת זיקה ומערכת יחסי אמון בינו לבין בעל המפעל עצמו ובינו לבין הנהגים, המשפיעה בהכרח על מחויבותו לשמירה על הבטיחות של צי הרכב והנהגים במפעל והקפדה על כל כללי הפיקוח הנדרשים ממנו. לא במקרה נקבע עוד בשנות ה – 70, כי קצין הבטיחות יועסק כחלק אינטגרלי מעובדיו של המפעל.
הזול עולה ביוקר
לא פעם עולה הטיעון כי העסקת קצין בטיחות באמצעות משרד עצמאי תוזיל את עלותו. ובכן, משרד עצמאי המעסיק קציני בטיחות אינו עובד לשם שמיים. הוא רוצה ובצדק "לגזור קופון". אם לא ירוויח, אין צידוק לקיומו. כלומר, המשרד העצמאי גובה דמי תווך . דמי התווך אינם מעות קטנות, מדובר באחוזים גבוהים. מי שמשלם את דמי התיווך הוא לכאורה בעל צי הרכב, אך למעשה דמי התיווך מנוכים מקצין הבטיחות והם באים על חשבון השתכרותו, כי הרי המטרה היא לחסוך בהוצאות בעל צי הרכב. קצין הבטיחות שגם במצב הרגיל אינו נמנה על מקבלי השכר הגבוה, ישתכר מעתה עוד פחות באופן משמעותי ועל מנת להשלים הכנסתו יעבוד גם עבור ציי רכב אחרים וכך הפיקוח שלו יתחלק על מספר כלי רכב גדול יותר, מעבר ליכולתו ומן הסתם במצב כזה רמת הפיקוח נפגעת וכתוצאה מכך גרף תאונות הדרכים עולה. זאת ועוד, עובד לא מרוצה המוטיבציה שלו יורדת. מידת המסירות שלו נפגעת והתוצאה היא שוב ירידה ברמת הפיקוח עם כל ההשלכות הנובעות מכך. התנהלות כזו הינה מתכון בטוח לפגיעה במהות תפקידו של קצין הבטיחות וכך קורה כי הזול עולה ביוקר. עולה ביותר הרוגים, יותר פצועים ויותר נזק לרכוש.
קציני בטיחות שכירים ועצאיים המאוגדים באיגוד קציני הבטיחות בתעבורה = פחות תאונות דרכים
איגוד קציני הבטיחות בתעבורה המאגד בין שורותיו את מרבית קציני הבטיחות בישראל, אינו גובה עמלות עבור שרותיו לקציני הבטיחות. הנהלת האיגוד עובדת על בסיס וולונטרי ומטרתה היא לייצג את קציני הבטיחות בפני הרשויות ולדאוג להגנה על זכויותיהם. כל פעולותיה נעשות ללא כל תמורה כספית ישירה או עקיפה מצד המעסיקים.
בשורה התחתונה, איכותם הגבוהה של קציני הבטיחות השכירים והעצמאיים החברים באיגוד, מביאה לתוצאות בטיחותיות טובות יותר, כלומר, פחות תאונות דרכים, פחות נפגעים ופחות נזק לרכוש והרי זה מהות תפקידו של קצין הבטיחות.
מחטף במשרד התחבורה
למרות שהנתונים הנ"ל ידועים במשרד התחבורה וגלויים לעיני כל, בישיבה שהתקיימה בתאריך 6/6/13 בין נציגי פורום קציני הבטיחות העצמאיים לבין אנשי משרד התחבורה בראשות עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה, שוכנעו אנשי משרד התחבורה כי יש לשנות את המינוח מ"העסקת" ל"התקשרות עם" ולפיכך משרד התחבורה הביע תמיכתו בעמדת פורום קציני הבטיחות העצמאיים לשינוי הגדרת המינוח.
מהלך חד צדדי של משרד התחבורה
מן הראוי לציין כי למרות שקיימים שני גופים העוסקים בקציני בטיחות, דווקא הגוף הגדול והדומיננטי, המייצג את מרבית קציני הבטיחות בארץ , איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, נציגיו לא זומנו לישיבה זו ועמדתו של האיגוד המתנגד נחרצות לשנוי זה מהטעמים שפורטו לעיל, כלל לא נשמעה. עמדתו של משרד התחבורה התקבלה על סמך מידע חסר ועלולה בשל כך לגרום לירידה משמעותית ברמת הבטיחות של ציי הרכב ועושה עוול לציבור של אלפי קציני בטיחות שעמדתם כלל לא נלקחה בחשבון.
מן הראוי היה כי עמדתו של משרד התחבורה תיקבע רק לאחר ששמע את כל הצדדים הנוגעים בדבר כך שעמדתו תושתת על סמך מידע שלם ולא מידע חלקי ואינטרסנטי.