25-11-13
ועדת הכלכלה של הכנסת החלה היום לדון בתיקון לתקנות התעבורה, שקובע כי במקרים בהם רכב עבר תאונה ונגרם לו נזק בטיחותי – הדבר יופיע ברישיון של אותו רכב. ח"כ דוד צור, שעמד בראשות הישיבה, אמר כי התקנות ראויות מבחינה צרכנית, כאשר מטרתן להבטיח שרכבים שנגרם להם נזק בטיחותי יטופלו כראוי והרוכשים העתידיים של אותם רכבים יזכו לשקיפות. כאמור, הוועדה החלה את הדיון אולם מפאת קוצר הזמן לא הספיקה לסיים לאשר את התקנות, ותקיים דיון נוסף בנושא בקרוב.
ח"כ אורי מקלב התייחס לרכבים שהנזק שנגרם להם נכנס להגדרה של "אבדן להלכה" (50% משווי הרכב), שמתוקנים וחוזרים לכביש. לדבריו, חברות הביטוח משלמות למבוטח את מלא הסכום במקרה של אבדן להלכה, אך מתקנות את הרכב ומוכרות אותו לסוחרים שמחזירים אותו לכביש – מבלי שהרוכש הבא של הרכב בכלל יודע. ח"כ מקלב ביקש כי התקנות לא יקבעו רק מונח מקצועי של נזק בטיחותי, אלא יחולו גם במקרים של אבדן להלכה. מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, אבנר פלור, התייחס לכך ואמר כי אבדן להלכה זה מושג ביטוחי, ויכול לכלול גם רכבים שנגרם להם נזק נמוך מ-50%. לכן, הסביר פלור, התקנות מבקשות להגדיר בצורה ברורה מהם הנזקים שבעקבותיהם צריך הן השמאי והן המוסך המתקן להעביר דיווח שיוביל לרישום ברישיון הרכב.
היועץ המשפטי של איגוד שמאי הרכב, שלמה תוסיה כהן, אמר כי גם השמאים סבורים שיש לקבוע דיווח לפי אחוזי הנזק, כך שגם רכבים שלא מבוטחים יועבר לגביהם דיווח. לדבריו, הדבר עדיף מאשר לקבוע כי הרישום יחול רק במקרים של "נזק בטיחותי מהותי" – שזו הגדרה לא ברורה. עו"ד זאב פרידמן מהמועצה לצרכנות ציין כי הדבר פותח פתח לוויכוח מה נחשב "נזק בטיחותי מהותי".
כאמור, הוועדה טרם סיימה את הדיון בתקנות והספיקה לאשר את הסעיף הקובע מהן הנזקים שעליהם יש לדווח, ובעקבותיהם תופיע ההערה ברישיון הרכב. בין היתר מדובר בנזקים למערכת ההיגוי, הבלמים, השלדה, קורות האורך והרוחב, רצפת המרכב ומערכת המתלים. כמו כן, ביוזמת ח"כ דוד צור נקבע כי לרשימה יתווסף גם נזק לכריות האוויר.
____________________________________________________
שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות התייחס לנושאים שהועלו בדיון היום ואמר את הדברים הבאים:
כשדנים בדברים החשובים שהועלו היום בדיון, כדאי שנראה לנגד עינינו את האזרח הפשוט שהשקיע את מרב כספו ברכישת רכב. ציון נזק מהותי ברישיון הרכב מעיד על שינוי לטובה שהמחוקק מבקש לתקן וטוב שהוועדה קבעה קריטריונים ברורים שייכנסו לרשימה .
העניין השני – איכות התיקון ,ואיכות הבדיקה של החזרת רכב לאחר תאונה ,כאן יש חובה להכיל מכללים כגון ,כריות אוויר וחגורות בטיחות – אלה פועלים ביחד ואין לוותר על אף אחד. גם מערכת בקרת היציבות ברכב אמורה להיכלל בקריטריונים של הרשימה.
הערה לסדר לחבר הכנסת מקלב העושה עבודת קודש למען אזרחי ישראל. חברות הביטוח אינן משלמות במקרה של אובדן להלכה את כל הפיצוי לבעל הרכב. חברות הביטוח מסתמכות על סעיף המאפשר להם להפחית מגובה התשלום הראלי לרכב ,עקב בלאי ,עבר, ק"מ וכו'.
בדיון נמסר שכ- 50% מאזרחי ישראל אינם מבטחים את הרכב בביטוח מקיף ולכן מתעוררת בעיה שלא כולם פועלים על פי נוהל תקין, כלומר , כשנגרם נזק לרכב, הוא אינו מטופל במוסכים מוסמכים ולכן שמאים אינם מגיעים להערכת הנזקים וכך חוזרים לכביש כלי רכב רבים שאין יודעים עליהם את הסטורית התיקונים שעברו.
כיום רק רכב המפוקח על ידי קציני בטיחות ו/או כלי רכב בחברות גדולות ומוכרות, הטיפול בהם נעשה על פי הנורמה והנוהל התקין.
כאן באה גם הערה מצידי לראשי חברות הביטוח – תופעת אי רכישת ביטוח מקיף רק תחריף בשנים הבאות עקב המצב הכלכלי ולכן יש לעשות חשיבה מחודשת בנושא זה. אלו שאינם מבוטחים, גם אם יוגשו כנגדם תביעות לפיצוי ,לא יוכלו לשלם מסיבות כלכליות.
הגיעה העת לחשוב על הפחתה במחירי הביטוח המקיף בישראל ולצרף אלפים מאזרחי ישראל להיות מוגנים מתביעות נזיקין שלא יוכלו לעמוד בהן.