איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

יש להחמיר בענישה כנגד האחראים לליקויים בטיחותיים חמורים במשאיות

31-10-13
התוצאות הקטלניות בתאונות בהן מעורבות משאיות, מדירות שינה מעיניו של כל מי שאכפת לו מצב הבטיחות של המשאיות הנעות על הכבישים. כולם יודעים כי תאונות דרכים בהן מעורבות משאיות, הן קטלניות בשיעור ניכר מתאונות בהן לא מעורבות משאיות. חלק מהתאונות נגרם כתוצאה מכך שהמשאיות היו עם ליקויים בטיחותיים חמורים שמנעו תיפקוד הולם בשעת מבחן.


על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משאיות במשקל של עד 34 טון מעורבות פי 6 מרכבים פרטיים בתאונות דרכים. מתחילת השנה ועד היום התרחשו 80 תאונות קטלניות במעורבות משאיות.

עם זאת, למרבית הפלא, מטעמים לא מובנים, הרשויות והגופים האחראיים לא עושים די על מנת למגר את הרעה החולה הזו.

הגופים האחראים בהם משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפרסמים מעת לעת נתונים על מעורבות משאיות בתאונות קטלניות ונתונים על כשלים בטיחותיים במשאיות אך נתונים אלו חלקיים ולא ניתן על פיהם לדעת מי הם בעלי המשאיות עם לקויים בטיחותיים ולכן  אי אפשר לטפל בהם.

הסברה היא אמצעי חשוב, אך  לא ניתן רק על ידי פרסומות וסטיקרים, או תשדרי שידור  להילחם ברעה חולה זו. גם הטלת קנסות  לא מספקת. גובה הקנס מגוחך ואינו מרתיע. יש להפעיל יד קשה כנגד בעלי המשאיות העברינים אומר סודאי, כמו למשל, השבתה מינהלית של המשאית למשך 30 יום, כך שהפגיעה ב"כיס" של בעל המשאית תהיה משמעותית. נהג הנתפס על עבירת שכרות, רכבו מושבת מינהלית. משאית שנתגלו בה ליקויי בטיחות  – זו עבירה חמורה ומסוכנת יותר מנהיגת רכב בשכרות. מדוע אם כן היא אינה מושבתת ?

חלק מבעלי המשאיות ובעלי  חברות התובלה, אלו שנמצאו אצלם כשלים בטיחותיים משמעותיים,  בוחרים  למקסם רווחים  ואינם עושים די  על מנת לשפר את רמת הבטיחות של צי המשאיות שלהם. דומה כי כל שמעניין אותם הוא הרווח הכלכלי.  הצד הבטיחותי ככל הנראה הוא מהם והלאה. מדוע הם אינם נענשים ?

הנהלת איגוד קציני הבטיחות בראשות שמעון סודאי רואה את הנעשה בשטח ולבה נחמץ בקירבה. "לא יתכן", אומר סודאי, "כי משאיות עם ליקויים בטיחותיים משמעותיים נעות על הכבישים מבלי שנדע מי הבעלים שלהן. איך נוכל להוריד מהכבישים "פצצות מתקתקות" אלו, או לחילופין איך נוכל לטפל בבעיות הבטיחותיות שלהם מבלי שנדע אל מי לבוא בטענות ?" שואל סודאי. 


תאונת הדרכים בנשר

להלן חילופי דברים בין שמעון סודאי, יו"ר האיגוד לבין מאיר אלרם, מנהל אגף תאום גורמי חוץ ברשות הלאומית לבטיחות בנושא זה.

__________________________________
מכתבו של שמעון סודאי למאיר אלרם

                                          ‏29 אוקטובר, 2013
לכבוד ,
מר מאיר אלרם – מנהל אגף נהגים ואכיפה / הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
 
א.נ.
 
