28-10-13
יום הבטיחות בדרכים 2013 יצוין השנה בתאריך 29 באוקטובר, ויעמוד בסימן "חושבים חיים".
המותג "חושבים חיים" טומן בחובו את המשוואה : נהיגה אגרסיבית = אובדן חיים ,
נהיגה חכמה = הצלת חיים. המסר של "חושבים חיים" הוא שכולנו חיים על הכביש ביחד זמן רב מחיינו. כולנו חשופים לסיכון להיפגע. כולנו תלויים ישירות זה בזה ואחראים זה לחיי זה ולכולנו הזדמנות שווה לקחת אחריות ולמנוע את התאונה הבאה. כי בכביש כולנו ערבים זה לזה ולכן אם חושבים – חיים.
המותג "חושבים חיים" טומן בחובו את המשוואה : נהיגה אגרסיבית = אובדן חיים ,
נהיגה חכמה = הצלת חיים. המסר של "חושבים חיים" הוא שכולנו חיים על הכביש ביחד זמן רב מחיינו. כולנו חשופים לסיכון להיפגע. כולנו תלויים ישירות זה בזה ואחראים זה לחיי זה ולכולנו הזדמנות שווה לקחת אחריות ולמנוע את התאונה הבאה. כי בכביש כולנו ערבים זה לזה ולכן אם חושבים – חיים.
הנושא המרכזי של יום הבטיחות 2013 יהיה הולכי רגל, והוא יכלול מסרים להולכי הרגל ולנהגים במיקוד בשני נושאים:
- הולכי רגל
- מהירות
הולכי רגל:
בשנת 2012 נהרגו 92 הולכי רגל בתאונות דרכים, כשליש מסך כל ההרוגים בתאונות דרכים.
רוב (74%) הולכי הרגל ההרוגים נפגעו בתאונות בתחום העירוני. 32% מהולכי הרגל ההרוגים חצו את הכביש שלא במעבר חצייה, 12% חצו את הכביש במעבר חצייה, 10% לא חצו את הכביש ולגבי 46% מקום החצייה אחר או לא ידוע.
מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות עולה כי 28% מהגורמים לתאונות קטלניות של הולכי רגל הם כתוצאה מהתנהגות הולכי הרגל, ו – 48% הם כתוצאה מהתנהגות הנהגים.
בהתאם לכך, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פועלת במגוון הכלים והאמצעים העומדים לרשותה על מנת לעלות את המודעות של הולכי רגל לסכנות שבדרך ולשנות את התנהגותם של הולכי רגל ושל נהגים כלפי הולכי רגל.
מהירות:
מהירות הנסיעה משפיעה הן על הסיכוי להיות מעורב בתאונה והן על חומרת התאונה. ההסתברות למעורבות בתאונה עולה עם העלייה במהירות הנסיעה (בהנחה שכל שאר התנאים שווים). ככל שהמהירות גבוהה יותר, גם הפגיעה הגופנית והנזק מהתאונה יהיו חמורים יותר.
על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2012 חלק ניכר מהנהגים לא מצייתים למהירות המותרת הן בדרכים עירוניות והן בדרכים לא-עירוניות. לדוגמה, 52% מכלי הרכב שנסעו בדרכים מהירות בשעות היום ו-43% מכלי הרכב שנסעו בדרכים מהירות בשעות הלילה, נסעו מעל המהירות המותרת. נתונים דומים התקבלו גם בנוגע לסוגי הדרך האחרים.
במקרה שרכב פוגע בהולך הרגל במהירות של 40 קמ"ש יש סיכוי של 70% שהולך הרגל יישאר בחיים. במקרה שרכב פוגע בהולך הרגל במהירות של 60 קמ"ש יש סיכוי של 70% שהולך הרגל ייהרג.
מהירות הנסיעה משפיעה הן על הסיכוי להיות מעורב בתאונה והן על חומרת התאונה. ההסתברות למעורבות בתאונה עולה עם העלייה במהירות הנסיעה (בהנחה שכל שאר התנאים שווים). ככל שהמהירות גבוהה יותר, גם הפגיעה הגופנית והנזק מהתאונה יהיו חמורים יותר.
על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2012 חלק ניכר מהנהגים לא מצייתים למהירות המותרת הן בדרכים עירוניות והן בדרכים לא-עירוניות. לדוגמה, 52% מכלי הרכב שנסעו בדרכים מהירות בשעות היום ו-43% מכלי הרכב שנסעו בדרכים מהירות בשעות הלילה, נסעו מעל המהירות המותרת. נתונים דומים התקבלו גם בנוגע לסוגי הדרך האחרים.
במקרה שרכב פוגע בהולך הרגל במהירות של 40 קמ"ש יש סיכוי של 70% שהולך הרגל יישאר בחיים. במקרה שרכב פוגע בהולך הרגל במהירות של 60 קמ"ש יש סיכוי של 70% שהולך הרגל ייהרג.
בהתאם לכך, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פועלת במגוון הכלים והאמצעים העומדים לרשותה על מנת להעלות את המודעות לסכנה שבנהיגה במהירות גבוהה, ולשנות את התנהגות הנהגים במטרה להוריד מהירות הנסיעה בדרכים עירוניות ולא-עירוניות.