       הנדון :   קבלת נתונים משלימים – בעקבות הפרסומים על ליקויים בבדיקת משאיות שנערכה לאחרונה
                      
מאיר שלום רב,
להלן תגובתי לנתונים שהתפרסמו מטעם הרשות הלאומית ולכתבה באתר האיגוד-שבקישור הבא:   
http://igudkb.co.il/lotkinot.html

למיטב הבנתי, על מנת לצמצמם את התופעה, אין להסתפק בפרסום התוצאות ו/או בקנסות לנהגים / בעלי המשאיות . אני סבור כי יש לעשות שימוש בנתונים ולהתחיל בהרתעה ובמניעה. בין יתר הסיבות לכך , קיים גם החלק הדן במצבם הבעייתי של קציני הבטיחות בכל הקשור להגנתם מפני אותם בעלי מפעל- כהגדרתם בחוק, שאינם משתפים פעולה בתיקון ליקויים אלה במשאיות – שלראייתי מהווים "פצצות מתקתקות" .
להלן עיקרי הנתונים :
סה"כ תוצאות הבדיקה מעודדות. 13.5% מסך המשאיות שנבדקו נמצאו עם ליקויים מחייבי תיקון, מהם רק 0.2% (3 משאיות) נמצאו עם ליקויים מסוכנים.
בהשוואה לבדיקות קודמות בעבר, נראה כי חל שיפור ברמת הבטיחות בענף המשאיות -אך לא די.
ניכר כי קציני הבטיחות עושים עבודה טובה בפיקוח על ציי המשאיות.
עם זאת, אנחנו כהנהלת איגוד קציני הבטיחות לא נשקוט עד אשר נצמצם לאפס את מספר המשאיות הלא תקינות מבחינה בטיחותית, המפוקחות ע"י קציני בטיחות.

כל מקרה של משאית לא תקינה דורש בדיקה ובירור ולכן אני מבקש לדעת מה טיבם של אותן משאיות שהורדו מהכביש. האם יש מידע אם הן היו מפוקחות ע"י קציני בטיחות ? האם הן מפוקחות ע"י משרדים עצמאיים ? האם הן בכלל היו מפוקחות? האם מדובר רק במשאיות במשקל 10 טון ומעלה?
כאמור, נתונים אלו חשובים על מנת שיהיה אפשרי לבצע בירורים ולטפל בליקויים.
טוב יהיה אם יפורסמו נתונים אלו , ויפה שעה אחת קודם.
כמו כן, אני לא פוסל פרסום שמות של החברות בהן נמצאו משאיות עם ליקויים חמורים. יש בכך מסר חשוב לציבור בכלל ולחברות התובלה/הסעה בפרט  ויש בכך גורם הרתעה כפול. מצד אחד, חברת התובלה/הסעה תעשה כל מאמץ בכדי ששמה הטוב לא ייפגע ולכן דאגתה למשאיות תקינות תגבר, מאידך, חברות הנזקקות לשירותים אלו, תיזהרנה מלשכור שרותי חברה המתנהלת באופן לקוי מבחינה בטיחותית.
אני קורא למשרד התחבורה ולרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לפרסם נתונים ברזולוציה יותר גבוהה, ברוח הדברים שנאמרו כאן, על מנת שאפשר יהיה לטפל בכל ה"עשבים השוטים" ולעקור אותם מן השורש.
                                                                                                                                                                בברכה                                                                                   שמעון סודאי
       יו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה
 
העתקים :
מר עוזי יצחקי -מנכ"ל משרד התחבורה  
מר רון מוסקוביץ-מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
מר ציון מזרחי -מ"מ מנהל אגף הרישוי/משרד התחבורה  
מר ג'קי לוי – מנהל תחום קציני בטיחות/משרד התחבורה  
עו"ד רונאל פישר –יוע"מ/איגוד קציני בטיחות

___________________________________
 
 
תשובתו של מאיר אלרם

שמעון שלום,

  1. אנו עושים כמיטב יכולתנו לצמצם את מעורבותן של משאיות בת.ד, לרבות אכיפה,הדרכות וקידום חקיקה רלוונטית.
  2. כל איסורי השימוש הנירשמים על ידי בוחני הניידות מועברים לבדיקה של ג'קי לוי מנהל תחום קציני בטיחות.על פי הידוע לי העתקי איסורי השימוש נישלחים לתגובת קציני הבטיחות

וכאשר ההסברים אינם משכנעים ואו ריבוי איסורי שימוש לאותה חברה –קצין הבטיחות מוזמן לבירור/שימוע.

  1. אגב – בקרוב  מאד כך אני מקווה נתחיל בנוסף בהדרכות מקצועיות לנהגי משאיות בכל הארץ.


         בברכה
 מאיר אלרם
מנהל אגף תאום גורמי חוץ
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

___________________________________
תשובתו של שמעון סודאי למכתבו של מאיר אלרם
 
מאיר שלום רב,
המענה שקיבלתי אינו עונה לבקשתי –על מנת לטפל ברעה החולה בתאונות דרכים בענף ההובלה ,אין להסתפק בשימוע לקציני הבטיחות , ( יש לציין שלא ידוע  לי כיו"ר האיגוד על זימונים לקציני הבטיחות לאחרונה –כאשר מנהל התחום מר ג'קי לוי מודיע על כל זימון להנהלת האיגוד במידה והחבר שייך לאיגוד)
אין להסתפק בהורדה מהכביש של המשאיות , לצערי אלה צעדי מניעה בדיעבד ,והם לא יתרמו את תרומתם להפחתת הקטל ,ובכך תמשיך גם עכשיו תנועת משאיות עם ליקויי בטיחות חמורים  , עקב העדר אכיפה מספקת ,ולאור מספר המפקחים דל במשרד התחבורה האמור לפקח על כך .
 
אבקש בכל זאת לקבל מענה מדוע לא ניתן לקבל את הפרטים שביקשתי,ומה הם החסמים שיש לשחרר על מנת לקבלם במידה ויש כאלה ..
מצורף פילוח שהרשות הלאומית מציגה על הגידול במספר התאונות הקטלניות בענף ההובלה בשלוש השנים האחרונות ,האם ניתן להבטיח קיטון ללא טיפול יסודי ?
אלה בדיוק הנושאים שעלו אתמול במסגרת המפגש שהתקיים ברשות לבטיחות בעניין הרפורמה לקציני בטיחות ,ואשר הוצגו על ידי מנהל תחום קציני בטיחות ואין להתעלם מהם .
 
בתורת הניהול שלי בכל אופן – עדיף לבצע עבודה חכמה וקלה ומרתיעה כפליים בעלת תוצאות מוכחות  מול אותם פורעי חוק לכאורה שהם :
בעלי מפעל ,בעלי משאיות ,קציני בטיחות באשר הם –במידה ולא פעלו כשורה יש למצות עימם את הדין ואין לעבור לסדר היום ..
כך שעבודת  מטה חכמה תשנה את המצב ותגרום להרתעה טובה יותר מהמצב הקיים ,מאשר להמשיך לשלוח נידות משטרה ,וניידות בדיקה של משרד התחבורה לעצור בצידי הכביש ולבצע בדיקות שימשיכו להנציח את המצב !
הגיע העת לפרש את החוק  לקנסות חמורים ולמעשים בשטח , ולהפסיק את ההפקרות בדרכים ,על ידי פורעי חוק סדרתיים  כאשר כל הפרטים נמצאים ברשותכם ..
 
ב ב ר כ ה ,
שמעון סודאי – יו"ר
איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה (שכירים ועצמאיים)  
__________________________________

תשובתו של מאיר אלרם למכתבו של שמעון סודא

שמעון שלום רב,
אנו שותפים לחלוטין לדברים שכתבת.נשמח לקבל באופן שוטף הצעות ורעיונות כיצד להתמודד עם התופעה.יחד עם זאת,ראוי לזכור, כי הרשות הלאומית אינה הגורם האוכף או הרגולטורי אלא הגורם המתכלל.
כאמור במייל הקודם שלי אנו מתכוונים לפעול בעניין נהגי רכב כבד באמצעים נוספים לרבות,הדרכות והכשרות, חונכות לנהגים חדשים,
השתלמות חובה לנהגים מקצועיים,קידום הטכוגרף הדיגיטלי ושינוי תקנה 168 .
בברכה
מאיר אלרם
כלי נגישות